Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

زلنسکی شامگاه جمعه و در یک نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی گفت: «بی‌ثباتی داخلی می‌تواند تهدید بسیار بزرگ‌تری برای اوکراین باشد.»

رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر و بدون نام بردن از کشوری خاص گفت ممکن است برخی اعضای ناتو ما را دوست نداشته باشند.

مقام‌های دولتی و رسانه‌های اوکراینی در روز‌های اخیر بار‌ها از موضع آلمان نسبت به این کشور در جریان بحران فزاینده با روسیه انتقاد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلمان برخلاف بسیاری دیگر از اعضای کوچک و بزرگ ناتو اعلام کرد تصمیمی برای ارسال سلاح به اوکراین ندارد و تنها تجهیزات بیمارستانی به این کشور فرستاد.

پیش‌بینی جو بایدن از آغاز جنگ و «ذخیره خون روسیه در مرز»

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از سه مقام رسمی ایالات متحده آمریکا گزارش کرد نظامیان روسیه همزمان با تقویت مواضع خود در مرز با اوکراین، تاسیسات درمانی و مرکزی برای نگهداری ذخیره خون به راه انداخته‌اند. امری که می‌تواند نشانگر قریب‌القوع بودن بروز درگیری نظامی باشد. همین مساله بر نگرانی واشنگتن بیش از پیش افزوده است.

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از برخورد نظامی میان روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است احتمال می‌دهد روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در توئیتی نوشت که جو بایدن در مکالمه‌ای تلفنی به ولودیمیر زلنسکی گفته است «احتمال بارزی وجود دارد که روس‌ها در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند».

تنها سه روز تا پایان ماه جاری فوریه باقی است.

پوتین در گفتگوی تلفنی با ماکرون: غرب به خواسته‌های امنیتی مسکو توجه نمی‌کند

همزمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد. رئیس‌جمهوری روسیه به ماکرون گفت که ناتو و آمریکا نه تنها به خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو مبنی عدم گسترش ناتو توجه نکرده اند بلکه نیرو و تجهیزات نظامی نیز در مرز‌های شرقی مستقر کرده‌اند.

کاخ الیزه به دنبال این گفتگو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات برای جلوگیری از بالا رفتن تنش‌ها تاکید کرده‌اند. با این حال اتحادیه اروپا در واپسین ساعات جمعه شب اعلام کرد روسیه اجازه ورود نماینده این نهاد به کشورش را نداده است.

با وجود برگزاری نشست‌های گسترده میان نمایندگان روسیه، اوکراین و متحدان غربی کی‌یف، به نظر می‌رسد نه مسکو و نه ایالات متحده از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

روسیه بر لزوم پاسخ به نگرانی‌های امنیتی خود تاکید می‌کند و خواستار اعلام رسمی توقف سیاست گسترش به شرق ناتو است. با این حال ایالات متحده تاکید می‌کند هیچ تضمینی برای عدم عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وجود ندارد.

قرار است مذاکرات میان دیپلمات‌های عالی‌رتبه روسیه و غرب هفته آینده از سر گرفته شود.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اوکراین آمریکا روسیه ایالات متحده رئیس جمهوری جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۶

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا نصف یک میلیون نیروی نظامی این کشور است.

وی گفت: رژیم کی یف نتوانسته به اهداف خود در ضد حملات آماده شده توسط نیروهای آموزشی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دست یابد.

وزیر دفاع روسیه با بیان این که نیروهای نظامی روسیه افسانه برتری سلاح های غربی را از بین برده اند، افزود: ارتش روسیه با شدت بیشتری مراکز لجستیک و انبارهای اوکراینی را که تسلیحات غربی را در آن ذخیره می کنند، هدف قرار خواهد داد.

این مقام روسیه اظهار داشت: بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین اختصاص داده است، صنایع نظامی آمریکا را تامین خواهد کرد.

وی در این زمینه گفت: واشنگتن قصد دارد تقریبا ۶۱ میلیارد دلار صرف حکومت کی یف کند تا از شکست نیروهای مسلح این کشور جلوگیری کند. بیشتر مبلغ اختصاص داده شده صنایع نظامی آمریکا را تامین خواهد کرد. مقامات آمریکایی مدعی شده اند که اوکراینی ها به خاطر علاقه به جنگ با روسیه جان خود را از دست خواهند داد.
شایگو افزود: صنایع نظامی روسیه به افزایش تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی خود متناسب با تهدیدهای آمریکا و متحدانش ادامه خواهد داد.

حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۵

وزارت دفاع روسیه از ساقط کردن ۳۶ فروند پهپاد اوکراینی در مناطق شرقی اوکراین خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر نوشت: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که درجریان درگیری ها در شرق اوکراین، پدافند هوایی این کشور طی شنبه شب ۳۶ فروند پهپاد اوکراینی را بر فراز دریایی سیاه و در نزدیکی شبه جزیره کریمه مورد هدف قرار داده و ساقط کرد.

وزارت دفاع روسیه در شبکه تلگرام دراین باره نوشت: سامانه پدافند هوایی (روسیه) در منطقه ۳۶ وسیله پرنده بدون سرنشین (پهپاد) را بر فراز دریای سیاه و در بخش شمال غربی شبه جزیره کریمه نابود کرده است.

این گزارش افزود: اگرچه حملات پهپادی و شلیک گلوله های توپ بر مناطق مرزی با روسیه و شبه جزیرمه کریمه اغلب اتفاق می افتد، اما مقامات اوکراینی هرگز مسئولیت این حملات به خاک روسیه و یا شبه جزیره کریمه را برعهده نمی گیرند.

تاس: سوئیس بخشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را آزاد کرد ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۴

سوئیس در بیانیه‌ای از آزادسازی ۲۹۰ میلیون دلار از دارایی‌های روسیه در بانک‌های خود خبر داد.

«مرکز تخصصی دولت فدرال سوئیس در امور سیاست اقتصادی» (SECO) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور پس از لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه برخی افراد در روسیه و روشن شدن منشا مالی آنها، دارایی‌های مسکو به ارزش ۲۹۰ میلیون فرانک سوئیس را در سال ۲۰۲۳ آزاد کرد.

این خبرگزاری اعلام کرد: پس از این اقدام دولت سوئیس، مجموع دارایی های مسدود شده روسیه در این کشور به ۱۵۰ میلیون فرانک سوئیس (حدود ۱۶۵ میلیون دلار) کاهش یافته است.

جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۴۳

 «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به انتخابات پیش‌رو در پارلمان اروپا و آمریکا، گفت چنانچه طرفداران صلح پیروز شوند، جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تاس، اوربان در اظهاراتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: اگر طرفداران "صلح" و نه "جنگ"، در انتخابات ماه ژوئن (خرداد) پارلمان اروپا و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) پیروز شوند، پایان جنگ در اوکراین امکان پذیر است.

وی ضمن تاکید بر لزوم توقف جنگ طلبان در اوکراین، افزود: جنگ در اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۵ خاتمه می یابد.

به عقیده نخست وزیر مجارستان، چنانچه صلح طلبان در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شوند، تصمیمات نظامی در این قاره کند، متوقف و یا حتی لغو می‌شود.

اوربان سپس در ادامه با اشاره به اینکه جو بایدن نامزد جنگ طلب و دونالد ترامپ کاندیدای صلح طلب انتخابات پیش‌روی آمریکا است، گفت: انتخابات دیگری هم در آمریکا برگزار می‌شود که یک نامزد طرفدار جنگ و دیگری طرفدار صلح است. چنانچه کاندیدای صلح جو پیروز شود، آنگاه ما از آمریکا حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: بنابراین پس از برگزاری این انتخابات‌ها، اگر همه چیز به خوبی پیش برود و خداوند به ما کمک کند، آنگاه رهبران سیاسی که طرفدار صلح هستند، می‌توانند در اروپا و آمریکا گام بردارند و ما می‌توانیم این جنگ را تا پایان سال به پایان برسانیم.

استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه

 سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، امروز سه‌شنبه در نشست هیات مدیره وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هم‌اکنون تعداد نیروهای نظامی ناتو در مناطق مرزی با روسیه به ۳۳ هزار نظامی رسیده است.

وی در این‌ باره گفت: علاوه بر ۳۳ هزار نظامی، ۳۰۰ تانک و بیش از ۸۰۰ خودروی زرهی ناتو در مرزهای روسیه حضور دارند.

وزیر دفاع روسیه هچنین گفت: هم اکنون مجموعه‌ای از تمرینات نظامی نیروهای مسلح مشترک ناتو در حال انجام است و بالغ بر نود هزار تن به منظور آموزش برای دفع تجاوز ادعایی روسیه در این رزمایش شرکت کرده‌اند. ائتلاف ناتو تلاش دارد تا فعالیت خود را در قطب شمال تشدید کند.

بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین

در حالی که اوکراین در ادامه درخواست‌های بی‌پایان از متحدان برای کمک‌ تسلیحاتی، در نشست اخیر وزیران دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا پدافند هوایی بیشتر درخواست کرد، متحدان اروپایی برای برآورده کردن این درخواست، قدم جلو نگذاشته و کشورهایی همچون یونان و اسپانیا را برای عرضه این سامانه‌ها به کی‌یف تحت فشار گذاشته‌اند.

به نوشته فایننشال تایمز، به تازگی اوکراین متحدان غربی خود را برای دریافت هفت سامانه ضد هوایی بیشتر همچون پاتریوت یا اس-۳۰۰ در واکنش به تشدید عملیات‌ هوایی و موشکی روسیه تحت فشار گذاشته است. با وجود این، در پاسخ به این فشارها، تنها آلمان چندی پیش اعلام کرد یک سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

فایننشال تایمز نوشت، چند منبع آگاه گفتند چند رهبر دیگر اتحادیه اروپا در یک نشست در هفته گذشته در شهر بروکسل شخصا از پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و «کریاکوس میتسوتاکیس»، همتای یونانی او خواستند تعدادی از سامانه‌های پدافند هوایی خود را در اختیار اوکراین بگذارند.

این رهبران اتحادیه اروپا تلاش کردند، این دو نخست وزیر که ارتش‌های کشورهایشان هر یک بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و سامانه‌های پدافند هوایی دیگر نظیر اس-۳۰۰ دارند را قانع کنند که نیاز اوکراین به این سامانه‌ها بیشتر از نیاز کشورهای آنهاست، چون با تهدید روبه رو نیستند.

یکی از این منابع اظهار کرد: «ما همگی می‌دانیم چه کسی آنها را دارد. ما همه می‌دانیم که آنها کجا هستند و ما همه می‌دانیم که چه کسی واقعا به آنها نیاز دارد.»

به نوشته فایننشال تایمز، اخیرا متحدان اوکراین در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه و دفاع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در شهر لوکزامبورگ فشارهای خود را برای اعطای این سامانه‌ها به اوکراین بیشتر کردند.  دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه و رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس در این اجلاس شرکت کردند.

این رسانه گمانه‌زنی کرد که کی‌یف علاقه ویژه به دریافت سامانه‌های در حال فرسودگی اس-۳۰۰ یونان نشان داده، چون از قبل تعدادی از این سامانه‌ها را داشته و تجربه کار به آنها را دارد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «کشورهایی هستند که نیاز فوری به سامانه‌های پدافند هوایی خود ندارند. صادقانه از هر یک از این کشورها خواسته شد که درباره اعطای هر آنچه می‌توانند، تصمیم بگیرند.»

همچنین خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا کشورش حاضر به ارسال سامانه های پاتریوت برای اوکراین است، گفت: «ما به خوبی از نیاز اوکراین به سامانه‌های ضدهوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت مطلعیم. اسپانیا همواره هر کاری که در توانش بوده برای کمک به اوکراین انجام داده است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعطای سامانه‌های پاتریوت از سوی اسپانیا به اوکراین گفت: «ما از همه کشورهای عضو خواسته‌ایم هر آنچه می‌توانند به منظور افزایش ظرفیت پدافند هوایی اوکراین انجام دهند.»

چند مقام نیز گفتند لهستان و رومانی نیز که سامانه‌های پاتریوت دارند در سطحی پایین‌تر تحت فشارند تا کمک‌هایی را برای کی‌یف بفرستند؛ اما این دو کشور به دلیل هم‌مرز بودن با اوکراین موقعیت آسیب‌‍‌پذیرتری دارند.

«دونالد تاسک»، نخست وزیر لهستان روز دوشنبه گفت، کشور او «این گزینه را ندارد» که سامانه‌ای برای اوکراین بفرستد، چون باید خودش از یک انبار تسلیحات حیاتی در جنوب شرقی خاکش ـ که در آن تسلیحاتی اعطایی برای اوکراین قرار دارند ـ محافظت کند.

اوکراین از قبل دست کم سه سامانه پاتریوت شامل یک سامانه که از آمریکا دریافت کرده و دو سامانه دیگری که آلمان به آن داده را در اختیار داشته است.

کی‌یف همچنین سامانه‌های پدافند هوایی متعلق به شوروی سابق همچون اس-۳۰۰ و اس-۲۰۰ نیز دارد. مقام‌های اوکراینی ادعا کردند از یک نسخه به روز رسانی شده سامانه اس-۲۰۰ استفاده کرده تا یک بمب‌افکن توپولف ۲۲ام۳ روسیه را بر فراز منطقه استاوروپل سرنگون کنند.

رسانه‌های غربی گزارش کردند، بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین که روز شنبه در مجلس نمایندگان تصویب شد، احتمالا شامل موشک‌های رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی خواهد شد. این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت تا روز دوشنبه، هنوز هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا ـ که مالک سامانه پاتریوت هستند ـ سیگنال واضحی درباره اینکه بخواهند تعداد بیشتری از این سامانه را در اختیار اوکراین قرار دهند، نفرستادند.

هانکه بروینز اسلات، وزیر امور خارجه هلند در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت: هلند در حال حاضر هر نوع امکانی را برای کمک به اوکراین بررسی می‌کند و در واکنش به یک ابتکارعمل آلمان برای کمک به تقویت دفاع هوایی اوکراین و خرید پهپادهای بیشتر حمایت مالی می‌کند.

اسلات در پاسخ به این که چرا خود هلند تمایلی به ارسال سامانه‌های پاتریوت خود برای اوکراین ندارد، گفت: «ما دوباره بررسی می‌کنیم که آیا ‌می‌توانیم انبارهای خود را از آن چه هنوز باقی مانده خالی کنیم یا خیر؛ اما این کار دشوار خواهد بود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چند روز پیش اظهار کرد، این ائتلاف نظامی «نقشه‌ای از توانمندی‌های موجود در سراسر ائتلاف را ترسیم کرده و سامانه‌هایی هستند که می‌تواند در اختیار اوکراین قرار دهد.» او اما از کشورهای صاحب پاتریوت که می‌توانند به اوکراین کمک کنند، نام نبرد.

ساخت پاتریوت‌ به زمان زیادی نیاز دارد. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که ساخت یک سامانه پاتریوت به دو سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین، کشورهای صاحب این سامانه تمایلی به دست کشیدن از آنها و آسیب‌پذیر کردن خود ندارند. آلمان ۱۲ عدد از این سامانه را قبلا داشته که تا کنون سه سامانه را به اوکراین داده است.

پال جانسون، وزیر دفاع سوئد هم در پاسخ به این که آیا کشور او چنین سامانه‌هایی را به اوکراین عرضه خواهد کرد، گفت: «من این احتمال را رد نمی‌کنم، اما در حال حاضر ما بر کمک‌های مالی تمرکز کرده‌ایم.» او گفت سوئد سامانه‌های دیگری برای اوکراین ارسال خواهد کرد که می‌توانند «تا حدودی از فشار نیاز به پاتریوت‌ها» کم کنند.

آمریکا و اوکراین، مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن، مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند.

 زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی دوجانبه را شروع کرده‌اند که واقعا یک توافق نمونه خواهد بود.

کی‌یف چندین توافقنامه امنیتی ده ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است؛ این توافقنامه‌ها شامل حمایت طولانی‌مدت از اوکراین در مقابل حمله روسیه و بیانگر حمایت نظامی، سیاسی و مالی از اوکراین در سال‌های آتی است.

زلنسکی دوشنبه شب پس از تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که طرح انتقال موشک‌های دوبرد ATACMS به اوکراین نیز نهایی شده است.

این موشک‌ها تا حدود ۳۰۰ کیلومتر برد دارند و موجب تقویت قابلیت‌های نظامی اوکراین در جنگ با روسیه می‌شود.

موشک‌های قبلی که به اوکراین داده شده بود، دارای محدودیت برد تا ۱۶۵ کیلومتر بودند، زیرا این نگرانی وجود داشت که کی‌یف حملاتی در عمق خاک روسیه انجام دهد.

 

 

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • قدر دانی زلنسکی از آمریکا/ بایدن وعده داد: کمک ها نظامی بسرعت به کی یف ارایه می شود
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد