Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@08:02:12 GMT

جهش مثبت مذاکرات وین/ توقف یک هفته‌ای گفت‌‌وگوها

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۰۰۰۳

جهش مثبت مذاکرات وین/ توقف یک هفته‌ای گفت‌‌وگوها

مذاکرات وین از امروز به مدت یک هفته در حالی متوقف می‌شود که به اذعان گفت‌ وگو کنندگان، این دور از مذاکرات یک قدم دیگر به سمت پیشرفت حرکت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز جمعه با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز و با برگزاری جلسات با نمایندگان سه کشور اروپایی پیگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس توافق صورت گرفته میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که از ششم دی ماه آغاز شده است، از شنبه به مدت یک هفته متوقف خواهد شد. بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده روز شنبه برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان همچنین روز گذشته، پیش از آغاز وقفه چند روزه در دور هشتم مذاکرات، به صورت سه جانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد چین و روسیه دیدار کرد.

مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ در روزهای گذشته سرگرم کار بر روی پیش‌نویس متن توافقاتی بودند که به اذعان مذاکره‌کنندگان اروپایی، گفت‌ وگوها بر خلاف پیچیدگی‌های برخی از مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت فرار دارد.

بر همین اساس، انریکه مورا عصر جمعه در توئیتی نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است وارد یک دوره استراحت شد.

وی افزود: شرکت کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت باز می‌گردند. اکنون تصمیمات سیاسی لازم است.

رویترز به نقل از یک مقام ریاست جمهوری فرانسه گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران در وین همچنان دشوار است اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به توافق رسید.

دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان هم جمعه شب با صدور بیانیه‌ای مشترک که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت عنوان کردند: ژانویه فشرده ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیم گیری های سیاسی دارد. بنابراین، مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات وین عنوان کردند که گفت‌ وگوها در حال رسیدن به مراحل نهایی و نیازمند تصمیمات سیاسی است.

این دور از مذاکرات، به‌رغم دورهای پیشین گفت‌ وگوها به دلیل جدیت ایران برای لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه، از سرعت بالاتری برخوردار بود و هیات‌های مذاکره‌کننده با برگزاری دیدارهای فشرده، به رایزنی‌های دیپلماتیک خود پرداختند.

مذاکره‌کنندگان در وین از برخی موارد اختلافی موجود در پیش‌نویس متن توافقات عبور کرده‌اند و ایده‌ها، در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند. اما آنچه باقیمانده، موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم‌ها اعلام کند.

در پیش نویس های چهارگانه، یعنی کلیات توافق، جرئیات رفع تحریم ها، تعهدات هسته ای ایران و تمهیدات اجرایی توافقات پیشرفت هایی به دست آمده است و به اذعان دیپلمات‌های حاضر در وین، تا به اینجای کار، مذاکرات در مسیر درست خود قرار دارد.

طرف‌های غربی در این دور از مذاکرات تلاش می‌کردند با بازی مقصرنمایی و تعیین ضرب الاجل‌های غیرواقعی، ایران را تحت فشار قرار دهند تا هرگونه توافقی را بپذیرد اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تنها به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکا است.

از دیگر فضاسازی‌ها توسط طرف‌های غربی در این دور از مذاکرات، مطرح کردن موضوع توافق موقت از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی بود.

رسانه‌های غربی پیش از این نیز موضوع توافق موقت را مطرح کرده بودند و این بار نیز طرح مجدد توافق موقت نشان دهنده راهبرد طرف‌های غربی و آمریکا در مذاکرات وین بود. کشورهای غربی که همواره به دنبال راهی برای عدم پذیرش مسئولیت‌های بین المللی خود هستند، علاقه ندارند که موضوع برجام و مساله هسته‌ای ایران از پایه و اساس حل و فصل شود.

آمریکا و کشورهای اروپایی باید بپذیرند که دلیل مذاکرات کنونی خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بود و انفعال کشورهای اروپایی بر تشدید این وضعیت افزود. مسئولیت آمریکا در عمل به تعهداتش در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

از طرف دیگر، در این دور از مذاکرات، شاهد برخی تحولات و اتفاقات در طرف آمریکایی بودیم؛ در این راستا، وال‌استریت ژورنال تایید کرد که در تیم آمریکایی حاضر در وین در مورد کیفیت تعامل با ایران با رابرت مالی سرپرست هیأت آمریکایی اختلاف ایجاد شده است؛ به همین دلیل برخی از اعضای تیم آمریکایی، وین را ترک کرده‌اند.

تغییرات غیرمنتظره در تیم آمریکایی نشان از آشفتگی این تیم از جدیت و ابتکار ایران در مذاکرات وین دارد وبه نظر می‌رسد که این خروج‌ها از تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند مذاکرات را به جایی که می‌خواهند برسانند.

مذاکرات وین این روزها در حالی پیگیری می‌شود که ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیر رسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم ها، اطمینان از رفع موثر تحریم ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کردند و تیم‌ها در حال بررسی این متون هستند.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها از ششم دی ماه در وین آغاز شده است هیات های مذاکره کننده و کشورهای ۱+۴ سرگرم بحث درباره از سرگیری اجرای توافقات سال ۹۴ با تمرکز بر راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و تضمین هستند.

باید گفت که لازمه دستیابی به یک توافق خوب در این دور از مذاکرات، نشان دادن اراده جدی‌تر متناسب با پیچیدگی‌ها و شرایط حاکم بر فضای مذاکرات از سوی همه طرف‌ها است.  

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دور از مذاکرات مذاکره کننده مذاکره کنندگان رفع تحریم ها مذاکرات وین هسته ای طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بانکی ایران و روسیه/ اجرای پروژه‌های مالی سرعت گرفت

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از ایسنا «کاظم جلالی»، سفیر ایران در روسیه و «الویرا نابیولینا»، رئیس بانک مرکزی روسیه پیرامون کلیه موضوعات همکاری‌های بانکی و مالی ایران و روسیه با یکدیگر ملاقات و تبادل نظر کردند.

طرفین در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از اتصال و عملیاتی شدن پیام‌رسان.های بانکی دو کشور، از فرآیند پیشرفت و سرعت بخشی اجرای سایر پروژه های بانکی و مالی فی‌مابین ابراز رضایت کردند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889172

دیگر خبرها

  • مذاکرات بانکی ایران و روسیه/ اجرای پروژه‌های مالی سرعت گرفت
  • از مذاکرات بانکی ایران و روسیه چه خبر؟
  • مذاکرات بانکی ایران و روسیه + جزئیات
  • مسعود فراستی: یک نقد مثبت برای کیارستمی دارم که از آن پشیمانم (فیلم)
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • مذاکرات مثبت منچستریونایتد با یوفا برای دریافت مجوز حضور در اروپا
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • واکنش قطر به خبر ترک میز مذاکره توسط هیات اسرائیلی