Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@06:47:51 GMT

ادامه مذاکرات وین در دستان پایتخت‌ها

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۰۰۷۵

ادامه مذاکرات وین در دستان پایتخت‌ها

مذاکره‌کنندگان هشتمین دور مذاکرات وین بر سر احیای برجام که از بیست و هفتم دسامبر آغاز شده برای دومین بار به منظور رایزنی و دریافت دستورالعمل‌های لازم برای چند روز به پایتخت‌هایشان بازگشتند.

به گزارش ایسنا، انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که "هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس تفاهم انجام شده میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت.

در هفته‌های اخیر مذاکرات به طور فشرده و در جلساتی مشترک میان هیات مذاکره کننده ایران و ۱+۴ با حضور نماینده اتحادیه اروپا برگزار شده است. نگارش متن توافق احیای برجام در این مدت در دستور کار بوده است و موضوعات مختلف از جمله لغو تحریم ها، تضمین عدم خروج یک عضو از برجام، راستی آزمایی و اطمینان ایران از اجرای دقیق، موثر و مستمر لغو تحریم ها به ویژه از سوی آمریکا و اروپا و اقدامات متقابل هسته ای ایران به نحو قابل قبولی که هم ایران و هم طرف های دیگر رضایت نسبی داشتند، پیش رفته است و اختلافات زیادی از میان برداشته شده است. با این حال برخی مسایل به نظر نیازمند تصمیم گیری در سطوح بالا و رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان است.

یک منبع مطلع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در رابطه با وقفه ایجاد شده در دور هشتم مذاکرات که طولانی ترین دور مذاکرات برای احیای برجام تا کنون بوده است، گفت که "گفت‌وگوها برای حدود یک هفته به منظور مشورت و رایزنی هیات ها با پایتخت‌ها متوقف شده است."

این منبع مطلع روند گفت‌وگوها را در مجموع سازنده و رو به جلو خواند و افزود: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.

ادامه دور هشتم مذاکرات احتمالا از هفته‌ آینده

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در گروه ۱+۴ در توییتی ضمن اعلام خبر توقف کوتاه در دور هشتم مذاکرات برای انجام برخی رایزنی ها نوشت: مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی است. انتظار می‌رود که ادامه دور هشتم هفته‌ آینده ازسرگرفته شود.

اما روز جمعه همزمان با اعلام خبر وقفه در دور هشتم مذاکرات، شاهد رایزنی هایی میان رهبران کشورهای روسیه و فرانسه و گفت‌وگوی وزیران خارجه آلمان و روسیه بودیم. 

از ابتدای از سرگیری مذاکرات در آذرماه سال جاری، روسیه در سطوح دیپلماتیک و سیاسی بیش از گذشته نقش آفرین بوده است به نحوی که مقامات آمریکایی و ایرانی نیز این مساله را بارها تایید کرده اند. رییس جمهور روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات به نحوی نقش واسطه میان ایران و سه کشور اروپایی و ایران و آمریکا را داشته است.

میان‌داری روسیه برای حفظ مذاکرات وین

به گزارش رویترز، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز جمعه درباره توافق هسته‌ای عنوان کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان دشوار است، اما نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق وجود دارد.

این مقام فرانسوی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در عین حال گفت که مساله تضمین‌های امنیتی برای ایران و چگونگی تحت کنترل بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور همچنان نیاز به شفاف‌سازی دارد.

در همین چارچوب وزیران خارجه روسیه و آلمان در تماسی تلفنی به بررسی آخرین تحولات مربوط به برجام پرداختند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در تماسی تلفنی با یکدیگر تاکید کردند که "کار دیپلماتیک متمرکز باید برای احیای توافق هسته‌ای وین در ۲۰۱۵" ادامه یابد.

مقامات و مذاکره کنندگان اروپایی از ابتدای از سرگیری مذاکرات همچنان ساز نا کوک خود را می‌نوازند و بر ادعاهای واهی خود نسبت به برنامه هسته ای ایران پافشاری دارند. آنها مدعی هستند که برنامه هسته ای ایران که تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد به سطحی از گستره و پیشرفت رسیده که ادامه این روند در عمل تعهدات هسته‌ای ایران در برجام را بی معنا و خالی می کند. از این رو معتقدند یا باید برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود یا مذاکرات زودتر (پایان ژانویه یا اوایل فوریه) به نتیجه برسد.

این درخواست ها در حالی مطرح می شود که توقف برنامه هسته ای ایران از سوی مقامات کشورمان تاکنون رد شده است، چرا که فعالیت های هسته ای ایران اولا در چارچوب پادمان جامع و نظارت آژانس پیش می رود دوما اینکه توسعه فعالیت ها در حوزه تولید سوخت و توسعه سانتریفیوژها در راستای کاهش تعهدات برجامی به عنوان اقدام متقابل با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و انجام نشدن تعهدات برجامی آمریکا و اروپا انجام می گیرد. به علاوه این کشورهای اروپایی عضو برجام بودند که از ابتدای مذاکرات در آذرماه با مانع تراشی و تاخیر و تعلل های متعدد مذاکرات و دیدگاه های ایران را جدی نگرفتند و فکر کردند با اعمال فشار سیاسی و رسانه ای می توانند ایران را از مسیر خود برای لغو تحریم ها بازگردانند.

خطر ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای مذاکرات

با وجود رفتارهای عجیب و دور از انتظار اروپا در این دور از مذاکرات اما اظهارات مقامات آمریکایی، ایرانی، روسی و چینی در مجموع نشان می دهد، به واسطه مذاکرات جدی و اراده سیاسی اکثر طرف‌ها، اکنون توافق بیش از هر زمان دیگر در دسترس است و در چنین شرایطی اگر مذاکرات به دلیل ضرب‌الاجل‌ های ساختگی بخواهد تحت تأثیر قرار گیرد و به سمت توقف یا بن‌بست کشیده شود، مسئولیت این روند و نتیجه، طرف های اروپایی و در نهایت آمریکا هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام مذاكرات وين مذاکره برای لغو تحریم ها برنامه هسته ای ایران دور هشتم مذاکرات پایتخت ها تحریم ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای در خاورمیانه اقدامی بسیار خطرناک است، گفت: اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در جایی مستقر کند، مسکو از تعلیق توافقنامه ممنوعیت استقرار این نوع موشک‌های صرف‌نظر خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه منجر به کاهش آستانه مجاز در این زمینه می‌شود. به گفته وی، حمایت طولانی مدت ایالات متحده اسرائیل را به اتخاذ مواضع «بیش از حد سخت گیرانه» در قبال ایران و سایر کشورها سوق داده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ضمن اینکه، اخیراً روندی دوباره شروع به ظهور کرده است که از تأسیسات هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای به‌عنوان «یک ابزار، اگر نه برای رویارویی مستقیم نظامی، بلکه برای جنگ اطلاعاتی روانی» استفاده می‌شود. این راهی بسیار خطرناک است زیرا در واقع منجر به پایین آمدن آستانه قابل قبول در این زمینه خواهد شد.

ریابکوف یادآور شد که، بحث احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران و  البته حملات روزانه نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپاروژیه نشان می‌دهد که در کشورهایی که خود را پشت سر آمریکا پنهان می‌کنند، سهل انگاری امنیتی، نظامی و سیاسی در حال شکوفایی است. و این وضعیت باید پایان یابد.

روز گذشته، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ‌های بین المللی در وین، گفته بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تصمیم گرفته تا به طور موقت کارشناسان خود را از تاسیسات هسته‌ای ایران به دلیل اوضاع متشنج در منطقه خاورمیانه خارج کند. 

شرط روسیه برای صرف‌نظر کردن از تعلیق ممنوعیت استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر   

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین به خبرنگاران گفت که اگر آمریکا چنین موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر  را در هر نقطه از جهان مستقر کند، طرف روسی از تعلیق توافقنامه مربوط به استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌تر (پیمان INF ) در خاک خود صرف نظر می‌کند.

سرگئی ریابکوف، این موضوع را در رابطه با آغاز رزمایش سالاکنیب-24 (Salaknib 24) با حضور نظامیان آمریکایی و فیلیپینی در شمال فیلیپین در حال برگزاری است، مطرح کرد. در طول این مانورها، ایالات متحده برای اولین بار یک سامانه موشکی میان برد MRC از کلاس  (Mid-Range Capability) را مستقر کرد.

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: «ما بیش از یک بار گفته‌ایم که ظهور تسلیحات میان‌برد و کوتاه‌تر آمریکایی در هر منطقه‌ای از جهان به معنای کنار گذاشتن تعلیق توافقنامه مربوط به این تسلیحات توسط روسیه خواهد بود». وی یادآور شد که هر تصمیمی در مورد سرنوشت تعلیق مشارکت روسیه در  پیمان INF توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اتخاذ می شود. 

ریابکوف ادامه داد: بر این اساس، هر تصمیمی در این زمینه در بالاترین سطح ما اتخاذ می‌شود، اما آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که دوره ثبات نسبی در این زمینه برای آنها به پایان خواهد رسید، اما ظاهراً آنها مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند.

در این رابطه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن  نیز بامداد امروز اعلام کرد که ایالات متحده سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای  که قبلاً بر اساس توافقنامه مربوط به عدم استقرار نیروهای هسته‌ای میان‌برد ممنوع شده بود، را برای استقرار در منطقه آسیا و اقیانوسیه از سایه بیرون آورده است.

آنتونوف گفت: «نمایش علنی پنتاگون از توانایی‌های خود برای استقرار سریع تسلیحات موشکی که قبلاً بر اساس پیمان INF ممنوع شده بود در منطقه آسیا و اقیانوسیه نگرانی عمیقی را ایجاد می‌کند. در اصل، آمریکایی‌ها یک کلاس کامل از سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده خود ا از سایه بیرون آورده اند تا برتری نظامی خود را بر دشمنان خود نشان دهند.»

سفیر روسیه چنین اقداماتی را ضربه‌ای قدرتمند به ثبات استراتژیک خواند و افزود: «استقرار موشک‌های میان‌برد پنتاگون یک «روز سیاه» برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.»

امکان از سرگیری مذاکرات روسیه و آمریکا در زمینه ثبات راهبردیتحولات اوکراین|روسیه و آمریکا در آستانه درگیری نظامیریابکوف: آمریکا بدون بودجه یا با بودجه به اوکراین کمک خواهد داد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • کرملین : تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • کرملین: تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند