Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:15:35 GMT

چالش های حوزه بهداشت و درمان شهرستان باشت

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۰۲۵۱

چالش های حوزه بهداشت و درمان شهرستان باشت

از آنجا که وجود زیرساخت های حوزه بهداشت و درمان دارای اهمیت فراوانی در حفظ سلامت انسان ها و بازگرداندن سلامت افراد مبتلا به بیماری محسوب می شود چاره اندیشی برای رفع یا به حداقل رساندن این چالش ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اگرچه شهرستان ۲۳ هزار نفری باشت برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ صاحب یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی شد اما تاکنون زیرساخت هایی مانند بخش های زایمان و جراحی که هم برای بیمارستان درآمدزا باشد و هم زمینه ساز رفاه شهروندان باشد در آن ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیمه کاره ماندن خانه پزشکان متخصصان باعث شده که پزشکان رغبتی برای ماندگاری در شهرستان نداشته باشند تا جایی که بیشتر از نیمی از پزشکان باشت به صورت غیرمقیم خدمت می کنند.

فرسوده بودن خانه های بهداشت از دیگر چالش های ارائه خدمات با کیفیت در این شهرستان کوچک است که نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص اعتبارات ویژه است.

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی

وجود بیمارستان با بخش های مختلف در هر شهرستانی باعث می شود ضمن کاهش هزینه درمان، ریسک حوادث جاده ای احتمالی هنگام سفر به شهرستان های مختلف برای دریافت خدمات درمانی به حداقل برسد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان باشت گفت:بیمارستان شهدای این شهرستان با ۲هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش های اورژانس،اطفال،سی سی یو،آی سی یو،رادیولوژی،سونوگرافی،آزمایشگاه با تجهیزات کامل راه اندازی شده و بخش های دیالیز و تالاسمی این بیمارستان نیز تا پایان بهمن ماه افتتاح می شود.

آرش حسنی ابراز داشت:همچنین زیرساخت های مهمی چون دستگاه های اکسیژن ساز و امحای زباله های عفونی از دیگر زیرساخت های ایجاد شده در این مرکز درمانی است.

وی اظهار داشت: نبودن بخش هایی مانند  جراحی و زایمان باعث ناقص ماندن این خدمت شده است.

وی اضافه کرد: نبودن این بخش های مهم افزون بر اینکه منجر به سفر شهروندان به شهرهای مجاور برای دریافت خدمات درمانی شده باعث کاهش درآمد این بیمارستان شده است.

هزینه نگهداشت ۱۰ برابر میزان درآمد

به طور معمول بیمارستان ها با استفاده از درآمد ارائه خدمات درمانی و هزینه هایی که از مراجعان دریافت می کنند نگهداری می شود اما بیمارستان شهدای باشت به دلیل شرکتی بودن نیروها درآمدهای سنگینی به آن تحمیل شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان باشت تاکید کرد: درحالی که برای نگهداشت بیمارستان شهدای این شهر ماهیانه ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است اما این بیمارستان ماهانه تنها ۶۰ میلیون تومان درآمد دارد.

حسنی تصریح کرد: شرکتی بودن ۵۰ نفر از نیروهای شاغل در بیمارستان باشت باعث تحمیل هزینه سنگین بر این بیمارستان شده است.

نیمه کاره ماندن مجتمع پزشکان

ایجاد مجتمع خانه پزشکان برای اسکان متخصصان از نیازهای مستقر شدن پزشکان در هر شهرستانی محسوب می شود اما نیمه کاره ماندن طرح مجتمع خانه پزشکان باشت باعث شده این متخصصان رغبتی به حضور شبانه روزی در این شهرستان کوچک نداشته باشند.

حسنی عنوان کرد:نیمه کاره ماندن طرح خانه پزشکان سبب شده پزشکان متخصص نتوانند به صورت مقیم در این شهرستان خدمت کنند به طوری که از ۱۶ پزشک متخصص شاغل در شهرستان باشت ۱۰ نفر به صورت پاره وقت خدمت می کنند. 

عملیات اجرایی طرح مجتمع خانه پزشکان متخصص باشت با ۸۸ میلیارد ریال اعتبار در ۲ ساختمان جداگانه برای پزشکان زن و مرد جنب بیمارستان این شهر در سال ۱۳۹۸ آغاز شد اما این طرح پس از مدتی به دلیل کمبود اعتبار نیمه فعال شد.

به گفته حسنی این طرح ۱۵واحدی 2 سالی است که پیشرفت فیزیکی بسیار کمی دارد. 

فرسودگی و کمبود امکانات خانه های بهداشت

یکی از اقدامات خوبی که پس پیروزی از انقلاب اسلامی در کشورمان صورت گرفته است تاسیس خانه های بهداشت روستایی است که به وسیله بهورزان اداره می شود.

خانه های بهداشت نخستین واحد روستایی ارائه خدمت در نظام شبکه ‏های بهداشتی درمانی کشور به شمار می‏ روند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ‏ها و حفظ سلامت اهالی این مناطق دارند.

رییس شبکه بهداشت و درمان باشت با اشاره به اینکه ارائه خدمات حوزه بهداشت و درمان مناطق روستایی این شهرستان در ۲۳ خانه بهداشت انجام می شود تاکید کرد: فرسوده بودن ساختمان خانه های بهداشت از دیگر چالش های حوزه بهداشت این شهرستان است به طوری که برخی از این مراکز بیش از ۳۵ سال از زمان احداث آنان گذشته است.

حسنی عنوان کرد:فرسودگی برخی خانه های بهداشت باعث نیاز مداوم به ایزوگام و رنگ آمیزی این مراکز و تحمیل هزینه می شود.

وی ابراز داشت:بسیاری از تجهیزات سرمایشی زیرساخت های درمانی نیازمند تعمیر است.

وی افزود: تامین تجهیزاتی مانند رایانه برای اتصال خانه های بهداشت به اینترنت از دیگر کاستی های این مراکز مهم است.

راهکارهای کاهش چالش های موجود

فرماندار باشت گفت: اخذ مجوز استخدام نیروهای شرکتی شاغل در بیمارستان شهدا نخستین گام برای کاهش چالش های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان است که ضمن افزایش انگیزه نیروهای انسانی  برای ارائه خدمات بهتر زمینه کاهش هزینه های این بیمارستان می شود.

نادر گرامی با اشاره به اینکه تکمیل طرح خانه متخصصان نیاز شهرستان باشت برای انگیزه بخشیدن به پزشکان متخصص است تاکید کرد: نیاز است تا با اختصاص اعتبار زمینه تکمیل این طرح فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراجعان به بیمارستان شهدای باشت شهروندان شهرستان رستم از توابع استان فارس هستند تاکید کرد: این مرکز درمانی در صورت برنامه ریزی بهتر برای افزایش زیرساخت ها ظرفیت درآمدزایی بیشتری دارد.

فرماندار باشت عنوان کرد:پی گیری های لازم برای استفاده از ظرفیت های دولتی به منظور تامین اعتبار و اخذ مجوز استخدام بیمارستان باشت در حال انجام است.

گرامی تاکید کرد: مشارکت خیران ظرفیت دیگری برای سامان بخشیدن به انجام خدمات بهداشتی و درمانی باشت است.

 وی ابراز داشت: خیران نیکوکار می توانند با اهدای مبالغ اندک برای خرید تجهیزات مراکز بهداشت و درمان  سهمی در تامین این نیاز اساسی داشته باشند.

مصائب سفر بیماران به بیمارستان های شهرهای مجاور

امام جمعه باشت نیز با اشاره به پایین بودن میزان درآمد بیشتر شهروندان این شهرستان گفت: بسیاری از بیماران به دلیل نداشتن هزینه های سفر به شهرستان های مجاور قید پیگیری درمان خود را زده اند.

حجت الاسلام امید گنجه ای از مسوولان خواست تا برای تکمیل خدمات بیمارستان شهدای باشت چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری خیران باشتی برای احداث ۲مرکز درمانی در شهرهای باشت و بوستان از توابع این شهرستان در سال های اخیر تاکید کرد: ادامه این اقدام های خداپسندانه از سوی افراد توانمند می تواند به توسعه زیرساخت های درمانی باشت کمک کند.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد باشت دانشگاه های علوم پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد باشت دانشگاه های علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد باشت دانشگاه های علوم پزشکی حوزه بهداشت و درمان بیمارستان شهدای خانه های بهداشت حوزه بهداشت نیمه کاره ماندن سرمایه گذاری پزشکان متخصص ارائه خدمات خانه پزشکان زیرساخت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ خانه بهداشت روستایی در گرمسار افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، صبح پنجشنبه با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گرمسار در قالب سفر دولت سیزدهم به استان سمنان دو باب خانه بهداشت افتتاح شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گرمسار درباره جزئیات این طرح بیان کرد: این خانه‌های بهداشت در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع با اعتبار هر خانه ۱۲ میلیارد ریال افتتاح شد.

بهرام قدس افزود: تمام خدمات بهداشتی و درمانی به خانوار تحت پوشش این مناطق ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات اولیه برای ارائه خدمات کنترل بهداشت و سلامت مادران باردار و امکانات لازم برای واکسیناسیون اطفال نیز در این خانه‌های بهداشت قرار دارد، گفت: یک روز در هفته پزشک عمومی برای ویزیت رایگان اهالی روستا نیز در خانه بهداشت مستقر هستند.

کد خبر 6081801

دیگر خبرها

  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • ویلاسازی طرح نهضت‌ملی مسکن در دامغان تداوم یابد/ لزوم ساخت بیمارستان دوم
  • انجام بیش از ۱۱۰ هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور
  • معاون درمان وزیر بهداشت: پروانه ۱۰۰ بیمارستان دارای اخطار ایمنی تمدید نشد
  • دولت سیزدهم برای جاده معلمان و بیمارستان دامغان چه اعتباری درنظرگرفت؟
  • ۲ خانه بهداشت روستایی در گرمسار افتتاح شد
  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • ضرورت تأمین اعتبار بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز
  • ۵ مطالبه مهم استاندار آذربایجان شرقی از معاون وزیر بهداشت