Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - روز گذشته اطلاعیه‌ای مشترک از سوی معاونت دادستان عمومی و انقلاب مشهد و اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد اعلام شد که در آن تاکید شده: حسب دستور معاونت دادستان عمومی و انقلاب مشهد برگزاری هرگونه بازی به صورت مختلط در کافه بازی‌ها ممنوع است.

موضوع را در سایر استان‌های کشور نیز بررسی کردیم تا ببینیم این موضوع به صورت کشوری بوده و قانونی فرااستانی است که در دیگر استان‌های کشور این مورد وجود نداشت، به همین دلیل به سراغ اسماعیل رحمانی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ٦ مشهد رفتیم و وی در پاسخ به صحت ابلاغیه اعلام شده و دلایل صدور این دستور گفت: قرار بر این بود هفته گذشته نشست خبری در این باره برگزار شود که به دلیل سفر ریاست قوه قضائیه به مشهد به تعویق افتاد، هفته آینده با روابط عمومی هماهنگ می‌کنیم تا نشست خبری برای ارائه توضیحات در این زمینه برگزار شود تا اطلاعات لازم در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت رعایت نکردن واحد پلمب می‌شود

در صورت رعایت نکردن، واحد صنفی پلمب می‌شود و متصدی واحد صنفی باید شخصا پاسخگو باشد؛ این اطلاعیه خطاب به کافه بازی‌های بازمانده از بحران کروناست که تنها چند ماه پس از بازگشایی مجدد، کم کم توانستند با سختی و مشقت فراوان روی پای خود بایستند و حالا با این دستور ناگهانی و البته ویژه مشهد روبه رو شده‌اند.

کافه بازی‌هایی که در یکی، دو سال اخیر موج دوم و اصلاح شده کافی شاپ‌هایی هستند که صرفا برای گذران اوقات فراغت و گفت و گو استفاده می‌شدند، اما حالا با جمع کردن کل خانواده و جوانان گرد یک میز محیط امن و خانوادگی را برایشان به وجود می‌آورد تا ساعتی کنار یکدیگر، مشکلات و سختی‌های زندگی را فراموش و خود را در دنیای بازی‌ها غرق کنند.

بازی‌هایی که اکثرا با ورود کارخانجات و تولیدکنندگان داخلی بازی‌های خارجی را ایرانیزه و بومی می‌کنند و با توجه به هنجار‌های روز جامعه ایرانی آن‌ها را برای تربیت نسل جدید کشورمان آماده کرده‌اند و برخی دیگر از بازی‌های گروهی مانند مافیا که کارکرد‌های ویژه روان شناختی داشته را از کشور‌های خارجی وارد و با تغییراتی آن را مناسب با فرهنگ جامعه ایرانی کردند و رسانه ملی نیز از همین کارکرد استفاده کرده و با تاکید بر ویژگی‌های آموزشی این بازی برنامه‌های مختلفی در این باره برای آموزش به جوانان طراحی کرد.

اما حالا با یک اطلاعیه ناگهانی در مشهد، انجام همه این بازی‌ها باید به صورت تک جنسیتی برگزار شود و عملا بازی خانوادگی را از آن‌ها سلب کرده است.

البته مثل همه موضوعات مختلف اجتماعی در این موضوع هم آسیب‌های اجتماعی و مذهبی به چشم خورده و برخی با سوء استفاده از محیط این بازی‌ها اقداماتی هنجارشکنانه را انجام دادند که نمی‌توان آن را کتمان کرد که کنترل شرایط، آموزش و فرهنگ سازی راه چاره آن است.

مرتضی اسکافی نوغانی، رئیس صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی گفت: دستوری از سوی جناب رحمانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد (عفاف و حجاب) و سرپرست دادسرای ناحیه شش به اتحادیه برای اطلاع رسانی به کلیه کافه بازی‌های مشهد رسید که اگر تفکیک جنسیتی در این مجموعه‌ها اجرا نشود از طریق مراجع قضایی و انتظامی پلمب خواهند شد.

او گفت: ظاهرا گزارش‌هایی از حوزه‌های قضایی و انتظامی رسیده که رعایت حجاب نمی‌شود و خدای نکرده عفت عمومی جریحه دار شده یا رواج ابتذال در این مراکز وجود داشته است.

بیشتر بخوانید

وجود ۳۰ کافه بازی در مشهد

اسکافی گفت: ما درباره گزارش‌هایی که بیان شده دفاعیاتی ارسال کردیم و گفتیم، در دو سال اخیر تمام این واحد‌ها سامان دهی شدند و به آنان پروانه داده شد که طبق ضوابط موجود باید تمام قوانین را رعایت می‌کردند، ضمن این که تمام این مجموعه‌ها با دوربین مداربسته تحت شبکه مجهز بوده و اتحادیه به صورت کامل بر آنان نظارت آنلاین داشته و امکاناتی را در اختیار پلیس نظارت بر اماکن عمومی قرار دادیم تا آنان نیز بتوانند همین نظارت آنلاین را از مجموعه‌ها داشته باشند؛ فراخوانی را به تمام گردانندگان و مدیران کافه بازی‌ها و بازی‌های گروهی ارسال کردیم و با تشکیل کارگروهی ویژه آموزش‌های مختلف در این باره داده شده و مصاحبه‌هایی با آنان انجام گرفته و صلاحیت آنان از اداره نظارت بر اماکن عمومی اخذ شده است و بازرسی‌هایی هم در این باره انجام دادیم.

کافه بازی‌ها مثل باشگاه ورزشی هستند

 رئیس صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی گفت: با وجود این‌ها دستگاه قضایی اعلام می‌کند که ویدئو‌هایی در فضای مجازی است که بی حجابی‌هایی در آن وجود داشته و رواج ابتذال در آن دیده شده است، اما باز هم ما گفتیم که کار فرهنگی انجام می‌دهیم و مثلا بازی مافیا که یک بازی روسی است و در شبکه‌های نسیم و سلامت رسانه ملی هم پخش شده و آموزش داده می‌شود، اما در مشهد ما به شکلی سناریوی بازی را تغییر دادیم و نقش‌های مختلفی را که با فرهنگ ما سازگار نبوده و روی آن‌ها حساسیت وجود داشت مناسب سازی کردیم و متفاوت از آن بازی را برگزار کردیم که ایشان باز هم نظرشان بر این است که حضور دختر و پسر کنار یکدیگر باعث رواج ابتذال می‌شود و امکان نظارت نیست و بهتر آن است که اگر کسی می‌خواهد برگزار کند برای گروه بانوان با گرداننده خانم و برای آقایان با گرداننده آقا این کار انجام شود و مثل باشگاه‌های ورزشی زمان استفاده از بانوان و آقایان جدا شود و مثلا امروز از این ساعت تا فلان ساعت در اختیار بانوان و برای آقایان به همین شکل.

رئیس صنف بازی و سرگرمی مشهد در پاسخ به این سوال که مگر این مجموعه‌ها مکان عمومی نبوده و با این استدلال سایر موارد مشابه هم تفکیک جنسیتی می‌شود گفت: به هرحال فضای کسب و کار مثل همین کافه بازی‌ها قاعدتا عمومی است و خانواده‌ها در آن حضور می‌یابند، اما از طرفی به طور کلی فضای این کافه بازی‌ها و اکثر بازی‌هایی که در آن اجرا می‌شود خانوادگی است و فضای تفکیک جنسیتی نیست، اما به هرحال ما تابع نظرات مدعی العموم و مقام محترم قضایی هستیم، ولی درحال پیگیری‌هایی هستیم و راهکار‌هایی دادیم تا با شیوه نامه‌ای که اگر تایید شود بر اساس ضوابط مشخصی این کار انجام شود، اما هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده و ما ملزم به رعایت این دستور هستیم.

بازداشت و تشکیل پرونده برای برخی مدیران کافه بازی

او گفت: ما نقشی در پلمب واحد‌های صنفی نداشتیم و بی اطلاع هم بودیم، اما مثلا فردای آن روزی که مراجعه شده متوجه شدیم که شب گذشته مراجعه کردند و تعدادی از واحد‌های صنفی پلمب و تعدادی هم دستگیر شده‌اند و پرونده‌هایی برای افراد تشکیل شده است و بر اساس اطلاعات ما از چهل کافه بازی مشهد به همگی بدون استثنا اخطار داده شده و از آن‌ها تعهد گرفته شده که در صورت رعایت نکردن پلمب خواهند شد و تعدادی هم که در زمان حضور نیرو‌های اداره اماکن و نماینده قضایی شرایط مد نظر جناب رحمانی رعایت نشده بوده پرونده‌هایی تشکیل شده و به دادگاه احضار شده‌اند.

منبع: خراسان

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی کافه بازی های مشهد اوقات فراغت کافه بازی بازی و سرگرمی تفکیک جنسیتی کافه بازی ها مجموعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۵۳ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _سه‌شنبه هفتم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۷۹، باقرشهر با شاخص ۵۵، پاسداران با شاخص ۹۶، پاکدشت با شاخص ۵۴، پردیس با شاخص ۸۹، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۴، پیشوا با شاخص ۷۲، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۶۲، دانشگاه تهران با شاخص ۵۳، رباط‌کریم با شاخص ۵۶، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۶۵، سلامت با شاخص ۶۴، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۵۹، شریف منطقه دو با شاخص ۵۹، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۶، در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه چهار با شاخص ۷۴، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۶۱، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۵۶، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۲، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۵، فرمانداری شهرری با شاخص ۵۲، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۱، لواسانات با شاخص ۶۴، ملارد با شاخص ۵۲، منطقه ۱۵ با شاخص ۵۲، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۳، ورامین با شاخص ۵۲ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۵۴، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۳۷، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۵۰، امام خمینی با شاخص ۳۹، پارک رازی با شاخص ۲۴، پونک با شاخص ۴۲، تهران پارک شکوفه با شاخص ۴۴، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۴۵، دماوند با شاخص ۲۶، سرخه‌حصار با شاخص ۴۵، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۳۸، علم و صنعت با شاخص ۳۲، قرچک با شاخص ۲۴، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۴۵، در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739335

دیگر خبرها

  • نصب پمپ و مخزن برای طبقات فوقانی الزامی است
  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ارایه پیوست برای تمام پروژه‌های عمرانی الزامی است
  • ارائه پیوست برای تمام پروژه‌های عمرانی الزامی است
  • اجراهای متفاوت یک خواننده که وایرال شد
  • لزوم تفکیک «وقف» و «خیریه» در نظام سلامت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد