Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کمتر از یک ماه معاون استاندار البرز اعلام کرد که به‌زودی قرار است فقط کوه‌نوردانی اجازه صعود به ارتفاعات شهرستان کرج را داشته باشند که از فدراسیون معرفی‌نامه دریافت کنند. پیش از این در سال ۱۳۹۷ هم رییس فدراسیون کوه‌نوردی گفته بود که کوه‌نوردان برای صعود به قله دماوند، باید از باشگاه‌ها و هیات‌های استانی مجوز بگیرند و دوره‌های آموزشی را هم پشت سر گذاشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴ شهریور سال ۱۳۹۵ هم پس از اینکه آیین‌نامه تاسیس باشگاه‌های کوه‌نوردی در وزارت ورزش و جوانان تصویب شد، فدراسیون اعلام کرد که فعالیت تمام گروه‌های کوه‌نوردی در کشور لغو می‌شود تا فقط باشگاه‌های دارای مجوز به این فعالیت ادامه دهند.

با این وجود در این سال‌ها تعداد گروه‌های کوه‌نوردی که هیچ مجوزی از فدراسیون ندارند بیشتر شده و همچنان افرادی که نه عضو باشگاهی هستند و نه هیچ دوره آموزشی پشت سر گذاشته‌اند به قله دماوند صعود می‌کنند.

رضا زارعی که ۱۲ دی امسال برای سومین دوره پیاپی به عنوان رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی برگزیده شد، در گفت و گو با ایرنا درباره تصمیم استانداری البرز اظهار کرد: فدراسیون مرجع صدور مجوز برای فعالیت افراد نیست و باشگاه‌ها باید این کار را انجام دهند. متولی کوه‌نوردی در شهرهای مختلف از جمله کرج هم هیات کوه‌نوردی استان و شهرستان است. به همه هیات‌ها توصیه کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی را رواج دهند تا از بروز حادثه برای کوه‌نوردان پیشگیری شود.

وی افزود: تلاش ما این است که گردشگری ورزشی را ساماندهی کنیم. متاسفانه افراد و گروه‌هایی با فعالیت غیرقانونی و پایین‌آوردن هزینه، علاقمندان به کوه‌نوردی را به کوهستان می‌برند و سلامتی آنها را به‌خطر می‌اندازند.

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعطیل‌کردن کوه وجود دارد؟ گفت: این امر امکان‌پذیر نیست چون به‌عنوان مثال در ارتفاعات شمال تهران پنج مسیر اصلی و صدها مسیر فرعی وجود دارد. چگونه می‌توانیم همه این مسیرها را مسدود کنیم؟ از سوی دیگر وقتی فضا را ببندیم بازخورد مثبتی دریافت نمی‌کنیم و شرایط را برای رفتارهای قانون‌گریز فراهم می‌کنیم.

رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی خاطرنشان کرد: ممکن است یک مربی کوه‌نوردی بخواهد به‌صورت انفرادی راهی کوهستان شود. نمی‌توانیم او را مجبور کنیم که در قالب یک تیم باشگاهی کوه‌نوردی کند. به‌جای این کار باید ستادها فعال باشند و از دیگر نهادها مثل آتش‌نشانی، شهرداری و هلال احمر هم کمک بگیریم. نمی‌توانیم مردم از رفتن به طبیعت محروم کنیم، باید آگاهی را بالا ببریم نه اینکه قید و بند را افزایش دهیم. روش درست این است که محیطی امن برای مردم فراهم شود.

وی درباره طرح ممنوعیت صعود به دماوند برای افراد آموزش‌ندیده، گفت: چنین طرح‌هایی تا زمانی که معاش جامعه محلی تامین نشود به مرحله اجرا نمی‌رسد. این طرح شکست‌خورده است زیرا درآمد بسیاری از مردم محلی که نزدیک کوه‌هایی مثل دماوند، علم‌کوه و سبلان زندگی می‌کنند به حضور گردشگردان بستگی دارد.

زارعی ادامه داد: محیط زیست کوهی مثل دماوند در حال نابودی است و به این دلیل قصد داشتیم طرحی را اجرا کنیم که فقط افراد با صلاحیت صعود به ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر مجوز صعود به این قله را دریافت کنند.

رییس فدراسیون کوه‌نوردی در پاسخ به این سوال که پس از گذشت بیش از پنج سال از اجرای طرح ممنوعیت فعالیت گروه‌های کوه‌نوردی، آیا فدراسیون در ساماندهی فعالیت باشگاه‌ها موفق بوده است؟ گفت: تغییری که ایجاد کردیم مثبت بود. پیش از تصویب این آیین‌نامه، حدود ۱۵۰۰ گروه کوه‌نوردی در کشور فعال بود که از هیات‌ها مجوز می‌گرفتند اما الان حدود ۸۰۰ باشگاه در فدراسیون ثبت شده‌ است. البته به‌موازات این طرح گروه‌هایی هم در فضای مجازی فعال هستند و این تهدید هم در کنار فعالیت ما وجود دارد.

وی افزود: باشگاه‌ها برای اینکه افراد را جذب کنند باید برنامه صعودهای خود را اعلام کنند اما گروه‌های غیرمجاز در این چارچوب فعالیت نمی‌کنند.

زارعی در پاسخ به این سوال که با فعالیت این تعداد باشگاه مجوز دار و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد از سوی فدراسیون، چرا همچنان شاهد بروز حوادث کوه‌نوردی هستیم؟ گفت: یک فرد برای رسیدن به جایگاه مربی کوه‌نوردی باید ۱۲ تا ۱۴ دوره آموزشی پشت سر بگذارد اما این میزان آموزش دلیل نمی‌شود که حادثه‌ای رخ ندهد. محیط طبیعت وحشی است و ممکن است حوادث غیرقابل پیش‌بینی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کردند اما فقط در شهر تهران هر هفته بیش از ۱۰۰ هزار نفر به ارتفاعات صعود می‌کنند. فدراسیون نمی‌تواند همه این افراد را کنترل کند. ولی وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید همه از فدراسیون کوه‌نوردی انتقاد می‌کنند. من فدراسیون را موفق می‌دانم که با کمترین درآمد چنین حجمی را راهبری می‌کند. در کنار آن از جامعه کوه‌نوردی هم می‌خواهم که با ما همکاری کنند تا مردم محیط کوهستان را به‌عنوان یک تهدید نشناسند.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: دماوند سبلان دماوند سبلان علم کوه فدراسیون کوه نوردی قله دماوند کوه دماوند کوهنوردی رییس فدراسیون کوه نوردی کوه نوردی کوه نوردی باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

به گزارش جماران؛ رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است.

بابک نگاهداری با اشاره به انتشار آگهی واگذاری سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال از سوی سازمان خصوصی سازی، از مکاتبه این مرکز با مسئولان کشور در این زمینه خبر داد و از صدور مجوز خرید برای شورای پول و اعتبار برای شرکت در این واگذاری، ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری درباره بنگاه داری بانک‌ها گفت: در این نامه اعلام شده است که حضور بانک‌ها در این مناقصه، مغایر منویات مقام معظم رهبری و در تضاد با مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در این مکاتبه تاکید شده است که وظیفه اصلی بانک تأمین مالی تولید در اقتصاد کشور است و درگیر شدن منابع آن در شرکت‌های غیرمرتبط با موضوع فعالیت بانکداری به ضرر این وظیفه و در نهایت اقتصاد کشور است. این اقدام باعث خواهد شد که منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد و لذا با شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تناسبی ندارد.

وی افزود: مبتنی بر همین منطق در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴، بانک‌ها مکلف به واگذاری سهام خود در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، شده‌اند و در صورت استنکاف با جریمه‌های مالیاتی مواجه خواهند شد.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بر این اساس به‌طریق اولی بانک‌های کشور نمی‌توانند اقدام به خرید بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، از جمله شرکت‌های فرهنگی یا ورزشی کنند که این موضوع در ماده ۲ دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار مصوب شورای پول و اعتبار نیز تصریح شده‌است.

 

 

وی افزود: در این مکاتبه به طرح اخباری در رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص صدور مجوز خرید سهام این بنگاه‌ها از سوی شورای پول و اعتبار اشاره شده و عنوان کرده‌ایم که باتوجه به مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور این امر در صلاحیت شورای پول و اعتبار نیست. به‌عبارت دیگر شورای پول و اعتبار در ذیل و چارچوب قوانین می‌تواند مقرره صادر کند و لذا نمی‌تواند مقرره ای صادر کند که خلاف قانون باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: باتوجه به مباحث فوق به نظر می‌رسد فروش این باشگاه‌ها به بانک‌ها هم خلاف منویات مقام معظم رهبری است و هم با قوانین حاکم در تعارض است. از سوی دیگر مجموعه‌های اقتصادی فعال در کشور نیز وجود دارند که امکان خرید و اداره این بنگاه‌ها را دارند و امکان اجرای قواعد حرف‌های کنفدراسیون آسیا وجود خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • حکم سنگین برای نایب رییس سابق فدراسیون؛ شهره موسوی به 10 سال حبس محکوم شد!
  • محمدکاظم حجج رییس فدراسیون ورزش‌های سه گانه شد
  • مدارس این دو شهر تعطیل شد
  • بانک‌ها و بیمارستان‌ها در روز پنج‌شنبه تعطیل نخواهند بود
  • رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • رییس فدراسیون اسکی اختیاری از خودش ندارد/ مدرس خارجی تکنیک ندارد!
  • بنادر مسافربری هرمزگان تعطیل شد
  • بنادر مسافربری هرمزگان تعطیل شدند
  • مدارس برخی شهرهای سیستان و بلوچستان تعطیل شد
  • «کاندیدای مستعفی» گزینه دبیری فدراسیون والیبال