Web Analytics Made Easy - Statcounter

گمرک اردبیل به بلوک صادراتی فرش مجهز می‌شود

به گزارش روز شنبه ایرنا، هنر- صنعت با اصالت فرش در استان اردبیل با وجود بافندگان متعدد مرد و زن دارای قدمت طولانی است و در حال حاضر هفت هزار و و ۳۰۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند.

در حال حاضر ۴۴ هزار نفر در استان اردبیل در زمینه بافندگی فرش فعال هستند و به واسطه این هنر-صنعت کسب درآمد می‌کنند که پوشش بیمه‌ای، نبود مسکن، درآمد کافی و نبود امکان صادرات از گمرکات این استان از جمله مشکلات فعالان این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این زمینه گفت: تلاش می‌شود گمرک اردبیل به بلوک صادراتی فرش مجهز شود تا امکان صادرات فرش از استان فراهم آید.

رامین صادقی در جمع خبرنگاران بیان کرد: برای احیای صادرات فرش از استان اردبیل رایزنی‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز و ارزیاب نهایی در گمرکات در حال فراهم شدن است تا بازرگانان فرش به جای صادرات از قم، تبریز و یا تهران از گمرکات این استان صادرات فرش و صنایع دستی را انجام دهند.

وی با اشاره به ثبت جهانی ۱۵ طرح فرش دستباف این استان، اظهار کرد: ریز ماهی، بیجار، کله قوچی و طرح‌های معروف دیگر برند شهر اردبیل محسوب می‌شود که حتی آوازه جهانی و بین‌المللی پیدا کرده است.

رئیس  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به تولید سالانه ۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف در این استان اشاره کرد و گفت: در کنار راه‌اندازی بلوک تخصصی صادراتی فرش در گمرک استان، تلاش می‌شود تا با برندسازی فرش دستباف منطقه در داخل کشور نیز مشتریان خود را پیدا کند.

استان اردبیل به احداث ۸۲۱ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد

استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های بسیاری که در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری و امتیاز همجواری با کشور جمهوری آذربایجان داشته، پیش‌تر فاقد محورهای ارتباطی زمینی استانداردی مانند بزرگراه بود.

از این رو با اقدام‌های صورت گرفته در چند سال گذشته در کنار ۶۸۹ کیلومتر راه اصلی و ۶۹۰ کیلومتر راه فرعی، این استان به ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه مجهز شد که کافی نیست.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل در این زمینه گفت: استان اردبیل به ۸۲۱ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد که از میزان  ۱۸۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست تکمیل و ۳۰۰ کیلومتر نیز با واگذاری به پیمانکاران در مرحله اجرا است.

علی یوسف‌زاده به خبرنگاران اظهار کرد: با احداث ۸۲۱ کیلومتر بزرگراه در سال‌های آینده به میانگین کشوری بزرگراه نزدیک شده و در کنار آن مسیر ترانزیتی ایمن در راه‌های استان و ترانزیت به کشورهای آذربایجان و منطقه قفقاز ایجاد خواهد شد.

وی رویکرد معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان را متمرکز در ۲ حوزه توسعه راه‌های اصلی و بزرگراهی و احداث ساختمان‌های دولتی اعلام کرد و گفت:

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: هر چند استان اردبیل در توسعه بزرگراه ها از میانگین کشوری ۵۰ درصد عقب است اما در سه چهار سال اخیر با مطالعات انجام شده در مناطق مختلف استان توسعه ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در اولویت قرار گرفته است و تلاش می‌شود تا احداث این بزرگراه ها را با اولویت انجام دهد.

گلخانه‌ها زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر را فراهم کردند

کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی به‌ویژه در مناطق کم‌آبی مانند استان اردبیل محسوب شود و از همین رو با همت مسئولان امر این استان در طرح توسعه گلخانه‌ها رتبه سوم کشوری را پس از آذربایجان شرقی و تهران به خود اختصاص داده است.

تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اردبیل ۲ هزار و ۵۰۰ تن در ۱۰ ماهه امسال و صادرات محصولات کشاورزی به میزان ۱۳۵ هزار تن برآورد شده  که ۱۱۳ هزار تن آن سیب‌زمینی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این زمینه گفت: احداث و راه‌‍‌اندازی گلخانه در این استان اشتغال ۲۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

خلیل نیکشاد اظهار کرد: با احداث و راه‌اندازی گلخانه‌ها در استان اردبیل ۴۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب شده و ۷۰۰ هزار تن محصولات هم در این استان تولید شده است.

وی متوسط تولید شهرک‌های گلخانه‌ای را در هر هکتار ۳۰۰ تن اعلام کرد و افزود: ۵۲ سرمایه‌گذار درشهرک یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ای مغان سرمایه‌گذاری کردند که بیشتر آنها بومی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت ۱۰ شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی و دولتی را در استان مورد اشاره قرار داد و گفت: پرداخت تسهیلات برای فعالان این بخش با نرخ سود ۱۸ و ۲۰ درصد انجام می‌گیرد ولی ضروری است یارانه ۶ درصدی برای این فعالان اختصاص داده شود.

بازارچه مشاغل خانگی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

نرخ بیکاری رسمی اعلام شده در استان اردبیل حدود ۱۶ درصد و ۶۵ هزار نفر است ولی برخی مراجع که آمارهای کشوری بیکاری را اعلام می‌کنند، نرخ بیکاری در این استان را حدود ۱۰ درصد اعلام کرده‌اند.

در این راستا اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فرصت مناسبی برای اشتغال، توانمندسازی و معرفی ظرفیت‌های تولیدی استان اردبیل فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در دیدار با مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل در این زمینه افزود: ایجاد بازارچه مشاغل خانگی با عنوان طرح "سه‌شنبه بازار" در پارک بانوان اردبیل در دستور کار سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل قرار گرفته است.

اباصلت ابراهیمی، حمایت از مشاغل خانگی را نیازمند ایجاد بستر و ساختارهای لازم توسط ارگان‌های ذی‌ربط دانست و بیان کرد: این بازارچه با هدف حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و فراهم کردن بسترهای لازم برای فروش محصولات اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه از تجربیات جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف طرح "سه‌شنبه بازار" استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: بازارچه مشاغل خانگی بستر مناسبی برای ارائه محصولات حاصل از فعالیت بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی به وجود می‌آورد و به فروش این محصولات کمک شایانی می‌کند.

میثم ضارب‌نیا، مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اردبیل هم در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این دبیرخانه گفت: بازاریابی و فروش ۲ مشکل عمده فعالان متقاضیان طرح مشاغل خانگی است و امیدواریم با راه‌اندازی بازارچه مذکور در اردبیل بتوانیم به رونق فروش محصولات مشاغل خانگی کمک کنیم.

ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها افزایش یافته است

پنج رودخانه مهم ارس ،بالیخلو، قره‌سو، خیاو و هروآباد در استان اردبیل وجود دارد که رودهای ارس و بالهارود در ۱۵۹ کیلومتر از مرز این استان و جمهوری آذربایجان جریان دارند.

سال‌های اخیر در سایه فقدان نظارت کافی بهره‌برداری غیرمجاز و ساخت و ساز در حریم این رودخانه‌ها افزایش یافته است که البته با همکاری دهیاران روستاها می‌توان در بخش حفاظت حریم و بستر رودخانه‌های این استان اقدامات موثری انجام داد. 

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل در این زمینه گفت: ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌های این استان افزایش یافته است که باید جلوی آن گرفته شود.

ابراهیم صفری افزود: تعدادی خانه در حاشیه رودخانه‌های مرزی استان احداث شده که علاوه بر غیر قانونی بودن، مخاطرات بیشتری در هنگام بارندگی دارد که ضروری است دستگاه‌های مربوطه در ساخت این خانه‌ها مدیریت داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید جلوی ساخت و ساز بی‌رویه در شهر و روستاها گرفته شود، اضافه کرد: اعضای شورای استان تلاش دارد ارتباط نزدیکی با مدیران دستگاه‌های اجرایی برای بیان مشکلات شهرها و روستا داشته باشند و انتظار داریم مدیران دستگاه‌‍های اجرایی تعامل خوبی با نمایندگان شوراهای استان داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل فنس‌کشی مرزها را یادآور شد و گفت: ضروری است فنس‌کشی مرزها ساماندهی شود چرا که در این فنس‌کشی ساکنان مرز از تعلیف احشام خود محروم شده‌اند.

یک‌هزار و ۴۸۵ هکتار مرتع تخریب شد

استان اردبیل ۹۰۳ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد که در سال‌های اخیر با دست‌اندازی سودجویان روبه‌رو بوده است.

با این وجود در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته تخریب مراتع در این استان به حداقل رسیده و ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری هم در نقاط مختلف مستقر شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در این زمینه گفت: امسال یک‌هزار و ۴۸۵ هکتار از مراتع این استان تخریب شده است.

محمود قلی‌زاده افزود: در عین حال امسال ۴۲۰ هکتار از اراضی ملی با صدور احکام قضایی توسط یگان حفاظت منابع طبیعی از دست اشخاص فرصت‌طلب و سودجو خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی اظهار کرد: برای برخورد با سودجویانی که قصد تعدی به اراضی ملی و بیت‌المال در استان اردبیل را دارند از تمام توان اجرایی و قانونی خود استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: امسال همچنین با تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان و کنترل گلوگاه‌های قاچاق فرآورده‌های جنگلی، ۷۹۶  اصله چوب‌آلات، ۶ هزار و ۸۱۵ کیلوگرم زغال، ۳۲ هزار و ۱۶۰ کیلوگرم هیزم قاچاق جنگلی و ۱۲۰ باب کوره زغال کشف شده است.

سایت مواد ژنی شتر دوکوهانه راه‌اندازی می‌شود

چهره ظرفیت‌های استان اردبیل در زمینه مزایای پرورش انواع دام بی‌نظیر است و از جمله پرورش و نگهداری شتر دوکوهانه به عنوان یک نژاد کمیاب در منطقه و کشور به طور غالب مختص این استان می‌باشد.

این گونه تنها نژاد دوکوهانه شتر ایرانی محسوب می‌شود که آخرین تعداد آنها به طور مختص تنها در استان اردبیل پرورش داده می‌شود ولی به علت کاهش جمعیت در معرض انقراض قرار دارد.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در ایران گفت: با هدف تداوم نسل در حال انقراض شتر دوکوهانه، اقدامات حمایتی این سازمان افزایش یافته و همکاری مشترک از جمله پروژه توسعه و ایجاد سایت مواد ژنی با استفاده از ظرفیت مرکز تکثیر شتر دو کوهانه جعفرآباد انجام می‌گیرد.

گرولد بودکر در بازدید از مرکز حفاظت از شتر دو کوهانه جعفرآباد از توابع بیله سوار مغان اظهار کرد: براساس تفاهم نامه همکاری بین  فائو و وزارت جهاد کشاورزی حمایت های لازم از حفظ گونه‌های شتر دو کوهانه در این منطقه صورت خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از بهترین گونه‌های شتر دو کوهانه در ایران در منطقه جعفرآباد  وجود دارد که نسبت به گذشته نسل آنها در حال انقراض است و باید تکثیر و در مناطق مختلف کشور از طریق جهاد کشاورزی حمایت شود.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) در ایران بیان کرد: در مدت دو سال با اعتبار ۳۵۰هزار دلاری فائو  حمایت لازم از مرکز تکثیر شتر دوکوهانه صورت خواهد گرفت و تکثیر این نژاد در سطح کشور با حمایت این سازمان صورت خواهد گرفت.

دانشگاه هنر تبریز سنگ افراشته‌های مشگین‌شهر را مرمت می‌کند

منطقه باستانی معروف به شهریئری در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل، هفت کیلومتری شمال شرقی لاهرود، یک کیلومتری شمال روستای پیرازمیان و در کنار رودخانه قره‌سو واقع شده‌ است و بر اساس نتایج به دست آمده از سه فصل کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت این محوطه به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

محوطه باستانی شهر یئری با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می‌رود که از سه قسمت معبد، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است و اگرچه پیشینه آن به دوران نو سنگی نسبت داده می‌شود اما تا دوران آهن ۲ به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.

سرپرست دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه هنر تبریز به منظور آسیب‌شناسی و مرمت سنگ افراشته‌های محوطه باستانی ۴۰۰ هکتاری شهریری مشگین‌شهر خبر داد.

ابراهیم شکری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی فاز تکمیلی موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر به عنوان یکی از بخش‌های سایت ساماندهی حریم بقعه شیخ‌حیدر و خواست مردم مشگین‌شهر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: عملیات ساماندهی و حفاظتی محوطه‌های باستانی شهرستان مشگین‌شهر از شهریری تا کهنه قلعه مرحله به مرحله با شروع فصل کاری  انجام می‌گیرد.

سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: عملیات طرح ساماندهی کهنه قلعه شهرستان مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین قلعه خشتی شمالغرب کشور با مشارکت شهرداری این شهر با شروع فصل کاری از سر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح فاز نخست پروژه سایت موزه شهریری در اوایل شهریور ماه سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال، افزود: تهیه فاز دوم طرح ساماندهی محوطه‌ باستانی شهریری نیز به پایان رسیده و در مرحله ارجاع به پیمانکار قرار داده شده است.

هفتمین دوره جشنواره استانی فیلم فجر برگزار می‌گردد

هفتمین جشنواره استانی فیلم فجر در اردبیل همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی برگزار خواهد شد و ۲۲ فیلم مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به نمایش درخواهد آمد.

بیش از ۱۰۰ سالن سینما در تهران و مراکز ۳۱ استان میزبان این دوره از جشنواره فیلم فجر خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود در طول برگزاری جشنواره حدود ۶۰۰ هزار بلیت به فروش برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر استانی اردبیل همزمان با برگزاری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار می‌شود.

عبدالله بحرالعلومی در این زمینه اظهار کرد: تمامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره از ۱۵ تا ۲۲ بهمن‌ماه در سینما قدس و انقلاب اردبیل به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: فروش بلیت در این دوره از جشنواره فیلم فجر به‌صورت اینترنتی است و سینماها بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا میزبان تماشاگران خواهند بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت جشنواره فیلم فجر که فرای یک جشنواره، رویدادی فرهنگی و تاثیرگذار است، بسترسازی برای اکران فیلم‌ها به طور قطع ثمرات بسیاری برای مردم و علاقه‌مندان فیلم و سینما خواهد داشت.

۱۶ زندانی جرایم غیرعمد و مالی آزاد شدند

مردم و خیران استان اردبیل در سال‌های گذشته در زمینه آزادی زندانیان گام‌های بزرگی برداشته‌اند؛ به طوری که تنها تعداد ۱۶۸ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی با مبلغ محکومیت بیش از ۳۹۲ میلیارد ریال از ابتدای سال‌جاری با کمک نمایندگی ستاد دیه از زندان‌های این استان آزاد شده‌اند.

با این وجود هم اکنون ۸۶ مددجوی جرایم غیرعمد واجد شرایط دریافت کمک ستاد دیه در زندان‌های استان اردبیل دوران حبس خود را سپری می‌کنند که برای آزادی آنها مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل گفت: ۱۶ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) از زندان‌های این استان آزاد شدند.

کریم‌الله محبوبی در این زمینه اظهار کرد: مبلغ محکومیت این زندانیان که در آستانه مناسبت گرامی‌داشت روز مادر به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشته‌اند، بیش از ۳۳ میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به کمک سه میلیارد و ۸۰ میلیون ریالی ستاد دیه استان و کمک ۵۰۰ میلیون ریالی ستاد دیه کشور، بیان کرد: از جمله این زندانیان خانمی با مبلغ بدهی بیش از ۲ میلیارد ریال بود که با مشارکت خیرین و ستاد دیه استان اردبیل از زندان آزاد شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اردبیل همچنین افزود: مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال گذشت رضایتمندانه شاکیان، هفت میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال آورده مددجویان، هفت میلیارد و ۵۴۳ میلیون ریال پذیرش حکم اعسار دادگستری، ۴۰۰ میلیون ریال مشارکت بنیاد خیریه وفاق سبز علوی و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی تامین شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ستاد دیه یک موسسه خیریه غیرتجاری و غیرانتفاعی است، از مسئولان و خیرین نوع‌دوست خواست تا این ستاد مردم نهاد را در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و مالی بیش از پیش یاری نمایند.

گشت شناسایی اتباع غیرمجاز تشکیل می‌شود

در راستای سیاست‌های دولت در زمینه صیانت از نیروی کار داخلی و ساماندهی اتباع بیگانه، کارفرمایان و پیمانکاران ملزم به استفاده از نیروی کار داخلی هستند.

با این وجود بر اساس آمارهای رسمی امسال در مجموع ۱۶ تبعه خارجی (آذربایجانی، چینی، ترکیه‌ای و افغانستانی) در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی این استان فعالیت دارند.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: گشت شناسایی در راستای نظارت بر بکارگیری اتباع خارجی و جلوگیری از اشتغال غیرمجاز آنها به همراه نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره اطلاعات تشکیل می‌شود.

بهروز رحیم‌زاده در این زمینه اظهار کرد: این گشت مشترک شناسایی اتباع غیرمجاز همزمان با سایر نقاط کشور با حضور سرپرست و اعضای کمیته فنی اشتغال اتباع خارجی استان بر واحدهای تولیدی نظارت می‌کند.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار اتباع بیگانه غیرمجاز نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه روادید ورود با حق کار مشخص داشته و بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: بررسی و موافقت درخواست صدور یا تمدید روادید با حق کار مشخص و پروانه کار برای اتباع خارجی بر حسب قوانین و مقررات و فقط در جهت انتقال دانشی فنی و با هدف جایگزینی نیروی کار داخلی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: کارفرمایانی که نسبت به بکارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه و با پروانه کار منقضی اقدام‌ کنند یا هنگام قطع رابطه استخدامی مراتب را به اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نکنند با توجه به شرایط خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس بین ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

۱۹۵ دستگاه کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی نصب شد

استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۴۰ هزار هکتار از آن نیز باغ احداث شده است.

در سال‌های اخیر سفره‌های آب زیرزمینی در دشت اردبیل بدلیل استفاده بی‌رویه از چاه‌های آب، بارش کم و استفاده از چاه‌های غیرمجاز پایین آمده است و با توجه به تغییرات آب و هوایی و کاهش ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی، این استان با بحران کم‌آبی روبه‌رو شده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۹۵ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های این استان نصب شده است و ۲۰ دستگاه نیز با هزینه بهره‌برداران چاه‌ها خریداری شده و در آینده نزدیک نصب خواهد شد.

داور بستام به خبرنگاران اظهار کرد: گروه‌های گشت و بازرسی این شرکت با همکاری مسئولان قضایی و انتظامی استان اردبیل در راستای مدیریت و نظارت دقیق بر منابع آب زیرزمینی و حفاظت و صیانت از این منابع  اقدام به بستن ۱۳۰ حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در سال‌جاری کردند.

وی صرفه‌جویی حاصل از انسداد این چاه‌ها را ۱.۶۷ میلیون مترمکعب آب عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون و خشکسالی حادث شده با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد و عملیات انسداد چاه‌ها تا پر کردن بقیه چاه‌های غیرمجازی که حکم مسلوب المنفعه شدن آنها توسط مراجع قضایی صادر گردیده، ادامه خواهد داشت.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: امسال برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز با انجام عملیات تقلیل منصوبات، قطع برق چاه‌ها و برچیدن منصوبات ۸۰ حلقه چاه کشاورزی، یک میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

به گفته وی، احکام قضایی ۱۰ حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در دشت اردبیل نیز اخذ شده است که به محض مساعد شدن هوا مسلوب المنفعه خواهند شد.

برچسب‌ها فرش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کم آبی جشنواره فیلم فجر استان اردبیل گمرک جمهوری اسلامی ایران رودخانه های کوهستانی ثبت مشاغل خانگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کم آبی فرش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کم آبی جشنواره فیلم فجر استان اردبیل گمرک جمهوری اسلامی ایران رودخانه های کوهستانی ثبت مشاغل خانگی اسلامی استان اردبیل جرایم غیرعمد و مالی جشنواره فیلم فجر استان اردبیل گفت کیلومتر بزرگراه استان اردبیل ستاد دیه استان شتر دو کوهانه شتر دوکوهانه دوره جشنواره افزایش یافته جهاد کشاورزی میلیارد ریال مشاغل خانگی بهره برداری صادراتی فرش منابع طبیعی میلیون ریال هزار هکتار راه اندازی رودخانه ها ساخت و ساز گلخانه ای مشگین شهر اردبیل هم هزار نفر اداره کل خواهد شد سال جاری آزاد شد بر اساس چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حامد کیخسروی با بیان اینکه در حالی که میانگین مقاوم سازی واحد‌های روستایی در کشور ۵۷ درصد است، این میزان در استان اردبیل به بیش از ۶۴ درصد رسیده است، افزود: سال گذشته چهار هزار واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم سازی شد امسال هم هفت هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم سازی خواهد شد.
وی گفت: با اجرای طرح‌های جدید مقاوم سازی مسکن روستایی استان، ضمن ارتقای رتبه استان در بین چهار استان برتر کشور در این زمینه، سطح استحکام بنا‌های مقاوم‌سازی شده روستایی در مقابل انواع حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله به مراتب بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل از افزایش سقف تسهیلات بانکی اجرای طرح‌های مقاوم سازی مسکن روستایی در استان اردبیل خبر داد و گفت: در حالی که در سال گذشته سقف تسهیلات اعتباری مقاوم سازی مسکن روستایی در استان ۲ میلیارد ریال بود، امسال این میزان به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.
به گفته کیخسروی تسهیلات متقاضیان مقاوم سازی مسکن روستایی با پنج درصد کارمزد و با بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی همچنین از افزایش سطح اجرای طرح‌های هادی روستایی و آسفالت معابر روستا‌های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ متر از معابر روستایی این استان در قالب اجرای طرح‌های هادی زیر پوسش آسفالت قرار گرفتند که پنج هزار و ۷۰۰ متر مربع از آن مربوط به اجرای ۱۷ پروژه اجرای طرح‌های هادی در شهرستان خلخال بوده است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل احداث مسکن برای محرومان در سطح مناطق شهری و روستایی استان اردبیل را از جمله اولویت‌های کاری این نهاد انقلابی در در راستای مسکن‌دار شدن خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت استان ذکر کرد و افزود: درکار احداث مسکن محرومین، کمیته امداد امام خمینی (ع) و همچنین بسیج سپاه با بنیاد مسکن مشارکت می‌کنند.
به گفته کیخسروی برای اجرا تکمیل و بهره‌برداری چهار واحد مسکن محرومین در روستای خوجین از توابع بخش مرکزی خلخال که (روز گذشته) مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بالغ بر۲۰ میلیارد ریال اعتبار توسط این بنیاد هزینه شده است.
وی افزود: مجتمع مسکونی محرومین خوجین در یک ساختمان دوطبقه با ۴ واحد مستقل است که هر واحد به متراژ ۶۰ مترمربع است و انشعابات آب و برق و گاز این واحد‌ها به صورت رایگان از سوی شرکت‌های زیربط واگذار شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل اضافه کرد: برای احداث این واحد‌ها علاوه بر اعتبارات هزینه شده از سوی بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره) نیزبه مالکین هر واحد یک میلیارد ریال کمک مالی بلاعوض پرداخت کرده است.
کیخسروی در جریان سفر به خلخال در نشست‌های جداگانه‌ای با فرماندار و امام جمعه آخرین وضعیت طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی، طرح‌های هادی روستایی و همچنین نحوه احداث واحد‌های مسکن محرومین در این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.
وی همچنین از اجرای ۹ طرح هادی در روستا‌های این شهرستان در سال جاری خبر داد.

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۲ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد
  • رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • افزایش دمای هوا در اردبیل
  • مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی استان اردبیل
  • تجهیز ۱۰۵ میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان
  • دمای هوا در اردبیل افزایش می‌یابد
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی
  • کشف حدود۶۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در گمرکات خراسان رضوی
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا