Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان سعودی از هم‌پیمانان خود در لبنان خواسته تا سعد حریری را فراموش کرده و با هدف اجرای برنامه‌های ریاض، برای انتخابات پارلمانی آماده شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سه شنبه هفته گذشته «یوانا فرونتسکا» هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در لبنان در دیدار با «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت این کشور از وی درباره تصمیم «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان برای تعلیق فعالیت‌های سیاسی‌اش پرسید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبداللطیف دریان در پاسخ به این سوال در عبارتی کوتاه اعلام کرد که مولفه اهل سنت لبنان ظرفیت‌های زیادی دارد.

از سوی دیگر این مفتی اهل سنت لبنان روز گذشته در اقدامی قابل توجه بعد از دیدار با «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، از او  به همراه «فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق این کشور برای اقامه نماز جمعه دعوت کرد. نجیب میقاتی بعد از این دیدار تاکید کرد که ما هرگز خواستار تحریم انتخابات توسط سنی‌ها نخواهیم بود و انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود در  مه 2022 برگزار خواهد شد.

 پنجشنبه شب گذشته نیز «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه در واکنش به تعلیق فعالیت‌های سیاسی سعد حریری اعلام کرد که باید ببینیم چه کسی عرصه سنی لبنان را مدیریت خواهد کرد.

ولید جنبلاط همچنین برخلاف مواضع قبلی خود اعلام کرد که در ائتلاف با حزب نیروهای لبنانی در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد؛ حتی  اگر برخی کرسی‌های خود را از دست بدهد.

در این چارچوب منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که این بار عربستان سعودی همه چیز را به خوبی محاسبه کرده و به همه هم‌پیمانان خود و طرف‌های ذینفع در لبنان اطلاع داد که مخالفت با تصمیم سعد حریری در تعلیق فعالیت‌های سیاسی وی و یا ابراز همبستگی با او و یا تحریم انتخابات در عرصه اهل سنت به هر بهانه‌ای ممنوع است.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که ریاض عملاً می‌خواهد به حضور سعد حریری در عرصه سیاسی لبنان پایان دهد. کمپین عربستان سعودی برای انتخابات پارلمانی لبنان در حال حاضر با شعار «خلع سلاح حزب الله» پیش می‌رود. ریاض این شعار و درخواست خود را هفته گذشته تحت عنوان «ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس» صراحتا به مقامات لبنانی اعلام کرد.

محافل لبنانی: شروط کشورهای حوزه خلیج فارس علیه حزب‌الله قابل اجرا نیست/ ادامه تهدیدهای عربستان ضد لبناناعلام آمادگی لبنان برای برگزاری انتخابات پارلمانی

 

در این شرایط  و بعد از خروج سعد حریری از عرصه سیاسی لبنان فضا برای «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی که اکنون مهره اول عربستان در لبنان محسوب می‌شود باز شده است.  محافل آگاه لبنانی معتقدند سمیر جعجع بعد از اینکه تبدیل به اسب تروای عربستان شد تا ثابت کند که توانایی ضربه زدن به حزب الله را دارد، علیه سعد حریری توطئه کرد تا جایی که او را برای همیشه از صحنه سیاسی لبنان حذف کند.

همچنین آمریکایی‌ها نیز واکنش نرمی به تعلیق فعالیت‌های سیاسی سعد حریری داشتند و تصمیم گرفتند که تعداد نمایندگان مولفه اهل سنت در انتخابات پارلمانی لبنان را تا 25 نماینده افزایش دهند. همچنین کمپین  آمریکایی‌ها برای انتخابات پارلمانی لبنان، بعد از خروج سعد حریری از عرصه سیاسی این کشور  با شدت بیشتری دنبال می‌شود و روز گذشته هیئتی از سفارت آمریکا با نمایندگان منطقه «عکار»  که قبلاً وابسته به سعد حریری بودند دیدار کرد.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که طبق اظهارات محافل نزدیک به سعد حریری تا زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در منصب خود باقی بماند، حریری به کار سیاسی باز نخواهد گشت.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی نیز این واقعیت را درک کرده و تصمیم گرفته برای همه کسانی که در صدد جانشینی سعد حریری هستند آزمونی در عرصه اهل سنت لبنان انجام دهد. در همین زمینه منابع به روزنامه الاخبار اعلام کردند که ریاض در حال تشکیل یک کمیته بررسی در سفارت خود در بیروت است تا هر نامزد اهل سنت برای انتخابات پارلمانی لبنان را احضار کرده و از آنها درباره پروژه و برنامه‌شان بپرسد و اینکه آیا موضع آنها مطابق با گفتمان عربستان هست یا نه.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی لبنان اخبار عربستان سعودی لبنان انتخابات پارلمانی لبنان برای انتخابات پارلمانی تعلیق فعالیت های سیاسی عربستان سعودی عرصه سیاسی سعد حریری اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم

افشین علا شاعر و نامزد چهره سال هفته هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نگاه جامعه به اشعارش گفت: «هر کسی از ظن خود شد یار من»، من خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم حال شاید برخی اشعار بیشتر به چشم بیاید، ولی نگاهم یک بعدی نیست!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خود را شاعر سیاسی می‌داند یا خیر، گفت: من در این چند سال خیلی جدی در عرصه ادبیات کار کردم، تنوع شعری از ادبیات کودک تا غزل و رویکردهای تغزلی عاشقانه، اجتماعی،‌خانوادگی و عاطفی داشتم در کنارش چون خیلی سال‌های دور نیز علاقه‌مند به مضامین سیاسی بودم، قطعا طرفدار ورود به این مضامین هم هستم و آنها را وارد دایره ادبیات می‌کنم.

علا با تأکید براینکه تصور نمی‌کند وقایع سیاسی روز با مضامین شعری در تضاد باشد، گفت: ما در عرصه مشروطه هم اشعار سیاسی پیرامون مسائل روز داشتیم و شعرا در آن زمان اشعار سیاسی می‌سرودند، من هم در عرصه‌هایی که علاقه دارم ورود می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از «سربازنامه» که شامل سروده هایی درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود، منظومه دیگری نیز در دست کار دارد یا خیر، گفت: بله؛ اشعاری در دست کار دارم.

گفتنی است، سربازنامه منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین. با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره ایست خیالی. داستان سربازنامه صرفنظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید؛ تازه‌ترین شعر علا به مساله اخیر پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه اختصاص داشت که در ادامه می‌خوانید؛

????ناقوس مرگ????

بنگر چه‌سان تعبیر شد کابوس اسراییل
لرزید بر خود پیکر منحوس اسراییل

عمری تظاهر کرد بر روئین‌تنی اما
برداشت ایران پرده از سالوس اسراییل

دیگر به آژیر خطر هر دم کند تکرار
آهنگ مرگ خویش را ناقوس اسراییل

از پا فتاد ای خودفروشان قامت دشمن
پس دست بردارید، از پابوس اسراییل

بیم از چه دارید ای سران؟ جز عنکبوتی نیست
با بازوانی سست، اختاپوس اسراییل

محو چه‌اید ای رهبران؟ جز پای زشتی نیست
لنگان و کج زیر پر طاووس اسراییل

از عطسه‌ی چرکین غم تا خاک گردد پاک
باید که گردد ریشه‌کن ویروس اسراییل

رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی
کودک‌کشی فخر است در قاموس اسراییل

ای شمس خاور سر برآر از پرده چون دیگر
دارد به پت‌پت می‌رسد فانوس اسراییل

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • چهره‌های برتر هنر انقلاب استان بوشهر معرفی شدند
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • عذرخواهی رئیس جمهور کره‌جنوبی پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمانی
  • انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی
  • یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی