Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@07:59:59 GMT

قدرت جادویی خانواده

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۱۳۳۹

قدرت جادویی خانواده

پویانمایی «افسون» یکی از جدیدترین تولیدات کمپانی والت دیزنی است که توانسته دور ماراتن جشنواره‌های جهانی فیلم را با موفقیت طی کند و در آخرین رویداد هم جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلوب را بگیرد.

نکته مهم درباره این انیمیشن این است قهرمان‌های دیزنی به انسان‌های معمولی نزدیک‌تر شده‌اند و «افسون» قصه دختری کلمبیایی به نام «میرابل» را تعریف می‌کند که با وجود قدرت‌های جادویی دیگر اعضای خانواده‌، او از این موهبت بی‌بهره است اما خانواده‌اش را از خطر گسستگی نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه به خانواده و اهمیت روابط خانوادگی در این پویانمایی از قدرت‌های جادویی هم فراتر نشان داده شده است؛ در واقع این پویانمایی می‌گوید جادوی اصلی در خانواده است. درباره توجه والت دیزنی به مفهوم  خانواده و اینکه چرا خانواده در تولیدات نمایشی جهان غرب، مفهومی باارزش نشان داده می‌شود با «محمدحسن یادگاری» کارشناس رسانه و پژوهشگر حوزه ابرقهرمانی گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

تکیه بر توانایی فردیکارگردان مجموعه مستند «در سرزمین سرگرمی» با بیان اینکه «افسون» یک پویانمایی خوب و دیدنی با محوریت خانواده است، می‌گوید: ماجرای توانایی‌هایی جادویی و ابرقهرمانی در انیمیشن‌های دیزنی و کمیک‌های «مارول» و «دی سی» پیشینه‌ای طولانی دارد. در encanto یا افسون، قصه دختری به نام میرابل را می‌بینیم که در یکی از مناطق آمریکای جنوبی زندگی می‌کند و همه اعضای خانواده‌اش، قدرت جادویی مختص خودشان را دارند اما او هیچ توانایی خارق‌العاده‌ای ندارد.

به گفته یادگاری، این انیمیشن با محوریت تکیه بر توانایی فردی و اعتماد به‌نفس میرابل، تلاش می‌کند نهاد خانواده‌ای که رو به از هم پاشیدن است را حفظ کند.

او اضافه می‌کند: خانه و خانواده در این پویانمایی یک مفهوم کلیدی است و شخصیت اصلی قصه بدون داشتن مهارتی خارق‌العاده‌ می‌تواند بر مشکلات فائق آید درحالی‌که دیگر اعضای خانواده‌اش با داشتن قدرت‌های ابرقهرمانی از توانایی حل این مشکل عاجزند.

ارزش مفهوم خانواده

یادگاری معتقد است خانواده یکی از نهادهای مهم هر جامعه‌ای است اما در جوامع مختلف، این اهمیت به شیوه‌های مختلفی نمود می‌یابد و توضیح می‌دهد: در فیلم‌های آمریکایی از دید صنعت رسانه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که احترام به نهاد خانواده به‌ویژه برای مخاطب کودک و نوجوان موجب جذب  بیشتر تماشاگر می‌شود. ضمن اینکه خانواده، مفهوم ارزشمندی است به‌ویژه برای جامعه آمریکایی چون به نسبت جوامع اروپایی و شرق آسیا، جامعه اخلاق‌مدارتری است، توجه کنید که این مقایسه را با کشورهای خاورمیانه ندارم بلکه به نسبت جوامع اروپایی می‌گویم.

او می‌افزاید: از نظر قوانین حمایت از خانواده، اسباب رفاه و تعریف خانواده، جامعه آمریکایی به نسبت جوامعی که ذکر کردم قوی‌تر است چون نهاد خانواده جزو امنیت ملی آن حساب می‌شود و برایش برنامه‌ریزی و هزینه می‌کند، در واقع نهاد خانواده را در سیاست‌گذاری فرهنگی، هنری و اقتصادی خودشان می‌ببیند.

نویسنده کتاب «ابرقهرمانان آمریکایی چگونه ساخته می‌شوند؟» با بیان اینکه نهاد خانواده و حتی خانواده با تعاریف مدرن آن (خانواده‌های تک والد) نه فقط در انیمیشن‌های کودک و نوجوان که در فیلم‌های ژانر بزرگسال آمریکا هم مورد توجه است، می‌گوید: از این منظر ممکن است در سینمای هالیوود، اخلاق زیرسؤال برود اما منافع ملی‌اش زیرسؤال نمی‌رود و مفهوم خانواده جزو منافع ملی آمریکاست.

 نقشه دیزنی برای جهان

به گفته این پژوهشگر، والت دیزنی به دنبال تصویرسازی از کل جهان است چون دنیای دیزنی، جهان سینمایی دی سی و دنیای سینمایی مارول داریم. الان که کمپانی مارول، موضوع Multiverse یا جهان‌های موازی را به میان می‌آورد هنوز کمپانی دیزنی وارد این حیطه نشده است اما حرفش این است که من برای جهان، نقشه و دنیایی را می‌سازم که همه رنگ‌ها، ادیان، نژادها و ملیت ها را دربرمی‌گیرد. یادگاری توضیح می‌دهد: مثلاً اگر شخصیت «نمو» برای استرالیاست، «مولان» را برای چین و «آناستازیا» را برای روسیه طراحی می‌کند، شخصیت «علاءالدین» را برای خاورمیانه می‌سازد و «گربه‌های اشرافی» را برای انگستان، «گوژپشت نتردام» را به فرانسه نسبت می‌دهد و «شیرشاه» را به آفریقا، در جدیدترین انیمیشنش هم «میرابل» یک دختر کلمبیایی است.

در واقع دیزنی دارد یک تصویرسازی کلی برای دنیا انجام می‌دهد و نقشه جهان دیزنی هم وجود دارد، نقشه‌ای که برای همه جهان تصویرسازی می‌کند و به بهترین شکل هم کارش را انجام می‌دهد.

او درباره اینکه چرا شخصیت «میرابل» در افسون، وجوه ابرقهرمانی ندارد و توانایی‌هایش در حد یک انسان واقعی است، می‌گوید: یکی از دلایل در بحث انسانی شدن شخصیت‌های دیزنی این است که تولیدات این کمپانی بنا داشت نسل‌های مختلف مخاطبانش را با تصویر جادو و قدرت‌های ابرقهرمانی به زندگی فانتزی نزدیک کند اما به این نتیجه رسید که نمی‌شود و «افسون» نشان می‌دهد جهان فانتزی است اما ممکن است تو فانتزی و ابرقهرمان نباشی ولی می‌توانی در این جهان فانتزی، انسان تأثیرگذاری باشی.

۵ جهانی آشنا برای مخاطب

به گفته این کارشناس رسانه برای سازندگان این انیمیشن بحث همذات‌پنداری مخاطب با اثر، اهمیت زیادی دارد تا تماشاگر بتواند ارتباط بهتری با محتوا برقرار کند، ضمن اینکه شرکت دیزنی هم با بیشتر شدن مخاطبانش می‌تواند فروش بیشتری از اکران این محصول داشته باشد.

یادگاری در پایان یادآور می‌شود: بسیاری از نوجوان‌های جهان در تصوراتشان دوست دارند عنکبوتی آن‌ها را نیش بزند و به قدرت‌های جادویی برسند و شبیه اسپایدرمن شوند اما چنین اتفاقی در جهان واقع رخ نمی‌دهد، وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد کمپانی‌هایی مانند دیزنی برای نگه داشتن مشتری‌هایشان، قصه‌ای می‌سازند که مخاطب با جهان آن همذات‌پنداری بیشتری کند؛ یک جهان فانتزی که شخصیت‌هایی با توانایی‌های انسانی می‌توانند در آن اثرگذار باشند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: والت دیزنی نهاد خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرص ناف کلید جادویی کاهش وزن؟

فواد عسجدی درباره تبلیغات قرص‌های ناف برای لاغری در فضای مجازی اظهار کرد: عمده تبلیغاتی که درباره قرص ناف برای لاغری دیده می‌شود در فضای مجازی است؛ درباره تاثیر قرص ناف روی لاغری افراد هیچ منبع و شواهد علمی در مجلات علوم پزشکی و مقالات یافت نشده است بنابراین می‌توان گفت این ادعا که یک دارو یا ابزار به صورت زیرجلدی یا روی پوست، می‌تواند روی لاغرشدن فرد و چربی‌سوزی تاثیر بگذارد، علمی نیست.

به گزارش تسنیم، وی افزود: آن‌چه مبنای اثربخشی یک دارو و محصول لاغری قرار می‌گیرد مستندات علمی و مقالاتی است که درباره آن منتشر می‌شود نه فیلم‌های تبلیغاتی که تصاویری ساختگی از قبل و بعد از مصرف این قرص‌ها ارائه می‌کند.

عسجدی ادامه داد: برخی غذا‌ها و مکمل‌ها می‌تواند روی لاغرشدن اثرگذار باشد، اما مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که برای درمان چاقی کلید جادویی وجود ندارد به عبارت دیگر دستیابی به وزن ایده آل حاصل رعایت رژیم غذایی متعادل، داشتن فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم است و صرفا استفاده از یک دارو نمی‌تواند افراد را به وزن ایده‌آل برساند، زیرا اگر چنین راهکار کوتاه مدتی برای لاغر شدن افراد وجود داشت شاهد این میزان از بروز بیماری‌های متابولیک ناشی از چاقی در جوامع نبودیم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به عوارض خطرناک مصرف دارو‌ها و مکمل‌های رژیمی قاچاقی و بدون مجوز هشدار داد: مصرف این مکمل‌ها بسیار خطرناک است، زیرا اولاً نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که این مکمل‌ها حاوی چه موادی هستند و آیا مکمل‌های اصل هستند که قاچاق شده‌اند و یا تقلبی و تولیدشده در مراکز زیرزمینی هستند. دوماً بسیاری از این مکمل‌ها مشکلاتی دارند که به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند و هیچ نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد و احتمال آلودگی آن‌ها نیز بسیار بالاست.

دیگر خبرها

  • قدرت عملیاتی ایران، صهیونیست‌ها را از پاسخ جدی پشیمان کرد
  • آرتتا باشد زیبا است، مورینیو باشد اتوبوس دوطبقه!‏
  • جزییات فروش دایون Y7 با اقساط ۴۸ ماهه
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • اولین گام سقوط روشنفکری
  • شهدا بزرگترین قدرت نرم در برابر دشمنان هستند
  • اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل، افتخارآمیز بود و غرور ملی را برانگیخت /با رفتارهای آزاردهنده نباید غرور و شادی مردم را از بین برد
  • تغییر موازنه قدرت استراتژیک در جهان با عملیات وعده صادق
  • تغییر موازنه قدرت استراتژیک در جهان باعملیات وعده صادق
  • قرص ناف کلید جادویی کاهش وزن؟