Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@06:59:55 GMT

آشنایی با تجهیزات تصویربرداری پزشکی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۱۶۰۶

آشنایی با تجهیزات تصویربرداری پزشکی

تجهیزات تصویربرداری پزشکی یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی هستند... - اخبار بازار -

تجهیزات تصویربرداری پزشکی یکی از مهم ترین  تجهیزات پزشکی  هستند که به منظور به دست آوردن تصاویر از قسمت های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در صورتی که مشکل بیمار در معاینات اولیه پزشکی و آزمایش های مختلف مشخص نشود، پزشک از روش های مختلف تصویربرداری کمک می گیرد که انواع بیماری ها و مشکلات را آشکار می سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویربرداری با استفاده از پرتوهای یونیزان و غیر یونیزان و به شکل تشخیصی، درمانی، مداخله ای و هسته ای انجام می شود. در تصویربرداری تشخیصی و درمانی، قسمت های مختلف بدن با استفاده از عکس یا ویدئو مشاهده می شوند. تصویربرداری مداخله ای برای درمان بیماری های سرطانی بوده و هسته ای با استفاده از مواد پرتوزا تصویر را به دست می آورد. در ادامه این متن دو روش تصویربرداری سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی را که بسیار مهم و پر کاربرد هستند مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه سونوگرافی:

دستگاه سونوگرافی  با استفاده از امواج فراصوت با فرکانس بالا (1.5 تا 15 هرتز) تصویربرداری را انجام داده و در اندام هایی مانند قلب، کبد، کلیه، رحم و تخمدان و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در بررسی جنین در دوران بارداری نیز کاربرد دارد. امواج فراصوت از طریق یک پروب مخصوص وارد بدن شده و در برگشت نیز توسط این پروب دریافت می شوند. استفاده از دستگاه سونوگرافی کاملا بی خطر است و امواج آن آسیبی به بیمار یا جنین وارد نمی کنند به همین دلیل کاربرد زیادی در تشخیص بیماری ها و مشکلات مختلف بدن دارد. مزایای دستگاه سونوگرافی نسبت به سایر تجهیزات تصویربرداری عبارتند از:

هزینه کمترپیچیدگی کمترعملکرد بدون اشعه خطرناکقابلیت ایجاد تصویر Real time به خصوص برای جراحیبدون درد و غیر تهاجمی

دستگاه سونوگرافی از قسمت های مختلف مانند مانیتور، منبع تغذیه، پرینتر و پروب تشکیل شده است. مهم ترین قسمت آن پروب است که بر روی بدن قرار گرفته و امواج را به بدن می رساند و سپس دریافت می نماید. برای قرار دادن پروب روی بدن ابتدا از یک ژل مخصوص بر روی پوست استفاده می شود. این ژل تفاوت امپدانس میان هوا و بافت را کاهش داده و باعث بهبود کیفیت تصویر نهایی می شود. امواج از طریق پروب وارد بدن می شوند و چون بافت های بدن شکل و حالت و اندازه متفاوتی دارند، امواج را به صورت متفاوتی جذب و بازتاب می کنند. امواج بازتاب شده توسط پروب دریافت شده و به سیستم پردازش دستگاه منتقل می شوند. پروب ها انواع مختلف دارند که عبارتند از:

پروب منحنی یا کانوکس: این پروب به منظور تصویربرداری عمقی استفاده می شود به خصوص در سونوگرافی شکمی بزرگسالان. برای سونوگرافی شکمی اطفال از پروب میکرو کانوکس استفاده می شود.پروب خطی: این پروب که نام دیگر آن پروب عروقی است برای تصویربرداری از اندام های سطحی مانند پوست یا عروق استفاده می شود. کاربرد پروب خطی در تصویربرداری از عروق زایی رگ های خونی، پستان، تاندون، تیروئید، آزمون های عروقی، اندازه گیری ضخامت چربی بدن و تصویربرداری حین اعمال جراحی است.پروب فازی: این پروب مخصوص تصویربرداری از قلب، مغز و شکم است و میدان دید وسیعی ندارد.

انواع دستگاه سونوگرافی:

دستگاه های سونوگرافی به دو دسته مبله و پرتابل تقسیم بندی می شوند. دستگاه مبله ثابت است و به راحتی حمل نمی شود و بیشترین استفاده آن در بیمارستان و مراکز تصویربرداری است. در مقابل، دستگاه پرتابل قابل حمل بوده و در مطب زنان و زایمان یا مراکز دامپزشکی استفاده می شود. علاوه بر این تقسیم بندی، این دستگاه بر حسب نوع عملکرد نیز در انواع زیر تولید می شود:

سونوگرافی معمولی: در سونوگرافی جنرال یا معمولی پروب بر روی ژل و پوست بیمار قرار گرفته و تصاویری از بدن بیمار به دست می آورد.سونوگرافی ترانس واژینال: در معاینات زنان از این دستگاه استفاده می شود که پروب آن مخصوص بوده و از داخل واژن، رحم و تخمدان ها تصویر ارائه می دهد.سونوگرافی رنگی یا کالر داپلر: این دستگاه حرکت بافت ها و اجزای مختلف بدن مانند حرکت خون در رگ ها را نشان می دهد. علاوه بر این برای بررسی لخته ایجاد شده در اثر سکته قلبی یا مغزی نیز استفاده می شود.سونوگرافی تخصصی: این دستگاه مانند سونوگرافی معمولی است اما در شرایطی استفاده می شود که مشکل بیمار مشکوک بوده و به راحتی قابل تشخیص نباشد.

 

دستگاه اکوکاردیوگرافی:

دستگاه اکوکاردیوگرافی که به آن دستگاه اکو یا سونوگرافی قلب نیز گفته می شود به منظور تصویربرداری از قلب مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این دستگاه سلامت قلب و عروق مورد بررسی قرار گرفته و مشکلاتی مانند تنگی و گشادی دریچه ها، وجود لخته یا تومور، تغییر در ضخامت دیواره قلب و فشار قلب، تنبلی ماهیچه قلب و تغییر در اندازه آن تشخیص داده می شوند. این دستگاه ضربان قلب و میزان ورودی و خروجی خون را نیر تعیین می نماید. دستگاه اکو نیز مانند سونوگرافی از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می کند و بدون آسیب و تهاجم تصاویری از قلب ارائه می دهد. این دستگاه از کنترل پنل، مانیتور، منبع تغذیه، چاپگر و پروب تشکیل شده است. پروب دستگاه بر روی قفسه سینه قرار گرفته و امواج را به قلب وارد می کند. سپس امواج بازگشتی را دریافت کرده و پس از تقویت کردن به دستگاه برمی گرداند تا پردازش شوند. برای انجام تست اکو نیز نیاز به ژل مخصوص به منظور کاهش امپدانس بین هوا و بافت و کاهش نویز وجود دارد.

 

انواع دستگاه اکوکاردیوگرافی:

دستگاه اکوی قلب بر اساس کاربرد و نوع عملکرد به دسته های زیر تقسیم می شود:

1. اکوی 2 بعدی: در این تست سایز قلب و اجزای آن و میزان کارایی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

2. اکوی 3 بعدی: برخلاف روش قلب، در این روش تصاویر مسطح نیستند و جزییات را به صورت 3 بعدی نشان می دهند.

3. اکوی داپلر: این روش سرعت حرکت خون در عروق قلب را اندازه گیری می کند و تصاویر رنگی آن انواع ناهنجاری های مادرزادی و اختلالات مختلف را نشان می دهند.

4. اکوی قلب جنین: این روش برای بررسی نواقص مربوط به قلب جنین با جزئیات استفاده می شود.

5. اکوی کنتراست: در این روش نیاز به تزریق یک ماده بی خطر به درون رگ های بیمار وجود دارد که تصاویر واضح تری می دهد.

6. اکوکاردیوگرافی از طریق مری یا TEE: پروب دستگاه در این روش وارد بدن شده و از طریق مری که کنار قلب قرار دارد تصاویر واضحی از قلب ارائه می دهد.

7. اکوی استرس: در این روش با استفاده از دارو یا ورزش، ضربان قلب بیمار بالا رفته و سپس از قلب و عملکرد آن تصویربرداری انجام می شود.

 

جمع بندی:

تجهیزات تصویربرداری از تجهیزات پزشکی بسیار حساس هستند که کاربرد زیادی در تشخیص انواع بیماری ها دارند. به همین دلیل لازم است از معتبرترین و محبوب ترین برندها تهیه شوند و خدمات پس از فروش و گارانتی مناسبی نیز داشته باشند. علاوه بر این به صورت دوره ای بررسی و سرویس شده و اشکالات آن ها برطرف شود. فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو با تکیه بر دانش فنی و تجربه کاری متخصصین خود، شما را در مشاوره و خرید انواع تجهیزات تصویربرداری یاری می دهد.  

"این مطلب تبلیغاتی است"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تجهیزات تصویربرداری دستگاه سونوگرافی استفاده می شود تجهیزات پزشکی مختلف بدن بیماری ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد

دکتر سعید مهری تعداد تماس با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس در استان در تعطیلات نوروز را ۹ هزار و ۲۳۸ مورد ذکر کرد و گفت: در همین مدت ۷۹ هزار و ۶۱۸ نفر به بخش‌های اورژانس مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مراجعه کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل افزود: ۲ هزار و ۳۳۵ مورد از این مراجعات مربوط به موارد و مشکلات قلبی و ۱۲۰ مورد نیز مربوط به سکته مغزی مراجعان بوده است.

او بیان کرد: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه پارسال تاکنون، تعداد ۶۸ هزار و ۳۵۳ نفر بیمار به صورت سرپایی در بخش های اورژانس خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

دکتر مهری گفت: همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۲۶۶ نفر در مراکز فعال اورژانس استان بستری شده و تحت درمان و مداوا قرار گرفتند.

او با اشاره به جان باختن ۱۴ نفر طی ایام تعطیلات نوروز در حوادث رانندگی جاده‌ای استان اردبیل، تعداد مصدومان حوادث ترافیکی ایام عید نوروز امسال در این استان را ۵۳۹ نفر اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل همچنین گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال در استان اردبیل ۶۵۴ مورد جراحی اورژانسی و یک هزار و ۱۰۶ مورد جراحی عادی انجام شده و علاوه بر این ۳۰۲ فرد بیمار به مراکز درمانی مجهزتر اعزام شده است.

او بیان کرد: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۳ هزار مورد بازرسی بهداشتی از اماکن ارائه خدمات به شهروندان انجام شده که در جریان آن، علاوه بر کشف و ضبط ۷۳ تن مواد غذایی فاسد، ۱۵ واحد ارائه دهنده خدمات پلمب شده و ۴۰۷ فرد و واحد ارائه خدمات نیز به دستگاه قضایی معرفی شده است.

دکتر مهری گفت: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۷ بیمارستان دولتی استان اردبیل به همراه ۱۰۵ مرکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در استان در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل از پیش‌بینی و سازماندهی ۴۵۰ کارشناس، تکنسین و پزشک اورژانس برای اجرای طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ در این استان خبر داد و افزود: این نیروها فعالیت خود را به صورت شبانه‌روزی در ۶۶ پایگاه جاده‌ای و شهری از روز ۲۴ اسفندماه آغاز کرده‌اند.

او تصریح کرد: در مجموع بیش از ۱۱۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد برای مدیریت حوادث و ارائه خدمات اورژانسی در سطح استان در تمام ایام تعطیلات نوروزی به صورت شبانه‌روزی آماده‌سازی شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تجهیز بخش‌های بیمارستان ولی عصر بردسکن به امکانات جدید پزشکی
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد
  • تجهیز بخش‌های بیمارستان ولی عصر بردسکن با سه میلیارد ریال هزینه
  • طرح کنترل و نظارت بیش از ۷۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای در سیستان و بلوچستان
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • کشف ۳ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی قاچاق در شهرقدس
  • معایب دستگاه جوش لیزر چیست؟
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • دومین دستگاه سونوگرافی پرتابل در بیمارستان دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد