Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-25@07:21:26 GMT

سایه قیمت‌گذاری دستوری بالای سر صنایع

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۱۶۳۹

یک فعال اقتصادی با تاکید بر این که در کشور به نوعی دچار خودتحریمی علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی هستیم، گفت: متاسفانه سایه قیمت‌گذاری دستوری بالای سر صنایع مختلف از جمله صنعت چینی کشور است.

به گزارش بازارنیوز، مهدی ایمانی در جریان بازدید اهالی رسانه از خط تولید یک کارخانه در مشهد در جمع خبرنگاران با بیان این که در برخی موارد روش تامین مالی منابع مورد نیاز شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی در کشور با مشکل مواجه است، گفت: این موضوع در خصوص صنعت شیشه و چینی نیز صدق می‌کند و متولیان امر باید از ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع تولید در کشور استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فعال اقتصادی با اشاره به این که صنعت شیشه و اپال در دنیا در اختیار کشور فرانسه است، افزود: به عنوان مثال در این کشور برای هر محصول چینی یک کوره وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این کشور بخش قابل توجهی از نیاز دنیا در این زمینه را تامین می‌کند؛ این در حالی است که این کشور نه نفت دارد و نه منابع معدنی.

وی اذعان داشت: در این زمینه یکی از ضعف‌های موجود در کشور، عدم حمایت همه جانبه قانون از صنایع و بنگاه‌ها تولیدی است که در این خصوص واردات و قاچاق محصولات یکی از مشکلات صنایع دخلی است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

ایمانی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته اقدامات درخور توجهی نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال واردات کالا‌های تزئینی به کشور ممنوع شده و این تصمیم اثر مثبت خود را بر برخی از صنایع از جمله شیشه و چینی نیز داشته است؛ هر چند که با وجود ممنوعیت قانونی و صفر شدن واردات رسمی در صنعت شیشه و چینی، هنوز هم شاهد قاچاق و واردات مسافری محصولات این صنعت هستیم.

مدیرعامل چینی مقصود با بیان این که در برخی موارد برای بهبود شرایط بنگاه‌ها و صنایع سخت‌گیری‌هایی لازم است که باید در این زمینه نیز دقت نظر بیشتری اعمال شود، گفت: مصداق این موضوع را می‌توان در خصوص ارائه تسهیلات بانکی و نحوه تسویه بدهی‌ها شرکت‌ها عنوان کرد. به عنوان مثال ۱۵ سال پیش از یکی از بانک‌ها ۵۰ میلیارد تومان وام برای راه اندازی یکی از پروژه‌ها دریافت کردیم که با بهره‌ای که به آن تعلق گرفته، در حال حاضر این رقم به ۳۷۰ میلیارد تمان رسیده است.

وی با بیان این که با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که صنایع دارند، طی یکسال گذشته تلاش کردیم از طریق پیش فروش و استقراض در کنار مواردی، چون تغییر در ساختار فروش، بسته‌بندی مناسب و بهبود سیاست‌گذاری‌ها بخش قابل توجهی از بدهی‌های خود را پوشش دهیم، اذعان داشت: در این مدت ۱۷۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی، ۵۶ میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی، ۲۶ میلیارد تومان آبونمان قبض‌ها را پرداخت کردیم.

ایمانی در ادامه همچنین نوسانات ارزی را یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه بهبود شرایط صنایع و شرکت‌ها در کشور عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات و نوسانات ارزی خوشبختانه ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار یورو صادرات به کشور‌های مختلف از جمله رومانی، آلمان، ترکیه، عراق و افغانستان داشتیم.

وی گفت: البته با وجود مشکلات که افزایش نرخ ارز در کنار تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده، این موضوع موجب شده تا واردات در برخی محصولات از جمله شیشه و چینی توجیهی نداشته باشد و ورود قاچاقی محصولات نیز تا حدود قابل توجهی کاهش یافته است. از این رو با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم تهدید‌های ناشی از نوسانات ارز و تحریم‌ها را به نقاط قوت برای اقتصاد و صنایع کشور تبدیل کنیم.

این فعال اقتصادی در خصوص مشکلات صنعت چینی در کشور و انتظارات فعالان این حوزه از دولتمردان گفت: درد مشترک همه صنایع و حوزه‌ها در برخی موارد دخالت‌های دولت است، که بنظر می‌رسد در این زمینه بالاترین انتظار فعالان اقتصادی این است که دولت کاری به بخش خصوصی نداشته باشد.

ایمانی اضافه کرد: علاوه بر این باید زیرساخت‌های لازم برای حمایت از صنایع و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی فراهم شود. به عنوان مثال بزرگترین معدن کائولن به عنوان مواد اصلی و اولیه تولید چینی در کشور، در دست دولت و تامین اجتماعی است که نشان از حکمرانی دولت در تامین مواد اولیه در صنایع از جمله صنعت چینی را نشان می‌دهد. البته پیشنهاد ما این است که دولت معادنی را که مورد نیاز صنایع است به بنگاه‌ها واگذار کند و معادل ریالی آن را دلار ناشی از صادرت محصولات دریافت کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان شیشه ایران در ادامه قطعی برق را یکی دیگر از مشکلات صنعت چینی در کشور عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در یکی از قطعی برق‌های صورت گرفته، شاهد ریزش یکی از کوره‌های خط تولید خود بودیم که زیان ۴۷ میلیارد تومانی را برای ما رقم زد. بدین ترتیب باید گفت نگرانی از قطعی گاز و برق نه تنها برای صنعت ما بلکه برای همه صنایع یک تهدید جدی است که باید در این زمینه نیز تدبیر لازم در نظر گرفته شود.

این تولید کننده چینی در کشور با تاکید بر این که در کشور به نوعی دچار خودتحریمی نیز علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی هستیم، گفت: با وجود همه مشکلات باید از مدل‌های مختلف در دنیا نیز در تولید و اقتصاد کشور الگوبرداری کنیم. به عنوان نمونه جمعیت کشور‌های اطراف ما حدد ۸۰۰ میلیون نفر است که این جمعیت، بازار مصرف خوبی برای تمام صنایع تولیدی داخل کشور است که باید در این زمینه نبر تدبیر لازم اندیشیده شود.

ایمانی در پایان یادآور شد: متاسفانه سایه قیمت‌گذاری دستوری بالای سر صنایع مختلف از جمله صنعت چینی کشور است که در این زمینه نیز لازم است سیاست بلندمدتی برای کاهش دخالت‌های دولت در اقتصاد و آزادسازی قیمت‌ها درکنار فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم تدبیر شود.





/تسنیم

برچسب ها: قیمت گذاری ، صنایع ، تحریم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QWb

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قیمت گذاری صنایع تحریم باید در این زمینه میلیارد تومان عنوان مثال چینی در کشور شیشه و چینی قیمت گذاری صنعت چینی بنگاه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود

 اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند