Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - حمزه زاده گفت: بر اساس کاوش‌های باستان شناسی و لایه‌نگاری‌های تاریخی انجام شده در منطقه لیلان شهرستان ملکان، قدمت این خطه به ۹ هزار سال قبل بر می‌گردد و این یافته علمی و مهم تاریخی برای ایران و منطقه غرب آسیا دارای اهمیت است.

 تا پیش از این، تاریخ باستانی منطقه آذربایجان بر اساس یافته‌های باستان شناسی در منطقه خداآفرین به ۶ هزار و ۵۰۰ سال قبل باز می‌گشت که با بررسی‌های علمی و کاوش‌های جدید در «لیلان» به این مبدا تاریخ ۲ هزار و ۵۰۰ سال افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 گمانه لایه نگاری و ۱۳ گمانه تعیین عرصه و حریم در بخش لیلان شهرستان ملکان، ایجاد و مورد کاوش قرار گرفت که نتایج جالب توجهی و ارزشمندی را به همراه داشت.

گمانه‌های لایه نگاری نشان داد که استقرار بشر در این محوطه از آغاز دوران نوسنگی با سفال در حدود ۶ هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ پیش از میلاد، آغاز ده و به مدت حدود هزار سال از پنج هزار و ۸۰۰ تا پنج هزار و ۷۰۰ پیش از میلاد ادامه یافته است.

کاوش‌های تپه لیلان روشن کرد که این محوطه به همراه محوطه همجوار آن یعنی «تپه چمن»، قدیمی‌ترین روستا‌های نوسنگی آذربایجان هستند؛ تپه لیلان یک روستای بسیار بزرگی به وسعت حدود ۴ هکتار را شامل می‌شود که دارای ۹ متر نهشته و آثار فرهنگی متعلق به دوره نوسنگی است و از این حیث این محوطه را در زمره شاخص‌ترین و بزرگترین روستا‌های آغازین نوسنگی غرب آسیا و شمال غرب ایران قرار می‌دهد.

 با توجه به قدمت آثار تحتانی، محوطه تپه لیلان و تپه چمن را می‌توان قدیمی‌ترین روستا‌های نوسنگی با سفال در شمال غرب ایران به شمار آورد که این به فاصله ۷۰۰ متری از یکدیگر شکل گرفتند و با توجه به بررسی‌های سطحی در تپه چمن و کاوش در تپه لیلان می‌توان این گونه احتمال داد که ابتدا جوامع نوسنگی این دشت در حوالی هفت هزار سال پیش از میلاد در تپه چمن مستقر شده اند و پس از حدود ۳۰۰ سال استقرار این محوطه ترک شده و در تپه لیلان سکونت به مدت یک هزار سال ادامه یافته است.

توجه به موضوع کاوش‌های باستان شناسی  از جمله رویکرد‌های مهم این مجموعه است.

در این زمینه هماهنگی لازم و کافی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به انجام می‌رسد که برنامه‌های جدید و جامعی در این رابطه تعریف و تدوین شود.

حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی را جزو رسالت‌های اصلی و مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است.

در این راستا تشکل‌های مردمی در قالب میراث‌بانان افتخاری در سطح شهر‌ها و بخش‌های مختلف استان، ایجاد و فعال شده اند که در حقیقت این تشکل‌ها به عنوان بازوان اصلی و محوری سازمان عمل می‌کنند.

 نقش  رسانه‌های گروهی و جامعه خبری در حراست و میراث داری حوزه فرهنگ و تاریخ مهم است.

بدون تردید خبرنگاران بهترین رابطان میراث فرهنگی می‌توانند عمل کنند که در این راستا از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به فعالان حوزه خبر و رسانه کارت میراث‌بانی اعطا می‌شود.

 شهر «لیلان»، جنوبی‌ترین شهر آذربایجان شرقی و مرکز اداری بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان است که در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرق ملکان، ۱۶۳ کیلومتری جنوب غرب تبریز و ۶۷۸ کیلومتری شمال‌غرب تهران واقع شده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تپه لیلان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی تپه لیلان هزار سال تپه چمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، گفت: همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه رایگان است. - اخبار استانها -

داریوش فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله شاهنامه‌خوانی و جشنواره‌های فرهنگی در اورامانات و حفظ و معرفی میراث ناملموس در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: همچنین به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان امروز پنجشنبه 30 فروردین ماه رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه با همکاری و همیاری معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه، شهرداری‌ها و شورای شهر احیا می‌شود گفت: این محور از گذر جلوخان از خیابان مدرس آغاز شده است.

فرمانی افزود: بیش از 100 بنای تاریخی از جمله حمام ها، خانه‌ها، بازارها و مساجد و سراها در محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه شناسایی شده که طرح احیای محور گردشگری در این بافت با توجه به این فراوانی آثار انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همه بناهای تاریخی استان که مالکیت آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تاکنون بیش از هشت بنای تاریخی استان مانند خانه صارموالدوله و فیض مهدوی به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار است برخی از بناهای دیگر نیز بعد از پایان کار مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شود گفت: میراث فرهنگی استان آماده ارائه تسهیلات برای احیای خانه‌های تاریخی در تملک بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی 
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی البرز روز ۳۰ فروردین رایگان است
  • بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی البرز ۳۰ فروردین رایگان است