Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شنبه دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد در ابتدای این نشست محمدمهدی شرافت دبیر کانون تفکر گردشگری این دانشگاه، میراث فرهنگی و گردشگری را یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه هر شهر برشمرد که علاوه بر اهمیت اقتصادی، به فرصتی برای تماس و مبادلات فرهنگی و اجتماعی تبدیل‌شده و می‌تواند در تثبیت هویت ملی و محلی نقش سازنده‌ای ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بزرگ‌ترین چالش حوزه گردشگری در شهر یزد را مرمت‌های بی‌کیفیت و عدم تمایل ساکنان بومی برای زندگی در این محلات عنوان کرد و افزود: حجم انبوه سرمایه‌گذاری‌ها در چند سال گذشته باعث افزایش قیمت خانه در این محلات شده است اما این امر نه‌تنها باعث احیای زندگی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در این بخش نشده بلکه به فرصتی برای خروج ساکنان بومی از بافت تاریخی تبدیل شده است.

وی در ادامه با تاکید بر مفهوم بازآفرینی شهری، افزود: بازآفرینی شهری کالبد محور به دلیل نگرش‌های تک‌بعدی و عدم توجه به ساختارهای انسانی آسیب‌های جدی به بافت تاریخی وارد آورده و موجب کم‌توجهی به کیفیت زندگی در این محلات شده است.

به گفته دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد، بازآفرینی بر مبنای فرهنگ، به یکی از رایج‌ترین رویکردهای بازآفرینی در شهرسازی تبدیل شده و این در حالی است که در ایران هنوز رویکرد بازآفرینی بر مبنای مرمت و بازسازی کالبدی مناطق فرسوده بوده و باوجود منابع غنی فرهنگی، بهره‌برداری از این منابع کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

بنابراین شهرداری یزد در نظر دارد با اتخاذ رویکردی فرهنگ محور در راستای حفظ هویت و پایداری اجتماعی در بافت تاریخی گام بردارد که در صورت اجرای آن می‌تواند در تجدید حیات محلات تاریخی یزد و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان راهگشا باشد.

شرافت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی پیرامون رغبت و تمایل افراد بومی برای زندگی در بافت تاریخی، گفت: نظرسنجی‌های صورت گرفته در این حوزه نشان از عدم تمایل به زندگی در بافت تاریخی است اما در رابطه با میزان حضور افراد غیربومی در این منطقه آمار دقیقی وجود ندارد.

در پایان این نشست دکتر سعید عطار، رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به گذشته تاریخی یزد، گفت: مطالعات تاریخی نشان از محله محور بودن شهر یزد دارد که با ورود مدرنیته و بهسازی و نوسازی صورت گرفته در بافت تاریخی هویت محله‌ای این شهر مخدوش شده و ما امروز با بحران هویت و عدم مطلوبیت در این محلات روبرو هستیم.

به گفته دکتر عطار، در دوران مدرن هرگونه توسعه و برنامه‌ریزی در محلات شهری مستلزم درک نیازها و خواسته‌های شهروندان از محیط زندگی‌شان است. بنابراین مهم‌ترین دلیل عدم تمایل برای حضور ساکنان بومی در این محلات، نبود هماهنگی میان نیازهای اجتماعی شهروندان و خدمات ارایه شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به طرح سؤالی پیرامون ترکیب جمعیتی و همچنین میزان نارضایتی افراد بومی از زندگی در بافت تاریخی پرداخت.
مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:
• تأکید بر اهمیت ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت تاریخی.
• تأکید بر بازآفرینی فرهنگ محور به‌جای بازآفرینی کالبد محور.
• تلاش در راستای حفظ ساکنان بومی در بافت تاریخی.
• ضرورت جلوگیری از مرمت بی‌کیفیت و غیر کارشناسی.
• اجرای مدل‌های مشارکتی و شهروند محور برای حفظ هویت محله‌ای.
 

برچسب‌ها گردشگری یزد بافق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری یزد بافق گردشگری یزد بافق بافت تاریخی ساکنان بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته ۶ محوطه باستانی، ۲ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و ۶ اثر منقول تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۵۴ اثر رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: ۴ کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به ۹ اثر رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۸ اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.

شاه‌وردی در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۶۵ اشیا منقول حفاظت و مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، طی یکسال گذشته، ۶۷ بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است افزود: مرمت این آثار غالباً توسط استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان را نیز فراهم کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خردادماه سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد.

شاه وردی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم، افزود: ۶۸ فرم مشارکت توسط مالکین بنای تاریخی استان تکمیل شده است که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، جلسات متعددی در زمینه‌های شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و… تشکیل شد و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است و نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی انجام شد.

کد خبر 6078535

دیگر خبرها

  • ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند
  • برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان
  • بازسازی و مرمت عمارت سیف الدوله در ملایر
  • مرمت حمام خواجه نصیر در مراغه
  • تلاش برای مرمت حمام خواجه نصیر مراغه
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • اجرای ۲۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۲ ​
  • ۲۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود