Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_سد خاکی کوهبرد بعد از ۸ سال هنوز آبگیری نشده و برای تکمیل و بهره برداری ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت ، بیش از 8 سال از احداث و تکمیل پروژه احداث سد خاکی شهید دلنسب کوهبرد می‌گذرد، اما همچنان احداث این پروژه مهم حوزه آب و خاک در گیر و دار اعتبارات باقی مانده و سرنوشت نامعلوم و مبهمی را در پیش رو دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب حدود 10 سال پیش در کیلومتر 10 جاده دهدشت به بهبهان در مسیر رودخانه کوهبرد و میان 2 روستای گدارخونی و کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه آغاز شد و براساس یک برنامه زمانبندی شده قرار بود در طی یک دوره 5 ساله و با اعتباری 20 میلیارد ریالی به بهره‌برداری برسد.

احداث سد خاکی کوهبرد از سال 1390 آغاز شد اما اکنون پس از گذشت مدت 10 سال و هزینه کرد 230 میلیارد ریالی هنوز مرحله اول آن تکمیل شده و بالغ بر 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای آنکه به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد به 500 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

مساحت محدوده آبریز در ساختگاه این سد حدود 39 کیلومتر، آورد سالانه رودخانه در محل سد حدود 3 میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد 2 و نیم میلیون متر مکعب است.

 احداث طرح سد مخزنی کوهبرد به منظور توسعه کشاورزی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی برای کنترل و تنظیم جریانات بهنگام مسیل و رودخانه کوهبرد در دست اجرا قرار گرفته است. آبیاری دشت‌های اطراف روستای کوهبرد، برج بهمئی تا بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و کنترل سیلاب‌های منطقه از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است.

احداث سد شهید دلنسب کوهبرد پس از یک وقفه 2 ساله به دلیل کمبود اعتبارات و نیز تزریق اعتبارات قطره چکانی در سال 1395 تعطیل و روند اجرای پروژه لاک‌پشتی شد.

مدیران وقت شهرستان کهگیلویه طی سال‌های گذشته زمان‌های مختلفی را برای تکمیل پروژه پیش‌بینی کرده بودند آنچنان که حتی دهه‌فجر سال 1398 را جهت آبگیری سد اعلام کردند.

سد کوهبرد تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های بسیار مهم حوزه آب و خاک جهادکشاورزی با هدف توسعه بخش گردشگری، اشتغالزایی و کشاورزی همچنان در حال احداث است و اهمیت این پروژه تا جایی است که سال گذشته در لیست پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت.

امام جمعه شهر دهدشت درباره روند لاک‌پشتی سد کوهبرد و بی‌توجهی مدیران شهرستانی می‌گوید: پروژه‌های حیاتی شهرستان هیچوقت مورد توجه قرار نمی‌گیرند در حالی که راه نجات کهگیلویه از کشاورزی است.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر می‌گوید: سد خاکی کوهبرد در سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان مورد توجه قرار گرفت و جهت تکمیل آن 360 میلیارد ریال اعتبار گرفت اما مسئولان استانی اعتبارات سفر رئیس‌جمهور را پیگیری نمی‌کنند.

وی با انتقاد از قدرت چانه‌زنی مسئولان استانی گفت: مسئولان استان ما قدرت چانه‌زنی و هنر جذب اعتبار ندارند اما جای نگرانی است پروژه‌ای که هم در تولید هم در اشتغال و هم در کشاورزی نقش حیاتی دارد چرا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

سرپرست اداره کل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در تازه‌ترین بازدید خود از پروژه سد کوهبرد گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان، برای تکمیل این طرح 470 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اخنصاص یافت که امام جمعه شهر دهدشت درباره روند لاک‌پشتی سد کوهبرد و بی‌توجهی مدیران شهرستانی می‌گوید: پروژه‌های حیاتی شهرستان هیچوقت مورد توجه قرار نمی‌گیرند در حالی که راه نجات کهگیلویه از کشاورزی است.

فرماندار شهرستان کهگیلویه در بازدید از این پروژه مهم، گفت: موانع پیش‌روی این پروژه مهم از نزدیک بررسی تا به زودی شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

یادداشت | نقش سدها در سازگاری با کم آبی سدهای گلستان تنها 16 درصد آب دارد/ کاهش 18 درصدی بارندگی دادستان قزوین: تأخیر در تملک اراضی سد نهب ارزش افزوده‌ای برای افراد ایجاد نمی‌کند

سید عبدالعزیز موسوی‌گفت: اگر اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه تزریق شوند پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال 1401 این سد آبگیری شده و آن را به کشاورزان منطقه تحویل دهیم.

برپایه این گزارش، احداث سد شهید دلنسب کوهبرد قرار بود در یک برنامه زمانبندی شده 5 ساله به بهره‌برداری برسد اما پس از گذشت یک بازه زمانی 10 ساله، همچنان این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و تنها پیشرفت 67 درصدی داشته است و برای تکمیل نهایی پروژه بالغ بر 50 میلیارد تومان نیازمند اعتبارات است.

انتهای پیام/544/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نیرو وزارت نیرو شهرستان کهگیلویه مورد توجه قرار بهره برداری برای تکمیل سد کوهبرد احداث سد سد خاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۱۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

تین نیوز

احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • تکمیل طرح های راهداری مرکزی نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • شرکت ملی نفت صاحب کارخانه آسفالت می شود
  • تخصیص ۱۲۸ میلیارد تومان برای جاده یاسوج به سی‌سخت
  • تکمیل بیمارستان اسلامشهر نیازمند ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار است
  • تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • انتظار بهره‌برداری از پل چهارم بشار یاسوج ۶ ساله شد
  • تعیین اعتبار ۲۰هزار میلیاردی برای تکمیل باغ راه حضرت زهرا(س)
  • پله فرار تونل غدیر قم سال ۱۴۰۳ احداث می‌شود