Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@14:15:41 GMT

روایت‌های مادرانه از مهر و ایثار

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۲۰۹۱

روایت‌های مادرانه از مهر و ایثار

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه هم سمت و سوی تازه‌ای در پیش گرفت و در این میان، حوادث تازه، راویان تازه هم پیدا کرد. تقویم جمهوری اسلامی ایران حوادث ایام انقلاب اسلامی و بعد از آن، دوران دفاع مقدس را یکی پس از دیگری در حافظه خود ثبت کرد.

روزنامه ایران: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، رویدادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه هم سمت و سوی تازه‌ای در پیش گرفت و در این میان، حوادث تازه، راویان تازه هم پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقویم جمهوری اسلامی ایران حوادث ایام انقلاب اسلامی و بعد از آن، دوران دفاع مقدس را یکی پس از دیگری در حافظه خود ثبت کرد. برای ماندگاری این رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مهم و تأثیرگذار در دل تاریخ جمهوری اسلامی ایران، نویسندگان انقلابی پا به عرصه گذاشتند و با قلم متعهد خود وقایع انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را مکتوب و ماندگار کردند. بخش قابل توجهی از نویسندگان این دوران را زنان داستان‌نویس و انقلابی تشکیل می‌دادند که از همان سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوشتن درباره آرمان‌های انقلاب را شروع کردند و در سال‌های بعد دامنه نوشته‌های خود را گسترش داده و درباره موضوعات متنوع فرهنگی و اجتماعی در جامعه انقلابی ایران اسلامی آثار گوناگونی را خلق و کارنامه ادبی خود را پربارتر کردند. در این گزارش، با تعدادی از این زنان داستان‌نویس و آثارشان آشنا می‌شویم.

منیژه آرمین؛ راوی داستان و تاریخ
منیژه آرمین، یکی از زنان داستان نویس فعال در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که اولین اثر داستانی خود را با عنوان «سفر به اروند» در سال 1367 منتشر کرد؛ رمانی با درونمایه جنگی که داستان آوارگی یک خانواده خرمشهری در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند. آرمین اثر بعدی خود را در سال 1372 منتشر کرد. کتاب «راز لحظه‌ها» که داستان بلندی است و زندگی واقعی دختری فلج و مشکلات زیادی را که داشته، بررسی می‌کند و بیوگرافی-رمان محسوب می‌شود. این اثر، بافتی گزارش گونه دارد. این نویسنده در ادامه رمان «آن روز که عمه خورشید مرد» را در 1374 منتشر کرد. این رمان تلاش دارد به ظهور قدرت و زوال آن در یک خانواده بپردازد. کتاب بعدی آرمین، «کیمیاگران نقش» نام دارد که سال 1377 منتشر شده و شرح داستان گونه زندگی هفت نقاش معروف ایرانی؛ علی اکبر صنعتی، محمود فرشچیان، علی کریمی، محسن سهیلی، عیسی بهادری، حسن اسماعیلی‌زاده و جواد حمیدی است. کتاب دیگر آرمین، «بوی خاک»، رمانی از زنی مهاجر است که همراه خانواده‌اش به خارج از کشور سفر می‌کند. آرمین در سال 1381 رمان «ای کاش گل سرخ نبود» را منتشر کرد که به روایت زنی می‌پردازد که در سال‌های پایانی عمر در آسایشگاه با بازگشت به خاطرات گذشته، رنج‌ها و مصایبش را مرور می‌کند. آرمین در سال‌های اخیر، رمان چهار جلدی با پیش زمینه تاریخی با عناوین «شب و قلندر»، «شباویز»، «شانزده سال»، «کسوف» نوشته و منتشر کرده که از آثار قابل توجه این نویسنده زن در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است.
راضیه تجار؛ بانوی همراه ادبیات انقلاب اسلامی
راضیه تجار، داستان‌نویس و مدرس ادبیات داستانی، یکی از زنان فعال در عرصه‌های فرهنگی و ادبی بویژه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که اخیراً هم آثاری در خصوص زندگینامه داستانی شهدای مدافع حرم نوشته است. تجار سابقه سردبیری نشریه ادبیات داستانی را در کارنامه خود دارد و اکنون در کنار فعالیت‌های ادبی، دبیر انجمن‌ قلم ایران است. کتاب‌های داستانی «کوچه اقاقیا»، «زن شیشه‌ای»، «نرگس‌ها»، «سفر به ریشه‌ها»، «بانوی رنگین کمان»، «فانوسی بی‌فروز»، «بندهای روشنایی»، «آرام شب به خیر»، «شعله و شب»، «عباس توأم بانو» و «آتشزاد» از آثار اوست و به تازگی هم کتاب «اسم تو مصطفاست»، زندگینامه داستانی شهید مصطفی صدرزاده، شهید مدافع حرم به قلم راضیه تجار تألیف و از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است. راضیه تجار در طی سال‌های اخیر افتخارات بسیاری را کسب کرده که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نویسنده زن برگزیده ادبیات هشت سال دفاع مقدس از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برنده جایزه «سطرهای سرخ» از بنیاد شهید برای مجموعه داستان «هفت بند»؛ انتخاب کتاب «کوچه اقاقیا» به‌عنوان رمان برگزیده یک دهه از سوی آموزش و پرورش؛ تقدیرشده به‌عنوان «سی سال فعالیت ادبی» در جشنواره پروین اعتصامی؛ تجلیل به‌عنوان «بانوی نمونه» در دومین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی؛ برگزیده شدن مجموعه داستان «آرام شب بخیر» در جشنواره بانوی فرهنگی؛ دریافت لوح و مدال حماسه هنر به‌دلیل حضور فعال در عرصه هنر و ادبیات مقاومت؛ تقدیرشده در همایش چهره‌های ماندگار؛ تقدیر داستان «آب و عطش» در دومین دوره مسابقه داستان کوتاه جانبازان؛ تقدیر کتاب «جای خالی آفتابگردان‌ها» در نهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و دریافت تقدیرنامه «فرهنگ و ادبیات» در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی.
سمیرا اصلانپور؛ راوی داستان و زندگینامه شهدا
سمیرا اصلانپور، داستان نویس و منتقد ادبی در سال‌هاى آغازین دهه شصت کار خود را به‌عنوان نویسنده و بعدها منتقد ادبی آغاز کرد و همراه با نسلى که جریان جدیدى را در تفکر ادبى ایران به وجود آوردند به دامنه فعالیت‌های ادبی خود افزود. نخستین داستان او در سال ۱۳۶۴ منتشر شد و چهار سال بعد، یعنى در سال ۱۳۶۸ اصلانپور اولین مجموعه داستان خود را منتشر کرد. از این زمان است که او علاوه‌بر داستان نویسى به مقوله نقد ادبى هم علاقه‌مند شد و آن را در کنار ادبیات داستانى به‌عنوان بخشى از کار فرهنگى خود پیگیرى کرد. دهه شصت و سال‌هاى آغازین و میانى آن، دوره اى بود که او ادبیات را به‌عنوان کار اصلى خود انتخاب کرد. بعد از کتاب اول، از او تاکنون آثار فراوانى در حوزه ادبیات منتشر شده است که از این میان مى توان به «کوه هاى آسمان» (مجموعه داستان بزرگسال)، «تا ماه کامل شود»، «قلب نقره‌اى شهر» (داستان نوجوان)، «انار و آیینه» (زندگینامه داستانی)، «پنجره من و حیاط شازده» اشاره کرد. اصلانپور همچنین بر اساس زندگى شهید باقرى سه کتاب «پیراهن سپید» (داستان کودک)، «تا ماه کامل شود» (داستان نوجوان) و «چشم جبهه‌ها» (مجموعه خاطرات) را منتشر کرده است. این نویسنده کتاب «کوه‌هاى سپید دوردست» را هم براساس داستان زندگى شهید فهیمه سیارى تألیف و منتشر کرده است. سمیرا اصلانپور که علاقه فراوانى به روایت کردن داستان زندگى برخى شخصیت‌ها و شهداى انقلاب و جنگ دارد، کتاب‌های «زیر سایه تاک و آسمان» و «نخل‌هاى تشنه و کنارهای سیراب» را بر این اساس نوشته و منتشر کرده است. برخی از آثار اصلانپور، روایت زندگی نوجوانانی است که بیشتر دلمشغولی‌هایی بزرگسالانه دارند. همچنین مضمون جنگ تحمیلی و خاطرات جنگ دستمایه اصلی آثار اوست.
مریم جمشیدی؛ راوی قصه‌های زنان و کودکان
مریم جمشیدی، از زنان داستان‌نویس فعال در دهه هفتاد است که شروع فعالیت‌های ادبی خود را از سال‌های پایانی دهه شصت شروع کرد. او در سال 1367 مجموعه داستان «گهواره چوبی» را برای مخاطبان نوجوان منتشر کرد و همان سال مجموعه داستان «عالم و آدم» از این نویسنده در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. محتوای داستان‌های این مجموعه، ناراحتی‌ها و گرفتاری‌ها و مسائل ارزشی زن در دوران پس از انقلاب اسلامی است. مریم جمشیدی داستان بلند «آوازی برای آدم برفی» را در سال 1372 منتشر کرد که این اثر داستان هم برای مخاطبان نوجوان نوشته شده است. پس از آن و در سال 1373، مجموعه داستان «باد و باران» به قلم این نویسنده منتشر شد که دومین مجموعه داستان او با محوریت مسائل زنان جامعه را تشکیل می‌دهد. در این اثر داستانی، نویسنده کوشیده است به تحلیل شخصیت زن بپردازد. کتاب‌های «چشمه آفتاب» (1373)، «دو حلقه مروارید» (1375) و «روزی که نخل‌ها به دنیا آمدند» (1376) مجموعه داستان‌های مریم جمشیدی هستند که برای نوجوانان نوشته شده‌اند و «مرغابی‌های رود درینا» (1375) و «سحر، شب بوها، نماز» (1375) در حوزه کودکان تألیف و منتشر شده است. همچنین داستان بلند «ملکه عاشقی» (1378) زندگینامه بانو امین اصفهانی است که توسط این نویسنده منتشر شده است. در این کتاب سعی شده در قالب داستان، زندگی، احوال و درجات علمی و عرفانی «بانو امین» بازگو شود. بانو امین از چهره‌های معاصر ایران است که در اصفهان مراحل رشد را در کنار وظایف خانوادگی پیمود و به تفسیر قرآن نائل آمد. ملکه عاشقی داستان زندگی زنی است با همتی بلند که پله‌های دانش دینی را تا اوج اجتهاد می‌پیماید.
زهرا زواریان؛ نویسنده آرمان‎های زن انقلابی
زهرا زواریان، از چهره‌های فرهنگی و ادبی فعال در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که از سال 1367 به داستان‌نویسی روی آورد. وی پس از شهید آوینی سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی را به عهده گرفت. دو سال دبیر صفحه داستان مجله سوره به سردبیری شهید آوینی و سپس مؤسس مجله ادبیات داستانی و دبیر تحریریه آن بوده است. بعد از شهادت سیدمرتضی آوینی سردبیری آن مجله هم از جمله فعالیت‌های زهرا زواریان است.
اولین اثر زواریان، مجموعه داستان «نجوای حریر» است که در سال1369 منتشر شد. درونمایه داستان‌های این مجموعه بیشتر مسائل ارزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. «تصویر زن در ده سال داستان‌نویسی انقلاب اسلامی» (1370) دومین اثر داستانی زواریان است. او کتاب «مستانه» را هم در همین سال، 1370 منتشر کرد. پیام کلی داستان تشابهی دارد با داستان‌های عاشقانه ادبیات فارسی مثل لیلی و مجنون با این تفاوت که نگاه معنوی نویسنده در سرتاسر اثر دیده می‌شود. این اثر زبانی شاعرانه دارد. مجموعه داستان «مهتاب» این نویسنده هم اثری با موضوع دفاع مقدس است که موفق شد جایزه بنیاد حفظ آثار را به خود اختصاص دهد. زواریان سال 1376 کتاب «عروسک و فرشته ها» را برای کودکان نوشت که به جشن تکلیف دختری به نام ریحانه می‌پردازد. ریحانه در مقابل شیطانی که می‌خواهد او را با عروسک فریب دهد مقاومت می‌کند. همچنین زواریان در کتاب «رایحه نجابت» به موضوع حجاب می‌پردازد. کتاب دیگر این نویسنده با عنوان«نزدیک‌تر بیا احمد»، روایتی داستانی از معراج پیامبر(ص) است که در حوزه ادبیات کودکان منتشر شده است. همچنین کتاب «شبستان دل»، سفرنامه حج تمتع است و «گزیده ادبیات معاصر»، داستان‌های برگزیده زواریان که در قالب یک مجموعه منتشر شده است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «خاتون عشق»، «بهشت من»، «دامنی از جنس آب» و «هم آغوش روشنایی» اشاره کرد.

منیژه آرمین در سال‌های اخیر، رمان چهار جلدی با پیش زمینه تاریخی نوشته و منتشر کرده که از آثار قابل توجه این نویسنده زن در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است.
راضیه تجار هم یکی از زنان فعال در زمینه ادبیات انقلاب است که به تازگی آثاری درباره زندگینامه داستانی شهدای مدافع حرم نوشته است.
سمیرا اصلانپور، داستان نویس و منتقد ادبی کار خود را به‌عنوان نویسنده و بعدها منتقد ادبی آغاز کرد و همراه با نسلى که جریان جدیدى را در تفکر ادبى ایران به وجود آوردند به دامنه فعالیت‌های ادبی خود افزود.
مریم جمشیدی، از زنان داستان نویس فعال در دهه هفتاد است که شروع فعالیت‌های ادبی خود را از سال‌های پایانی دهه شصت شروع کرد.
زهرا زواریان پس از شهید آوینی سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی را به عهده گرفت. وی مؤسس مجله ادبیات داستانی و دبیر تحریریه آن بوده است.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های ادبی خود دوران دفاع مقدس زندگینامه داستانی انقلاب اسلامی فرهنگی و اجتماعی زنان داستان نویس سال های بعد انقلاب اسلامی ادبیات داستانی مجموعه داستان منتشر شده داستان نویس منتشر کرده مریم جمشیدی اثر داستان راضیه تجار منتقد ادبی منتشر شد دهه شصت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آستانه‌ی پیروزی انقلاب یکی از نقاطی که مورد غضب انقلابیون تندرو قرار گرفت و حتی دو هفته پیش از پیروزی قطعی توسط آنان به آتش کشیده شد، شهرنو یا همان محله‌ی بدنام تهران بود. نخستین بار عصر دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۵۷ شماری از جوانان تندرو به شهرنو هجوم برده و آن‌جا را به آتش کشیدند، اما ماجرا با ورود ده نفر روحانی در آن مقطع ختم به خیر شد؛ آن‌ها فورا به آتش‌نشانی مراجعه کرده و از ماموران خواستند برای خاموش کردن آتش اقدام کنند. با این حال استخوان شهرنو همچنان لای زخم انقلاب باقی ماند تا نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب.

مرحله‌ی بعدی مواجهه‌ی انقلابیون با شهرنو این بار اما نه سرخود، که به دستور دادستانی وقت صورت گرفت آن هم نزدیک به دو هفته پس از پیروزی انقلاب. روز یک‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۵۸ خیابان‌های اطراف محدوده‌ی شهرنو زیر پوشش حفاظتی پاسداران انقلاب قرار گرفت و در ساعت ۲۲ پاسداران کمیته‌ی منطقه‌ی ۱۲ و چند نفر از اعضای شورای دایره‌ی مبارزه با منکرات، با در دست داشتن حکم دادستانی با بولدوزرهای شهرداری دیوارهای شهرنو را تخریب کردند.. فردای آن روز کیهان در پی اعلام این خبر نوشت: «قرار است جای خانه‌ها، مغازه‌ها و اماکن قلعه شهرنو که کار تخریب آن ظرف چند روز آینده پایان می‌گیرد، به‌زودی در زمین آن بازار اسلامی،‌ مسجد، مدرسه و پارک ایجاد شود.» یکی از مسئولان شورای دایره‌ی مبارزه با منکرات نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار شهری کیهان گفت: «دایره‌ی مبارزه با منکرات کار خود را از چهار ماه پیش با حکم دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و خط اصلی عمل‌کرد این شورا مبارزه‌ی پی‌گیر در جهت ریشه‌کن کردن فساد و فحشا در سراسر کشور می‌باشد.»

نماینده‌ی دادستان برای حل این مسئله، شیخ حسین انصاریان بود. ایشان در گفت‌وگویی که با بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاییز ۷۸ انجام داده جزئیات این ماجرا را توضیح داده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌تازگی ویدیوی قسمت نخست این بخش از سخنان او را در کانال تلگرامی خود قرار داده که متن آن به این شرح است:

انصاریان: یک بار مردم حمله کردند آن‌جا را آتش زدند. کار افراطی هم صحیح نیست هم این‌که آقای طالقانی خیلی از این عمل ناراحت شد و در یک سخنرانی‌اش خیلی حمله کرد به آن‌هایی که این کار را کردند. من اول فرستادم شهرنو آمار گرفتم؛ ۱.۱۲۰ خانه در ۸۰ هزار متر ساختمان در آن‌جا وجود داشت؛ یک طبقه و دو طبقه، تمام این خانه‌ها مرکز فحشا بود. خیلی نرم باها آن‌ها صحبت، و همه‌ی خانه‌ها را قیمت‌گذاری کردیم. خانه‌ها را به ما واگذار کردند ولی به نام من در محضر نوشتند که وکیل آقای قدوسی (دادستان کل انقلاب اسلامی) بودم. من امضا می‌کردم و پول‌شان را هم نقد می‌دادم.

[مصاحبه‌کننده] مقاومتی نکردند؟

انصاریان: اغلب‌شان نه، چون پیرمرد هم شده بودند، پشیمان هم شده بودند. با آن‌ها برای توبه کردن هم صحبت می‌کردیم. خیلی‌هایشان هم گریه می‌کردند و با کمال رضایت... حتی بعضی‌ها پول خانه‌های‌شان را نگرفتند، گفتند حالا که شما می‌خواهید یک کار خدایی کنید ما سند را به نام‌تا می‌زنیم می‌رویم.

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898958

دیگر خبرها

  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»