Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست؛  جابر اعظمی بابیان اینکه تالاب‌ها کارکردها و خدمات متفاوت و متنوعی دارند، گفت: از جمله خدمات تالاب‌ها کمک به توسعه جوامع محلی حاشیه این حوضه های آبی است.  

وی افزود: تولید علوفه برای دامداران محلی، کنترل ریزگردها، تصفیه آلودگی‌ها، کنترل سیلاب و سیل‌های ناگهانی، ذخیره آب، ایجاد تنوع زیستگاهی بسیار زیبا، پشتیبانی از گونه‌های متعدد گیاهان و جانوران وابسته به آب، ایجاد مناظر زیبا برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی برخی دیگر از خدمات اکوسیستم‌های ارزشمند تالابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرگروه علوم محیط‌زیست دانشگاه زنجان ضمن تاکید بر نقش مستقیم تالاب‌ها در رونق اقتصاد محلی از طریق توسعه متوازن مشاغلی مانند صیادی، دامداری، کشاورزی، صنایع‌دستی همچون حصیربافی، تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری از دیگر تاثیرات مهم تالاب‌ها بر اقتصاد و توسعه جوامع محلی حاشیه‌ای است.

وی ابراز امیدواری کرد: با درک درست ارزش تالاب‌ها و ایجاد زمینه برای مشارکت تمامی ذینفعان بتوانیم گام‌های موثرتری برای حفاظت از تالاب‌ها برداریم.  

اعظمی، بهره‌مندی از توان متخصصان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای تالاب‌ها، توسعه آموزش‌ در رده‌ها و سطوح مختلف برای حفاظت از تالاب‌ها، افزایش همکاری‌های بین بخشی به‌ ویژه با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو به‌ ویژه در زمینه تعیین و تخصیص نیاز آبی تالاب‌ها، استفاده از توان تحقیقاتی و مطالعاتی کشور، تخصیص بودجه مناسب و مشخص برای تالاب‌ها، بهره‌گیری از توان و تجارب بین‌المللی در زمینه حفظ و احیاء تالاب‌ها را برخی از پیشنهادات خود برای حفظ تالاب‌های کشور برشمرد.  

مدیر گروه علوم محیط‌زیست دانشگاه زنجان افزود: تشکیل شبکه ملی متخصصان تالابی با حضور محققان، متخصصان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران این عرصه می‌تواند به ارائه تحقیقات و مطالعات به‌ روز برای مدیریت، حفاظت و احیا تالاب‌ها منجر شود،  این شبکه باید متخصصان و دانشگاهیان سراسر کشور را در برگیرد و محدود به دانشگاه‌ها و افراد ساکن در پایتخت نباشد.  

طی سال‌های اخیر به‌ منظور شناسایی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب و محیط‌بان نمونه تالابی هم‌زمان با روز جهانی تالاب‌ها (۲ فوریه) برگزار می‌شود.  

جابر اعظمی دانشیار و مدیر گروه علوم محیط‌زیست دانشگاه زنجان در سال ۱۳۹۸ یکی از قهرمانان تالابی برگزیده بود که پایش جیوه در بافت پرندگان تالاب‌ها در تالاب‌های بین‌المللی انزلی و گمیشان در سال ۱۳۸۸، حد مجاز مصرف ماهیان این منطقه بر اساس مقدار آلودگی‌های مانده، ارزیابی یکپارچگی اکولوژیک این اکوسیستم‌های ارزشمند و بررسی مقدار نیاز آبی تالاب‌ها بر اساس روش‌های ملی و بین‌المللی برخی از اقدامات ارزشمند وی است.  

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها آهنگ حیات محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۲۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: بر اساس گزارشی مبنی بر رها شدن لاشه‌های مرغ تلف شده در تالاب انزلی محدوده رودخانه سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا، کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به همراه کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی بلافاصله به منطقه عزیمت و پس از بررسی شواهد و مستندات و اخذ اطلاعات از تلفات مرغداری‌های حاشیه تالاب، مرغداری متخلف را شناسایی و پرونده قضائی در این رابطه تشکیل شد.

وی ادامه داد: این مرغداری ۱۷ گونی لاشه مرغ‌های تلف شده را به صورت مخفیانه در رودخانه سیاه درویشان تخلیه کرده که در نهایت سر از تالاب انزلی درآورده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: بعد از مستندسازی و تشکیل پرونده قضائی، محیط بانان، مرغ‌های تلف شده را جمع آوری و به صورت اصولی امحاء کردند.

عشوری در پایان گفت: تهدید علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط زیست تخلفاتی است که به هیچ وجه قابل اغماض نیست و با متخلفین به شدت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6080080

دیگر خبرها

  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • آغاز به کار نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست درچهارمحال و بختیاری