Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاه انقلاب به قوم ترکمن کرامت بخشی پیشرفت و توسعه در ترکمن صحرا است/ انقلاب اسلامی سبب تقویت وحدت و صمیمیت بین برادران شیعه و سنی شد

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: نگاه نظام‌جمهوری اسلامی ایران به قوم ترکمن، نگاه کرامت‌بخشی، عزت‌نفس، توسعه و پیشرفت زیرساخت‌ها در منطقه ترکمن صحرا است.

 

 

غلامرضا خارکوهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در توسعه و پیشرفت منطقه ترکمن صحرا و کرامت قوم ترکمن اظهار کرد: در رژیم پهلوی مقام و شخصیت قوم ترکمن توسط درباریان و مقامات رژیم شاهنشاهی تحقیر می‌شد و حکومت شاه اجازه پیشرفت و توسعه در منطقه ترکمن صحرا را نمی‌داد و نمی‌خواست این قوم به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با وجود  اینکه این رژیم بر جریان اصلاحات ارضی در این منطقه مانور می داد، اما این اصلاحات ارضی نفعی به حال مردم و قوم ترکمن نداشت و رژیم شاه با انجام اصلاحات ارضی، مراتع و اراضی ترکمن صحرا را غارت کرده و به دربایان خود می‌بخشید.

تاریخ‌نگار گلستانی خاطرنشان کرد: در طول ۵۷ سال حاکمیت رژیم پهلوی هزاران هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع ترکمن‌صحرا به وابستگان رژیم و حتی به آشپزهای دربار اهدا شد.

وی ادامه داد: مردم مظلوم و صبور ترکمن در آن زمان حق شکایت نداشتند و اگر فردی شکایت می‌کرد او را با شکنجه، شلاق و زندان وادار به سکوت می‌کردند تا دیگران بترسند و اعتراض نکنند.

خارکوهی گفت: در آن زمان تیمسار مستبدی به نام «سرلشکر منصور مُزین» نماینده شاه در منطقه گرگان، گنبد و بجنورد بود که دفتر کار وی در گرگان ‌مستقر بود و  اراضی کشاورزی و مراتع مردم ترکمن را به زور گرفته و به نام اداره املاک شخصی شاه، به دیگران می‌فروخت و بخش اعظمی از این پول به حساب شخصی شاه و بخش دیگر به حساب شخص خود «مُزین» واریز می‌شد.

* سرلشگر بازنشسته «منصور مزین» نماینده شاه در چپاول جنگل‌ها که بود؟

منصور مزین، فرزند میرزا على اکبر مزین‌الدوله در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی به دنیا آمد. در سال ۱۲۹۷ وارد خدمت نظام شد و در دوران رضاخان از افسران مورد اعتماد وى به شمار مى‌رفت.

مزین رابطۀ نزدیکی با شاه و دربار داشت تا جایی که «سلیمان بهبودی» در خاطراتش به این موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد: «پدرش نقاش باشی دربار و معلم فرانسۀ اعلی‌حضرت بود و خودش (منصور مزین) هم در طفولیت همکلاسی با اعلی‌حضرت بود...» و این ارتباط نزدیک در سال‌های بعد نیز ادامه یافت تا جایی که بارها از طرف شاه و یا اشرف برای مأموریت‌هایی انتخاب می‌شد.

همچنین زمانی نیز از جانب محمدرضا شاه به عنوان رئیس املاک بنیاد پهلوی در گرگان انتخاب و فرستاده شد. تا طبق دستور محمدرضا شاه به فروش املاک و تبدیل آنها به پول نقد بپردازد و آنها را به حساب شاه واریز کند.

در سال‌هاى پس از شهریور ۱۳۲۰ از عناصر توطئه‌گر در مجامع نظامى و سیاسى کشور بود. اسناد موجود از روابط نزدیک مزینى در سال‌هاى ۱۳۲۵ - ۱۳۲۷ با پرویز خوانسارى، سرتیپ هوشمند افشار، دکتر مظفر بقائى‌کرمانى حکایت مى‌کند. مهمترین مشاغل نظامى در این دوران تا بازنشستگى‌اش در تاریخ ۱ / ۶ / ۱۳۳۵ چنین آمده است: فرمانده لشکر ۲ مرکز، رئیس اداره سر رشته‌دارى ارتش، رئیس شهربانى کل کشور، فرمانده واحدهاى فرهنگى ارتش و فرمانده ناحیه غرب کشور.

مزین افسری خشن، خودخواه و البته کمی هم بی‌رحم بود و شاید همین ویژگی‌های او دلیلی برای مخالفت‌ها و درگیری‌های ایشان با بعضی از سران ارتش باشد. همچنین وی فردی طماع و مال‌دوست بود.

منصور مزینى در سال ۱۳۳۲ به علت افشاى نقش برادرزاده‌اش، سرتیپ على‌اصغر مزینى در قتل سرتیپ افشار طوس نام خود را به «مزین» تغییر داد.

سرلشگر مزین پس از بازنشستگى در سال ۱۳۳۵ به مدیریت کارخانه زاینده رود و ریاست سندیکاى کارفرمایان منصوب شد و در سال ۱۳۳۷ مدیرعامل شرکت برق توربین اصفهان aد. او در این سمت با مهدى میراشرافى رقابت و اختلاف شدید یافت.

مزین سپس نماینده مخصوص شاه و رئیس املاک پهلوى در گرگان و گنبد و بیرجند شد و طى سال‌هاى مدید به چپاول پرداخت که فردوست در خاطرات خود به گوشه‌هائى از آن اشاره کرده است.

دزدی‌های مزین و شکایت‌های مردم این مناطق چنان بالا گرفت که کار به مطبوعات هم کشیده شد اما سرلشگر مزین هیچ ترس و واهمه‌ای از این قضیه نداشت و به قول فردوست ایشان از حمایت کامل مقامات عالی‌رتبه رژیم پهلوی، به ویژه نعمت‌الله نصیری رئیس ساواک برخوردار بود و ابقای او در مقام نماینده تام‌الاختیار شاه در منطقه فوق تا آخرین ماه‌های حیات رژیم پهلوی، تردیدی باقی نمی‌گذارد که این اقدامات با رضایت شخص محمدرضا پهلوی صورت می‌گرفته است

درباره دزدى‌ها و سوءاستفاده‌هاى «سرلشگر مزین» در شمال تعداد زیادى شکوائیه و سند - از جمله تحقیقات «دفتر ویژه اطلاعات» به ساواک و ضد اطلاعات ارتش - در دسترس است که به تنهائى کتاب مستقلى درباره فساد محمدرضا پهلوى در زمینه غصب اراضى خواهد شد.

وی در سال ۱۳۵۷ اموال خود را که بالغ بر ۳۷۰ میلیون تومان می‌باشد به خارج از کشور انتقال داد و به آمریکا رفت و سرانجام در تاریخ ۱۳۷۶ در سن ۹۵ سالگی با تمام اقداماتی که انجام داده و تمام اموالی که از مردم به زور گرفته بود، درگذشت.

 

* رژیم‌ شاهنشاهی منطقه ترکمن صحرا را در فقر مطلق نگه داشته بود

وی بیان کرد: ظلم و ستم رژیم‌شاهنشاهی به ترکمن‌ها تنها غارت اراضی نبود. این رژیم، منطقه ترکمن صحرا را در فقر مطلق نگه داشته بود و بنده خود در قبل از انقلاب از نزدیک شاهد مشکلات فرهنگی و اقتصادی ترکمن‌ها بودم. در آن زمان جز اندک افرادی که وضعیت مالی خوبی داشتند، بیشتر مردم ترکمن که چند ۱۰۰ هزار نفر می‌شدند در فقر مطلق زندگی می‌کردند.

تاریخ نگار گلستانی ابراز کرد: منطقه وسیع ترکمن صحرا با وجود روستاهای بسیار از کمترین امکانات و زیرساخت های اولیه مانند آب، برق، گاز، تلفن، مدرسه، حمام، دانشگاه، جاده، کارخانه و خانه بهداشت و غیره محروم بودند. به طوری که برخی از مردم این منطقه مجبور بودند برای تامین نیاز آبی خود یا از جاهای بسیار دور با گالن آب تهیه کنند و یا با ایجاد آب انبار، بارش‌های زمستانی را ذخیره کنند تا آب شرب مصرفی‌شان تامین شود.

وی افزود: به طور مثال در آن زمان شهر آق‌قلا که نزدیکترین شهر به گرگان و دارای ۶۶ روستا بود فاقد مراکز آموزشی مناسب و مُکفی بود و در این شهر تنها یک دبیرستان وجود داشت.

خارکوهی خاطرنشان کرد: هدف رژیم پهلوی عدم رشد فکری و توسعه منطقه ترکمن صحرا بود تا با وجود استعدادهای خوب در قوم ترکمن و کسب تحصیلات عالیه توسط این افراد، آنها در مناصب اداری و حکومتی راه پیدا نکنند.

وی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در سال ۵۷ اظهار کرد: با پیروز شدن انقلاب اسلامی، نظام‌جمهوری اسلامی نگاه ویژه و خاص به این منطقه داشت و مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در منطقه ترکمن صحرا، ارتقاء شخصیت، جایگاه و کرامت قوم ترکمن در سطح جامعه بود.

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: امروز روستاهای استان گلستان و به ویژه منطقه ترکمن صحرا و روستاهای نوار مرزی گنبدکاووس از نعمت جاده، آب، برق، گاز، امنیت، تلفن، موبایل، مدرسه و دسترسی به مراکز آموزش عالی، بازارها، بهداشت و درمان برخوردار هستند. ضمن‌ اینکه در این سال‌ها مساجد و حوزه‌های علمیه زیادی در این منطقه برای تقویت مذهبی و معنوی ترکمن‌ها احداث شده و از نظر علمی و فرهنگی کتاب‌ها و نشریات زیادی توسط فرهیختگان ترکمن منتشر شده است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها وحدت و برادری، صمیمت و رفاقت بین مردم فارس و ترکمن تقویت شده و گسترش یافته، به طوری که این وحدت و برادری بین شیعه و سنی زبانزد است و الگوی خوبی برای سایر نقاط کشور و جهان اسلام به شمار می‌رود.

* مردم ترکمن صحرا حامی جمهوری اسلامی هستند/ تقدیم بیش از یک هزار شهید و جانباز توسط قوم ترکمن پایبندی آنان به انقلاب اسلامی است

خارکوهی با بیان اینکه مردم ترکمن صحرا حامی جمهوری اسلامی هستند، تصریح کرد: مردم خوب ترکمن مانند دیگر اقوام و ایرانیان سراسر کشور، همواره پشتیبان انقلاب و  نظام‌جمهوری اسلامی بوده‌اند. چنان که در دفاع مقدس فداکاری زیادی کرده‌اند و تقدیم بیش از یک‌هزار شهید، جانباز و آزاده توسط این قوم، گواه این مطلب است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه ترکمن صحرا، ارتقاء روستاهای بزرگ و یا مراکز دهستان به شهر و شهرستان بوده که این عمل موجب جذب اعتبارات، استقرار ادارات، خدمات‌رسانی گسترده و آسان به مردم خوب این قوم و استخدام جوانان ترکمن شده است.

وی اضافه کرد: تاسیس راه آهن و بازار و گمرک اینچه‌برون و تبادلات تجاری گستره بین استان گلستان و کشور ترکمنستان، به اضافه احداث تعداد زیادی مراکز تولیدی و شهرک‌های صنعتی در ترکمن صحرا از دیگر خدمات جمهوری اسلامی به این منطقه است. از جمله مهمترین شهرک صنعتی استان گلستان در شهرستان آق‌قلا واقع شده است. بدون شک استقرار این مراکز اقتصادی، توسعه و اشتغال را در ترکمن صحرا به دنبال داشته و دارد.

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: اکنون مردم خوب ترکمن برخلاف دوره حاکمیت پهلوی، همراه دیگر برادران و خواهران ایرانی، حق آزادی انتخاب دارند و برای خود نماینده در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا انتخاب می کنند و  در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان نیز مشارکت دارند که این نشان‌دهنده ارتقاء جایگاه و توجه به این قوم فرهیخته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برخلاف گذشته، بسیاری از جوانان تحصلیکرده، متخصصین، اساتید دانشگاه و مدارس، نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی کشور و استان گلستان از مردم ترکمن هستند که مشغول به  کارند. آنها با کسب درجات عالیه در حوزه های مختلف، علاوه بر شکوفایی استعدادهای این قوم، در حال خدمت به مردم عزیز کشورمان می باشند.

خارکوهی که مولف بیش از ۳۰ جلد کتاب تاریخی است، در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: البته دستاوردها و خدمات انجام شده در این سال ها به معنی آن نیست که ترکمن صحرا اکنون بهشت برین شده است، زیرا خرابی‌ها و خیانت‌های رژیم پهلوی به ترکمن‌ها آنقدر زیاده بوده که با وجود خدمات بی‌شمار جمهوری اسلامی در این سال‌ها، باز هم هنوز کاستی‌های زیادی وجود دارد که باید به همت مسوولان و همکاری مردم برطرف شود.

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز برکات نظام و پیشرفت همه جانبه مناطق ترکمن صحرا روایتی در تصاحب اراضی مردم ترکمن خبرگزاری فارس استان گلستان منطقه ترکمن صحرا انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ترکمن صحرا استان گلستان سال ها مردم ترکمن رژیم پهلوی آن زمان قوم ترکمن ترکمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی با عزم جهانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با صدور بیانیه‌ای در محکومیت جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد: این جنایات هرگز از حافظه تاریخی بشریت حذف نمی‌شود.

در این بیانیه آمده است: اقدام جنایتکارانه رژیم گرگ صفت و درنده خوی صهیونیستی در حمله به بیمارستان شفا غزه در سحرگاه دوازدهم رمضان و هتک حرمت زنان و دختران مظلوم و بی‌دفاع فلسطینی، جنایتی بزرگ و غصه‌ای دردناک است.

تردیدی نیست این فاجعه ننگین و پرده‌دری آشکار صهیونیست‌ها ناشی از بی عملی و سکوت مجامع و مراجع موثر بین‌المللی و به طور آشکار حمایت وقیحانه دولت منفور و ضد بشری آمریکا از رژیم جعلی و جنایتکار اشغالگر فلسطین بوده و پایان بخشیدن به این ستمگری‌های قرون وسطایی نیازمند عزمی راسخ و اراده‌ای جهانی است که بیش از همه مدعیان حقوق بشر را مخاطب قرار می‌دهد.

پر واضح است راهبرد شیطانی نسل‌کشی و پاکسازی نژادی علیه ملت فلسطین که هم اکنون دستور کار رژیم پلید صهیونیستی قرار گرفته است اگر با واکنش درخور و قاطعانه جامعه جهانی مواجه نشود باید ارتکاب جنایات ننگین و بی‌رحمی‌های گسترده‌تر در سرزمین‌های اشغالی و در قبال مردم مظلوم غزه را همچنان به انتظار نشست.

حفظ حرمت نوامیس مسلمین و رزمندگان مقاومت، خط قرمز امت اسلامی است و هر مسلمان و انسان آزاده‌ای سکوت در قبال آن را خیانتی بزرگ و نابخشودنی می‌داند و جنگ رسانه‌ای دشمنان اسلام و قرآن هرگز قادر نخواهد بود در صف مقاومت و اراده مجاهدان مومن که عزم خود را برای انتقام از این فاجعه اسفبار جزم کرده‌اند خللی وارد کند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این بیانیه با تقدیر از حضور هوشمندانه مردم علیه جنایت اخیر رژیم صهونیستی در بیمارستان شفا، با محکومیت شدید این جنایت و یادآوری مجدد مسئولیت جامعه جهانی در قبال وضعیت دردناک فلسطین بویژه نوار غزه و وظیفه مراجع بین‌المللی و دولت‌های اسلامی در پیشگیری از تداوم جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین و مردم مظلوم غزه به ویژه زنان و دختران را تکلیف آحاد ملل اسلامی دانسته و تاکید می‌کند به فضل الهی جنایت‌ها و بی‌رحمی‌های این روز‌های رژیم درنده خوی صهیونیستی که مرز‌های وقاحت و شیطان صفتی را جا به جا کرده است در روز جهانی قدس با حضور طوفانی و توفنده ملت‌های مسلمان و بلکه حق طلبان و آزادی‌خواهان جهان، پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • آرمان‌های فلسطین جز اصلی‌ترین راهبردهای نظام است
  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد + جزئیات
  • دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس
  • توزیع ۴۸ هزار افطاری متبرک در مناطق کم برخوردار در مشهد
  • واکنش وزیر اسبق به خودکشی دکتر پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • لزوم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی با عزم جهانی