Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

گزارش دریافتی ایسنا از آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرک و بنادر تا ششم بهمن‌ماه سال جاری نشان می‌دهد که جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۴.۹ میلیون تن رسیده که بیانگر روند کاهشی در چند ماه اخیر است.

براساس این گزارش از مجموع کالاهای موجود حدود ۳.۱ میلیون تن مربوط به موجودی انبارها است که بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون تن قرار دارد.

در سایر بنادر نیز ۲۵۰.۱ هزار تن در امیرآباد، ۲۷۱.۱ هزار تن بندر شهید رجایی، ۵۳ هزار تن چابهار، ۱۲۲.۲ هزار تن نوشهر، ۵۰ هزار تن انزلی، ۴۶.۵ هزار تن فریدون کنار، ۷۰ تن بندر لنگه، ۱۸۸۴ تن شهید باهنر، ۸۳ تن خرمشهر و در آستارا ۲۲.۴ هزار تن کالا وجود دارد و در بندر آبادان تا این تاریخ موجودی به صفر رسیده است.

۱.۸ میلیون تن روی آب

در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون تن کالا در شناورها قرار دارد که ۵۰۲.۶ هزار تن آن در شناورهای کنار اسکله است که شامل ذرت، گندم، جو، دانه‌های روغنی و برنج است.

همچنین ۲۰ شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه کالا هستند که بیش از ۱.۳ میلیون تن کالا شامل گندم، ذرت، جو، سویا و دانه‌های روغنی را حمل می‌کنند.

ذرت بیشترین موجودی را دارد

اما این‌که از هر کالا چه میزان فعلا در بنادر موجود است می‌توان گفت از حدود ۳.۱ میلیون تن کالای موجود، بیشترین میزان مربوط به ذرت با ۱.۱ میلیون تن است.

در سایر اقلام نیز گندم ۵۳۰.۵ هزار تن، جو ۳۴۲.۲ هزار تن، سویا ۳۲۰.۸ هزار تن، برنج ۱۱.۲ هزار تن، شکر ۱۱۳.۲ هزار تن، روغن خام ۴۹۹.۸ هزار تن و دانه‌های روغنی ۱۰۴.۴ هزار تن بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کالاهای اساسی گمرک ایران میلیون تن ۲ هزار تن تن کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲

به نقل از گمرک ایران، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی و به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است.

این میزان کالای اساسی وارداتی در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

این گزارش در خصوص ۵ قلم اول کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: در این مدت ذرت با ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار ۵ قلم اول کالا‌های اساسی را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در بین ۵ قلم اول کالای اساسی ذرت و کنجاله سویا به لحاظ ارزش به ترتیب ۱۵.۸۸ درصد و ۲۴.۲۲ درصد افزایش و روغن‌های خوراکی ۶.۲۰ درصد، انواع دانه‌های روغنی ۶۷ صدم درصد و برنج ۴۴.۶۷ درصد کاهش داشته است.

این گزارش حاکی است، در سال ۱۴۰۲، یک میلیارد دلار گندم، ۷۴۷ میلیون دلار جو، ۵۷۴ میلیون دلار لاستیک سنگین، ۴۷۷ میلیون دلار شکر خام، ۴۶۰ میلیون دلار کود شیمیایی، ۴۰۶ میلیون دلار گوشت قرمز سرد سنگین، ۳۰۰ میلیون دلار کاغذ چاپ و تحریر، ۲۹۳ میلیون دلار خمیر کاغذ، ۲۸۸ میلیون دلار گوشت قرمز سبک گرم، ۲۲۹ میلیون دلار چای خشک، ۲۱۷ میلیون دلار حبوبات، ۱۲۲ میلیون دلار سموم تکنیکال شیمیایی، ۸۸ میلیون دلار گوشت مرغ، ۵۰ میلیون دلار انواع بذر و ۲۰ میلیون دلار کاغذ روزنامه وارد شده است.

این گزارش در خصوص بیشترین افزایش در ارزش واردات کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: گوشت قرمز گرم و سرد، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب ۵ قلم کالای اساسی بودند که در بین اقلام اساسی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش برخوردار بودند.

بر اساس این گزارش، چای خشک، گندم، برنج، شکر خام و حبوبات در سال ۱۴۰۲ در بین ۲۰ قلم کالای اساسی بیشترین کاهش را به لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • از کشف کالاهای غیربهداشتی تا چوب تاغ در عملیات‌ پلیسی سمنان
  • توزیع کالاهای اساسی به نرخ دولتی در شهر قزوین آغاز شد
  • بارگیری محموله ۸۲ هزار تنی مواد معدنی در بندر امام خمینی
  • جابه جایی ۴۴۶ هزار تن کالای اساسی از مبدأ بنادر کشور از طریق جاده
  • توزیع ۲ هزار و ۶۰۰ تن کالای اساسی در کرمانشاه
  • کشف انبار دپوی لوازم یدکی قاچاق در اصفهان
  • تامین و توزیع بیش از ۲۳۰ تن کالای اساسی در هندیجان
  • تخصیص سهمیه ویژه اقلام اساسی برای استان های مسافرپذیر
  • واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲
  • واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲