Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال‌های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران بشمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازبه همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت دارد.

بنفشی با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: 40 درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی مهم‌ترین گام‌ در پیشگیری وکنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی ، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زای (محیطی و غیره ... ) برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سال ۹۵، یک‌هزار و ۹۲۵ بیمار سرطانی در استان شناسایی شده است که ۸۲۲ مورد برابر با ۴۳ درصد از آنها را زنان و یک‌هزار و ۱۰۳ مورد، معادل ۵۷ درصد از بیماران سرطانی استان را مردان تشکیل می‌دهند.

بنفشی با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

وی تعداد مراکز دولتی برای خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد.

اختصاص  ۶۷ تخت بیمارستانی به بیماران سرطانی در کردستان

این مقام مسئول از فعالیت ۳۰ مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی استان در بخش دولتی به بیماران سرطانی اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، ۹/۱۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال عنوان کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده، کولورکتال نام برد.

به گفته بنفشی، میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود 65 سال و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان 267 مورد، حدود 14 درصد است.

وی بهترین راه تشخیص بیماری سرطان را استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی دانست و گفت:‌ خودداری از کشیدن سیگار و قلیان، در معرض دود مواد دُخانی قرار نگرفتند و روزانه حداقل 30 دقیقه، تند راه رفتن، مصرف روزانه 5 وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن از راه‌های مهم پیشگیری از سرطان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان شناسایی علایم هشدار دهنده سرطان، غربالگری و مراجعه بموقع به مراکز پزشکی را مهم برشمرد و یادآور شد: مدیریت وزن بدن برای جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر را توصیه کرد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری سرطان سرطان های شایع راه های پیشگیری از سرطان بیماران سرطانی سرطان در استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تست آزمایشگاهی در کردستان

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد : ۱۶ بیمارستان دولتی تابعه دانشگاه دارای آزمایشگاه پیشرفته و مجهز برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی برای بیماران و مراجعین هستند.

دکتر اسعد فتحی پور گفت: مجموعا ۲۷۵ نفر از همکاران علوم آزمایشگاهی دانشگاه در بخش‌های مراکز درمانی تابعه خدمات آزمایشگاهی ارائه می دهند.

 وی با اشاره به پذیرش بیش از یک میلیون نسخه در این آزمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در مدت مذکور، ۵ میلیون و هشتصد هزار تست آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای بیماران و مراجعین به انجام رسیده است.

کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های تابعه دانشگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و اماده ارائه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی به بیماران هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • عدم پاسخگویی تعرفه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی به هزینه‌ها
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • تعرفه های آندوسکوپی و کولونوسکوپی پاسخگوی هزینه‌ها نیست
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • انجام ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تست آزمایشگاهی در کردستان
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • شناسایی ۱۳۰۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس