Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: بعضی از خریداران بخش خصوصی فرش های مستعمل حرم را خریداری کرده و با تکه تکه کردن و قاب کردن، آن ها را به بازار عرضه می کنند.

حمید کارگر درباره تأمین فرش های مورد استفاده حرم رضوی به قدس آنلاین گفت: تولید و تأمین فرش های حرم مطهر و همچنین فرش آرایی که در رواق ها در مناسبت های مختلف از جمله برگزاری نماز جماعت، جشن ها، سوگواری ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. صورت می گیرد، توسط شرکت فرش آستان قدس رضوی به انجام می رسد.

وی با اشاره به وجود شمار زیاد زائران گفت: با توجه به پاخوردگی و استعمال مکرر و مداوم این فرشها، عملا بعد از مدتی، فرش ها نیاز به تعویض و جابجایی پیدا می کنند که باید از حرم خارج شوند و شاید برای مخاطبان جالب باشد که تا قبل از شیوع کرونا به طور تقریبی سالی حدود 3هزار مترمربع فرش دستباف و حدود  50 هزار مترمربع فرش ماشینی را از حرم خارج می کردیم.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: فرش های خارج شده از حرم مطهر که عنوان فرش کارکرده یا مستعمل دارد، قیمت گذاری و ارزیابی تخصصی می شود و به سایر اماکن متبرکه دارای تردد کمتر، مساجد، هیأت های مذهبی و برخی از علاقمندان و خریداران بخش خصوصی عرضه می شود.

کارگر اذعان کرد: مشکل از آنجایی پیدا شد که برخی خریداران بخش خصوصی که بیشتر فرش های ماشینی حرم را خریداری کرده بودند با تکه تکه کردن و قاب کردن آنها شروع به عرضه به بازار به عنوان تکه فرش متبرک کردند. این موضوع به عنوان یک کسب و کار، به شدت در فضای مجازی گسترش پیدا کرد. کسب و کاری که نه شکل و شمایلش در شأن بارگاه رضوی بود نه حرمت مشتاقان و علاقمندان به داشتن چنین فرش هایی را رعایت می کرد.

وی ادامه داد: در واقع در یکی دو سال گذشته شاهد نوعی ناهنجاری در عرضه این محصولات شدیم که با نگاه سودجویانه و سوءاستفاده از نیت مذهبی زائران، عملا شأن حرم مطهر را زیر پا گذاشتند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی درباره برخورد آستان قدس رضوی با کسب و کار این چنینی گفت: بعضی از مجموعه های آستان از جمله؛ به نشر، شرکت فرش آستان و مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برای دوری از ناهنجاری در این زمینه، اقدام به تولید و عرضه گل فرش های متبرک رضوی در شکل و شمایلی فاخر کردند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان افزود: در واقع سوءاستفاده بخش خصوصی و عرضه نامتعارف و پراکنده گل فرش های متبرک، ما را مجاب کرد تا آغاز کننده تولید این محصول باشیم. به طوری که با تمرکز بر فرش های دستباف مستعمل و غیرقابل استفاده در حرم مطهر، از قسمت های سالم فرش ، گل فرش ها استخراج می شوند و برای اطمینان بخشی به مخاطب، شناسنامه دار می شوند و اصالت سنجی اتفاق می افتد به طوری که شناسنامه فرش، مشخص می کند چه سالهایی، در چه بخشها و  رواق های حرم مطهر مفروش بوده که با یک یو آر کد، دارای قابلیت اعتبار سنجی و اصالت سنجی است.

کارگر تأکید کرد: در واقع شرکت فرش آستان قدس رضوی، برای تهیه گل فرش های متبرک، برش متناسب آن ها به طوری که موجب بهم ریختگی الیاف نشود، تهیه قاب زیبا، یک پلاک کیو آر کد دار برای شناسایی و اصالت محصول و چاپ شناسنامه، هزینه هایی را متحمل می شود که این هزینه را به عنوان قیمت تمام شده فرش لحاظ کرده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد و در واقع هزینه ای که از خریدار اخذ می شود صرفا هزینه های تولید است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی اظهار امیدواری کرد؛ با تمرکز بر تولید و عرضه از طرف بخش های وابسته به آستان که صرفا با نیت احترام به زائران و اطمینان بخشی به آنان است، خریداران با اعتماد به اینکه اگر گل فرشی را به منزل می برند گل فرش متبرکی است که در حرم مطهر مفروش بوده، شأن بارگاه رضوی و زائران رعایت شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرش های حرم مطهر رضوی بخش خصوصی گل فرش ها حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۳۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی

مراسم استقبال از پرچم متبرک حرم امام رضا علیه السلام با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان شب گذشته (۴ اردیبهشت) در کوالالامپور برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) و استقبال از پرچم متبرک آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام روز سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور هیئت اعزامی آستان قدس رضوی و ایرانیان دوستدار حریم اهل بیت علیهم السلام در محل رایزنی کشورمان برگزار شد.

 در این مراسم حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، گفت: عشق به اهل بیت (ع) خصوصا امام رضا(ع) همواره در قلب ایرانیان موج زده است. امام رضا علیه السلام می فرماید «النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ یعنی اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.»

ارزانی افزود: استقبال از پرچم متبرک آستان علی بن موسی الرضا(ع) جلوه ای از ارادت شیعیان به خاندان عصمت و طهارت است و این ارادت از هویت دینی و مذهبی ما نشأت گرفته است.

استقبال چشمگیر از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در مالزی

وی ضمن خوش آمدگویی به دوستداران، میهمانان و خادمان حرم رضوی، گفت: با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و بنیاد قرآنی رستو حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری، مهندس مسعود فرزانه، مدیر عامل مؤسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده اند. هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر جمعی از اندیشمندان و فعالان فرهنگی بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده‌اند که تبادل تجربیات مشترک در زمینه های قرآنی، چاپ کتاب قرآن مشترک، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین از اهداف این سفر است.

در ادامه حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز خدمت به بارگاه مطهر رضوی را توفیق بی‌مانندی دانست و گفت: خدمت به خاندان اهل بیت علیهم السلام عزت آفرین است.

وی با اشاره به اینکه وجود حرم امام رضا علیه السلام در ایران بزرگ ترین ظرفیت معنوی، معرفتی، فرهنگی و ایمانی است، گفت: ظرفیت معنوی و فرهنگی که در حرم رضوی وجود دارد موجب شده تا زائرانی که جهت زیارت به حرم مشرف می‌شوند، این نقطه را شروع تحول فردی خود قرار دهند.

در ادامه این برنامه قرائت دعای توسل و مداحی توسط حسین تفرشی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بازدید از موزه شهر ملاکا، دیدار با مدیران بنیاد نشر و کتابت قرآنی رستو و بازدید از این مجموعه، بازدید از مرکز هنرهای اسلامی مالزی، بازدید از کالج اسلامی الصوفا و دیدار با تامان داتو احمد رازلی و پاسداشت وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ره) از برنامه های این هیئت به مالزی بوده است.

دیدار و گفتگو با ولی الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی در مالزی با حضور میهمانانی از بنیاد رستو، اهدای فرش منقش به تصویر داتوک عبداللطیف از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی و بازدید از مجموعه کتابخانه و نمایشگاه علمی تمدنی الحمرا ایستک در کوالالامپور از برنامه‌های هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در روز چهارشنبه(5 اردیبهشت) است.

گفتنی است، در بازدید از بنیاد قرآنی رستو و دیدار با پروفسورعبداللطیف رئیس بنیاد رستو؛ قرآن ویژه مردم فلسطین که صرفا به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند