Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بلحاظ حقوقی بر تحقق شبکه ملی اطلاعات دلالت دارند که یکی از این اصول، اصل سوم قانون اساسی می باشد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ یکی از الزامات مهم در حکمرانی فضای مجازی که کشورهای متعدد دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته از آن بهره مند هستند، شبکه ملی اطلاعات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از فواید و مزیت های شبکه ملی اطلاعات حفظ حاکمیت ملی و رشد فضایل اخلاقی در جامعه و سالم سازی فضای مجازی است که مبانی حقوقی این مساله را می توان در اصول مختلف قانون اساسی مورد بررسی و تحلیل قرار داد که یکی از این اصول، اصل سوم قانون اساسی(1) است. طبق این اصل می توان گفت، تحقق شبکه ملی اطلاعات به منظور ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، مبارزه با فساد و تباهی،  محو هرگونه استبداد و تقویت امنیت و بنیه دفاعی کشور در جامعه از مهمترین وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است که برای دستیابی به آن، دولت موظف است همه امکانات خود را بکار گیرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| مزیت های 18 گانه تکمیل شبکه ملی اطلاعات چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور با تکمیل شبکه ملی اطلاعات«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تحقق حاکمیت ملی بر فضای سایبری از مصادیق بارز غیرت دینی است«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| شبکه ملی اطلاعات؛ راه حل مقابله با جاسوسی سایبری

در توضیح بیشتر باید گفت بندهای مختلفی از  اصل سوم قانون اساسی را می توان به عنوان مبنای حقوقی تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست، برای نمونه در بند 1 اصل سوم قانون اساسی آمده است: «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان وتقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی». با توجه به این بند می توان گفت با توجه به رشد فزاینده فناوری اطلاعات و تلاش دشمنان برای گسترش فساد و تباهی در بین ملت ها با ابزار فضای مجازی، تنها گزینه رشد فضایل اخلاقی در جامعه و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی در فضای مجازی، تحقق شبکه ملی اطلاعات است. لذا از آنجا که دشمنان اسلام همواره در راستای نابودی دین و از بین بردن فضایل اخلاقی، ارزش ها و باورهای دینی تلاش می کنند از این رو دولت اسلامی موظف است با قدرت و با توان کامل با فساد و تباهی مبارزه کند که یکی از مصادیق بارز آن تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

همچنین در بند2 اصل سوم قانون اساسی در بیان وظایف دولت اسلامی چنین آمده است: «بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر» از این رو مهمترین بستر ارتقای سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) در فضای مجازی، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است.

 در بند5 اصل سوم قانون اساسی نیز چنین آمده است: «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» در این باره باید گفت با توجه تسلط دشمنان بر فضای مجازی و مدیریت آن توسط آنان که از آن به عنوان استعمار فرانوین تعبیر می شود، تکمیل شبکه ملی اطلاعات می تواند موجب برهم زدن نقشه های دشمنان برای استعمار ملت ها شده و از نفوذ آنان بر افکار و روان ملل جلوگیری به عمل آید.

همچنین در بند6 این اصل آمده است: «محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی» متاسفانه مشاهده می شود دشمنان با خودکامگی و استبداد سعی در خاموش کردن هر گونه صدای آزادگی و حق پرستی هستند که این مساله را به وضوح در حذف محتوای انقلابی (حذف محتوای شهید حاج قاسم سلیمانی از شبکه های اجتماعی خارج پایه در دو سال اخیر از نمونه بارز این استبداد است) در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در طی سال های اخیر شاهد بودیم. مساله تحقق شبکه ملی اطلاعات می تواند سدبزرگی برای هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصار طلبی دشمنان در فضای مجازی باشد و آزادی های سیاسی و اجتماعی مردم در حد قانون را تأمین نماید و این همان چیزی است که در بند 7 بدان اشاره شده است و این مساله به عنوان یکی از وظایف دولت اسلامی بدان یاد شده است.

بند دیگر مربوط به مبنای حقوقی تحقق شبکه ملی اطلاعات توسط دولت اسلامی بند 11 اصل سوم قانون اساسی است: « تقویتکامل بنیه دفاع ملی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور» مسلما با توجه به تهاجم دشمنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در فضای سایبر، بهترین راهکار برای ایجاد امنیت و تقویت کامل بنیه دفاع ملی و حفظ استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور، تکمیل شبکه ملی اطلاعات خواهد بود که کشور را از گزند تهدیدات و آسیب های متعدد در فضای سایبری مأیوس خواهد کرد و زمینه شکست دشمنان را در عرصه تبلیغاتی فراهم خواهد نمود.

پیوست(1) اصل3: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم ، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد :

1.ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان وتقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی .

2.بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر.

3.آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه ، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی .

4.تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی ، فنی ، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویقمحققان .

5.طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب .

6.محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی .

7.تأمین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون .

8.مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی خویش .

9.رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه ، در تمام زمینه های مادی و معنوی .

10.ایجادنظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور.

11.تقویتکامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور.

12.پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه .

13.تأمین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امورنظامی و مانند اینها.

14.تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون .

15.توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم .

16.تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام ، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اینترنت ملی فضای مجازی اینترنت ملی فضای مجازی تکمیل شبکه ملی اطلاعات تحقق شبکه ملی اطلاعات شبکه ملی اطلاعات اصل سوم قانون اساسی رشد فضایل اخلاقی تهدید یا فرصت فضای مجازی فساد و تباهی دولت اسلامی زمینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۳۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد

روزنامه اطلاعات نوشت: لیکن یک سخن و یک مطالبه به حق دارد و آن هم باور به صداقت، عدالت و تقسیم عادلانه. زحمات و مشقات آن توسط نظام حکمرانی و مهمتر از همه اتخاذ بهترین تدبیر برای اداره کشور در شرایط دشوار است نه اینکه از این جنگ و تخاصم با بی‌تدبیری فرصتی بسازیم برای عده‌ای محدود و معدود که هر چه آتش این ورطه شعله ورتر، بهره و نصیب آنان هم بیشتر...

اگر قرار است ما با دولت و حاکمیت آشتی و همراهی کنیم بسیاری می‌گویند با عشق یکطرفه که نمی‌شود. او هم باید ما را ببیند و از درد و رنج ما بکاهد.

مثلاً هر روز کم و کسری‌های خود را با تورم از جیب توده‌های ضعیف ملت بیرون نکشد. اجازه ندهد فاصله‌های طبقاتی هر روز بیش از گذشته آزارمان دهد. در برابر فساد حساس باشد و قاطع عمل کند جلوی رانت و ویژه‌خواری را بگیرد. با تصمیمات نسنجیده و نمایشی و پوپولیستی پرهزینه و بی‌فایده بودجه مملکت را به هدر ندهد. دخل و خرجش را تنظیم کند که مجبور به چاپ پول و کاستن از ارزش پول ملی و افزایش تورم نشود. خودی و غیرخودی نکند.

وقتی فسادی رونمایی می‌شود به افکار عمومی اراده خود را در مقابله با آن نشان دهد. وقتی شعار شفافیت سر می‌دهد در حد شعار و نمایش نماند. مثلاً به عنوان مشت نمونه خروار وجدان عمومی را در رابطه با همین فساد چای دبش قانع کند یا وقتی بحث باغ ازگل عمومی می‌شود حتی با علم به اینکه امام جمعه نیّت سویی نداشته و تنها مرتکب غفلت شده است برای اقامه نماز از ایشان دعوت نکند که بخشی از جامعه حتی دینی آن را حرکتی از سر لجاج بدانند (اگر چه نگارنده هم معتقد است غفلت بوده که البته آن هم قصور کمی نیست) یا در شرایطی که بیش از همه به حمایت سرمایه اجتماعی در شرایط جنگی نیازمندیم، اصرار بر افزایش گشت‌های خیابانی عفاف و حجاب نداشته باشیم و وقتی می‌دانیم ارز چند نرخی چه فساد و رانت عظیمی به بار آورده و می‌آورد، همچنان این سفره مفت خوارگی را پهن و گسترده نگذاریم، نظام مالیاتی را از این وضع خنده و شوخی در آوریم و در برابر دوبرابر شدن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش حجم نقدینگی چشمانمان را نبندیم و وقتی می‌بینیم سیاست‌های تشویقی پرهزینه ما درباره ازدواج و فرزندآوری نتیجه عکس داده است از سر بی‌تدبیری یا لج و عناد و روکم کنی بودجه‌ها و هزینه‌های قابل توجه آن را بیشتر نکنیم و..

tags # کاظم صدیقی ، گشت ارشاد سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • فساد مالی رئیس سابق اطلاعات ارتش پاکستان
  • آغاز تحقیق از فساد مالی رئیس سابق اطلاعات ارتش پاکستان
  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است