Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اولین حوزه‌ای که معاونت فناوری قوه قضاییه به آن ورود کرده است بحث دستیابی آسانتر و سریع‌تر مردم به عدالت است.

محمد کاظمی‌فرد در گفت و گو با میزان در رابطه با هوشمند سازی دستگاه قضا و اقدامات معاونت فناوری قوه قضاییه در این راستا بیان کرد: زمانی که از هوشمندسازی صحبت می‌کنیم با طیف وسیعی از خدمات رو به رو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین حوزه‌ای که معاونت فناوری قوه قضاییه به آن ورود کرده است بحث دستیابی آسان‌تر و سریع‌تر مردم به عدالت است. تا کنون ابزار‌های زیادی تولید شده است تا مردم ساده‌تر بتوانند با دستگاه قضا ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: به عنوان مثال برای وکلا سامانه خود کاربری وکلا ایجاد شده است. با استفاده از این سامانه وکلا از دفتر کارشان می‌توانند تمام کار‌هایی که با دستگاه قضایی را دارند، انجام دهند. همچنین مردم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه لازم نیست از منزل خارج شوند و ظرف مدت ۴۸ ساعت می‌توانند گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کنند.

کاظمی فرد با بیان اینکه سامانه ثنا اولین نقطه ارتباطی هر فرد با دستگاه قضایی است، گفت: افراد از داخل و خارج از کشور می‌توانند به صورت برخط کد ثنا دریافت کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد:یکی دیگر از اقدامات ما، افزایش سرعت و دقت در رسیدگی‌های قضایی است. افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند توقع دارند پرونده آن‌ها با سرعت رسیدگی شود. ابزار‌های متعددی برای این منظور تهیه شده است. دریافت سامانه استعلام قضایی در همین راستا ایجاد شده است.

کاظمی فرد ادامه داد: بحث مهم در دستگاه قضایی شفافیت و نظارت است. ما ابزار‌هایی را در اختیار مقامات ارشد قضایی قرار خواهیم داد تا بتوانند قوه قضاییه را مانند یک اتاق شیشه‌ای رصد کنند و از فرایند‌های قضایی اطلاع پیدا کنند.

وی در رابطه با سامانه داشبورد بیان کرد: در معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه سامانه داشبورد تهیه شده است که تقریبا تمام فرایند‌های قضایی را از نظر آماری در اختیار مدیران عالی قوه قضاییه قرار می‌دهد. مدیران دستگاه قضا از طریق این سامانه می‌توانند از عملکرد تمام شعبات در استان‌ها اطلاع پیدا کنند و مشخص شود رسیدگی به هر پرونده چه مدت طول کشیده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در رابطه تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر ارائه خدمات قضایی به صورت خدمات محور به جای تعرفه محور بودن، گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یکی از خدمات نوینی است که در قوه قضاییه انجام شده است و این امکان را فراهم کرده است تا بخش خصوصی قسمتی از کار‌های قوه قضاییه را انجام می‌دهد. این دفاتر کمک می‌کند که مردم به جای مراجعه به مجتمع‌های قضایی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با رشد خدمات در دفاتر خدمات قضایی، تعرفه خدمات نیز در حال افزایش بود، اما ما به دنبال این موضوع نیستیم و نگاهمان به سمت افزایش خدمات است. یکی از دستوراتی که مقام معظم رهبری در زمان انتصاب رئیس قوه قضاییه صادر کرد، گسترش فناوری و دستیابی آسان و کم هزینه مردم به خدمات قضایی بود. انجام این کار نیازمند گسترش فناوری‌های نوین است.

کاظمی فرد ادامه داد: به عنوان مثال فرد می‌تواند به صورت آنلاین کار احراز هویت را با تعرفه ۳۰ درصد کمتر انجام دهد. تمرکز معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه به سمت ارائه خدمات رفته است. گسترش خدمات می‌تواند به اقتصاد دفاتر نیز کمک کند.

وی گفت: ما در حال اصلاح آیین نامه تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هستیم. اصلاح این آیین نامه تا پایان سال هم خبر خوشی برای دفاتر و هم خبر خوشی مردم به همراه خواهد داشت. امیدواریم بتوانیم آیین نامه دفاتر خدمات قضایی را براساس تاکیدات رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی اصلاح کنیم و در سال جدید با یک رویکرد نو کار دفاتر را شروع کنیم.

ارائه خدمات الکترونیک قضایی به ایرانیان خارج از کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در رابطه با ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور گفت: در رابطه با ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور با وزارت امور خارجه صحبت‌هایی انجام داده اسم و ما این آمادگی را داریم که تمام خدماتی که به ایرانیان داخل کشور ارائه می‌دهیم در دسترس ایران خارج از کشور قرار دهیم.

کاظمی فرد ادامه داد: در فاز اول ثبت نام ثنا برای ایرانیان خارج از کشور در حال انجام است. دومین خدمت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه است که با وزارت امور خارجه برای ارائه به ایرانیان خارج از کشور به تفاهم رسیده ایم و امیدواریم اوایل سال آینده به سرانجام برسد.

وی در خصوص ثبت درخواست‌های غیر مرتبط درزمان ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که منجر به افزایش اطاله دادرسی می‌شود و آموزش به کارمندان این دفاتر گفت: در حال اصلاح آیین نامه دفاتر خدمات قضایی هستیم تا نظارت‌ها بر دفاتر افزایش پیدا کند. همچنین در حال اصلاح تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هستیم تا این شائبه که دفاتر برای دریافت تعرفه بیشتر، درخواست‌های بیشتری را ثبت می‌کنند از بین برود.

راه اندازی شبکه اجتماعی عدلیه در قوه قضاییه

کاظمی فرد درخصوص تشکیل شبکه ارتباطی داخلی قوه قضاییه به نام عدلیه گفت: شبکه عدلیه، ویژه کارکنان قوه قضاییه به منظور تبادل اسناد ایجاد شده است. یکی از چالش‌هایی که در قوه قضاییه مطرح است، بحث تعاملات بین کارکنان است. بعضا مشاهده می‌شود که در شبکه‌های رایج اسناد مهم قضایی مبادله می‌شود. معاونت فناوری برای برقراری ارتباط بین کارکنان دستگاه قضایی شبکه‌ای را با نام عدلیه راه اندازی کرده است که در مرحله تست قرار دارد.

وی بابیان اینکه سرور شبکه عدلیه در اختیار قوه قضاییه قرار دارد، گفت: شبکه عدلیه این امکان را فراهم می‌کند تا تمام کارکنان قوه قضاییه بتوانند با هم ارتباط برقرار و اسناد را بدون هیچ دغدغه‌ای تبادل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری اطلاعات دفتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه عدالت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فناوری اطلاعات دفتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه عدالت رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور فناوری قوه قضاییه معاونت فناوری قوه قضاییه دستگاه قضایی ارائه خدمات خدمات قضایی دستگاه قضا آیین نامه کاظمی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۶۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ شکایت آهن فروشان از انجمن کامیونداران + سند

تین نیوز

اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان، در نامه ای به مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز استان اصفهان خواستار رسیدگی به اقدام انجمن کامیونداران این استان شد.

به گزارش تین نیوز، در نامه ای که تصویر آن در ادامه پیوست است از شواکیه کتبی و تلفنی تعدادی از اعضای این اتحادیه سخن به میان آمده که در زمینه فروش و انبارداری آهن آلات به صورت عمده و خرده فروشی مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس آن چه در این نامه آمده، این افراد نسبت به فعالیت یک گروه از انجمن کامیونداران شکایت دارند که خود را نماینده کامیونداران اصفهان و دارای حکم دادستانی معرفی می نمایند.

اعضای اتحادیه دفاتر فروش آهن آلات اصفهان همچنین در نامه به اتاق اصناف مدعی شده اند که اعضای انجمن کامیونداران ممانع کسب و کار آنان شده و از حمل و بارگیری آهن آلات ممانعت به عمل می آورند و مدعی پلمب انبارها هستند.

به گفته اعضای اتحادیه دفاتر فروش آهن آلات اصفهان، این اقدام نمایندگان انجمن کامیونداران خلاف قانون تسهیل مجوزهاست و به همین دلیل خواستار رسیدگی بازرسی اتاق اصناف به آن شده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی سال جاری انجام می شود
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • فعالیت ۷۵ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران
  • هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • ◄ شکایت آهن فروشان از انجمن کامیونداران + سند
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی
  • ۴۰ شهر استان بوشهر تا پایان سال به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند