Web Analytics Made Easy - Statcounter

در استان خراسان رضوی، ۶۰ درصد مصرف خون در مراکز درمانی به بانوان اختصاص پیدا کرده و این در حالی است که بانوان فقط ۵ درصد خون اهدایی را تامین می کنند.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی، در استان خراسان رضوی، ۶۰ درصد مصرف خون در مراکز درمانی به بانوان اختصاص پیدا کرده و این در حالی است که بانوان فقط  ۵ درصد خون اهدایی را تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آمار ارائه شده این سازمان در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۱۶۰ هزار و ۸۴۹ نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کرده اند که از ۱۲۱ هزار و ۵۹۵ نفر خونگیری انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد مراجعه بانوان ۱۲ هزار و ۵۵۲ نفر بوده که از ۶ هزار و ۳۷۳ نفر خونگیری انجام شده است.

این درحالی است که براساس آمار مراکز درمانی بیش از ۶۰ درصد مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن بانوان هستند.

گفتنی است که زنان می توانند هر ۱۶ هفته، یک بار خون اهدا کنند که برابر با ۳ بار در هر سال است. این میزان برای مردان به یک بار در هر ۱۲ هفته می رسد، چون هموگلوبین بیشتری در خون آنها وجود دارد.

اهدای خون برای بانوان کارکردهای آشکاری مانند نجات جان انسان ها، توسعه اعمال جراحی، افزایش امید به زندگی و طول عمر، سلامت مادران و کاهش مرگ و میر آنان در حین زایمان دارد.

خاطرنشان می کند که کل مراحل اهدای خون حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. شرایط اهدای خون شامل سن بین ۱۸ تا ۶۵ سال، وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم، رعایت حداقل فواصل اهدای خون بمدت ۲ ماه (سالانه آقایان ۴ بار و بانوان۳ بار می توانند خون اهدا کنند)، برخورداری از سلامت عمومی جسمانی و روانی، پرهیز از رفتار های پر خطر غیر بهداشتی و ارائه کارت ملی است.

پایگاه های اهدای خون مشهد عبارتند از :

- پایگاه امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی، ابتدای خیابان دانشگاه

- پایگاه امید واقع در خیابان شیرازی، نبش شیرازی ۳، طبقه منهای یک مجتمع تجاری امید

- پایگاه مهر واقع در نبش ابوطالب۳۳

- پایگاه سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی (میلاد) واقع در بلوار استقلال، بین استقلال۴و۶

- پایگاه ثامن ابتدای بازارچه شهید آستانه پرست، پارکینگ شماره ۴ حرم مطهر رضوی

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ایران بانوان مشهدی ۶۰ درصد مصرف اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۱۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است

علیرضا کبیری گفت: در فروردین‌ماه امسال چهار هزار و ۵۳۹ نفر برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه کردند که این عدد در سال گذشته چهار هزار و ۱۰۸ نفر بود.

معاون اداره کل انتقال خون قم بیان کرد: از تعداد افراد مراجعه‌کننده در فروردین‌ماه امسال، سه هزار و ۸۳۷ نفر معادل ۸۴.۵ درصد موفق به اهدای خون شدند.

او ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۸۲.۶ موفق به اهدای خون شده بودند.

به گفته کبیری، فروردین‌ماه امسال ۲ هزار و ۵۴۱ نفر معادل ۶۶.۲ درصد و فروردین‌ماه پارسال ۲ هزار و ۵۰ نفر معادل ۶۰.۴ از اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر خون بودند که ۶.۲ رشد نشان می‌دهد.

معاون اداره کل انتقال خون قم عنوان کرد: امسال ۱۱۸ نفر از اهداکنندگان معادل سه درصد و پارسال ۹۵ نفر معادل ۲.۸ درصد خانم بودند که افزایش ۰.۲ درصدی داشته‌است.

کبیری گفت: امسال چهار هزار و ۶۶۳ و پارسال چهار هزار و ۶۰۲ واحد خونی به بیمارستان‌ها ارسال شده که رشد ۱.۳ درصدی داشته‌است.

معاون اداره کل انتقال خون قم با اشاره به افزایش ۳۸.۵ درصدی ارسال خون به شبکه خون‌رسانی کشور، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال، یک‌هزار و ۲۲۰ و پارسال ۷۵۰ واحد خونی از استان قم به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد.

سال گذشته میزان اهدای خون در استان قم در مقایسه با مدت سال ۱۴۰۱، چهار درصد رشد داشته است؛ سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد چهار درصدی داشته است.

هم اینک امکان اهدای خون در ۲ مرکز حضرت روح الله (ره) واقع در میدان معلم و پایگاه مرکزی سازمان واقع در تقاطع عماریاسر به‌صورت روزانه میسر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین پایگاه اورژانس بانوان در سیستان و بلوچستان
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • نخستین پایگاه اورژانس بانوان در زاهدان افتتاح شد
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است
  • پسر خرمشهری با اهدای عضو به ۲ شهروند زندگی دوباره داد