Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم گزارشی در مورد فسخ های یک طرفه قرارداد نوشته است

در حالی فصل نقل‌وانتقالات لیگ برتر رو به پایان است که بسیاری از بازیکنان با وجود عدم دریافت مطالبات‌شان از باشگاه‌ها موفق به دریافت فسخ نشده‌اند.

به گزارش طرفداری و به نقل از تسنیم، مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به نیم‌فصل رسیده است و باشگاه‌ها مشغول فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی هستند، در این بین اما یک مشکل ناخوانده، بازار نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران را تحت‌الشعاع قرار داده و آن هم این است که در فصل کنونی نقل‌وانتقالات، سازمان لیگ رویه‌ای جدید در صدور فسخ قرارداد بازیکنان در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع از این قرار است که سازمان لیگ در نیم‌فصل تنها فسخ بازیکنانی را به ثبت می‌رساند که در قراردادشان شرط ضمن عقد برای جدایی را داشته باشند، این در حالی است که طبق قوانین و مقررات فیفا، بازیکنی که طبق تعهدات باشگاه‌ها در قرارداد دریافتی نداشته باشد، می‌تواند قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند، اتفاقی که تا پنجره‌های قبلی نقل‌وانتقالات در فوتبال ایران رخ می‌داد، ولی حالا دچار تغییر رویه شده است.

در فصل جاری فوتبال ایران، همانند دیگر دوره‌ها خیلی از باشگاه‌ها در نیم‌فصل نخست به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند و بازیکنان زیادی برای دریافت فسخ قرارداد به سازمان لیگ مراجعه کرده‌اند. در بسیاری از تیم‌های لیگ دسته اول پرداختی‌ها زیر 10 درصد و یا حتی هیچ بوده است، همچنین بین لیگ برتری‌ها نیز باشگاه‌هایی هستند که بیشتر از 10، 20 درصد پرداختی نداشته‌اند، ولی هیچکدام از بازیکنان‌شان موفق به دریافت برگه فسخ در نیم‌فصل نشده‌اند، این درحالی است که با این رویه، خیال باشگاه‌ها از اینکه بازیکنان‌شان را به دلیل عدم پرداخت اقساط قرارداد، از دست نمی‌دهند، راحت شده است و دیگر دلیلی اجباری برای پرداخت دستمزد‌ها در زمان مقرر نمی‌بینند.

بازیکنان به دلیل عدم دریافت حق و حقوق‌شان موفق به ثبت فسخ قرارداد نمی‌شوند و از آن طرف باشگاه‌ها نیز با ضریب اطمینان خاطر بالایی پرداخت معوقات را به بعد موکول می‌کنند، روندی که نتیجه آن افزایش بدهی باشگاه‌ها و ایجاد مشکلات بعدی برای آنها می‌شود، آنهم در حالی که باشگاه‌های ایرانی سال‌هاست از مشکلات مالی و بدهی و آشفتگی اداری رنج می‌برند. شرایط مالی باشگاه‌ها و بی‌نظمی آنها در این حوزه تا حدی است که تقریباً هر ماه چند رأی محکومیت از فیفا برای فوتبال ایران صادر می‌شود. اوضاع به قدری بغرنج است که در همین سال جاری فقط دو باشگاه ایرانی موفق به کسب مجوز حرفه‌ای آسیا شده‌اند.

احتمالاً متولیان صدور برگه فسخ برای بازیکنان به ماده‌های 14 و 17 مقررات نقل‌وانتقالات استناد می‌کنند که فسخ قرارداد را منوط به پایان فصل و یا اتمام قرارداد می‌داند، اما این در حالی است که با وجود اصل الزام قرارداد‌ها در آخرین نسخه آیین‌نامه نقل‌وانتقالاتی فیفا، حق فسخ قرارداد برای بازیکنی که طبق تعهدات باشگاه، دستمزدش را دریافت نکرده است، وجود دارد، در بخشی از این ماده آمده است: «در صورت عدم پرداخت حداقل دو حقوق ماهانه یک بازیکن از سوی باشگاه در تاریخ مقرر، بازیکن دارای دلیل موجه برای فسخ قرارداد تلقی می‌شود».
 

علاوه بر این و براساس مقررات نقل‌وانتقالاتی فدراسون‌های عضو فیفا و آیین‌نامه نقل‌وانتقالاتی فدراسیون فوتبال، مسئولان اجرایی موظف هستند فسخ را ثبت کنند و مانع فسخ نشوند، همچنین از لحاظ قضایی، کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد.

فصل نقل‌وانتقالات زمستانی فوتبال ایران در لیگ برتر تا سه روز دیگر (23 بهمن ماه) و لیگ دسته اول تا 12 اسفند‌ ماه ادامه دارد، اما به وجود آمدن این تصمیم خلق‌الساعه و خلاف عرف و قانون فوتبال حرفه‌ای در ایران، منجر به ضرر بسیاری از بازیکنان جوان و گمنام شده است، علاوه بر این همان‌طور که در بالا به آن پرداخته شد تداوم این روند می‌تواند منجر به افزایش حجم بدهی‌های باشگاه‌ها و افزایش تعداد شکایت‌های مالی در فدراسیون فوتبال و حتی فیفا شود. با همه این اوصاف تداوم این رفتار غیرقانونی ممکن است عواقب بدی به طور کلی برای فدراسیون و فوتبال ایران داشته باشد.

اخبار داغ 

این زن روی تتلو را کم کرد! / سارا سبات کیست؟ + عکس استوری مشترک بازیکنان پیکان در اعتراض به داوری بازی با استقلال سیاوش یزدانی: کنعانی زادگان را هرگز نمی بخشم؛ کار او با من ناجوانمردانه بود / فیلم واکنش ژوزه مورینیو به استقبال هواداران اینتر / عکس رکورد منفی کریستیانو رونالدو پس از 12 سال؛ پنج بازی پیاپی بدون گل زده 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: نقل وانتقالاتی نقل وانتقالات فوتبال ایران فسخ قرارداد باشگاه ها نیم فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی ایران و ترکمنستان بود

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بخش رسانه‌ای تیم ملی، امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پس از دیدار مقابل ترکمنستان، اظهار کرد: اجازه بدهید به تیم ترکمنستان بخاطر بازی خوبی که انجام داد تبریک بگویم، این تیم سرمربی بسیار خوبی دارد. اما باید بگویم این زمین لذت فوتبال را از فوتبال گرفت و از AFC و فیفا تعجب می‌کنم که چطور اجازه دادند در این زمین بازی بین‌المللی انجام شود.   وی افزود: دیروز وقتی زمین را دیدیم، مجبور شدیم تغییراتی در تیم ایجاد کنیم و بازیکنانی که احتمال مصدومیت داشتند، در این بازی استفاده نکردیم. نکته تاریک این بازی زمین بود و بسیاری از مربیان مانند مانچینی به این نوع زمین‌ها انتقاد می‌کنند. فیفا و AFC باید به این موضوعات رسیدگی کنند، چون این چنین زمین‌هایی زیبایی را از فوتبال می‌گیرد.   قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال که چند تن از این بازیکنان که امروز بازی کردند جزو بازیکنان اصلی تیم ایران بودند؟ گفت: آنهایی که جزو ٢٣ نفر هستند، بازیکن اصلی ما به حساب می‌آیند. برخی از این بازیکنان در تهران حضور داشتند و برخی در این بازی ولی مسئله مهم این بود که دوباره از موقعیت‌هایمان استفاده نکردیم. می‌توانستیم با اختلاف دو سه گل به پیروزی برسیم و البته در دقایق آخر این احتمال وجود داشت بازی به تساوی کشیده شود.   وی افزود: تیم ترکمنستان بازی خیلی خوبی انجام داد و به خوبی توپ را در زمین می‌چرخاند، اما زمین برای آنها هم دردسر داشت. شاید آنها نسبت به ما بیشتر عادت داشتند، اما زمین کار را برای آنها هم سخت کرده بود. مچ و پای خیلی از بازیکنان ما بخاطر زمین خون‌آلود شد. هوا و بارندگی خوبی در این شهر وجود دارد، اما زمین چمن مصنوعی است و این خیلی باعث تعجب است. اگر چمن مصنوعی استاندارد بود باز قابل تحمل بود، اما این زمین مثل موکت بود و امیدوارم فیفا و AFC به این موضوع ورود کنند و دیگر اجازه ندهند در این زمین‌ها بازی برگزار شود.

دیگر خبرها

  • پرویز دهداری؛ دیکتاتور بود یا معلم اخلاق؟
  • بایرن در حق ستاره‌اش بی‌انصافی می‌کند
  • «جوانگرایی» در تیم ملی فوتبال ایران چه زمانی صورت خواهد گرفت؟
  • کروس در رئال مادرید می‌ماند
  • مثل اسپانیا نمی‌توانیم جوانگرایی کنیم/ استقلال حق داشت از حسینی دفاع کند
  • اقبالی: مقابل تیم درجه هفتم آسیا نتوانستیم بازیسازی کنیم
  • قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی ایران و ترکمنستان بود
  • قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی بود
  • شکایت دوباره قلعه‌نویی از چمن مصنوعی عشق‌آباد
  • مادربزرگ 75 ساله یکی از مشهورترین بازیکنان فورتنایت در جهان شد(+عکس)