Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دبیرکل اتاق ایران اخیرا نسبت به برآوردهای مطرح شده در رسانه ها در مورد سهم 3 در هزار اتاق بازرگانی نظر خود را بیان کرد.

به نظر می‌­رسد این اظهارات در واکنش به گزارش «جزئیات برآورد سهم اتاق بازرگانی از مالیات بر درآمد و سود» انجام شده است. در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است که در ادامه بیان می‌­شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لزوم بیان کردن موارد دقیق معافیت مالیاتی

محمدرضا رمضانی روز دوشنبه با انتشار مطلبی در پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به تخمین 850 میلیارد تومانی که با در نظر گرفتن معافیت­‌های مالیاتی عمده نظیر صادرات کالاهای غیرنفتی و مناطق آزاد و ویژه برای 20 شرکت پرفروش اقتصاد ایران محاسبه شده ­بود، اظهار کرد: «بر اساس ماده ۶۴ قانون الحاق بخشی از مقرارت مالی دولت، مبنای محاسبه 3 در هزار اتاق ایران، درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی است، اما در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از فعالان اقتصادی مشمول پرداخت 3 در هزار نمی‌شوند. از این رو گمانه‌زنی‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره میزان درآمد اتاق ایران از این محل صحیح نبوده و غیرقابل استناد است».[1]

این موضع‌گیری را نمی‌­توان یک پاسخ قانع‌کننده دانست. ملاک بودن درآمد مشمول مالیات برای محاسبه سهم 3 در هزار اتاق ایران، امری واضح است. اما مشخص نیست که تاکید بر این نکته چگونه برآورد 850 میلیارد تومانی سهم اتاق را زیر سوال می‌­برد. برای رسیدن به برآورد 850 میلیارد تومانی ملاحظات ذیل رعایت شده ­است:

فروش صادراتی بنگاه­‌ها در محاسبه لحاظ نشده ­است و فقط فروش داخلی شرکت‌­ها ملاک محاسبه سهم اتاق قرار گرفته است. بنابراین صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از معافیت­‌های عمده مالیاتی بنگاه­‌ها، در نظر گرفته شده­ است.

درآمد بنگاه­‌هایی که درون مناطق آزاد و ویژه به تولید می‌­پردازند (عمدتا پتروشیمی­‌ها) در محاسبات وارد نشده است.

با توجه به نکات مطرح شده، شایسته است مسئولین اتاق بازرگانی به صورت دقیق بیان کنند که کدام بخش از درآمدهای بیست شرکت برتر، ­مشمول مالیات نبوده و علت قانونی آن چیست.

لزوم شفاف کردن درآمد سال گذشته

نکته دیگری که در این مصاحبه مطرح است، تاکید دوباره دبیرکل اتاق ایران بر اعلام میانگین درآمد در 5 سال اخیر ­است. رمضانی در این باره گفته­ است: «درآمد اتاق ایران از این محل براساس سنوات گذشته مبلغی منطقی و معقول بوده و میانگین ۵ ساله آن ۱۶۰ میلیارد تومان است».

با توجه به کاهش ارزش ریال در طول 5 سال گذشته، میانگین گرفتن از درآمد اتاق بازرگانی ایران در این دوره می‌­تواند به کمتر نشان دادن آن منجر شود. بر این اساس بهتر است که میزان درآمد اتاق در سال گذشته به تنهایی شفاف شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مالیات اتاق بازرگانی ایران محمد رمضانی دبیر کل اتاق ایران اتاق بازرگانی اتاق ایران درآمد اتاق 3 در هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۴۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان

تین نیوز

اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان از ابراز علاقمندی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در این کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، طرف چینی نسبت به سرمایه گذاری در ساخت بندر خشک جدید و بزرگ در قرقیزستان و اتصال این بندر به شبکه ریلی چین اعلام آمادگی کرده است. قرقیزستان از مهمترین همسایگان چین به حساب آمده و شاخه ای از کریدور میانی BRI با عبور از شبکه ریلی  این کشور به سمت غرب رهسپار می شود.

به نوشته اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، به منظور انجام توافق اولیه میان دو کشور، یک هیات اعزامی از قرقیزستان به استان شی یان چین سفر کرده و با مقام های ارشد این استان به رایزنی پرداخته اند.

رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین در این خصوص اعلام کرده است: چینی ها سال گذشته کار ساخت بندر خشک مشابهی را در قزاقستان آغاز کرده اند. با توجه به برنامه ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در آینده نزدیک، مدیر بندر خشک شی یان چین، نسبت به ساخت بندری مشابه پروژه قزاقستان در کشور ما اعلام آمادگی کرده است.

به گفته مقام های اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، سران دو کشور نیز در خصوص ساخت بندر خشک در خاک قرقیزستان و با سرمایه گذاری چین، با یکدیگر رایزنی کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • حضور تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟