Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر بیدگل پنجمین چاپ کتاب «تاریخ طبیعی زوال: تاملاتی درباره سوژه ویران» نوشته بارانه عمادیان را با شمارگان هزار نسخه، ۱۶۰ صفحه (قطع جیبی) و بهای ۳۲ هزار تومان منتشر کرد. چاپ چهارم این کتاب سال ۹۸ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۶ هزار تومان منتشر شده بود. همچنین چاپ اول این کتاب نیز سال ۱۳۹۱ با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۶,۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده در ابتدای کتاب بیان می‌کند که در این اثر قرار است سویه‌های فلسفی و تاریخی مفهوم «ویرانگی» بررسی شود. خود این مفهوم ویرانگی، در دل تاریخ و در حوزه‌هایی چون نقاشی و فلسفه انتقادی جای داشته است.

مهم‌ترین کسی در موضوع «ویرانگی» به طور اساسی کار فکری کرده «والتر بنیامین» اندیشمند شهیر آلمانی است. او در کتاب‌های «خاستگاه نمایش سوگناک آلمانی» و «پروژه پاساژها» این مفهوم را مورد واکاوی قرار داده است. پس از بنیامین «تئودور آدورنو» نیز به تاسی از او، بر این مفهوم کار کرده است. بارانه عمادیان برای نگارش کتاب «تاریخ طبیعی زوال» تالیفات بنیامین و آدورنو در این موضوع را مورد خوانش و بررسی عمیق قرار داده و شرحی مختصر و دقیق از این تالیفات را در بخشی از این کتاب به مخاطب ارائه می‌کند.

ماهیت «ویرانی» را می‌توان به صورت چند رشته‌ای و یا میان‌رشته‌ای مثلاً از زاویه نگاه، فلسفه هنر، هنر و یا تاریخی بررسی کرد، اما به طور کل این مفهوم نمادی از «امر منفی» در مدرنیته است. زوال در واقع روی دیگر «پیشرفت» است، یعنی همزمان با گسترش شهرها و ساختمان‌ها ما مشغول ساخت ویرانه‌ها نیز هستیم.

ایده تاریخ طبیعی، حیاتِ ابژه را که همان تخریبِ آن توسط امرِ کلی است، به نمایش می‌گذارد و فرآیندِ تاریخی را به نوعی تجربه بدل می‌کند. در این معنا، مفاهیم رسالتِ آشکار ساختنِ خشونتی را بر دوش می‌کشند که امرِ کلی بر امرِ خاص یا جزئی روا داشته است. فلسفه باید شکلِ بیانِ رنج را به خود بگیرد، تا بتواند رنجِ جهان را در قالبِ زبان بریزد. وحدتِ کاذبی که امورِ خاص را ذیل یک تمامیت گردهم می‌آورد، رنجِ سرکوب را در خود حمل می‌کند. ضرورتِ به زبان آوردنِ این رنجِ، شرطِ امکانِ هر حقیقتی است.

«تاریخ طبیعی زوال» کتاب کوچکی در بررسی مفهوم ویرانی است، اما موضوع اصلی و سرنخ‌ها را برای مخاطب عیان کرده و مهم‌ترین مطالعات پیشینی صورت گرفته در این موضوع را نیز معرفی می‌کند، به ویژه آن‌که در یکی از فصل‌ها موضوع مطالعه به فضای شهری آشنایی چون شهر تهران نزدیک می‌شود.

«ایده تاریخ طبیعی»، «تاریخ – طبیعی رنج»، «از تاریخ – طبیعی به ویرانه‌ها»، «ویرانه، پشت شیشه ویترین»، «بازگشت «هاله» در هیأت ارزشِ نمایشی مازاد»، «بازگشت جاودان بازی»، «ماخولیا و بوطیقای ویرانگی»، «ساختن ویرانه‌ها، یادداشتی درباره تهران»، «ویرانه همچون محصول پیشرفت»، «بشر، بله اما چه کسی؟»، «پرسه زنی در دلِ ویرانه‌های شهری»، «یادداشت‌های زیر زمینی از تاثرات ویرانی»، «واریاسیون‌هایی بر ویرانگی» و «سودای ماخولیا» عناوین سرفصل‌های این کتاب است.

بارانه عمادیان دکترای فلسفه دارد و «سیاست کافکا: آستانه‌های قانون و میل» و ترجمه کتاب «عشق رمانتیک: درک روانشناسی عشق رمانتیک» نوشته رابرت الکس جانسن از دیگر کتاب‌های منتشر شده اوست.

کد خبر 5423158 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر بیدگل تازه های نشر تجدید چاپ تئودور آدورنو انقلاب اسلامی ایران معرفی کتاب سعید تشکری مهر انقلاب تازه های نشر کتاب و کتابخوانی پیام تسلیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امام خمینی ره برنامه زاویه ترجمه تجدید چاپ حوزه هنری تاریخ طبیعی ویرانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب به زندگی یکی از روحانیون فرمانده در سالهای دفاع مقدس می پردازد و نقش روحانیت را در مدیریت های جهادی جنگ تحمیلی نشان می دهد. در این کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به خوبی بحث شده است.

مهدی سربازی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • تغییر تاریخ ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد
  • ماهیت واقعی تروریست‌های مدعی دفاع از قوم بلوچ
  • سامانه همیار معلم راه اندازی می شود/ ارزشیابی دروس رشته های فنی
  • قمر آریان؛ خورشیدی در قلمرو فرهنگ فارسی
  • استعداد‌های برتر بورسیه می‌شوند؛ فرجی می‌تواند به طلای المپیک برسد