Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران- در پی انتشار خبری با عنوان "نقدی بر مجوز اضطراری واکسن فخرا و تولید و انجام فاز بالینی واکسن نورا"، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ‌الله در تاریخ 4 مهر سال جاری توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد که وفق قانون مطبوعات با عنوان"جوابیه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به مطلبی در عصرایران" منتشر شد. دکتر سید محمود ابراهیمی، پاسخی بر آن جوابیه ارسال کرده اند که مطابق با قانون مطبوعات به عنوان "پاسخ دکتر سید محمود ابراهیمی به جوابیه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله " منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ادامه پاسخ تازه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به جوابیه دکتر سید محمود ابراهیمی را می خوانید: 

بسمه تعالی
در طول دو سال سپری شده با بحران کرونا، دوران سخت و پر مشقتی بر قلب ملت و خانواده های مصیبت دیده میهن عزیز اسلامی تحمیل شد.در این میان چشم امید مردم به دست محققین و دانشمندانی بودکه دستاورد های آن ها بتواند نویدبخش حیات و ضامن سلامت و امنیت آن ها باشد. محققین و دانشمندان با تجربه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به عنوان یکی از نخستین تیم های تولید واکسن در همان دو هفته اول همه گیری ویروس کرونا در اسفند ماه سال 1398 با اراده و عزمی راسخ، قدم در این عرصه نهاده و به سرعت توانستند موفقیت های بی نظیر علمی خود را در مراحل مختلف این حرکت علمی، منطبق با آخرین تکنولوژی های جهان و سازمان بهداشت جهانی به جهانیان عرضه کنند.

طراحی و تولید واکسن ضد کرونا با پلتفرم پروتئین نوترکیب در مقیاس آزمایشگاهی ، نتایج بسیار عالی عملکردی داشت، این کاندید واکسن در بخش پیش بالینی و مطالعات حیوانی در مدل های مختلف مورد تایید ناظرین مجرب سازمان غذا و دارو قرار گرفت و در مراحل کنترل کیفی این واکسن مطابق با کلیه پروتکل های WHO به تصویب رسید.

شناسنامه این محصول ارزشمند در قالب CTD مورد تصویب و تایید قرارگرفت و بی خطر بودن آن برای شروع مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینی در فاز 1 ابلاغ گردید.

پر واضح است آنچه که در پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران توسط آقای ابراهیمی به عنوان ابهامات و ایهامات علمی از آن یاد شده همگی قبلا از طرف داوران سازمان غذا و دارو مورد مداقه قرار گرفته و سلامت واکسن پروتئینی نوترکیب نورا در جلسات کارشناسی آن سازمان مورد تایید قرار گرفته است.

ورود چنین محصول استراتژیکی که با سلامت مردم سرو کار دارد به عرصه کارآزمایی بالینی و مطالعات انسانی قطعا بدون دریافت استاندارد ها و پروتکل های سازمان بهداشت جهانی(WHO )مورد استفاده در سازمان غذا و دارو امری غیر ممکن است و بدون تائید داوران این سازمان امری محال است.

گواه این امر صدور مجوز کمیته اخلاق وزارت بهداشت و صدور CTA مجوز کارآزمایی بالینی واکسن در فاز های یک، دو و سه مطالعه بالینی بر روی جمعیتی بالغ بر 10370 نفر می باشد . این در حالی است که تمامی مراحل مطالعه، لحظه به لحظه با رصد و پایش کمیته DSMB مورد تایید آن سازمان انجام و ورود به هر مرحله را منوط به تایید رسمی سازمان غذا و دارو برای مرحله قبل نموده است.

گفتنی است مسیر تحقیقات، مطالعات پیش بالینی و مطالعات انسانی در قالب کارآزمایی بالینی سازمان غذا و داروی کشور بعنوان تنها نهاد سلامت مرجع کشور زیر نظر WHO آنچنان طی شده است که این محصول به سهولت بتواند ورود به عرصه تجارت و صادرات را نیز در برنامه داشته باشد.

این مهم بعنوان رکن اصلی تولید انبوه و صنعتی همه پلتفرم های واکسن ضد کرونا در کشور مورد توجه بوده است. همین تائیدیه ها و مجوز های رسمی سازمان غذا و دارو و مسئولین وزارت بهداشت جایگاه علمی واکسن نورا را در میان همتایان خود در جهان به اثبات می رساند و طرح هرگونه شبهه و ایراد را بر این دستاورد ملی و بین المللی منتفی نموده است لکن از باب تنویر افکار عمومی توضیحی مختصر درباره پروژه واکسن نورا ارائه نمودیم.

اما در مورد آقای ابراهیمی نویسنده مطلب انتقادی درباره واکسن نورا در سایت عصر ایران باید بگوییم که نامبرده طی 21 ماه گذشته چندین نوبت با تکرار ادعای خود سعی در خدشه دار نمودن این دستاورد و سایر واکسن های کشور و سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه واکسیناسیون از طریق تشویش اذهان عمومی نموده است، هرچند که هویت علمی واکسن نورا منطبق بر قالب های سازمان غذا و داروی کشور و خط‌کشی های استاندارد جهانی است، لکن در جوابیه رسمی این دانشگاه که در تاریخ 4 مهرماه سال جاری در آن رسانه منتشر شد تمامی سوالات مطروحه تبیین و برای عموم مردم ارائه گردید. لذا ضمن احترام به مخاطبین عزیز این مرقومه ضرورتی بر تکرار آن نمی بینیم.

امید است واکسن نورا سهم بسزایی در سلامت جامعه و مردم شریف ایران ایفا نماید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله سازمان غذا و دارو کارآزمایی بالینی واکسن نورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت مدیر عامل فقید مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی

 

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، در این اطلاعیه آمده است: این خادم وارسته پس از سال‌ها مجاهدت، زندگی پر برکت خود را با اخلاص در خدمت به علم و دانش و نیازمندان و مردم و انقلاب سپری کرد و کارنامه ارزشمندی از خود برجا گذاشت.

  شادروان سید مرتضی احتشام‌فر، دانش‌آموخته پزشکی و PHD ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که پس از فراغت از تحصیل در مسوولیت‌های متعددی نظیر رییس بیمارستان‌های قوچان و چناران، رییس مرکز بهداشت استان، معاون بهداشتی استان، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان، دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و مشاور رییس دانشگاه در امور اجتماعی و دبیر کمیته خدمات سفر استان خدمات ارزنده‌ای را از خود به یادگار گذاشته است که رییس مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی آخرین مسوولیت وی در دوران حیاتش بود.     دکتر سید مرتضی احتشام فر، از مدیران دلسوز وخدوم و خوشنام دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که سال‌ها فعالیت ارزنده او در جامعه دانشگاهی به ویژه در حوزه بهداشت و هم افزایی برای حضور خیرین سلامت، منشأ خدمات ماندگاری بوده است که هرگز از یاد‌ها نخواهد رفت.   خدمت رسانی امور درمانی به زائران اربعین حسینی و زائران پیاده امام رضا علیه السلام و نیز مشارکت در راه اندازی مراکز دیالیز در خراسان رضوی از دیگر خدمات دکتر سید مرتضی احتشام فر است.   دکتر احتشام‌فر در سن ۶۲ سالگی، همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به علت بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.    

دیگر خبرها

  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • بیش از ۷۲ هزار معاینه بالینی پزشکی قانونی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • آیین افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد «نعمت الله سلطانی» در همدان 
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • گرامیداشت مدیر عامل فقید مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان
  • ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی خورانده و تزریق شد
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی