Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - احمدرضا صادقی گفت: از اواخر سال ۹۸ عملیات لایروبی را در سطح رودخانه زاینده‌رود از بالا تا پایین‌دست سد چم آسمان، قسمت منتهی به تالاب گاوخونی آغاز شد.

بمنظور جلوگیری از فرسایش خاک و لایروبی حجم رسوبات و پیشگیری از انحراف مسیر آب و برداشت غیرمجاز و تصرفات غیرقانونی اقدام به ساخت دیوار ساماندهی کردیم بطوری که طی دو سال اخیر ۴۰۰ هزار مترمکعب عملیات لایروبی در بستر زاینده‌رود صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او از ساخت دو دیوار ساماندهی بطول یک ونیم کیلومتر از سد "چم آسمان" تا سد زاینده‌رود بطول یک و نیم کیلومتر خبر داد و گفت: همچنین در روستای چم علیشاه بیش از ۲۰۰ تابلوی هشدار و خطر سقوط در رودخانه در محدوده سد "چم آسمان" نصب شده است.

بیش از۱۰۰ بازرس فنی و نیروی کارشناسی و حقوقی از سرآب تا پایاب زاینده‌رود نظارت دارند و هرگونه تصرف را شناسایی کردند که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار که اقدام به کشت و کار‌های غیرمجاز کرده بودند، آزادسازی شده است.

در بستر رودخانه زاینده‌رود اراضی بسیار زیادی تصرف‌شده و با حفر چاه‌ها اقدام به کشت و کار غیرمجاز کردند که حدود ۱۵۰هکتار در حریم سد زاینده‌رود، آزادسازی و رفع تصرف‌شده است.

صادقی می‌گوید هرگونه برداشت غیرمجاز از آب و کشت و کار و تجاوز به حریم رودخانه را مطابق با تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب برخورد و با حکم قضایی با متخلف برخورد میشود که شامل جریمه مالی و زندان میشود.

طرح ملی "مهندسی رودخانه" از محل اعتبارات جاری و از فروش آب، پرداخت حقابه و حق نظارت و خسارت به آبخوان صورت میگرفت که با توجه به شرایط کم‌آبی اعتبارات داخلی فروش آب خیلی کمتر شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه زاینده‌رود با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ میلیارد تومان برای دیوارکشی در بستر زاینده‌رود نیاز است، گفت: بمنظور آزادسازی و رفع تصرفات نیاز به دیوارکشی است که در پی گران شدن قیمت سیمان و سنگ، امروز با مشکل مواجه شدیم.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست در برخی از دوره‌های زمانی با خشکی مواجه شده است.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زاینده رود دیوارکشی حفر چاه رفع تصرف اراضی زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمد عشقی اظهار داشت: براساس هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی مبنی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های سه شنبه تا پنج شنبه ۲۸ فروردین الی ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳، رعدوبرق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ و در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد، بارش برف پیش بینی شده‌است که احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی به ویژه گردنه‌ها کولاک برف وجود خواهد داشت.

وی توضیح داد: در این شرایط جوی با توجه به بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به صورت گسترده، سرریز سدها، دور از انتظار نیست، لذا امدادگران و نجات گران هلال احمر برای کمک به حادثه دیدگان در آماده‌باش هستند.

عشقی با بیان اینکه بر همین اساس نیرو‌های جمعیت هلال احمر در آماده باش به سر برده و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند، خاطرنشان کرد: هموطنان در صورت وقوع حادثه ضمن حفظ خونسردی با شماره ۱۱۲ تماس گرفته و یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

لازم به ذکر است؛ به هموطنان توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری و از سفر‌های برون‌شهری و فعالیت‌های کوه‌نوردی اجتناب، شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند. دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.

دیگر خبرها

  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • تخریب بند خاکی غیرمجاز در سرخس
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • تخصیص ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دیوار ساحلی جوادیه بجنورد
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • ورود دادستان زنجان به تصرف حریم رودخانه ولیدر
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد
  • چگونه از میلگرد بستر در ساخت دیوار‌ها استفاده کنیم؟