Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:47:30 GMT

کاهش محبوبیت زلنسکی در اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۷۰۱

کاهش محبوبیت زلنسکی در اوکراین

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین بود، قول داد با شورشیان تحت حمایت روسه در شرق این کشور که با نیروهای اوکراینی می جنگیدند، تعامل برقرار کند که همین تضمین به پیروزی اش در انتخابات ۲۰۰۹میلادی کمک کرد.

اما بعد از دو سال و نیم بودن در راس قدرت، زلنسکی شاهد از بین رفتن حمایت های مردمی است، زیرا اوکراین در آستانه جنگ قرار دارد که نه تنها مناطق جدایی طلب بلکه احتمالا دیگر نقاط کشور را در بر می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه اوضاع را بدتر می کند، بازگشت رقیب زلنسکی در انتخابات سال ۲۰۱۹ به کشور است تا با اتهام خیانت روبه رو شود و به مخالفت با وی برخیزد.

تحلیل گران می گویند مسکو درصدد تقویت حمایت در میان سیاستمداران طرفدار روسیه در اوکراین است و تقویت قوای نظامی روس در امتداد مرز اوکراین تا حدی با هدف بر هم زدن ثبات عرصه سیاسی اوکراین انجام شده است.

سرویس های اطلاعاتی انگلیس ماه گذشته ادعا کردند که روسیه بدنبال برکناری دولت زلنسکی و جایگزین کردن وی با رهبری از یک حزب کوچکتر است که با اهداف اوکراین در زمینه پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا مخالف است.

در این میان، اوکراینی ها اعتماد کمی دارند که زلنسکی بتواند ثبات را در کشور تضمین کند.

نتایج نظرسنجی اخیر موسسه بین المللی جامعه شناسی کی یف حاکی است که تنها ۳۰ درصد از مردم اوکراین خواستار نامزدی مجدد زلنسکی برای دوره دوم ریاست جمهوری هستند و حتی کمتر از این رقم یعنی ۲۳ درصد به نفع وی رای می دهند.

ادامه درگیری در مناطق شرقی و احتمال جنگی تمام عیار، تنها عوامل کاهش میزان حمایت از وی به شمار نمی رود.

به گفته آناتولی رودنکو یک راننده اوکراینی، زلنسکی قول داد جنگ را پایان دهد و با فساد مقابله کند، اما این اتفاق روی نداد. وی افزود: قیمت ها بالا رفت، فساد افزایش یافت و ما حتی فقیرتر زندگی کرده ایم.

تاتیانا شملوا یک اقتصاددان ۵۴ ساله گفت: معجزه رخ نداد و فقط اوضاع بدتر شد.

ولادیمیر فسنکو رئیس مرکز تحلیلی پنتا نیز گفت: زلنسکی اشتباه کرد که رویارویی با جرگه سالاران اوکراین را که نیروهای سیاسی اصلی، احزاب و شبکه های تلویزیونی را کنترل می کنند، آغاز کرد. این یک بازی بسیار خطرناک است.

در میان اولیگارش هایی که فسنکو بدان اشاره داشت، پترو پوروشنکو دیده می شود، سرمایه داری که قبل از زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بود که واکنون با اتهام خیانت روبه روست.

به گفته ولودیمیر سیدنکو تحلیل گر مرکز رازومکف، سناریوی تبانی بین یکی از اولیگارش های اوکراینی و کرملین بعید به نظر می رسد، زیرا شرایطی برای تشکیل زنجیره های تجاری پایدار روسیه و اوکراین وجود ندارد.

انتخابات پارلمانی آتی اوکراین در سال ۲۰۲۳ برگزار می شود و همه نظرسنجی ها نشان می هد که حزب حاکم طرفدار رئیس جمهوری موسوم به «خادم ملت» کنترل پارلمان را از دست می دهد، امری که بلندپروازی های زلنسکی برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را با مشکل مواجه می کند.

با این همه، تنش های فعلی م مکن است در دراز مدت به نفع وی باشد. گریگوری خوروننکو یک برنامه نویس در کی یف گفت: تهدیدها از طرف روسیه می تواند به طور متناقضی به زلنسکی کمک کند. وی صرفا تلاش می کند همه کسانی را که طرفدار اوکراین مستقل و اروپایی اند، متحد کند.

وی افزود: شاید جنگی روی ندهد، اما زلنسکی کمک های نظامی و مالی را از غرب دریافت کرده است که باعث تقویت روحیه می شود.

برچسب‌ها اوکراین کی یف روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین کی یف روسیه اوکراین کی یف روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی‌شفق، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین با انتقاد از کاهش حمایت غرب از کی‌یف، گفت که جهت مذاکره به منظور دریافت کمک نظامی بیشتر، درخواست برگزاری جلسه با شورای اوکراین-ناتو را مطرح می‌کند.

زلنسکی گفت: اوکراین درخواست برگزاری جلسه با «شورای اوکراین-ناتو» را خواهد داد تا درباره محافظت از حریم هوایی، تامین جنگ افزار ضد جنگنده و سامانه‌ها و موشک‌های مرتبط بحث و تبادل نظر کنیم.

وی اضافه کرد: بدون یک لحظه استراحت هر روز برای فرصت‌های بزرگ‌ترمان در جهان کار و جهت دریافت کمک‌های عینی‌تر تلاش می‌کنیم.

رییس جمهور اوکراین با اشاره به حمله تنبیهی جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو نیز گفت: در دو روز گذشته، درباره جنگ‌های مختلف در اروپا و خاورمیانه، خیلی حرف‌ها شنیدیم؛ حرف از «سطوح مختلف تهدید، حریم هوایی متفاوت و غیره» اما آیا جان انسان‌ها متفاوت است؟ ارزش‌های انسانی چطور؟ نه اینطور نیست.

زلنسکی آشکارا به جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید طعنه زد که گفته است آمریکا بین اسراییل و اوکراین فرق می‌گذارد چون به ادعای وی، سطح تهدید از جانب روسیه و ایران با یکدیگر متفاوت است.

رییس جمهور اوکراین همچنین مدعی شد که با جدیت در حال کار جهت حصول اطمینان از برگزاری اجلاس سازنده صلح جهانی با محوریت «فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای وی» است. این اجلاس قرار است ماه ژوئن به میزبانی سوئیس برگزار شود.

وی در ادامه با قدردانی ویژه از اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و همچنین پکن گفت: چین به معنای واقعی می‌تواند به ما در احیای صلح عادلانه برای اوکراین و ثبات‌بخشی به روابط بین‌الملل کمک کند. اجلاس سوئیس به همه فرصتی حقیقی می‌دهد تا به معنای واقعی، منشور سازمان ملل و اهداف و اصولش را پیاده و اجرا کنیم.

شولتز از ۱۲ آوریل در سفری رسمی به چین، در پکن به سر می‌برد. این دومین سفر وی به چین به عنوان صدراعظم آلمان است.

کد خبر 6080843

دیگر خبرها

  • کولبا: غرب اوکراین را تنها گذاشته است
  • زلنسکی: از اوکراین هم مثل اسراییل دفاع کنید
  • طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف
  • تحولات اوکراین|خشم زلنسکی از تفاوت برخورد غرب با اسرائیل
  • کاخ سفید از زلنسکی خواست اوکراین را با اسرائیل مقایسه نکند
  • زلنسکی قانون بحث برانگیز سربازی اجباری را امضا کرد
  • زلنسکی: موشکی برای ایستادگی در مقابل حملات روسیه نداریم
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آن‌ها فقط به فکر منافع خودشانند
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه : آنها فقط به فکر منافع خودشانند
  • زلنسکی: اوکراین مانند اسرائیل به کمک نیاز دارد