Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:58:53 GMT

۶ ماه چشم انتظاری ایلامی‌ها برای تعیین شهردار

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۲۰۷۰

۶ ماه چشم انتظاری ایلامی‌ها برای تعیین شهردار

به گزارش ایرنا، ششمین دوره انتخابات شواری اسلامی شهر ایلام از همان ابتدای شکل‌گیری و حتی پیش از آن و در دوران احراز صلاحیت‌ها و روز انتخابات با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود و شبهات متعددی حول این دوره از شورای شهر ایلام ایجاد شد.

تایید صلاحیت برخی از نامزدها در ساعات پایانی قبل از شروع رسمی تبلیغات، شبهات و شایعات خرید و فروش رای توسط برخی از نامزدها در روز انتخابات و به درازا کشیدن تایید نهایی اعضای شورای شهر ایلام توسط وزارت کشور باعث شد اعتراضات گسترده‌ای به انتخابات ششمین دوره از انتخابات شورای شهر ایلام صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت این دوره از شورا به گونه‌ای بود که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام تا قبل از تایید صلاحیت نهایی شورای شهر ایلام از سوی وزارت کشور، به کرات و حتی در تریبون رسمی نماز جمعه به آن معترض شد و بیشتر نامزدهای مغلوب نیز خواستار ابطال انتخابات در ایلام شدند.

اما با تایید نهایی اعضای شورای شهر ایلام در وزارت کشور و آغاز به کار این شورا، هرچند مردم و مسوولان امید داشتند با یک شورای منسجم مواجه باشند اما دیری نپایید که اختلاف نظرهای ریشه‌ای در میان اعضای شورای شهر ایلام از همان روزهای آغاز به کار شورای شهر خود را نشان داد و سه نفر از اعضای شورا در ۲ جلسه متوالی برای انتخاب سرپرست شهرداری و انتخاب گزینه‌ای برای شهرداری حضور نیافتند و جلسه را از رسمیت انداختند.

این رویه به کرات از سوی دیگر اعضای شورا نیز تکرار شد و این کش و قوس‌ها و کشکمش‌های اعضای شورا با یکدیگر همچنان به قوت خود باقی است و شورای شهر ایلام عملا به ۲ طیف حداکثر و حداقل تقسیم شده است.

در جلسات متعدد شورای شهر که با هدف انتخاب گزینه‌ای برای شهرداری یا سرپرست شهرداری برگزار می‌شود، گروه موسوم به اقلیت از حضور در این جلسات امتناع کرده و جلسات بازهم با ایجاد وضعیت آبستراکسیون(عدم حضور در نشست به منظور ناکافی بودن تعداد اعضا) توسط آنها از رسمیت خارج می‌شد و این رویه دنباله‌دار باعث شد که حتی مسوولان ارشد استان از جمله استانداران سابق و کنونی، دادستان و سایر مسوولان مربوطه نیز به وضعیت موجود معترض شوند.

هرچند اعضای شورای شهر تاکنون ۲ گزینه را در مدت زمان مشخص قانونی برای شهرداری ایلام معرفی کرده‌اند و این افراد به تایید مراجع ذی صلاح نرسیده‌اند و اکنون فرصت زمانی سه ماهه دیگر برای انتخاب گزینه بعدی دارند اما جدال‌های اعضای شورای شهر همچنان به قوت خود باقی است.

کشمکش‌ها بر سر انتخاب گزینه شهرداری و همچنین سرپرست شهرداری به داستانی برای ایلام تبدیل شده است که دود آن به چشم شهر و شهروندانش می‌رود و تعلل و و عدم همکاری اعضای شورای شهر برای انتخاب یک گزینه شاخص و مشترک مردم را نسبت به اعضای شورای شهر ناامیدتر می‌کند.

باوجود آنکه شهرداری ایلام دارای سرپرست است اما گروه اکثریت شورا با توجه به دلایل خود مخالف فعالیت وی هستند و در مقطعی نیز یک گزینه دیگر را برای سرپرستی شهرداری معرفی کردند که این مصوبه به علت عدم پشتوانه قانونی مورد تایید فرمانداری و مسوولان مربوطه قرار نگرفت و لغو شد.

هرچند در زمان تصدی‌گری محمد نوذری به عنوان استاندار ایلام، جلسه وفاق و همدلی با اعضای شورای شهر برگزار شد تا اعضای شورا با کنار گذاشتن اختلافات سعی بر ایجاد همدلی و آرامش در فضای شورا کنند اما این جلسه و همچنین جلسه دیگری که با استاندار کنونی گذاشته شد نتیجه و حاصل مشخصی در بر نداشته است.

استاندار: شهردار ایلام باید در سریع‌ترین زمان مشخص شود

حسن بهرام‌نیا چندی پیش در جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر داشت به آنها توصیه و پیشنهاد کرد در مدت کمتر از ۱۰ روز به یک همگرایی و همدلی برای دستیابی به گزینه‌ای مشخص برای شهرداری دست یابند و اعضای شورای شهر در فرصت قانونی سه ماهه خود گزینه‌ای را برای شهرداری ایلام پیشنهاد دهند.

وی همچنین هفته گذشته در نشست خبری با خبرنگاران بر لزوم تسریع در انتخاب گزینه شهرداری توسط اعضای شورای شهر تاکید کرد و گفت: اگر کوتاهی در خصوص انتخاب شهردار مشاهده شود در چارچوب قانون و مقرارت اقدام می‌شود.

بهرام‌نیا اظهار داشت: شهر ایلام از نظر شهرسازی و مبلمان شهری نیاز به نوسازی دارد و بدلیل اینکه دائما در معرض دید مردم کشور و کشورهای همسایه است باید به فضای سبز و مبلمان آن توجه ویژه شود.

وی یادآور شد: مردم با حضور پرشور خود به اعضای شورای شهر رای دادند که آنان از حقوق شهروندی مردم صیانت کنند و در اسرع وقت باید شهردار به منظور توسعه و آبادانی شهر انتخاب شود.

اخذ تصمیمات احساسی مشکل شورای شهر ایلام است

سرپرست فرمانداری ایلام نیز در این خصوص گفت: در این دوره شورا، انتخاب شهردار به یک معضل برای ایلام تبدیل شده است که فرمانداری در چارچوب قانون در حال پیگیری موضوعات و نظارت برروند رویدادهای مربوط به شوراست.

عبدالصاحب نادری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: تاکنون ۲ گزینه برای شهرداری ایلام معرفی شده که هر ۲ گزینه احراز صلاحیت نشده‌اند و شورای شهر در فرصت زمانی سه ماهه باید یک نفر دیگر را معرفی کند و استاندار نیز به اعضای شورای شهر توصیه و پیشنهاد انتخاب گزینه جدید شهرداری در کمتر از ۱۰ روز را داده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اعضای شورای ششم، برخوردها و اخذ تصمیمات احساسی است که باید اعضای شورای شهر از انجام اینگونه تصمیمات احساسی خودداری کنند تا روند فعالیت و عملکرد شورا مدار منطقی خود را بازیابد.

وی اظهار داشت: با توجه به دستور کار بودجه سال آینده شهرداری با توجه به محدودیت زمانی در این رابطه اعضای شورا باید با تعامل و هم‌اندیشی به یک تشریک مساعی منطقی و عقلانی به دور از تصمیمات احساسی برسند و یک گزینه مناسب با ویژگی‌های شهردار را انتخاب کنند.

نادری به اعضای شورای شهر ایلام توصیه کرد: برای برون رفت از وضعیت موجود بدور از هرگونه حاشیه و جنجال و برابر تکلیف مشخص قانونی باید هرچه سریعتر به یک گزینه مشترک برسند.

تضارب آرا در شورای شهر امری طبیعی است

سخنگو و عضو اکثریت شورای شهر ایلام که روز گذشته به عنوان رییس شورا تعیین شد، نیز گفت: تضارب آرا در همه ائتلاف‌ها از جمله شورای شهر ایلام وجود دارد و تضارب آرا نشانه اختلاف یا فرافکنی بین اعضای شورای شهر نباید تلقی شود.

سعید انوری‌پور یادآور شد: اما برخی از اعضای شورای شهر به کرات با عدم حضور در جلسات رسمی شورا باعث کارشکنی و از رسمیت انداختن جلسات شورای شهر شده‌اند و آبسترآکسیون را شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه چندین جلسه با حضور استاندار و مسوولان فرمانداری برگزار شده است، ادامه داد: هرچند شورای شهر طبق قانون فرصت سه ماهه برای انتخاب شهردار دارد اما بنا به توصیه استاندار مقرر شده است که انتخاب شهردار در یک بازه زمانی کوتاه‌تر انجام شود.

انوری‌پور افزود: هدف اعضای شورا تمکین از قانون و انتخاب یک فرد اصلح و دارای شاخصه‌های یک شهردار بدور از هرگونه حاشیه و جنجال است و در این راستا از بین ۱۵ گزینه موجود چهار نفر انتخاب نهایی می‌شوند و در پایان بین این چهار نفر بهترین فرد با رزومه و برنامه معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: از همان ابتدای تشکیل شورای فعلی، برای جلوگیری از هرگونه شبهه و شائبه‌ای تصمیم اعضای موسوم به اکثریت بر این بوده است که به هیچ گزینه‌ای منتصب به ایلات خود رای ندهند و بر این تصمیم خود همچنان پایبند هستند.

برخوردهای احساسی و منفعت‌طلبانه باعث عدم معرفی افراد توانمند شده است

عضو شورای شهر ایلام در گروه موسوم به اقلیت نیز گفت: در آخرین جلسه شورای شهر که با حضور استاندار به عنوان شخص اول اجرایی استان، معاون عمرانی سابق استانداری، مدیرکل دفتر امور شهری و مدیرکل حراست استانداری برگزار شد، افراد گروه اکثریت عضو شورا صورتجلسه را امضا نکردند چرا که آنها به دنبال انتخاب گزینه‌هایی برای شهرداری ایلام هستند که منافعشان را تامین کند.

حمید مجیدی با بیان اینکه اکثریت اعضا تاکنون چندین مورد تذکر آیین‌نامه‌ای دریافت کرده‌اند، توضیح داد: چندین بار از این اعضا درخواست مناظره برای تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی برخی مسائل با استفاده از اسناد و مستندات شده است اما آنها مایل به انجام مناظره نیستند.

وی اظهار داشت: اقلیت شورا افراد توانمند دارای شاخصه‌های یک شهردار به اعضای شورای شهر معرفی کرده‌اند اما به علت برخوردهای احساسی یا منفعت‌طلبانه، گروه اکثریت از بررسی رزومه این افراد خودداری می‌کنند در حالیکه طبق برنامه‌های ارائه شده یکی از این نامزدهای معرفی شده، امکان تقلیل بدهی‌های شهرداری ایلام از ۲۳۷ میلیارد تومان به کمتر از این مبلغ در مدت ۶ ماه دارد اما اکثریت اعضا از انتخاب و معرفی این گزینه‌ها به عنوان شهردار امتناع می‌کنند.

مجیدی ادامه داد: مراجع قانونی، استاندار و فرماندار در جریان قانون‌گریزی این افراد با مستندات، مدارک و ادله کافی هستند و انتظار می‌رود که این نهادها و مسوولان برابر قانون به موضوع شورای شهر ورود کنند تا مرکز استان از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.

وی درباره عدم حضور اقلیت اعضا در جلسات هم گفت: یکی از موارد تخطی اکثریت اعضای شورا در مورد صورت جلسه‌ها و دستورکارهاست که ابتدا یک صورت جلسه مشخص را به تمامی اعضای شورا اعلام می‌کنند و بعد از اخذ امضا مبنی بر حضور در جلسه و امضای آن دستور کار، اما اکثریت خودسرانه و بدون مشورت با اقلیت اقدام به تغییر دستور جلسه می‌کنند.

وی تاکید کرد: مباحث مطرح شده توسط برخی اعضای شورا مبنی بر توافق آنها بر عدم انتخاب شهردار منتصب به ایلات آنها نیز فریب افکار عمومی بیش نیست چرا که در میان ایلات آنها افراد شایسته و کاردان وجود دارد اما نفوذ در بدنه شهرداری و جانمایی افراد مد نظر خود در مناصب و پست‌های داخلی شهرداری و موارد دیگر از جمله دلایل کارشکنی این افراد است.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه مسوولان ارشد استان و اصحاب رسانه خواستار پایان یافتن وضعیت کلاف سردرگم شورای شهر ایلام هستند، روزهای قبل خبری مبنی بر استعفای رییس شورای شهر ایلام در رسانه‌ها منتشر شد که این درخواست با چهار رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب رسید و برای تایید نهایی به فرمانداری ایلام ارسال شد.

در نهایت استعفا توسط فرماندار ایلام مورد تایید قرار گرفت و منصور بهادری که پیش از این رییس شورای شهر ایلام بود از شورا خارج و یونس درویشی وارد شورا شد.

همچنین سعید انوری‌پور که پیش از این سخنگوی شورا بود به عنوان رییس انتخاب شد.

شائبه‌ها و مشکلات پیرامون شورای شهر همچنان به قوت خود باقی است، این سوالات در اذهان عمومی پیش می‌آید که آیا گره‌های کور کلاف سردرگم شورای شهر ایلام باز خواهد شد، آیا مرکز استان ایلام والی جدید خود را به چشم خواهد دید و آیا اعضای شورای شهر به وفاق و همدلی خواهند رسید.

شورای اسلامی شهر ایلام دارای هفت عضو اصلی و سه نفر علی‌البدل است.

مرکز شهر ایلام دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها ایلام شورای شهر وزارت کشور شهرداری ایلام شورای اسلامی شهر ایلام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام شورای شهر وزارت کشور ایلام شورای شهر وزارت کشور شهرداری ایلام شورای اسلامی شهر ایلام اعضای شورای شهر ایلام برای شهرداری ایلام اعضای شورای شهر تصمیمات احساسی انتخاب شهردار انتخاب گزینه شهر ایلام برای انتخاب وزارت کشور گزینه ای یک گزینه سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، عزیزالله سیفی افزود: همه اقدامات و فعالیت‌هایی که منجر به صدور رای در کمیسیون‌های این شورا می‌شود با حضور نمایندگان محیط زیست، دادگستری و دیگر دستگاه‌های مرتبط و با بررسی و پیرو درخواست‌ها و مراجعات مکرر مردمی است.   او ادامه داد: اخیرا مشاهده شده در چند مورد رای‌های صادر شده توسط کمیسیون بند ۲۰ با دخالت بخش‌های دیگر ملغی شده که به نظر می‌رسد روند قانونی رعایت نشده و اعتراض برخی از اعضای شورا و حتی نمایندگان ارگان‌های مرتبط را در بر داشته و تقاضا داریم در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.   رییس شورای اسلامی شهر یزد افزود: قانون باید سرلوحه کار همه باشد و لذا در چند مورد اخیر اگر اقدامی غیر قانونی توسط برخی انجام شده، باید اصلاح شده و رای کمیسیون‌های شورا که قانونی صادر شده است نباید شکسته شود.

دیگر خبرها

  • شهرداری با پرداخت نکردن بازار کار شورا را مقابل کارکنان شهرداری قرار داد
  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • سرمربی بارسلونا انتخاب شده است؟!
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی