Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری وزارت علوم گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال شامل ۵۳۹ دانشگاه در سراسر دنیا را اعلام کرد که سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه‌های جوان و برتر دنیا ۳۷ دانشگاه بوده است.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از وزارت علوم، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: دو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رتبه ۶۷ و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با رتبه ۷۲ دانشگاه های اول و دوم ایران و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در این فهرست هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح این رتبه‌بندی گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال شامل ۵۳۹ دانشگاه در سراسر دنیا را اعلام کرده است.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این نظام رتبه بندی ۲۵۱ دانشگاه با عنوان "Reporter" آورده شده و به این معنی است که اطلاعات رتبه بندی تایمز را تکمیل کرده اند اما حد نصاب قابل قبول برای حضور در رتبه‌بندی را نداشته اند.

دهقانی افزود: در سال ۲۰۲۱، تعداد ۴۷۵ دانشگاه در این نظام رتبه بندی حضور داشته است. این یازدهمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تا کنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز انجام شده است.

وی ادامه داد: سایر دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی، دانشگاه علوم پزشکی ایران (۱۱۱)، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (۱۳۳)، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (۱۳۶)، دانشگاه صنعتی شیراز (۱۴۰)، دانشگاه کاشان (۱۴۸)، دانشگاه محقق اردبیلی (۱۵۷)، دانشگاه علوم پرشکی کاشان (۱۷۴)، دانشگاه کردستان (۱۸۹) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (۱۹۱)، دانشگاه صنعتی سهند (۱۹۳)، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان (۲۵۰-۲۰۱)، دانشگاه مراغه، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه یاسوج (۳۰۰-۲۵۱) دانشگاه گیلان، دانشگاه لرستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی زنجان (۳۵۰-۳۰۱)، دانشگاه دامغان، دانشگاه رازی، دانشگاه سمنان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (۴۰۰-۳۵۱)، دانشگاه اراک، دانشگاه بیرجند، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد (+۴۰۱) عنوان شده است.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه های پزشکی مازندران، پزشکی ارومیه، آزاد اسلامی نجف آباد، پزشکی کاشان، صنعتی سهند، مراغه، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پزشکی زنجان، دامغان، خلیج فارس و علوم پزشکی سمنان برای اولین بار در این نظام رتبه بندی حضور یافته اند.

در جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه های کشور در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز نمایش داده شده است. ‌

رییس ISC گفت: از سال ۲۰۱۲ که این رتبه بندی آغاز شد تا سال ۲۰۱۶، دانشگاه صنعتی شریف در این رتبه بندی حضور داشت و از سال ۲۰۱۷ به علت اینکه قدمت این دانشگاه از ۵۰ سال بیشتر شد در این رتبه بندی حضور ندارد. همچنین، دانشگاه های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه هایی که در دیگر رتبه بندی های تایمز حضور داشته اند، دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند و لذا نمی توانند در رتبه بندی دانشگاه های جوان حضور یابند.

عملکرد کشورهای اسلامی در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۲

دهقانی در ادامه گفت: در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز ۲۰۲۲، تعداد ۱۷۳ دانشگاه از ۱۹ کشور اسلامی حضور دارند که کشورهای ترکیه، ایران به ترتیب با ۴۰ و ۳۷ دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی، رتبه اول و دوم را دارند و کشور مصر با ۱۷ دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد.

به لحاظ رتبه دانشگاهی نیز دانشگاه الفیصل عربستان سعودی (۳۶)، دانشگاه قطر (۴۳)، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی (۴۷) و دانشگاه علوم پزشکی کردستان ایران (۶۷) به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را در بین کشورهای اسلامی دارند. جدول زیر وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی را در این رتبه بندی نشان می دهد.

شاخص های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان تایمز

رییس ISC در ادامه گفت: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

دهقانی افزود: در ارزیابی دانشگاه های جوان، جهت انجام بررسی های مطلوب تر، به شاخص های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همچنین در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل ۱- اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها، ۲- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ها، ۳- اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص ها و نمرات بهره گرفته شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز رتبه بندی دانشگاه های جوان دانشگاه علوم پزشکی رتبه بندی تایمز رتبه بندی حضور دانشگاه صنعتی رتبه بندی وزارت علوم ۵۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به گزارش ۳۷۱ هزار مورد حیوان گزیدگی کشور در سال گذشته گفت: در این مدت ۲۰ هزار و ۵۶۹ مورد حیوان گزیدگی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا نهبندانی گفت: 80 درصد این حیوان گزیدگی‌ها توسط سگها اتفاق افتاده و 15درصد این گزش‌ها معادل 2145 مورد حیوان گزیدگی توسط سگهای ولگرد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رخ داده که 1063 مورد آن در شهر مشهد بوده است.

وی با اشاره به اینکه گزش توسط سگ‌های ولگرد بیشتر در حاشیه شهر و روستاها و شهرک‌های اطراف مشهد اتفاق افتاده است، تصریح کرد: 50 درصد گزش توسط سگ‌های ولگرد در افراد زیر 15 سال گزارش شده است.

 نهبندانی با اشاره به اینکه در سال گذشته در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موردی از مرگ هاری انسانی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 4500 مورد افزایش داشت، اما تعداد گزش با سگ‌های ولگرد تغییر نکرده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: مهمترین اقدام در هنگام رویارویی با سگ‌های ولگرد سعی در دوری و عدم مزاحمت برای آنها است و لازم است با سامانه 137تماس گرفته و حضور سگ‌های ولگرد گزارش شود.

وی افزود: در صورت بروز حیوان گزیدگی برای اقدامات درمانی و پیشگیری از ابتلا به هاری لازم است افراد هر چه سریع‌تر  به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر