Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل|کبری عزیزی: دست سازه‌های مارال خانم به علت طراحی خاص، خلاقیت و ابتکار مشتری‌های خود را دارد. وی جزو اولین بانوانی است که در اردبیل به سراغ هنر رزین‌ اپوکسی رفته و حال از طریق همین هنر برای خود کسب و‌کار خانگی راه انداخته است. مارالِ گزارش ما زمانی که درخواست‌های متعدد برای آموزش هنر رزین‌ اپوکسی دریافت می‌کند برای آموزش بانوان علاقه‌مند رغبت نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده چسبناکی که با خلاقیت بانوان، به دست سازه‌های رِزینی تبدیل می‌شود و اشتغال را میهمان خانه‌های کوچک بانوان خانه‌دار می‌کند این روزها طرفداران زیادی دارد. مارال توشه‌اصل با مدرک کارشناسی ارشد با همین ماده رزین برای خود کارگاه تولیدی خانگی راه انداخته و حال به سوی آموزش بانوان دیگر نیز گام برداشته است. وی هدف از آموزش را شاغل کردن بانوان خانه‌دار اردبیل عنوان می‌کند.

رزین ماده‌ای است که می‌توان با خلاقیت و به کمک انواع رنگ‌ها، دست سازه‌ها و ظروف خاص تولید کرد. هنر رزین‌ اپوکسی یک هنر نوپا و مدرن و درعین حال متنوع و پول‌ساز است که برای شروع تنها به یک کارگاه کوچک، مواد اولیه و خلاقیت نیاز دارد. خانم توشه اصل حال با تلاش خود ظروفی را تولید می‌کند که صفر تا صد طراحی و تولید آن را خود به عهده دارد و کپی برداری نمی‌کند.

هرچند خانم توشه اصل هدف‌های دیگری هم دارد ولی در این حرفه یعنی هنر رزین‌کاری تلاش می‌کند تا بدرخشد. وی خود را برای آزمون دکتری آماده می‌کند و در کنار این کار هم به تولیداتش ادامه می‌دهد و هم آموزش را رها نمی‌کند. وی یک وظیفه بزرگ دیگر  درقبال همسر و فرزندان خود هم دارد‌.

شکستی که منجر به پیشرفت شد/ نبود استادکار رزین باعث یادگیری به صورت آزمون و خطا

گاهی باید شکست‌های زندگی را، پلی برای موفقیت دانست از کارهای نصف و نیمه که به حال خود رها شدند نهایت استفاده را برای آغاز یک کار جدید کرد. خانم توشه اصل هم دقیقا همین کار را کرد و با وجود اینکه یک بار دست به کار هنری زده بود دوباره به این عرصه برگشت اما این بار یک هنر صنعت،  نوپا و پرطرفدار را با چاشنی خلاقیت خود انتخاب کرد.

فارس: چطور شد با مدرک کارشناسی ارشد تصمیم گرفتید یک شغل خانگی را آغاز کنید؟

توشه اصل: من هم مثل همه جوانان بعد از فارع التحصیلی به دنبال شغل مناسب و متناسب با تحصیلاتم بودم و چون از بچگی به کارهای هنری علاقه‌مند بودم دوست داشتم در همین زمینه وارد بازار کار شوم. بعد از اینکه نتوانستم شغل مورد نظر و متناسب با رشته تحصیلی پیدا کنم  تصمیم گرفتم کاری را در منزل آغاز کنم.

نقاشی روی سفال را به عنوان یک شغل خانگی شروع کردم در همان ابتدا ظروف مختلف را با نقاشی تزئین و به فروش رساندم. در ابتدا از فامیل و آشنا سفارش می‌گرفتم ولی به مرور از طریق فضای مجازی هم سفارش داشتم، البته این کار را خیلی ادامه ندادم و بعد از یک مدت کلا تعطیل کردم.

سال ۹۸ به طور اتفاقی و از طریق فضای مجازی با رزین آشنا  شدم. رِزین مایعی بی رنگ و چسبناک است که می‌توان آن را با انواع رنگ‌ها و قالب‌ها به اشکال مورد نظر در آورد و از آن به عنوان ظروف تزئینی استفاده کرد. رزین بعد از اینکه خشک شد شبیه شیشه می‌شود که می‌توان در مراحل ساخت، آن را به شکل های دلخواه طراحی کرد. این ماده را می‌توان در ترکیب با چوب و فلزات نیز مورد استفاده قرار داد.

با وجود اینکه یک بار در کار هنری و خانگی با شکست مواجه شده بودم ولی دوباره کار جدید و البته نوپایی را شروع کردم‌. بعد از آشنایی با رزین و کاربرد آن،  چون در اردبیل استادکار و مربی آموزش کار با رزین وجود نداشت ساخت زیورآلات و ظروف مختلف رزینی را با آزمون خطا در منزل آغاز کردم. البته شروع کار با سختی‌هایی رو به رو بودم از جمله اینکه در اردبیل متاسفانه مواد اولیه رزین وجود نداشت و برای تهیه آن مجبور بودم از استان‌های جنوبی کشور سفارش دهم.

برای شروع، زیورآلات را انتخاب کردم و انواع زیورآلات در طرح‌های مختلف را درست و از طریق فضای مجازی به فروش رساندم. می‌توانم بگویم که کارها خوب پیش می‌رفت تااینکه کرونا کمی پیشرفت کار مرا تحت تاثیر قرار گذاشت چون با آغاز کرونا مشاغل خانگی فرصت بزرگی به نام نمایشگاه‌های مشاغل خانگی و هنری را از دست دادند. البته تولید و فروش از طریق فضای مجازی در زمان کرونا هم دوام داشت و همین منجر به تداوم تولیدات من شد.

با وجود همه این‌ها من تولید زیورآلات و همچنین ظروف رزینی را ادامه دادم البته تولیداتم بیشتر به صورت خُرد بود در واقع با فروش تولیدات به صورت تکی و دریافت پول مواد اولیه سایر سفارشات را تهیه می‌کردم و تا چند وقت به همین شکل ادامه دادم و صبوری کردم تا کسب و کارم رونق گرفت.

شهریور امسال نمایشگاهی برای مشاغل خانگی در اردبیل بعد از مدت‌ها وقفه به علت ویروس منحوس کرونا دایر شد ‌و من هم از این فرصت استفاده و در نمایشگاه، تولیدات خود را جهت معرفی و فروش به نمایش گذاشتم.

از تولیدات خُرد خانگی تا آموزش ده‌ها بانوی علاقه‌مند

آموزش زیورآلات و ظروف رزین یکی از پرطرفدارترین آموزش‌ها برای کار در خانه همچنین برای شغل دوم به حساب می‌آید و این کار با حداقل سرمایه قابل شروع هست خانم توشه اصل با وجود تحصیلات دانشگاهی عالی، هنر صنعتی را در منزل آغاز و از کار خود هم راضی است.

فارس: نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی شما را به مسیر آموزش هدایت کرد در این مورد توضیح بدید؟

توشه اصل: با وجود اینکه در این نمایشگاه فروش نداشتم ولی همین نمایشگاه مسیر دیگری را به روی من باز کرد. زیورآلات و ظروف رزینی به علت زیبایی خاص و منحصر به فرد هر بیننده‌ای را جلب می‌کند و چون این هنر مدرن و خاص است بنابراین اکثر بازدیدکنندگان از من درخواست آموزش این حرفه را داشتند.

در اردبیل چون استادکار و مربی آموزش کار با رزین وجود نداشت من هم با آزمون و خطا و با آموزش‌های موجود در فضای مجازی شروع کرده بودم. البته چون رشته تحصیلی من مرتبط بود زود راه افتادم‌. زمانی که تعداد نفرات درخواست دهنده برای آموزش زیاد شد تصمیم گرفتم با کمترین هزینه دانسته‌های خود را در اختیارشان قرار دهم تا بانوان دیگری هم برای خودشان منبع درآمدی داشته باشند.

آموزش و حتی تولید محصولات رزینی به علت ریخت پاش زیاد و کار با مواد چسبنده به یک محیط کارگاهی مناسب نیاز دارد و از آن‌جا که من مکان و کارگاه مجزا نداشتم بعد از مشورت و پرس و جو، قرار شد به عنوان مربی برون سازمانی فنی و حرفه‌ای استان وارد بحث آموزش شوم همچنین برای این کار جمعیت همیاران استان مکانی را در اختیار ما قرار داد.

آموزش‌ها همچنان ادامه دارد و تا کنون ده‌ها بانوی علاقه‌مند را آموزش داده‌ام؛ حتی تعدادی از این بانوان وارد تولید شدند و زیورآلات و ظروف تزئینی را در منزل تولید و به طریق مختلف به فروش می‌رسانند. آموزش هم در این مسیر برای من درآمد محسوب می‌شود، البته باید بگویم برای آینده هدف‌های دیگری غیر از کار با رزین دارم و تلاش الان من در واقعی هموار کردن مسیر هدف و آرزوی بزرگ هست.

در حال حاضر به عنوان مربی در سازمان فنی و حرفه‌ای اردبیل تدریس نقاشی دارم و از آن‌جا که نقاشی بزرگ‌ترین آرزو و هدف من است این کار را هم با عشق و علاقه تمام انجام می‌دهم و در آینده در نظر دارم برای فروش نقاشی‌های خودم و شاگردانم نمایشگاهی را هم برپا کنم.

بانویی از صفر شروع کرده حال به فکر ساخت زیورآلات و ظروف رزینی با برند و به سبک و سیاق خود است. البته به گفته خود تاکنون چندین ظروف با طراحی خاص را تولید کرده و در آینده قرار است با برند خود مابقی تولیدات را وارد بازار فروش کند. طراحی صفر تا صد  تعدادی از تولیدات خانم توشه اصل مثل هفت سین کار خودش است.

تولید ظروف رزینی با برند خود را در نظر دارم/ بانوان خانه‌دار با هنر صنعت به کمک اقتصاد خانواده بیایند

فارس: شما الان هم به بحث تولید می‌پردازید و هم آموزش دارید؛ هر دو کار سخت نیست؟

توشه اصل: نه به هیچ‌وجه، تولید و آموزش دو مبحث جدا از هم هستند. در تولید می‌توانم خلاقیت و ایده‌های خود را در قالب ظروف و زیورآلات به تصویر بکشم حتی به جرات می‌توانم بگویم که چندین ظروف منحصر به فرد را با سبک و سیاق خود درست کردم که مشتری‌های خوبی را هم جذب کرد. برای درج برند و نام خود بر روی ظروف هم اقدامات اولیه صورت گرفته و در آینده تولیداتم با نام خودم وارد بازار می‌شود‌.

اما در بحث آموزش که برای من هم خیلی مهم است می‌توانم بانوان علاقه‌مند زیادی را آموزش دهم و وارد بازار کار کنم. در وضعیت بد اقتصادی از نظر من باید بانوان هم برای کمک اقتصاد خانواده‌ پای کار بیایند. اگر بانویی دارای مهارت و کسب و کار هرچند خُرد باشد می‌تواند خیلی به خانواده کمک کند.

چیزی که مرا جذب تولیدات رزینی کرد بازی با رنگ‌ها بود چرا که این کار در کنار شغل بودن، آرامش بخش نیز است. روزانه تولیدات را همچنان در خانه به صورت خُرد انجام می‌دهم و قطعا این تولیدات من در آینده بیشتر هم خواهد شد.

مادران با یادگیری یک مهارت می‌توانند آن را به دختران خود انتقال دهند تا بعد از تحصیلات دانشگاهی حتی اگر شغل متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا نکردند با مهارت خود وارد بازار کار شوند.

اکثر هنرجویان من خانه‌دار هستند و روزانه در کلاس آموزشی شرکت می‌کنند‌. از جلسه چهارم به بعد تعدادی از هنرجویان شروع به تولید کردند و به عبارتی کم کم تلاش می‌کنند تا وارد بازار کار شوند. استقبال از کلاس‌های آموزشی بسیار خوب است و از آن‌جا که کار با رزین در اردبیل نوپا است می‌تواند بانوان زیادی را وارد کار کند. البته گرانی مواد اولیه یکی از مهم‌ترین مشکلات این کار تولیدی است.

هنر رزین باید در اردبیل معرفی شود

هنر در این روزها به لطف علاقه‌مندان و خلاقان این حوزه از صرف هنر بودن خارج شده و حال هنرمندان با کمی خلاقیت از هنرِ دست خود درآمدزایی می‌کنند. کارهای هنری با کمترین هزینه شروع ولی اگر مسیر درست خود را طی کند می‌تواند منبع درآمد برای خیلی‌ از جوانان باشد و مهم‌تر اینکه هر هنر نوپایی برای دوام  نیاز به معرفی و حمایت دارد.

فارس: از مشکلات و چالش‌های هنر و حرفه‌ای خودتان بگویید؟

توشه اصل: شاغلین این هنر با سه مشکل اساسی رو به رو هستند و تا زمانی که این مشکلات مرتفع نشوند قطعا نمی‌توانیم در گسترش هنر رزین‌کاری موفق باشیم چرا که علاقه‌مندان به این هنر زمانی که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند کم کم دل‌زده شده و به کار دیگری رو می‌برند.

متاسفانه در کنار بالا بودن قیمت مواد اولیه، دسترسی سخت به آن یکی از اصلی‌ترین چالش‌های من و فعالان این حوزه است. در اوایل شروع کار مواد اولیه را از استان‌های جنوبی کشور تهیه می‌کردم این کار هم زمان‌بر بود و هم هزینه اضافی برای من داشت. البته بعدها متوجه شدم در خود اردبیل، رزین تولید می‌شود ولی شاید به علت نبود تقاضا همگی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

بعد از گسترش فعالیت و همچنین آموزش هنرجویان جهت راحتی کار با مغازه‌داری در اردبیل صحبت کردم و در خواست دادم که مواد اولیه را به صورت عمده تهیه کند و در اختیار من و هنرجویانم قرار دهد. چون میزان سفارش بالا بود پذیرفت و حال تا حدودی خیال‌مان از تهیه مواد اولیه راحت شده است ولی همچنان قیمت مواد بالاست.

هنر رزین خیلی در اردبیل شناخته شده نیست و خیلی‌ها فکر می‌کنند ظروف رزینی، همان ظروف سفالی هستند که رنگ شدند. رزین هنری مدرن و کاربردی است ولی متاسفانه در ایران و همینطور استان ما خیلی شناخته شده نیست.

مثل تمامی مشاغل، تولیدات ما نیز برای تداوم نیاز به بازار فروش دارد. در زمینه فروش محصولات فعلا نتوانستم زیاد موفق شوم ولی تلاش می‌کنم بازار فروش را هم حل کنم. چون قیمت مواد اولیه بالاست بنابراین قیمت کار تمام شده هم بالا در می‌آید برای همین ظروف رزین مشتری‌های خاص دارد، شاید برای همین، نمایشگاه‌های مشاغل خانگی، زیاد نتوانست در زمینه فروش کمک کند.

نقاشی از فرهنگ و تمدن ایران آرزوی قلبی من است

هر هنرمندی زمانی که پا در عرصه‌ی هنر می‌گذارد دوست دارد گذشته‌های دور و نزدیک، فرهنگ و تمدن کشور و شهر خود را به هر نحوه‌ی که شده به نسل‌های امروزی در قالب هنرش ارائه دهد. خانم توشه اصل هم تصمیم دارد با تکیه بر دانش و تحصیلات عالی به سوی زنده کردن فرهنگ و اصالت سرزمینش برود.

فارس: خواسته شما از متولیان هنر و مشاغل خانگی چیست؟ از هدف‌ها و آرزوهایتان بگویید؟

توشه اصل: کار با رزین سخت و نیازمند مکان مناسب است. رزین، چون موادی بسیار چسبنده بوده و تحت شرایط خاص، سخت می‌شود نیاز به مکان و فضای مناسبی ندارد حتی در بحث آموزش هنرجویان هم به دلیل همین محدودیت‌ها نتوانستم از محیط خانه استفاده کنم کاش مسئولان متولی تنها در بحث کارگاه فعالان این حوزه را یاری کنند تا بتوانیم با خیال راحت به تولید متمرکز شویم. 

آرزو و هدف اصلی من شروع کار نقاشی به صورت حرفه‌ای است و دوست دارم روزی از من به عنوان یک نقاش موفق یاد شود. نقاشی چون هنری است که درآمد آنچنانی ندارد باید برای شروع و تداوم مسیر از لحاظ مالی تامین بود برای همین فعلا به مشاغل خانگی و هنر رزین‌کاری  به عنوان منبع درآمد فکر می‌کنم. سعی می‌کنم تا از لحاظ مالی خودم را بی‌ نیاز کنم و در آینده قطعا نقاشی را آغاز خواهم کرد.

تصمیم دارم تحصیلاتم را در مقطع دکتری و رشته باستان شناسی ادامه دهم تا بتوانم به کمک اساتید،  فرهنگ، تمدن و تاریخ ایرانی را بررسی کنم و بعد از آن  فرهنگ و گذشته کشورمان به خصوص اردبیل را از طریق نقاشی به تصویر بکشم. هنر نقاشی از اول در قلب من جایگاه ویژه‌ای داشته و علاقه‌ام روز به روز به این هنر بیشتر می‌شود  امیدوارم روزی بتوانم از نقاشان به نام ایران باشم.

فارس: حرف پایانی

توشه اصل: به عنوان حرف آخر باید بگویم که نباید ترس از شکست داشت بلکه از نظر من شکست پلی به سوی موفقیت‌های بعدی است و برای موفقیت در هرکاری باید پشتکار به خرج داد و تمام راه‌ها را امتحان کرد. هرکس در یک هنر و کاری مهارت دارد که باید علایق خود را شناسایی و به دنبال مسیر موفقیت خود رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، در روزگاری که همه از بیکاری و نبود درآمد آه می‌کشند بانوان بسیاری در کُنج خانه، گاه بدون آموزش‌های اولیه دست به کار می‌شوند؛ این بانوان همان‌هایی هستند که از هر سرانگشتانشان هنر می‌بارد و برای فردای خود و خانواده تلاش می‌کنند.

در استان اردبیل مارال‌های زیادی وجود دارد که با هنرِ دست خود هم درآمدزایی می‌کنند و هم به علاقه‌مندان یاد می‌دهند تا آن‌ها هم وارد بازار کار و هنر شوند. همت و تلاش این بانوان ستودنی است ولی کاش یادمان نرود که برای تداوم مشاغل خانگی و مشاغل خُرد باید دولت هم با تسهیلات مختلف از جمله وام و یا تضمین بازار فروش به کمک فعالان این حوزه بیاید و دلگرمی باشد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: مشاغل خانگی رزین هنر اشتغال طریق فضای مجازی وارد بازار کار مشاغل خانگی دست سازه ها کار با رزین مواد اولیه بازار فروش علاقه مند آموزش ها هنر رزین خانه دار حرفه ای مشاغل خ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است

زارعی معلم و دانش‌آموخته دکتری تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل ترک تحصیل کودکان و نوجوانان گفت: پس از کرونا آمار ترک تحصیل افزایش یافت و در سال ۹۸-۹۹ بیشترین آمار ترک تحصیل را در مقطع متوسطه اول و دوره ابتدایی داشتیم. بعد از آن هم اگرچه ترک تحصیل با شدت کمتری اتفاق افتاد اما این موضوع در دوره متوسطه دوم بیشتر شد.

بیشتر بخوانید علت ترک تحصیل در روستاهای مرزی از زبان معلم نمونه کشور

وی با بیان اینکه ترک تحصیل دو جنبه دارد و یکی ناشی از ساختارهای اجتماعی و دیگری نشات گرفته از ساختارهای آموزشی است، عنوان کرد: در روستاها آمار ترک تحصیل به ویژه در دوره متوسطه و میان پسران بیشتر است و حتی مشاهدات میدانی ما حاکی از این است که امکان دارد آمار بیش از چیزی باشد که اعلام می‌شود.

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص نقش ساختارهای اجتماعی در ترک تحصیل، عنوان کرد: وقتی نوجوان ما می‌بیند، کسانی که به سختی تحصیل کرده‌اند، جایگاه اجتماعی خوبی ندارند و درآمدهای آن‌ها مطلوب نیست، به این فکر می‌کند که اگر وقت خود را برای تحصیل نگذارد و مثلا کارتن جمع کند، درآمد بهتری خواهد داشت. او فکر می‌کند که اگر از ۱۵ سالگی کار کند، تا ۳۰ سالگی هم صاحب خانه می‌شود و هم خودرو اما با درس خواندن از چرخه اقتصادی عقب می‌ماند.

وی ادامه داد: خانواده هم نقش مهمی دارد و شاید به ظاهر ترک تحصیل را تائید نکند اما در عمل باعث می‌شود که نوجوان به این سمت برود. وقتی خانواده برای رشد و دانایی کودک وقت نمی‌گذارد و انگیزه‌های او را تقویت نمی‌کند، او را به سمت ترک تحصیل هدایت می‌کند. خانواده‌هایی که کودکانشان ترک تحصیل می‌کنند در زبان مخالف هستند اما در عمل با کودک و نوجوان همراه نبوده‌اند که او فرصت و انگیزه علم‌آموزی داشته باشد.

بنویسید ترک تحصیل ناشی از ساختارهای آموزشی

دکتری تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به لحاظ نهادی در جامعه در اولویت قرار ندارد، بیان کرد: نگاه بچه‌ها به مدرسه اینطور نیست که برای یادگرفتن چیزهای جدیدی به مدرسه بیایند که می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد. از طرفی آموزش و پرورش در میان سایر نهادها، نهادی مصرف کننده است که چندان برای آن هزینه نمی‌شود تا راندمان آموزشی افزایش پیدا کند.

برنامه درسی مدارس ما غیرمنعطف است

زارعی درخصوص نواقص ساختار آموزش و پرورش و تاثیر آن در ترک تحصیل توضیح داد: برنامه درسی مدارس ما غیرمنعطف است. این برنامه برای ۸۵ میلیون ایرانی که شرایط کاملا متفاوتی از یک دیگر دارند، یکسان است؛ درحالی که ساختار زندگی اجتماعی افراد باهم متفاوت است. این باعث می‌شود که افراد حس کنند، تحصیل نمی‌تواند چیزی به زندگی آن‌ها اضافه کند.

وی اضافه کرد: تعداد کسانی که با وجود مشکلات از مناطق محروم تلاش کرده‌اند و رتبه‌های تک رقمی کنکور شده‌اند، بسیار اندک است و اگر بخواهیم درباره عموم جامعه صحبت کنیم نمی‌توانیم این گروه را ملاک قرار دهیم و باید کلیت را ببینیم که در زیر فشارها کم می‌آورند. در شرایط عمومی برنامه آموزشی با سبک زندگی افراد سنخیتی ندارد و درسی که می‌خوانیم هم کافی نیست؛ مثلا می‌بینیم که یک نوجوان تحصیل کرده و کسی که در پایه نهم درس را کنار گذاشته از نظر معلومات تفاوتی باهم ندارند.

جای خالی مهارت‌آموزی

دکتری تعلیم و تربیت توضیح داد: برنامه درسی مشکلات و چالش‌های زندگی افراد را حل نمی‌کند و میلی برای زندگی کردن در فرد ایجاد نمی‌کند. یکی از نکات مثبت مدارس فنلاند، تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی است. سواد زندگی در دنیای امروز را باید به بچه‌ها بیاموزیم.

کتاب‌ها همچنان براساس ویژگی کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ و ۷۰ است

وی افزود: از جهتی آموزش در کشور ما علم‌محور است و جای خالی مهارت‌آموزی احساس می‌شود. ۹۰ درصد دانش‌آموزان من دوست دارند که مهارت بیاموزند و کار عملی کنند اما محتوای درسی تاکید بر علم دارد. در چنین شرایطی که مهارت‌های عمومی، توانایی شاد زیستن و راه زندگی درست در مدارس آموزش داده نمی‌شود، برخی از دانش‌آموزان انگیزه تحصیل را از دست می‌دهند. نسل ما تغییر کرده و شکاف نسلی اتفاق افتاده اما کتاب‌ها همچنان براساس ویژگی کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ و ۷۰ است.

شکاف نسلی در آموزش دیده نمی‌شود

زارعی بیان کرد: من به عنوان معلمی که با دانش‌آموزان نوجوان کار می‌کنم، می‌گویم که شکاف نسلی هر پنج سال یک بار اتفاق می‌افتد اما این شکاف در ساختار آموزش دیده نمی‌شود. از دوره ابتدایی تا پایه نهم را تعلیم تربیت عمومی می‌گوییم که رنگ و بوی ضعیفی دارد و بار علمی آن قوی‌تر است و بعد از آن هم وقتی مهارتی نمی‌آموزند، انگیزه برای ماندن ندارند.

کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که فضای مدارس هم شادی و نشاط کافی ندارد. وی در این باره توضیح داد: ما فعالیت‌های دانش‌آموزمحور نداریم و فضای مدارس دانش‌آموزان را به سمت انزواطلبی می‌برد. زنگ‌های ورزش هم مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در هفته ۲ ساعت زنگ ورزش داریم که امکاناتی هم برای آن وجود ندارد.

دکتری تعلیم و تربیت بر این باور است که نهادهای موازی با آموزش و پرورش در جذب کودکان و نوجوانان موفق‌تر عمل کرده‌اند. وی در این باره گفت: برای مثال باشگاه‌های ورزشی، کلاس‌های هنری و موسسات آموزشی محتوای جذاب‌تری ارائه می‌دهند و آموزشی که در مدارس ارائه می‌شوند، سنتی و قدیمی هستند.

برخی معلم‌ها بروز نیستند

وی ادامه داد: از طرفی جذب معلم در آموزش و پرورش هم ساختار درستی ندارد. معمولا معلم‌هایی که جذب می‌شوند افراد بروزی نیستند و علم ارتباط با نوجوان را ندارند. ضعف نیروی انسانی اگرچه درصد کمی در ترک تحصیل دارد اما به عنوان عاملی ثانویه می‌توان به آن پرداخت.

طرح‌های آموزشی که در اجرا شکست می‌خورند

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های آموزشی شبیه به طرح شهاب و یا مهارت‌آموزی می‌توانند، در هدایت تحصیلی درست بچه‌ها و ایجاد انگیزه موثر باشند، گفت: واقعیت این است که طرح شهاب که در راستای استعدادیابی اجرا شد، به درستی اجرا نمی‌شود. طرح ایران مهارت هم اینطور اجرا می‌شود که مدارس بچه‌ها را به مراکز آموزشی ارجاع می‌دهند تا مهارتی یاد بگیرند اما باید درنظر گرفت که چه خانواده‌هایی به این طرح توجه می‌کنند؛ نوجوانی که خانواده فرهیخته‌ای دارد، بدون نیاز به این طرح از سوی خانواده برای آموختن مهارت هدایت می‌شود اما مشکل ما در مورد خانواده‌هایی است که اصلا این موضوع در اولویت آن‌ها نیست.

وی افزود: برخی افرادی که ترک تحصیل می‌کنند در خانواده‌هایی قرار دارند که حاشیه‌نشین هستند، اولویت در آن‌ها علم و دانایی نیست و مشکلات معیشتی دارند و آسیب‌های اجتماعی در آن‌ها زیاد است. چنین خانواده‌ای به اینکه نوجوان خود را برای مهارت‌آموزی به موسسه‌ای خارج از مدرسه بفرستد، فکر نمی‌کند. از طرفی این طرح هزینه‌بر است و آموزش و پرورش از مدارس خواسته که بخشی از آن را تقبل کنند اما مدرسه بودجه بسیار کم و محدودی دارد و در مقابل خانواده‌های آسیب‌پذیر هم از طرح استقبال نمی‌کنند. کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: بعنوان مثال بودجه مدرسه ما در روستایی در همدان ۵۰۰ هزار تومان است و در تامین هزینه‌های خود هم دچار مشکل است.

فقر اقتصادی رابطه مستقیمی با ترک تحصیل دارد

دکتری تعلیم و تربیت با بیان اینکه بیشترین آمار ترک تحصیل مربوط به روستاها و حاشیه شهرها است، عنوان کرد: در این مناطق هم فقر اقتصادی رابطه مستقیمی با ترک تحصیل دارد. بچه‌ها به ویژه پسرها درگیر کار کردن می‌شوند و نمی‌توان به لحاظ قانونی این نوجوانان را مجبور به حضور در مدرسه کرد اما می‌توان با راه‌اندازی مدارس کار پیوند آن‌ها را با مدرسه حفظ کرد.

وی درخصوص ویژگی‌های مدارس کار توضیح داد: مدارس کار به این شکل هستند دانش‌آموز می‌تواند زمانی در مدرسه حاضر باشد و قسمتی از زمان هم به آموزش مهارتی برای افزایش درآمد و رشد او در کار اختصاص پیدا می‌کند. برخی خانواده‌ها نیاز دارند که نوجوانشان در تامین معیشت خانواده نقش داشته باشد و وقتی رفع مشکل اقتصادی او کار راحتی نیست، حداقل می‌توان با کمک چنین مدارسی مهارت و توانمندی نوجوان را افزایش داد. یک مدرسه غیرانتفاعی در محله دروازه‌غار تهران در کشور این مدل را اجرا می‌کند اما نمونه مشابه دیگری نداریم.

یکی از دلایل ترک تحصیل در دختران ۱۲ تا ۱۵ ساله، ازدواج است

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از دلایل ترک تحصیل در دختران ۱۲ تا ۱۵ ساله، ازدواج است، عنوان کرد: به دلیل اینکه در روستا تدریس می‌کنم، بارها شاهد این موضوع بوده‌ام که دخترها به دلیل ازدواج از تحصیل بازمی‌مانند. بارها با خانواده این دختران صحبت کردم تا اجازه دهند که به مدرسه بازگردند. اگر قانونی وجود داشت که خانواده‌هایی را که دخترانشان در سن کم ازدواج و ترک تحصیل می‌کنند، بازخواست می‌کرد، آمار ترک تحصیل در دختران به ویژه در روستاها کاهش پیدا می‌کرد. دانش‌آموزی داشتم که در ۱۳ سالگی طلاق گرفت و چنین نوجوانی در معرض آسیب‌های متعددی قرار می‌گیرند. کاش قانونی داشتیم که با کمک آن بچه‌ها را حتی اگر ازدواج هم کرده‌ بودند، به مدرسه بازمی‌گرداندیم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای هلند برای کاهش آمار ترک تحصیل اجباری کردن آموزش عمومی است. مثلا می‌توان در کشور ما هم آموزش عمومی که شامل دوره ابتدایی و متوسطه اول تا پایه نهم می‌شود را اجباری کرد و والدین کسانی که ترک تحصیل می‌کنند در دادگاه حاضر شده و توضیح دهند. این کار تاحدی ترک تحصیل را حداقل در سن ۱۲ تا ۱۴ سال کاهش می‌داد. سطح بندی کردن دروسیکی دیگر از ابتکارات هلند این است که دروس سطح‌بندی دارند و فرصت های هم وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند بین آن‌ دو سطح جا به جا شوند و متناسب با توانمندی خود آموزش ببینند. ما برای همه دانش‌آموزان محتوای درسی یکسان طراحی کرده‌ایم و در پایه نهم از همه آن‌ها امتحان کشوری میگیریم و بر آن اساس شرایط آن‌ها را می‌سنجیم و در حالی که اکثریت دانش آموزان علاقه به درس ندارند.

نواقص هنرستان‌ها و تاثیر آن در ترک تحصیل

زارعی با بیان اینکه ترک تحصیل در دوره متوسطه هم در میان دختران و هم پسران آمار بالایی دارد، توضیح داد: در دختران بیشتر مسئله ازدواج مطرح است و پسران هم معمولا به سمت اشتغال می‌روند. این آمار در روستاها بیش از شهرها است. یکی از دلایل این است که تعداد هنرستان‌ها در روستاها به شدت کم است و این خود بستری برای ترک تحصیل ایجاد می‌کند. یا اگر هنرستانی هست، به لحاظ ساختاری درست عمل نمی‌کند و کار عملیاتی در آن انجام نمی‌شود. وقتی هنرستان ضعیف است، دانش‌آموز فکر می‌کند که اگر در کارخانه‌ای کارآموزی کند یا حتی در ضایعاتی کار کند، درآمد بیشتری خواهد داشت.

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص نواقص هنرستان‌ها و تاثیر آن در ترک تحصیل توضیح داد: هنرستان‌ها مطابق نیاز جوامع گسترش پیدا نمی‌کنند. رشته‌های محدودی برای هنرستان‌ها وجود دارد. هنرستان‌ها باید مطابق نیاز صنعت و خدمات باشند. اگر مثلا هنرستان‌های کشاورزی، صنایع غذایی، باغ‌داری و غیره افزایش پیدا می‌کردنددر روستاها و مطابق با اقتصاد روستایی صنایع تبدیلی را جهت حرفه آموزی و درآمد زایی، مشکل ترک تحصیل انقدر بزرگ نمی‌شد. وجود این هنرستان‌ها کمک می‌کند که دانش‌آموز بداند، می‌تواند مهارتی یاد بگیرد که در محیط زندگی او کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: از جهتی ما ساختار آموزشی پیچیده‌ای برای هنرستان تعریف کرده‌ایم چراکه دانش‌آموزانی که به سمت هنرستان می‌روند معمولا حافظه‌محور نیستند و به کار عملیاتی علاقه دارند اما نحوه آموزش اینگونه نیست. اگر دوره آموزشی در هنرستان کوتاه مدت می‌شد به دوسال جهت کاهش آسیب اجتماعی و دور نشدن از فضای آموزشی موقعیتی فراهم می‌شد که در همان دوران سربازی می رفتند و در ارگان‌های مختلف کار کنند، خود انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل بود.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1228197 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • استخدام بیش از ۴ هزار مراقب بهداشت و سلامت در آموزش و پرورش
  • بازطراحی سامانه نماد برای کاهش بازماندگی از تحصیل
  • پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۷ درصد است