Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین همایش گردشگری با محور توسعه پایدار اصفهان و با تاکید بر گردشگری علمی و آموزشی به‌صورت حضوری و برخط در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حمیدرضا صفوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطر دکتر الهیاری مدیرکل فقید میراث‌فرهنگی و گردشگری اصفهان بیان داشت: رویکرد همایش امسال در منطقه مرکزی ایران و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور ازاین‌جهت دارای اهمیت است که نگاه دانشگاهی به موضوع گردشگری صرفا اقتصادی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌ها از ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و محیط زیستی به مسئله گردشگری اهتمام دارند . 

دکتر صفوی با اشاره به مساحت یک‌صد و هفت هزارکیلومتری، تنوع زیستی، پوشش گیاهی و بهره‌مندی از اقلیم و جغرافیای منحصربه‌فرد استان اصفهان در مرکز ایران افزود: مسئولیت اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان دانشگاه برتر در منطقه مرکزی ایران، توجه به موضوع گردشگری علمی و آموزشی است. 

وی با بیان اینکه حضور مراکز بزرگ صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی در استان اصفهان این قابلیت توسعه توریسم علمی را ایجاد می‌کند؛ تصریح کرد: توریسم علمی یکی از عرصه‌های مهم در حوزه گردشگری است که این مأموریت به دانشکده مهندسی منابع طبیعی به‌عنوان نماینده دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه گردشگری واگذار شده است. 

عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز امیدواری کرد از سال آینده موضوع بازدیدها و تورهای گردشگری علمی آموزشی برای دانشجویان به‌طورجدی در این دانشگاه انجام شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با وجود چشم‌انداز توسعه دیپلماسی علمی و بین‌المللی در این دانشگاه و رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان، این همایش می‌تواند در سال‌های آینده به‌صورت بین‌المللی کار خود را دنبال کند.

آموزش ابزاری کلیدی برای دستیابی به گردشگری پایدار

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با حضور در این رویداد بیان داشت: گردشگری به‌عنوان زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی سال‌هاست موردتوجه قرار گرفته که در این میان یکی از شاخه‌های پرطرف‌دار این حوزه، گردشگری علمی است.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه سفر به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره‌های علمی و تحصیلی بالاتر، اکتشافات علمی و حضور در سمینارها و همایش‌های بین‌المللی از مصادیق گردشگری علمی است خاطرنشان کرد: سؤال این است که در کشور ما جامعه متخصص که از دانشگاه‌های خوب تربیت شده‌اند تا چه حد در بالابردن آموزش گردشگری یا گردشگری علمی تأثیر داشته‌اند؟

وی ادامه داد: تفاوت مهمی میان آموزش درباره توسعه پایدار و آموزش برای توسعه پایدار وجود دارد. مورد اول آموزشی از نوع آگاهی‌دهنده و یا حتی تئوریک است، اما مورد دوم استفاده از آموزش به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این دوران به چیزی فراتر از بحث تئوریک نیاز داریم. آموزش برای توسعه پایدار سعی دارد تا دنیا را برای نسل حاضر و آینده، بیشتر قابل زیستن کند.

ایزدی با تأکید بر اینکه لازمه این کار بالابردن دانش و مهارت مردم برای آموزش مادام‌العمر است تا بتوانند راه‌حل‌های جدیدی برای مسائل زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی خود بیابند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی، گردشگران را تشویق می‌کند تا نتایج و اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی فعالیت‌هایشان را در نظر گرفته و تعدیلی خود راهبر و اخلاقی در رفتارهای شخصی خود به کار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش ابزاری کلیدی برای دستیابی به گردشگری پایدار است، ادامه داد: تفاوت مهم انواع جدید گردشگری باهدف پایداری با گردشگری رایج و متداول، واردکردن عنصر آموزش به فعالیت است. البته برای پایدار بودن، فقط نیاز به کسب مدارک بالای دانشگاهی نیست، بلکه کافی است یکی از اهداف فعالیت، این باشد که فرد درک بهتری از نحوه، کار محیط طبیعی و انسانی پیدا کند.

ایزدی تأکید کرد: گردشگری پایدار با تلفیق آموزش این امکان را ایجاد می‌کند که افراد یک محیط حفاظت شده را دیده و با آن ارتباط برقرار کنند، بدون آنکه منابع را از بین برده و یا متضرر کنند.

گفتنی است در این همایش یک‌روزه، سخنرانی‌های علمی با موضوعات نقش گردشگری علمی و آموزشی در توسعه پایدار گردشگری، دیپلماسی علمی گردشگری، نقش و اهمیت سمن‌ها در گردشگری پایدار، اکوتوریسم راهکارهایی برای توسعه و حفاظت از طبیعت و میراث‌های فرهنگی، ضرورت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری علمی و آموزشی در جاذبه‌های تاریخی، نقش اقتصاد تجربه در کارآفرینی جوامع محلی، تفریح و آموزش در گردشگری و برنامه‌ریزی و استفاده از ارزش‌ها و کارکردهای گردشگری تالاب‌ها با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا معاون فناوری اصفهان ایران گردشگری پوشش استان اصفهان منابع طبیعی گردشگری استان ایجاد اشتغال جامعه توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی طبیعت اقتصاد دانشگاه صنعتی اصفهان گردشگری علمی و آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان گردشگری پایدار توسعه پایدار استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران

عطا حسن‌پور در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی لرستان در سالن جلسات این مجموعه با اشاره به اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌ها در حال توسعه و گسترش است و ما شاهد ارتباطات خوب این نهاد انقلابی با مسئولان و مدیریت استان هستیم، ادامه داد: مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان، مرکز امیدی برای کسانی که از داشتن فرزند ناامید هستند.
وی با یادآوری اینکه در وزارت میراث فرهنگی۳۰ میز تخصصی تشکیل شده که در این راستا چندین میز گردشگری ازجمله ژتوتوریسم، اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی در لرستان تشکیل شده است، افزود: میز‌های تخصصی گردشگری در هر استان به تناسب پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد و در هر منطقه چند میز تخصصی گردشگری، تشکیل می‌شود.
وی تصریح کرد: در این راستا همایش سراسری گردشگری کشاورزی با هدف آموزش گردشگری کشاورزی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی لرستان، با حضور مسئولان عالی وزارت گردشگری به مدت سه روز در استان برگزار شد.
حسن‌پور با اشاره به اینکه بزرگترین بانک ژن گیاهان دارویی در مناطقی از لرستان ازقبیل اشترانکوه، تمندر، گله بادوش و خلیل آباد لرستان وجود دارد، افزود: گردشگری کشاورزی علاوه بر آشنا کردن مردم با محصولات کشاورزی می‌تواند در جهت اقتصادی کردن کشاورزی نیز موثر باشد کمااینکه فقط یک نمونه گیاهان دارویی لرستان به نام کرفس‌کوهی به قیمت ۵ میلیون تومان است.
وی با اشاره به ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری توسط میراث‌فرهنگی لرستان گفت: این بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند سد ایوشان، سد شهید بروجردی، کاروانسرای چمشک، گوشه شهنشاه و… را شامل می‌شوند.
حسن‌پور با بیان اینکه جشنواره‌ها، برنامه‌ها و نمایشگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از زمینه‌های همکاری این اداره‌کل با جهاد دانشگاهی خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت انتشارات جهاد دانشگاهی و از طرفی کتاب‌هایی از قبیل معماری‌های لرستان، پل‌های تاریخی لرستان و جاذبه‌های گردشگری لرستان آماده چاپ هستند می‌توان در این راستا از ظرفیت انتشارات این نهاد انقلابی استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی هتل داری را از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک این اداره‌کل و جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما تلاش در جهت ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بود که در این راستا غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • سرپرست جدید پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منصوب شد
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟