Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


بحران سیاسی ۱۹۹۳در روسیه؛ توپ بستن پارلمان!

 

پس از فروپاشی شوروی ساختار اقتصادی روسیه یک شبه از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منجر به فاجعه اقتصادی و اجتماعی در روسیه شد و هزاران نفر به زیر خط فقر رفتند. بوریس یلتسین که آن زمان رئیس‌جمهور روسیه بود برای حل مشکلات شروع به اصلاحاتی کرد که با مخالفت نمایندگان شورای عالی شوروی رو به رو شد. نمایندگان مدعی بودند که تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از رئیس‌جمهور است و برنامه استیضاح او را در سر داشتند. پس از بالا گرفتن درگیری‌های سیاسی و دو نیم شدن جامعه سر حمایت از مجلس یا دولت کار به درگیری نظامی کشید و تانک‌های زیر دست یلتسین به سمت پارلمان روسیه آتش گشودند. این درگیری‌ها منجر به مرگ صدها تن شد و نهایتا با مداخله نیروهای ضد تروریستی که زمانی زیر نظر کا گ ب فعالیت می‌کردند ماجرا به پایان رسید. بسیاری بر این باور هستند که تک تیراندازانی ناشناس با شلیک هدفمند به مردم، به دنبال تشدید شرایط و ایجاد بحران بودند؛ هرچند تحقیقات بعدی موفق به کشف هویت این افراد نشد. اما از این جهت که این اتفاقات منجر به افزایش شدید اختیارات ریاست‌جمهوری برای یلتسین و کاهش شدید اختیارات پارلمان شد. بسیاری باور دارند که این تک‌تیراندازها مزدورانی بودند که یلتسین به روسیه دعوت کرده بود.تصاویر نفس‌گیر از اتفاقات مسکو در سال 93 همراه با توضیحات بیشتر را در ویدیو تابناک ببینید.

 


چگونه حکومت عراق خلع سلاح و ساقط شد؟

 

پس از حمله ارتش بعث عراق به کویت و اشغال کویت که با واکنش نظامی ائتلافی به رهبری آمریکا همراه شد، دولت‌های عربی از ناحیه صدام که پیش از این بازوی آن‌ها در مقابله با ایران بود، احساس نگرانی کردند و دولت‌های غربی نیز با محوریت آمریکا به سمت خلع سلاح عراق و ساقط کردن رژیم بعث سوق یافتند؛ تحریم‌هایی که منتهی به روند نفت برابر غذا شد و اقتصاد عراق را متلاشی کرد. همزمان آمریکا پس از اشغال نسبتاً سریع افغانستان، نیرو‌های نظامی اش در خاورمیانه را به ۲۰۰ هزار نفر افزایش داد. در چنین شرایطی، صدام حسین در ۱۱ اسفند ۱۳۸۱ پذیرفت که موشک‌های الصمود ۲ از آخرین بقایای توان موشکی اش را نیز دستور بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل نابود کند و بدین ترتیب، روند خلع سلاح عراق کامل شد. در مقابل تسلیم عراق، آری فلشر سخنگوی کاخ سفید گفت: «اقدام اخیر عراق نشان دهنده ترفند و فریبکاری است که آمریکا پیش بینی کرده بود. آمریکا خواهان رهبری ائتلافی از کشور‌های مایل به منظور خلع سلاح صدام حسین است.» هفده روز بعد یعنی در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱، عراق مورد حمله آمریکا قرار گرفت. این مستند تاریخی تکان دهنده از روند خلع سلاح تا اسقاط رژیم بعث عراق را که دفتر مولتی مدیا تابناک تهیه کرده را تماشا کنید.

 


اعدام ویلیام جویس ملقب به لرد هاو هاو

 

در جریان جنگ جهانی دوم، نازی‌ها از یک سیاست‌مدار فاشیست به نام ویلیام جویس برای پخش پروپاگاندا استفاده می‌کردند. جویس در آمریکا به دنیا آمده بود و در سال ۱۹۴۰ به آلمان مهاجرت کرده و آنجا شهروندی کسب کرده بود. ولی پدر و مادر او بریتانیایی بودند و لهجه بریتانیایی او برای اجرا‌های رادیویی نازی‌ها ایده‌آل بود. در طول مدت فعالیت خود، او به جز اجرای برنامه ندای آلمان برای اسرای جنگی بریتانیایی پروپاگاندا هم می‌نوشت. بعد از پایان جنگ او دستگیر و محاکمه و نهایتا به خیانت محکوم و اعدام شد. او تا آخرین لحظه از باور‌های خود دست برنداشت و به نژادپرستی خود افتخار کرده و به مردم بریتانیا در مورد خطر امپریالیستی شوروی اخطار داد!

 


از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو

 

انقلاب دسامبر رومانی که در دسامبر سال ۱۹۸۹ رخ داد و بخشی از انقلاب‌های ۱۹۸۹ محسوب می‌شود، شاید یکی از دراماتیک‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم باشد. پس از چهل سال حکومت یک نظام کمونیستی با سیاست‌های اقتصاد ریاضتی، تصمیم به اخراج یک کشیش در شهر تیمیشوارا جرقه شورش‌هایی بود که در چند روز باعث سقوط حکومت نیکولای چائوشسکو شد. پس از شورش‌های تیمیشوارا طبق روال همیشه چائوشسکو تصمیم گرفت که برگزاری تظاهرات در بخارست قدرت در خطر خود را تحکیم بخشد و حمایت مردم از دولت خود را نشان دهد. تعداد زیادی از کارگران با تهدید به اخراج به میدان کاخ ـ که بعد‌ها میدان انقلاب نامیده شد ـ آورده شدند و مراسم به صورت زنده از تلویزیون ملی پخش شد. اما جمعیت حاضر که همه ناراضی از شرایط موجود بودند، به جای تشویق‌های همیشگی شروع به اعتراض کرده و نظم مراسم به هم خورد. پخش این اعتراض گسترده از تلویزیون ملی برای چائوشسکو نتیجه معکوس داشت. مردم به خیابان‌ها ریختند و نظامیان نیز با حمایت از مردم به چائوشسکو پشت کردند. سازمان امنیتی رومانی، سکوریتاته توان کنترل شرایط را نداشت و چائوشسکو مجبور شد که با همسرش سوار بر هلیکوپتر فرار کند. اما نتوانست مدت زیادی پنهان شود و نهایتا دستگیر، محاکمه و اعدام شد. تصاویر این لحظه تاریخی و محاکمه و اعدام رئیس‌جمهور رومانی سوسیالیست را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. (هشدار: این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.)

 


گروگان‌گیری سفارت ایران در لندن

 

چند سال پس از پیروی انقلاب اسلامی شش مرد مسلح با گذرنامه‌های عراقی وارد لندن شدند و پس از چند روز تمرین و آمادگی در روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۳۰ آوریل ۱۹۸۰) به سفارت ایران در لندن حمله کردند. این گروگانگیری که شش روز به طول انجامید با پشتیبانی دولت صدام انجام شده بود. این شش مرد مسلح که در عراق آموزش دیده بودند، خواستار آزادی برخی زندانیان سیاسی و استقلال خوزستان بودند و خود را عضو سازمان‌هایی معرفی می‌کردند که خواستار حقوقی چون تدریس زبان عربی و اولویت صرف درآمد‌های نفتی خوزستان در خوزستان و سپس ایران بودند. بعد از شروع هشت سال دفاع مقدس، این واقعه تا حد زیادی در اثر جنگ از خاطر مردم رفت. گزارش بی‌بی‌سی از این واقعه را همراه با تصاویری از عملیات نجات گروگان‌ها را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین بسته ویدیویی تابناک تاریخ مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند

صدها تن از حامیان فلسطین در انگلیس عصر چهارشنبه (به وقت محلی) مقابل پارلمان انگلیس تجمع کرده و ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار تحریم تسلیحاتی این رژیم شدند.

به گزارش مشرق، شرکت کنندگان از اقشار و ملیت‌های مختلف، توقف جنگ در غزه و امدادرسانی فوری به ساکنین این منطقه را خواستار شدند. آنها در حالی که پرچم فلسطین را به اهتزاز در می‌آوردند شعارهایی را در خصوص عدالتخواهی برای مردم فلسطین و پایان نظام آپارتاید سر دادند. افراد حاضر همچنین شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها «اسرائیل را مسلح نکنید»، «دست از محاصره غزه بردارید» و «فلسطین را آزاد کنید»، نوشته بود.

در این حرکت اعتراضی، شماری از نمایندگان مجلس، فعالان مدنی و حقوق بشری سخنانی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، انتقاد از مواضع حمایتی لندن از این رژیم و ضرورت تحریم رژیم اسرائیل بیان کردند.

جان مک دانل وزیر پیشین دارایی کابینه در سایه انگلیس (حزب کارگر) در سخنانی، گفت: ما از دولت پرسیدیم که چه اقداماتی را برای تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی صورت داده‌اید. پاسخ داده‌اند که ما تحریم‌هایی را وضع کرده‌ایم. ما پرسیدیم که چه تعداد شهرک نشین اسرائیلی را در طول این مدت تحریم کرده‌اید که پاسخ داده‌اند دو نفر.

وی افزود: درحالی که ده‌ها هزار شهرک نشین اسرائیلی کرانه باختری را اشغال‌ کرده‌اند، دولت انگلیس فقط دو نفر را شناسایی کرده که شایسته تحریم‌ هستند، این درحالیست که ما از کیفیت تحریم‌ها نیز آگاه نیستیم.

مک دانل تصریح کرد: آنچه در کرانه و غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و ما با مردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم. در عین حال به بنیامین نتانیاهو و کابینه او می‌گوئیم که ما او را مسئول کشتار مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه می‌دانیم.

این قانونگذار انگلیسی، افزود: امیدوارم روزی را شاهد باشم که نتانیاهو و کابینه‌اش در دادگاه لاهه به‌ عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.

این اظهارات وی با تشویق حضار مواجه شد.

در ادامه بل ربیرو اندی نماینده مجلس عوام انگلیس مطالبی را در نقد مواضع حمایتی لندن از رژیم صهیونیستی بیان کرد و گفت: دولت ما نه تنها جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند بلکه به این رژیم سلاح هم می‌فروشد. با این کار، ما در جنایات جنگی اسرائیل همدست هستیم.

وی بر همین اساس خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شد و افزود: ما از دولت می‌خواهیم که کشور ما را در این جنگ هولناک شریک نکند.

سایر سخنرانان حاضر در این تجمع نیز در سخنانی، بر لزوم تداوم فشارها برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و پایان جنگ غزه تاکید کردند.

فشارها علیه دولت انگلیس برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به ویژه در پی کشته شدن سه امدادگر این کشور در حمله هوایی ارتش (ررژیم) اسرائیل به کاروان یک نهاد بین‌المللی حقوق بشری در غزه رو به افزایش است.

یافته‌های یک نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند.

روز گذشته (سه‌شنبه) نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند که در آن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیس هم دو هفته پیش طی دو نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند.

حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرجمعیت انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.

از سویی سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام به تازگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزرای تجارت و خارجه انگلیس با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ غزه هشدار داد که دولت لندن با حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در فاجعه انسانی در این باریکه شریک است.

در این نامه آمده است: یک آتش بس فوری، بی قید و شرط و دائمی برای توقف مرگ و ویرانی حیاتی است. پایان دادن به فروش تسلیحات گامی مهم در این راستا به شمار می‌رود. آتش بس تنها راه معنادار برای رساندن کمک و امن‌ترین راه برای بیرون راندن گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) است.

نویسندگان بر همین اساس نوشته‌اند: ما از شما می‌خواهیم که به سرعت مجوزهای فروش و صادرات سلاح به (رژیم) اسرائیل را تعلیق و درخواست برقراری آتش بس فوری و دائمی را مطرح کنید.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که موضوع تحریم تسلیحاتی اسرائیل به سطح جدیدی‌ از نگرانی‌ها در انگلیس تبدیل شده و در صورت تداوم جنگ غزه، دولت لندن به ویژه در آستانه انتخابات سراسری با انتخاب‌های دشواری روبرو است.

دیگر خبرها

  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • حتی با چراغ سبز آمریکا هم به ایران حمله نمی‌کنیم | یکی بگوید روزی ۳ هزار موشک ایرانی را چگونه ساقط کنیم؟
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • معاون سیاسی طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل «دفاع مشروع» بود
  • نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟