Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@16:24:34 GMT

هیاهوی انتخاب شهردار ایلام

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۶۸۳۶

هیاهوی انتخاب شهردار ایلام

ایلام از معدود مراکز استان‌های کشور است که پس از شش ماه از فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر، هنوز شهردار خود را نشناخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، شهر ترکیبی ناهمگون و پیچیده از شرایط و پدیده‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و... است و اداره مؤثر آن ها مستلزم داشتن مدیران کارآمد و مجرب است چرا که آنان بر شهروندان و عوامل زیر ساختی اعم از زیر بنایی وروبنایی نظیر احداث مراکز فرهنگی و ورزشی، تمدیدات و تجهیزات حمل و نقل شهری،فضاهای سبز شهری، سیماسازی شهری،معابر و ساختمان های شهری،هویت اجتماعی و قوانین و مقررات شهری ودر یک نگرش کلی توزیع و ارائه خدمات شهری، رهبریت و مدیریت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس یکی از ابزارها و مکانیزم های مهم بنیادی و اثر گذار که تأثیر فزآینده و تعیین کننده بر عوامل سازنده شهری دارد،خدمات شهری و نقش آن در جهت تحقق توسعه مدیریت شهری است. هر فعالیت اجتماعی و اقتصادی بدون وجود مدیریت سازمان یافته با اهداف و برنامه های مدون سبب بی نظمی و از هم پاشیدگی در ساختارفرآیند توسعه خواهد شد و به همین خاطر شهرها به لحاظ متنوع بودن و پیچیدگی و به عنوان یک سامانه ی (System)هدفمند و نظامند، نیازمند یک نظام مدیریت شهری سامان یافته می باشند که به تعیین اهداف و برنامه های مدون پرداخته وفعالیت عناصر مختلف شهری را هماهنگ کنند.

این نظام مدیریت شهری سامان یافته که بتواند برنامه مدون و فعالیت عناصر مختلف شهری را هماهنگ کند در شهر ایلام به عنوان مرکز استان دچار اختلال شده است.

امروزه یکی از مهمترین رکن های اساسی در توسعه شهری انتخاب یک شهردار قوی و متخصص برای تحول آفرینی در مدیریت شهری است چرا که انتخاب شهرداری کارآمد و توانمند است که می تواند برای یک دوره چهار ساله شهر و سازمان مدیریت شهری را در تعاملی اثربخش با شهروندان و سایر ذی‌نفعان کلیدی، به شکل شایسته‌ای مدیریت و رهبری کند

انتخاب شهردار همانند انتخاب دیگر مسئولان شهری و کشوری از جمله مقوله هایی است که قانونگذاران به صراحت درباره آن موضع گرفتند.

بر اساس ماده یک آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار شورای شهر و روستا موظفند تا یک ماه بعد از انتصاب شدن شهردار منتخب خود را به وزارت کشور (در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر)یا استانداری (در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ) معرفی کنند.

از طرف دیگر تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران وزارت کشور و هم استانداری ها مکلفند تا ۱۰ روز بعد از معرفی شهرداران پیشنهادی، پس از بررسی و استعلام های لازم نظر نهایی خود را اعلام کنند .

هرچند مدت شش ماه است که شهرداری ایلام با سرپرست اداره می‌شود و مردم همچنان چشم انتظار انتخاب شهردار هستند

از آغاز بکار ششمین دوره شورای اسلامی شهر ایلام تاکنون اعضا دو گزینه را برای تصدی شهرداری ایلام معرفی کرده‌اند که صلاحیت این افراد به تایید مراجع ذی صلاح نرسید.

رئیس شورای شهر ایلام می‌گوید: تا ده روز آینده از میان گزینه‌های مورد بررسی فرد دارای صلاحیت برای شهرداری ایلام انتخاب می‌شود.

سعید انوری پور افزود: شورای شهر در تلاش است تا فردی که واجد شرایط و صلاحیت است را به عنوان شهردار معرفی کند.

شهر ایلام مرکز استان ایلام داری بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

سرپرست شهردار ایلام استعفا داد؛

خالق منصوری سرپرست شهرداری ایلام استعفا کرد.

سعید انوری پور رئیس شورای اسلامی ایلام در این ارتباط گفت: با توجه به استعفای کتبی خالق منصوری سرپرست شهرداری ایلام و انتشار آن در فضای مجازی، با اکثریت آرا با استعفای ایشان موافقت و در ادامه حمدالله نصرت پور به عنوان سرپرست شهرداری ایلام منصوب شده است.

اعضا شورا ۶ نفر را به عنوان گزینه های پیشنهادی شهرداری ایلام معرفی کردند

محمد سلطانی رییس اداره روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری ایلام گفت:اعضای شورای شهر ایلام از بین ۱۶ نفر گزینه شهرداری ایلام و با بررسی رزومه و برنامه های این افراد در نهایت به ۶ نفر رای موافق دادند.

وی افزود: رزومه و برنامه این افراد منتخب شورا برای بررسی و تایید یا عدم تایید به مراجع ذیصلاح ارسال می شود.

سلطانی ادامه داد: اعضای شورای شهر ایلام پس از تایید هر تعداد از این افراد توسط مراجع قانونی، در نهایت از بین افراد تایید شده به یک نفر به عنوان شهردار ایلام رای می دهد.

وی تاکید کرد: معرفی همزمان این ۶ نفر به مراجع مربوطه و بررسی رزومه و برنامه های آنها موجب تسریع در روند انتخاب شهردار ایلام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: شهردار منتخب شهر ایلام تا قبل از پایان سال جاری و پیش از آغاز سال جدبد انتخاب شود.

تاخیر در انتخاب شهرداران به ضرر شهروندان

با نگاهی به وضعیت نابسامان برخی از شهرهایی که همچنان بدون شهردار پیش می روند به نظر می رسد ضروری است تا هر چه زودتر  کار انتخاب و تایید شهردارپایان یابد تا شاهد مدیریت حرفه ای در شهر ایلام باشیم.

انتخاب شهردار نیز همانند انتخاب دیگر مسئولان شهری و کشوری از جمله مقوله هایی است که نیاز به بررسی مخصوص به خود را دارد. می توان گفت شهرداران به عنوان عهده‌داران یکی از مهمترین مناصب اجرایی کشور به شمار می روند که تصمیمات اجرایی آنها مستقیماً بر زندگی شهروندان اثرگذار است و نیاز است تا انتخاب آنها بر اساس قوانین باشد.

انتهای پیام/الف

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرداری ایلام انتخاب شهردار سرپرست شهردار شهردار ایلام مدیریت شهری شهر ایلام شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۶۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نخستین رویداد خلاقیت و نوآوری مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، در روز اول این رویداد، نشست اکوسیستم نوآوری شهری با حضور محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد ، در سالن شهدای شهرداری برگزار شد و در حاشیه آن از محصولات نوآورانه شهرداری مشهد رونمایی شد.

شهردار مشهد در این نشست  گفت: مسائل و مشکلات خاص خود را که در شناسایی و حل آن از دست خودمان بر نیاید را با کمک شرکت‌های دانش بنیان حل می‌کنیم؛ این موضوع مستلزم گام برداشتن مجموعه‌های دانش بنیان به سوی مدیریت شهری است.

محمدرضا قلندرشریف افزود: برای حل بحران‌ها با استفاده از خلاقیت و نوآوری حاضریم بیشترین هزینه را انجام دهیم، اما انتظار داریم خلاقیتی به کار گرفته شود که در کمترین زمان ممکن و مسیری مطمئن شاهد بازخورد مثبت باشیم.

وی گفت: امروز داشته‌های ما ناشی از استفاده بهینه از نوآوری و عقب ماندگی‌ها ما ناشی از بی توجهی به خلاقیت است.

شهردار مشهد افزود: سازمان‌های دولتی یا خصوصی هرگاه به سوی خلاقیت و نوآوری رفته با پیشرفت مواجه شده و در غیر این صورت شخصیت غیرمستقلی به خود گرفته است و همواره نیازمند بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهدمقدس هم در ادامه گفت: در این دوره مدیریت شهری بحث خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای دارد و در بودجه امسال شهرداری نیز بخش‌های ویژه‌ای برای خلاقیت و نوآوری در نظر گرفته شده است.

فاطمه سلیمی افزود: افرادی که در کشور ماندند اهمیت دارند، علم و دانش باید در این مملکت بماند، اما شهرداری باید این مسیر را باز کند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های خلاق و فناور طرح‌های و ایده‌هایی را پیشنهاد دهند که شورا بتواند حمایت کند، کمک می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در ادامه این نشست گفت: شهر مشهد ویژگی‌های خوبی دارد و ما ضمن تلاش برای حفظ آنها، باید پیش برندگی و برند بودن بعضی از این‌موضوعات را در این شهر دو چندان کنیم.

جمال حسن بارانی افزود: اقداماتی مدیریت شهری مشهد مورد توجه سایر کلانشهر‌ها و مراکز استان به ویژه در زمینه نوآوری و هوشمندسازی قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • شهرداری‌های استان اصفهان اولویت طرح‌ها را مشخص کنند
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند
  • در راستای تامین منافع شهروندان در کنار شهردار خواهیم بود
  • شهردار اصفهان راهبرد انتصابات اخیر را تبیین کند
  • دارایی‌های مختلف شهرداری بورسی می‌شوند
  • کمربندی ۱۵ خرداد شهرکرد در آستانه تکمیل شدن
  • ساختار و مبلمان شهری سعدآباد بهبود می‌یابد
  • آغاز نخستین رویداد خلاقیت و نوآوری مشهد