Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:43:11 GMT

جایزه علمی ای که خود به دنبال برترین محققان می گردد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۲۵۹۱

جایزه علمی ای که خود به دنبال برترین محققان می گردد

به گفته دبیر ششمین دوره جایزه ثبوتی-خواجه پور، محققان خود را برای این جایزه کاندیدا نمی کنند، بلکه اعضای این جایزه به دنبال محققانی هستند که در حوزه کاری خود تحقیقات برجسته ای را در ایران و یا سطح بین المللی اجرایی کرده باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهادی ثبوتی دبیر ششمین جایزه ثبوتی-خواجه پور در مراسم تقدیر از برگزیدگان این دوره از جایزه، با بیان اینکه این جایزه برای تجلیل از پژوهشگران جوان از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی برگزار می شود، گفت: فکر برگزاری این جایزه مربوط به ۱۰ سال قبل مقارن با پایان فعالیت بنیانگذاران دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در آن زمان گروهی از اعضای هیات علمی این دانشگاه تصمیم گرفتند جایزه‌ای به نام دو استاد بنیانگذار دانشگاه یعنی دکتر ثبوتی و دکتر خواجه پور برگزار شود و از همان ابتدا مقرر شد تا این جایزه به پژوهشگران جوان اعطا شود.

ثبوتی، ایجاد محیطی برای فعالیت پژوهشگران جوان با آرامش و بدون دغدغه را از اهداف اعطای این جایزه نام برد و یادآور شد: با چنین رویکردی جایزه ثبوتی-خواجه پور برای تقدیر از پژوهشگران جوان بنیان گذاشته شد.

دبیر ششمین دوره جایزه ثبوتی این مراسم را مراسم پنجمین و ششمین دوره جایزه دانست و توضیح داد: پنجمین دوره مربوط به سال ۹۸ است که به دلیل شیوع کرونا این برنامه کنسل شد و سال ۹۹ نیز این روند بود و در نهایت امروز دو دوره پنجم و ششم برگزار شد.

وی با اشاره به اسامی برندگان دوره‌های اول تا چهارم این جایزه، خاطر نشان کرد: این جایزه از افراد نمی خواهد که خودشان را کاندیدا کنند، بلکه خودش به دنبال کاندیدا می گردد؛ از این رو یا اعضای اجرایی این جایزه کاندیداها را معرفی می کنند و یا از صاحبنظران و دانشگاهیان شناخته شده برای معرفی کاندیداها دعوت به عمل می آورد.

ثبوتی ادامه داد: پس از بررسی رزومه های کاندیداها، تعداد ۳ نفر انتخاب و به هیات امنای جایزه معرفی می شوند و کاندیداها بر اساس شاخص‌هایی چون رزومه علمی آنها، تعداد و کیفیت مقالات، تعداد ارجاعات آنها و به مرجعیت آنها مورد ارزیابی قرار می گیرند. ولی مهمتر از همه سعی می شود که آیا فرد در زمینه تحقیقاتی مشخصی، در جامعه علمی شناخته شده است و همچنین تحقیقات برجسته در ایران و دنیا اجرایی کرده باشد.

دبیر این جایزه با تاکید بر اینکه برگزیدگان همراه از میان افرادی که دارای تحقیقات برجسته هستند، انتخاب می شوند، ادامه داد: بعد از بررسی های فراوان طی این دو سال، برگزیدگانی انتخاب شدند که به این شرح است:

برندگان دوره پنجم شامل

دکتر محمد مهدی نجف‌ پور از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان در رشته شیمی، دکتر فاطمه سوری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رشته‌ علوم زیستی

برندگان دوره ششم

دکتر داود میرزائی از دانشگاه اصفهان در رشته‌ ریاضی، دکتر مهدی زارعی از دانشگاه شیراز در رشته‌ علوم زمین، دکتر یاسر عبدی از دانشگاه تهران و دکتر حمیدرضا افشار از دانشگاه فردوسی مشهد مشترکا در رشته‌ فیزیک.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگران جوان جایزه ثبوتی خواجه پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و افزود: در این زمینه فعالیت فرهنگی را توسعه داده ایم، از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است. همچنین برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان شناخته می‌شوند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این بروندادهاست و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند، اضافه کرد: این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور و رشد علمی است.

زلفی‌گل همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

دیگر خبرها

  • آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل
  • مقوله حجاب اولویت دانشگاه است
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • (تصاویر) رئیسی در کراچی دکتر شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی