Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا لاور در «سلام تهران» با بیان تفاوت خوشبختی و موفقیت، گفت: از نظر روانشناسی اجتماعی موارد دوگانه‌ای داریم که در گفتمان عمومی جامعه با یکدیگر ترکیب می‌شوند و پس‌ازآن اتفاقاتی می‌افتد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند مثلاً در فضاهای عمومی معمولاً افرادی که رتبه‌های برتر کنکور را به دست می‌آورند میگوییم افراد موفقی هستند یا کسانی که درجه درآمدی بالایی داشته باشند می‌گوییم از نظر اقتصادی افراد موفقی هستند اما با گروه بسیار زیادی از مردم مواجه هستیم که لزوماً رتبه برتر کنکور را به دست نیاورده‌اند، درآمد بالایی ندارند و غیره اما احساس رضایت خوبی از زندگی خود دارند  و سطح رضایتمندی آن‌ها از زندگی بالا است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مثالی در این تفاوت، عنوان کرد: بین گروه‌های مختلف مردم ‌داریم کسانیکه موفق هستند اما احساس رضایت و خوشبختی ندارند؛ وقتی کسی احساس خوشبختی می‌کند که نسبت به دارایی‌ها، سرمایه‌ها و ظرفیت‌هایش به میزان و حدی که باید تلاش کرده باشد اما اگر کمتر تلاش کرده باشد این احساس را نخواهد داشت. مثلاً اگر کسی برای کنکور توان دارد که روزی ۴ ساعت درس بخواند و ۳ ساعت و نیم درس خوانده باشد و رتبه‌اش نیز ۲۰۰۰ ‌شود احساس خوشبختی می‌کند اما اگر کسی توانش این باشد که روزی ۱۰ ساعت درس بخواند اما فقط روزی ۶ ساعت مطالعه کند حتی اگر رتبه زیر ۱۰۰ را به دست بیاورد آن احساس رضایت و خوشبختی را نخواهد داشت.  

استاد دانشگاه با بیان اینکه شاخص ما نسبت به خوشبختی و موفقیت این است که نسبت به فضاهای عمومی جامعه گزینه‌هایی را برای ما پررنگ می‌کنند، ابراز داشت: ممکن است در فضاهای هنری با افرادی مواجه شویم که مشهور هستند اما از آن فضای هنری خود احساس رضایت نداشته باشند. از طرفی افرادی از هنرمندان را داریم که توان هنری خود را به کار می‌گیرند و از آن اثر هنری که دارند احساس رضایت می‌کنند. در فضای مادی نیز به همین صورت است مثلاً افرادی را داریم که به‌صورت معمولی زندگی می‌کنند اما سطح رضایتمندی و خوشبختی آن‌ها بالا است مثلاً جوانی داریم که غذای ساده خود را به پارک برده و با یکدیگر می‌خورند و لذت می‌برند از طرفی زوج‌هایی نیز هستند که با وجود داشتن خودروهای گران‌قیمت اما رضایت زیادی ندارند.

لاور با اشاره به اهمیت تغییر نوع نگاه در زندگی و رسیدن به خوشبختی، مطرح کرد: باید دید چه اتفاقاتی در فضای اجتماعی ما رقم می‌خورد که وقتی ما به تصمیم‌های فردی می‌رسیم دستگاه‌های محاسباتی ما درست کار نمی‌کند اگر ما نگاهمان را شفاف‌تر و دقیق‌تر کرده و منطق عقلانی داشته باشیم حتماً خوشبختی بسیار دست‌یافتنی‌تر خواهد بود. اصولاً عقلانیت نیز با دانش فرق می‌کند بسیاری از افراد قدیمی عقلانیت در زندگی‌شان بیشتر از امروز بوده است شاید امروزه مواجه هستیم با افرادی که از نظر تحصیلی سطح بالاتری دارند اما عقلانیت و مفهوم متفاوتی از دانش است.

وی با بیان مفهوم شادکامی، گفت: تعریف شادکامی نشاط مستمر پایا و ماندگار است یعنی مثلاً اگر در یک مراسم و جشن شرکت می‌کنیم و لبخندی به چهره‌مان آمده و شاد می‌شویم مقطعی است و پس‌ازآن همچنان احساس ناراحتی برای ما وجود دارد یعنی به آن شادکامی نرسیده‌ایم. شادکامی نشاطی است که مبتنی بر سعه‌صدر اتفاق می‌افتد و مبتنی بر شادی ماندگار رقم می‌خورد؛ یعنی آن‌هایی که حال دلشان خوب است و با فرازوفرودهای زندگی تکانه‌های سنگین وارد زندگی‌شان نمی‌شود.

مشاور خانواده با اشاره به مفهوم شادی؛ اظهار داشت: شادی آن است که وقتی در محیط شاد و جشن قرار گرفته یا مثلاً لطیفه شنیده می‌شود و به‌صورت مقطعی خوشحال اتفاق می‌افتد. شادی حتماً خوب است و باید وجود داشته باشد اما اساس زندگی انسان‌ها با شادکامی است؛ شادکامی وقتی اتفاق می‌افتد که ما شادی‌های زندگی‌مان پایدار و مانا باشد. شادکامی نیز به حال دل افراد برمی‌گردد و بستگی به نگاه افراد به زندگی دارد و همان نگرش است که باعث شادکامی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مهارت‌آموزی سبب رونق اقتصاد خانواده‌ها می‌شود چهره پنهان خشونت خانگی علیه مردان/ پدرها از دایره عاطفی خانواده کنار گذاشته می‌شوند

۲۳۵۲۳۱

کد خبر 1607149

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خانواده سلامت خانواده ازدواج احساس رضایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی‌ها چه مهارت‌های جالبی دارند؟ | سرگرمی‌های خرد، ثروت‌هایی کلان

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: اما پیشنهاد بهاری ما به شما این است که به‌جای تمرکز روی تغییر در موضوع‌های اصلی زندگی مثل شغل جدید، تحصیلات تازه و مسیرهای زندگی متفاوت که سخت و دست‌نیافتنی است، کمی به فکر تغییر روی مسائل جزئی و کسب مهارت‌های جدید باشید.

بیش‌تر بخوانید: چطور به رشد شخصیت کودکانمان کمک کنیم؟ | والدین چمن‌زن نباشیم!

بررسی زندگی افراد موفق نشان می‌دهد که گاهی کسب مهارت در یک سرگرمی جدید و متفاوت با شغل اصلی سلبریتی‌ها را خلاق‌تر، انعطاف‌پذیرتر و موفق‌تر کرده است.

بافتنی، زنبورداری، معرق، اشتیاق به ستاره‌ها و... از این دسته از مهارت‌ها هستند، مهارت‌هایی ساده و دست‌یافتنی که در شرایط نابسامان زندگی، به داد افراد موفق می‌رسند و باعث می‌شوند دوباره امید و آرزو در دلشان جوانه بزند.

مهارت ستاره‌ها

جولیا رابرتز، بازیگر مشهور آمریکایی که جوایز متعددی ازجمله اسکار را کسب کرده، در کنار کار حرفه‌ای، عاشق بافتنی است.

استیون گلن مارتین، بازیگر و کمدین آمریکایی، علاوه بر حرفه اصلی‌اش، بانجونوازی آماتور است.

مارک آلن رافالو هم بازیگر مشهور آمریکایی است که می‌تواند با دوچرخه‌های تک‌چرخ هنرنمایی کند.

سوزان ساراندون، هنرپیشه آمریکایی، در ورزش پینگ‌پنگ دستی دارد. ویل اسمیت، دیوید بکام و تام کروز هم علاوه بر موفقیت در حرفه‌های اصلی خود، شمشیربازی را هم به شکل آماتور دنبال می‌کنند. از این دست سرگرمی‌های آماتور در زندگی سلبریتی‌ها فراوان یافت می‌شود.

مهارت‌های فرعی چه می‌کنند؟

این‌طور به‌نظر می‌رسد که افراد موفق به‌جای سرمایه‌گذاری روی تنها یک ستون اصلی در زندگی، به ایجاد چند ستون فرعی در مسیر زندگی خود می‌پردازند تا اگر تندبادی ناگهانی وزید و ستون اصلی‌شان فروریخت، بتوانند دست به دامن همان ستون‌های آماتور و کوچک زندگی‌شان شوند و خم به ابرو نیاورند تا بتوانند دوباره ستون اصلی زندگی‌شان را بازسازی کنند.

درواقع شاید سرگرمی‌های جزئی در اولویت اصلی زندگی آنها نباشد، اما تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد که این‌ها کلید سلامت روانند و می‌توانند ثروتی جدید در زندگی شما باشند.

کد خبر 844411 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن خبر مهم چهره‌های مشهور مهارت‌ها فرد

دیگر خبرها

  • درباره انسان‌های بی‌مثال معاصر
  • پیش‌نیاز‌های هشت‎گانه یک ازدواج موفق
  • خودشیفته‌ها برای رسیدن به هدفشان دیگران را فدا می‌کنند!
  • ۱۰ نکته برای کاهش استرس
  • آیا خودشیفته‌ها موفق‌ترند؟!
  • ۱۰ نکته برای مدیریت استرس
  • سلبریتی‌ها چه مهارت‌های جالبی دارند؟ | سرگرمی‌های خرد، ثروت‌هایی کلان
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • عشق فضای مجازی به جدایی زوج جوان منجر شد
  • اختلال دوقطبی چیست؟