Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@18:59:21 GMT

سینمای قهرمان محور محقق می شود؟!

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۱۸۸۱

رئیس سازمان سینمایی سوره با بیان‌ اینکه هدف فراخوان «سینما حماسه» گفتمان‌سازی است، گفت: این رویداد ترویجی را مقدمه‌ای می‌دانیم تا بتوانیم به سمت توسعه، ترویج و گفتمان‌سازی سینمای قهرمان‌محور حرکت کنیم تا سوژه‌ها، رخدادها و وقایع متناسب با سینمای قهرمان‌محور را رشد دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نشست خبری دومین رویداد «سینما حماسه» 8 اسفند ماه با پخش پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی در سالن صفارزاده حوزه‌ هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس حوزه هنری خراسان: به‌دنبال هنری هستیم که آینده ایران را ترسیم کند

در ابتدا، «مجید عسگری» رییس حوزه هنری خراسان رضوی به تشریح فعالیت‌های دبیرخانه «هنر حماسی» پرداخت و اظهار داشت: حدود سه سال پیش در حوزه هنری خراسان رضوی به ظرفیت‌سنجی پرداختیم و از یک ایده رونمایی شد که شامل سه ضلعی ظرفیت‌های خراسان، آسیب‌شناسی فضای فرهنگی کشور و تحلیل اجتماعی همراه بود.

وی با تأکید براینکه خراسان بزرگ مهد ادبیات کهن فارسی و شاهنامه فردوسی و ادبیات حماسی است، افزود: این ظرفیت بزرگ ادبیات حماسی با وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) که باعث شده در خراسان ادبیات شیعی بعد از سال‌ها و قرن‌ها پس از شاهنامه بتواند رونق پیداکند به‌همراه حماسه‌سازی‌های انقلاب و دفاع مقدس فضایی را به‌وجود آورد که ما را به این نتیجه رساند که می‌شود از این سرزمین مسئله هنر حماسی و ادبیات حماسی را بیشتر مورد گفت‌وگو قرار داد.

رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی تصریح کرد: هم‌ اکنون فضای هنری خوبی در خراسان وجود دارد اما اینکه بتوانیم فضای هنری برانگیزاننده‌ و امیدوار کننده و آینده‌سازی را برای جمهوری اسلامی و کشورمان داشته باشیم، کمتر به چشم می‌خورد. این آسیب‌شناسی باعث شد که دوستان ما به این نتیجه برسند که مسئله هنر حماسی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند لذا دبیرخانه‌ای تاسیس شد که سعی کرد در چند محور فعالیت داشته باشد.

عسگری با اشاره به فعالیت این دبیرخانه گفت: اولین و مهم‌ترین بحث ما این بود که با ظرفیت‌های نخبگانی در مشهد و سراسر کشور برای گفتمان‌سازی و ترویج این نگاه به هنر جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری در راستای فعال کردن ظرفیت‌های نخبگانی داشته باشیم که رقم خورد و حاصل آن چنین شد که یک الگوواره و نظام‌معنایی برای هنر حماسی تعریف شد که اصلی‌‎ترین نکته آن این شد که ما به‌دنبال هنری هستیم که بتواند آینده ایران اسلامی را ترسیم و فضای جامعه را برای رسیدن به این آینده مطلوب، امیدوار و انگیزش دهد.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: حاصل فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه این رویداد در سه محور پیگیری می‌شود که فعالیت اجرایی است؛ محور اول حوزه‌های پژوهشی و فکری است که در این راستا مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی، تولیدات پژوهشی و ارتباط با فضای دانشگاهی و سفارش پایان نامه و مقالات صورت گرفته است. محور دوم حساس‌سازی جریان هنری است که مهم‌ترین رویداد آن که درحال برگزاری است جایزه «داستان حماسی» است که دبیر علمی آن سعید تشکری بود که هفته گذشته ایشان را از دست دادیم. هدف این جایزه درگیر کردن فضای ادبی کشور با فضای ادبیات حماسی است که در کنار آن نشست‌های ترویجی با هنرمندان در استان‌های مختلف طراحی و برگزار شده است. در کنار این دو محور، بحث نمونه‌سازی تولیدات هنری نیز در حال اتفاق است به ویژه در حوزه تولیدات هنری کلاسیک مانند احیای پرده‌های نقالی روزآمد که یکی از ژانرهای مورد تمرکز دبیرخانه است.

وی با اشاره به نشست «سینما حماسه» گفت: این نشست ویژه یکی از این مدل نمونه‌سازی است که درحال برگزاری است ولی هدف‌گذاری این فراخوان این است که بتوانیم با ورود به تولید فیلم کوتاه داستانی، نمونه‌سازی برای رسیدن به زمینه و بستر برای اینکه در آینده بتوانیم فیلم‌های سینمایی بلند با مضامین حماسی بیشتر و جدی‌تر تولید شود. قطعاً در فضای هنری کشور تولیدات با رویکرد حماسی و انگییزاننده و امیدآفرین وجود داشته است اما به دلیل عدم وجود یک دبیرخانه برای گردآوری این ظرفیت‌ها، این فعالیت‌‎ها کمتر دیده شده است. یکی دیگر از اهدف این رویداد و دبیرخانه، نشان دادن تولیداتی است که طی ۴۳ سال گذشته با موضوع ادبیات حماسه تولید شده است.

عسگری در پاسخ به سوالی اظهار داشت: مقطع تاریخی قبل یا بعد از اسلام در این فراخوان برای ما دارای اصالت نیست لذا رویکرد حماسی و گفتمانی برای ما مهم است. موضوعات فراخوان مشخصاً در فراخوان آمده است که شامل «برداشتی روزآمد ازداستان‌‏ها و شخصیت‏‌های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین از دیرباز تاکنون، وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (فرهنگی، ورزشی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، علمی و…) و ایران آینده است.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با تأکید براینکه دبیرخانه هنر حماسی با یک تحلیل اجتماعی از فضای هنر امروز به انتشار این فراخوان پرداخت است، گفت: نگاه ما این بود که ما در عین‌حالی که برای پیوند بین ادبیات داستانی حماسی و بستانی و کهن‌مان با ادبیات شیعی و دینی و انقلاب اسلامی گلوگاه‌های خیلی خوبی داریم اما در تفکرات مختلف بیشتر به افتراق توجه می‌شود. این مسئله در مشهد و دیگر شهرهای کشورمان وجود دارد؛ ما معتقدیم بین این ادبیات ملی و کهن، ادبیات شیعی و دینی و ادبیات انقلاب اسلامی پیوندهای پویایی وجود دارد لذا تمرکز ما در این دبیرخانه بر ادبیات حماسی است و معتقدیم ادبیات حماسی می‌تواند این سه ضلعی را در فضای جامعه به وفاق و همدلی و وحدت برساند و امیدآفرین و تهیج اجتماعی و ظرفیت برای آینده ایران اسلامی به‌وجود آورد که به قول رهبر معظم انقلاب پیشرفتی که ما امروز در کشورمان داریم «ایرانی و اسلامی است» و این‌ها جداشدنی نیست چراکه در ایران با محتوای اسلامی رقم خورده است.

وی درخصوص تولید فیلم‌های بلند حماسی گفت: باید روند فیلم‌های کوتاه حماسی رونق بگیرد تا بسترهای به‌لحاظ شناسایی هنرمندان و به‌لحاظ رسیدن به مضامین مورد نیاز رقم بخورد. سینمای قهرمان‌محور مورد تمرکز سازمان سینمایی سوره است که با پیوند با این فراخوان حتماً منجر به اتفاقات خوب خواهد شد.

دبیر علمی «سینما حماسه»: واکنش مثبت هنرمندان علت ملی شدن فراخوان است

در ادامه، «سجاد انتظاری» دبیر این رویداد گفت: اولین فراخوان ما سال ۹۸ در حوزه هنری خراسان رضوی به صورت محدود منتشر شد اما فیلمسازان سراسر کشور واکنش مثبت نشان دادند و ما ۱۲۰ فیلمنامه به دبیرخانه رسید که ۶۰ درصد آن مربوط به خارج از استان بود. این موضوع باعث شد فراخوان دوره دوم را ملی منتشر کنیم.

وی افزود: طراحی این رویداد طوری است که ابتدا طرح‌ها را تا پایان فروردین سال آینده پذیرا خواهیم بود و سپس طرح‌های برگزیده مشخص خواهد شد و پس از انتخاب طرح‌های برگزیده یک رویداد چهار روزه با حضور برگزیدگان مرحله اول در مشهد خواهیم داشت. در این مرحله سلسله نشست‌هایی را درخصوص تببین هنر حماسی در سینما خواهیم داشت. این رویداد اردیبهشت ماه در مشهد برگزار خواهد شد. پس از مرحله اول این رویداد یک مهلت یک ماهه داده می‌شود تا فیلم نامه‌ها به دبیرخانه ارسال شود که در نهایت سه یا چهار فیلمنامه برگزیده خواهد شد که برای تولید اثر حمایت صورت خواهد گرفت و ۱۰ فیلم‌نامه برای چاپ در یک کتاب خریداری خواهد شد. مردادماه فیلم‌نامه‌های برگزیده اعلام و برای تولید آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی سوره: «سینما حماسه» مقدمه‌ای است برای سینمای قهرمان‌محور

«حمیدرضا جعفریان» رییس سازمان سینمایی سوره در ادامه این نشست درخصوص نوع حمایت از آثار این رویداد گفت: در سازمان سینمایی سوره برای این کار ارزشمند نقش حامی و پشتیبان را خواهیم داشت؛ این رویداد ترویجی را مقدمه‌ای می‌دانیم تا بتوانیم به سمت توسعه، ترویج و گفتمان‌سازی سینمای قهرمان‌محور حرکت کنیم تا سوژه‌ها، رخدادها و وقایع متناسب با سینمای قهرمان‌محور را رشد دهیم.

وی تصریح کرد: سازمان سینمایی سوره در دو مقطع همراه فراخوان سینما حماسه خواهد بود. مقطع اول مربوط به انتخاب هیئت داوری است که با مشارکت سازمان سینمایی سوره صورت گرفته و سپس فرایند تولید آثار است که مورد حمایت قرار گیرد. امیدواریم طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های خوبی را دریافت کنیم تا با خیال راحت بتوانیم سرمایه‌گذاری لازم را صورت دهیم.

جعفریان خاطرنشان کرد: فیلم‌کوتاه بسته به نوع و عواملی که می‌تواند داشته باشد مقدمه‌ای برای ورود به اتفاقات جدی‌تر در سینما و سریال است.

رییس سازمان سینمایی سوره در پاسخ به سوالی پیرامون امکان تولید انیمیشن در این فراخوان گفت: ما در این فراخوان به انیمیشن نخواهیم پرداخت و تمرکز ما به فیلم کوتاه نیز بخاطر زودبازده بودن آن است چراکه جنس فراخوان و این رویدادها بیشتر ترویجی است لذا در کارهای ترویجی باید حجم اثر موضوعیت ندارد بلکه توجه دادن فضای هنرمندان و فیلمسازان به موضوع مهم‌تر است. میزان حمایت اعلام شده در فراخوان سقف حمایت ما خواهد بود چراکه در فیلم کوتاه می‌توان کارهای کم هزینه‌تری را نیز تولید کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری خراسان رضوی رییس حوزه هنری خراسان سازمان سینمایی سوره سینمای قهرمان محور ادبیات حماسی سینما حماسه گفتمان سازی فیلم کوتاه هنر حماسی فیلم نامه مقدمه ای فضای هنر خواهد شد ظرفیت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پیوستن هنرمندان به پویش مردمی وعده صادق به همت حوزه هنری گلستان

رئیس حوزه هنری گلستان اعلام کرد: هنرمندان و کنشگران فرهنگی می‌توانند با ارسال فیلم از شعرخوانی، قرائت متن، دکلمه و دیگر آثار هنری سمعی و بصری در زمینه وعده صادق به شماره ۰۹۱۱۳۷۰۰۳۶۵ و یا ادمین صفحات حوزه هنری گلستان به این پویش مردمی ملحق شوند.

حسام بنی فاطمه افزود: این آثار در صفحات مجازی حوزه هنری گلستان مانند ایتاء، اینستاگرام و بله بارگذاری می‌شود.

او گفت: علاقمندان به مدت یک هفته برای ارسال آثار خود فرصت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی
  • فراخوان نخستین دوره رویداد ملی حامی هنر منتشر شد
  • فراخوان مردمی «وعده صادق» در استان گلستان منتشر شد
  • «رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها
  • فراخوان پیوستن هنرمندان به پویش مردمی وعده صادق به همت حوزه هنری گلستان
  • فراخوان پیوستن هنرمندان به پویش مردمی وعده صادق
  • تجلیل از فعالان عرصه ادبیات انقلاب اسلامی
  • پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟
  • یک‌هزار پیشنهاد در فراخوان عمومی رویداد «قهرمان مدرسه» ثبت شد