Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در استان خراسان شمالی حد اقل ۳ گسل فعال و طولانی زلزله‌خیز وجود دارد اما این استان تنها یک مرکز لرزه نگاری آن هم با امکاناتی بسیار کم دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد ٬ استان خراسان شمالی از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری٬ رسوبی کپه داغ قرار دارد. پهنه کپه داغ شامل کوه‌های شمال غربی ـ جنوب شرقی، شمال استان خراسان است که از نظر کوه نگاری به هزار مسجد معروف است که در آن گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گسل‌ها و حرکات آن‌ها معمولا با خسارات بسیاری همراه بوده است. از مهم‌ترین گسل‌های این منطقه می‌توان به گسل اسفراین و گسل باغان-گرماب و گسل رباط اشاره کرد. گسل اسفراین با درازای حدود 170 کیلومتر از حاشیه شمال شرقی شهر اسفراین عبور می‌کند. گسل باغان- گرماب با طول 55-50 کیلومتر در مجاورت روستای باغان قرار دارد که به هنگام زمین لرزه 11 اردیبهشت 1308 هجری شمسی (1 مه 1929 میلادی) در کپه داغ به وجود آمد.

گسل رباط قربیل نیز با درازای حدود 125 کیلومتر در این استان است که انتهای شرقی این گسل به 25 کیلومتری جنوب آشخانه می‌رسد.

وقوع چند زمین لرزه مهم در سال‌های 1302 با بزرگی شش و نیم ریشتر و 1375 با بزرگی شش و سه دهم ریشتر و نیز زمین لرزه‌های متعددی با بزرگی 3و 5 ریشتر این استان را در ردیف استان‌های زلزله خیز قرار داده است.

آخرین زلزله بزرگ این منطقه در 23 اردیبهشت سال 96 به وقوع پیوست و زلزله‌ای با قدرت 5.7 ریشتر٬ چندین روستا در اطراف بجنورد و بسیاری از مناطق شهری و سازه‌های تازه ساخته شده در شهرک گلستان این شهر را مورد آسیب جدی قرار داد. در اردیبهشت امسال نیز دو زلزله 5.2 ریشتری بخش های زیادی از مناطق جنوبی استان خراسان شمالی تحت تاثیر و تخریب قرار داد.

با این وجود اما این استان تنها یک مرکز لرزه نگاری آن هم با امکاناتی بسیار کم دارد.

38 روز پس از زلزله سنخواست؛ زلزله‌زدگان خراسان شمالی فراموش شدند+فیلمپس لرزه‌‌های زلزله 5.5 "سنخواست"ریشتری همچنان ادامه دارد/ زلزله 4.7 ریشتری بامداد امروز استان خراسان شمالی خساراتی نداشتروایتی از حجم تخریب‌ها در زلزله اخیر سنخواست؛ مردم زلزله‌زده چگونه «خانه‌دار» می‌شوند + فیلم

استاندار خراسان شمالی چندی پیش در دیدار رییس شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور گفت: با توجه به زلزله خیز بودن استان، باید تنها ایستگاه لرزه نگار استان که در روستای ناوه مستقر است مورد تقویت قرار گیرد.

وی افزود: باید دراعتبارات سال آینده تقویت این ایستگاه لرزه نگار استان مورد توجه ویژه قرار گیرد. هر چند ما نیز از مرکز لرزه نگاری کشور انتظار کمک به حوزه تجهیزات و امکانات این ایستگاه را داریم.

دکتر غلام جوان دولویی به تشریح مطالعات جامع لرزه‌ای بجنورد پرداخت و افزود: مطالعات لرز زمین ساخت، ریز پهنه بندی ژیوتکنیک لرزه ای، تحلیل آسیب پذیری لرزه‌ای ساختمان های مسکونی، تحلیل آسیب پذیری لرزه‌ای زیرساخت و شریان‌های حیاتی و مطالعات کاهش خطر پذیری مدیریت بحران باید برای شهر بجنورد انجام شود.

 

 

انتهای پیام/311/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان شمالی لرزه نگاری لرزه ای گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند

زمین‌لرزه ۴.۱ ریشتری استان سمنان حوالی دیباج را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، ساعت ۰۲:۰۱:۵۹ روز جمعه، سی‌ویکم فروردین زمین‌لرزه ۴.۱ ریشتری استان سمنان و حوالی دیباج را لرزاند.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۵۴.۲، عرض جغرافیایی ۳۶.۳۲ و در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن ۱۲ کیلومتری دیباج (سمنان) ،۲۱ کیلومتری دامغان (سمنان) و ۴۳ کیلومتری مجن (سمنان) بوده است.

کد خبر 745900

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم
  • ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است