Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@16:53:29 GMT

(تصاویر) کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۶۵۱۳

(تصاویر) کشف بزرگترین موج کیهانی باز مانده از بیگ بنگ!

فرارو- یک تیم بین المللی از ستاره شناسان، دقیق‌ترین تصاویر را از بزرگترین موج شوک کیهانی قابل مشاهده از زمین تهیه کردند. این امواج ضربه‌ای غول‌پیکر بسیار بزرگ‌تر از کل کهکشان ما هستند و هنگام برخورد خوشه‌های کهکشانی در پرانرژی‌ترین رویداد‌های پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند.

به گزارش فرارو، جهان ما پر از کهکشان‌هایی است که به طور یکنواخت پخش نشده اند، اما در ساختار‌های وسیعی متمرکز شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین آن‌ها شامل هزاران کهکشان است که «خوشه‌های کهکشانی» نامیده می‌شوند. گاهی اوقات، دو خوشه کهکشانی شروع به جذب یکدیگر از طریق نیروی گرانش می‌کنند که منجر به یک برخورد اجتناب ناپذیر می‌شود. برخورد خوشه‌های کهکشانی قوی‌ترین رویداد‌هایی هستند که از زمان شکل‌گیری کیهان ما رخ می‌دهند و می‌توانند «آتش‌بازی» تماشایی ایجاد کنند که ما می‌توانیم با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی مدرن مشاهده کنیم.

وقتی دو خوشه کهکشانی با هم برخورد می‌کنند، می‌توانیم شاهد انتشار یک جفت موج ضربه‌ای غول‌پیکر در میان خوشه‌های تازه‌تشکیل شده باشیم که شباهت زیادی به انفجار‌های صوتی ناشی از حرکت هواپیما‌های مافوق صوت، دارد. اکنون یک تیم بین المللی از ستاره شناسان دقیق‌ترین مطالعه را در مورد چنین امواج ضربه‌ای کیهانی انجام دادند که در طی برخورد دو خوشه کهکشانی عظیم بیش از یک میلیارد سال پیش ایجاد شد و خوشه کهکشانی به نام Abell ۳۶۶۷ را تشکیل داد.

پروفسور فرانچسکو دو گاسپرین استاد دانشگاه هامبورگ و INAF و همچنین نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید این فرآیند بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم. امواج ضربه‌ای به عنوان شتاب دهنده‌های ذرات غول پیکر عمل می‌کنند که الکترون‌ها را به سرعت‌هایی نزدیک به سرعت نور شتاب می‌دهند. هنگامی که این الکترون‌های سریع از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کنند، امواج رادیویی را که ما می‌بینیم منتشر می‌کنند. شوک‌ها توسط الگویی پیچیده از رشته‌های درخشان ایجاد می‌شوند که محل خطوط میدان مغناطیسی غول‌پیکر و مناطقی که الکترون‌ها در آن شتاب می‌گیرند را ردیابی می‌کنند.

این امواج ضربه‌ای هنوز در خوشه کهکشانی تازه تشکیل شده با سرعت بسیار بالای ۱۵۰۰ کیلومتر بر ثانیه منتشر می‌شوند که معادل عدد ۲.۵ ماخ سرعت است. این بدان معنی است که جبهه شوک در مدت زمانی که برای خواندن این جمله صرف می‌کنید، از کل زمین عبور می‌کند. اندازه موج ضربه‌ای اصلی چشمگیر است و کل عرض خوشه کهکشانی را در مجموع ۶.۵ میلیون سال نوری در بر می‌گیرد. برای مقایسه، کهکشان راه شیری، کهکشانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، بیش از ۶۰ برابر کوچکتر از این موج ضربه‌ای است.

این مشاهدات منحصر به فرد با استفاده از تلسکوپ رادیویی جدید MeerKAT واقع در آفریقای جنوبی صورت گرفت. این تلسکوپ از ۶۴ بشقاب رادیویی مجزا تشکیل شده است که ۱۳.۵ متر قطر دارند و در مساحت ۸ کیلومتری پراکنده شده اند. پروفسور فینوگونوف از دانشگاه هلسینکی، که در تجزیه و تحلیل این تحقیق مشارکت کرده، نیز می‌گوید: «وجود شوک‌ها در آبل ۳۶۶۷ با استفاده از تغییرات شدید در خواص گاز داغ که توسط انتشار اشعه ایکس ردیابی می‌شود، شناسایی می‌شود که داده‌های پرتویی آن توسط رصدخانه XMM-Newton جمع آوری شده است.»

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

منبع: فرارو

کلیدواژه: بیگ بنگ موج کیهانی خوشه کهکشانی غول پیکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۶۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتفاع امواج در خلیج سن سباستین به ۲۰ متر می‌رسد | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، لذت راه رفتن در سواحل شنی و قدم زدن در منطقه قدیمی شهر سن سباستین از جاذبه‌های معرکه این شهر به شمار می‌رود. این شهر زیبا به شکل هلال ماه بوده و یکی از لوکس‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی اسپانیا است.

علاوه بر این که خط ساحلی گسترده و منحنی آن تا چندین کیلومتر کشیده شده، زیبایی خیره‌کننده این شهر، غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی قطعا اوقات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. در ادامه جاذبه‌های این شهر اسپانیایی را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

کد خبر 846361 برچسب‌ها اسپانیا سفر - گردشگری خبر مهم

دیگر خبرها

  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • ارتفاع امواج در خلیج سن سباستین به ۲۰ متر می‌رسد | ویدئو
  • یک گل شصت متری در سکوت مطلق!
  • رکورد بی‌سابقه رئال مادرید در 88 سال اخیر پس از پیروزی مقابل بارسلونا
  • کامبک کهکشانی ها در ال‌کلاسیکو/ رئال مادرید در آستانه قهرمانی
  • آپوئل بدون مهری، پیش به سوی قهرمانی
  • نبرد اسپانسرهای رئال مادرید و بارسلونا؛ کهکشانی‌ها با بیش از 200 میلیون یورو پیشتاز هستند
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • آغاز برداشت خوشه های طلایی در خراسان جنوبی 
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از یک هزار و ۱۲۵ هکتار گندم زارهای آبادان