Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون موافقت کمیسیون تلفیق با واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری، ارزش سهام عدالت در آخرین روز کاری هفته، قیمت نفت از ۱۱۷ دلار عبور کرد، توافق اوپک‌پلاس بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در آوریل، تعلیق فعالیت شرکت اوراکل در روسیه و قیمت دلار و یورو در آخرین هفته را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


در پی ضرب‌الاجل رئیسی به خودروسازان؛ پژو ۴۰۵ و سمند حذف می‌شوند

در پی بازدید سرزده رئیس جمهور از پارکینگ‌‌‌های خودروهای دارای کسری قطعه و خطوط تولید و با دستور وی، گروه صنعتی ایران‌خودرو متعهد به کاهش تعداد خودروهای ناقص به میزان متعارف حداکثر تولید تجمیعی دو هفته خود شد. ضرورت ارتقای کیفیت قطعات و محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از دیگر محورهای مورد تاکید رئیس جمهور بود که گروه صنعتی ایران‌خودرو خود را متعهد به اجرای برنامه‌های بهبود این حوزه دانسته و بر ارتقای کیفیت قطعات و افزایش رضایت مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش تاکید کرد. توسعه محصول و عرضه محصولات جدید و به‌‌‌روز نیز از محورهای مهم مورد تاکید رئیس جمهوری محترم بود که بر این اساس گروه صنعتی ایران‌خودرو با اعلام توقف تولید دو محصول پژو ۴۰۵ و سمند تا پایان سال آینده، افزایش عرضه محصولات جدید از جمله تارا و همچنین تسریع در اتمام فعالیت‌های توسعه و عرضه محصول در حال طراحی کا ۱۲۵ را در برنامه‌‌‌های خود قرار می‌دهد.

سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، فعلا امکان واگذاری ندارد


رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه یکی شدن مجمع و هیئت مدیره خودروسازان، فاجعه است، گفت: سهام باقیمانده دولت در دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» فعلا امکان واگذاری ندارد. حسین قربانزاده در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسشی درباره دستور رئیس جمهور به خودروسازان مبنی بر واگذاری سهام دولت در ۲ خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی افزود: سهام حدود ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و سهام حدود ۱۸ درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است. او اضافه کرد: ابتدا باید این وثیقه‌ها آزاد شود تا امکان واگذاری آن فراهم اید. قربانزاده گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه سهامی که واگذار شده است، چون عملاً بخشی از زیرمجموعه، سهام بالاسری را خریده است بنابراین بخش عمده‌ای از سهام سایپا و سهام ایران خودرو عملاً توسط خود شرکت خریداری شده است و پولی که باید صرف بهره وری و کارآیی می‌شده است تسهیلات گرفته شد و سهام شرکت خریداری شده است و در عمل، مجمع و هیئت مدیره با هم یکی شده اند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه یکی شدن مجمع و هیئت مدیره، فاجعه است، افزود: کسانی که باید انتخاب شوند؛ خودشان، خودشان را انتخاب می‌کنند. او افزود: به لحاظ اقتصادی، تسهیلاتی که گرفته شد و هزینه‌ای که باید به چرخه بهره وری و کارآیی کمک می‌کرد صرف خرید سهام شد. قربانزاده در پاسخ به این پرسش که آیا «ایدرو» مایل به واگذاری سهام است؟ گفت: «ایدرو» مانند بقیه شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه ای، عملاً عشق و دوست داشتن ویژه‌ای به شرکت‌های خود دارد و به راحتی از شرکت‌های زیر مجموعه خود دل نمی‌کند. رئیس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام دولت در ۲ شرکت خودروساز در مهلت تعیین شده ۶ ماه از سوی رئیس جمهور، واگذار و خصوصی می‌شود؟ گفت: این دو شرکت باید وثیقه خود را تغییر دهد یا آزاد کند تا مقدمات خصوصی سازی فراهم شود.

موافقت کمیسیون تلفیق با واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری   رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس با اشاره به نشست عصر دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ برای بررسی بندهای ارجاع شده به این کمیسیون از صحن علنی که تا پاسی از شب به طول انجامید گفت: در این جلسه بند الحاقی تبصره ۷ در جلسه امشب کمیسیون تلفیق اصلاح و جزییات واردات خودرو تصویب شد. زارع در تشریح این مصوبه اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیر صادراتی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات براساس مقررات توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه به حساب ردیف شماره پنجاه این قانون واریز نماید. وی تصریح کرد: اقلام وارداتی نیز شامل تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون،تریلی، تریلی یخچالدار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درون‌شهر، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد ۵ هزار دستگاه دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی  اعم از نوع ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت می‌شود. ارزش سهام عدالت در آخرین روز کاری هفته

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۵۲ هزار و ۴۸۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۲ درصد معادل ۲ هزار و ۴۲۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۱ هزار و ۴۸۸ تومان رسیده است. /نبض بورس

حمایت از سهامداران عدالت با ورود معدنی‌ها به بورس کالا

بشردوست کارشناس بازار سرمایه به اعتقاد دولت سیزدهم به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف نرخ از طریق عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت: اکثر شرکت‌های معدنی در بورس حضور دارند و تعداد زیادی از مردم جزو سهامداران آنها هستند، بنابراین منطقی شدن قیمت محصولات این شرکت‌ها به نفع سهامداران عدالت خواهد بود. وی با بیان اینکه در اساسنامه هیچ شرکتی نوشته نشده که قرار است فضای کسب‌وکار آن‌ها توسط دولت کنترل شود یا باید کالا را به قیمت خاص بفروشند یا بخرند، گفت: به‌هرحال، شرکت‌های معدنی در فهرست شرکت‌هایی هستند که سهامدار "سهام عدالت" دارند که حدود ۴۵ میلیون نفر را شامل می‌شود. همچنین در زمانی که سهام آن‌ها به‌اصطلاح "عرضه اولیه" شد بسیاری سهام این شرکت‌ها را خریداری کردند و امروز ذینفعان زیادی دارند.

قیمت نفت از 117 دلار عبور کرد

امروز نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر تحولات اوکراین و روسیه افزایش قیمت داشت زیرا سرمایه گذاران با نگرانی از کاهش عرضه در روزهای آینده، خریدهای خود را افزایش داده اند. از سوی دیگر شوک تورمی که علائم آن ظاهر شده گرایش به سمت خرید نفت و دیگر کالاهای اساسی و نیز سهام بازارهای بورس را بیشترکرده است. قیمت نفت برنت تنها در روز جاری بیش از 4 دلار رشد کرد و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 117 دلار و 8 سنت در لحظه  انتشار خبر معامله می شود. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم از این افزایش ها عقب نماند و هر بشکه از این نوع نفت با رشد 3.86 دلار به قیمت بشکه ای 114 دلار و 46 سنت به فروش می رود. سایر فرآورده های نفتی از گازووئیل و بنزین گرفته تا نفت کوره رشد قیمت داشتند.

مناقشات بین اوکراین و روسیه نشانه ای از تورم جهانی را بروز داده و سرمایه گذاران خریدهای خود را نه تنها در مورد طلای سیاه بلکه در سهام بازارهای جهانی افزایش داده اند که منجر به افزایش قیمت ها شده است. «شان اولیور» رئیس سرمایه گذاری راهبردی در AMP با بیان اینکه سرمایه گذاران از بروز شوک تورمی به شدت نگران هستند، گفت: «روسیه حدود 30 درصد گاز و نفت وارداتی اروپا را تامین می کند که حدود 11 درصد کل تولید نفت جهانی است.» وی می گوید: ما در پیش بینی آتی قیمت کالاهای اساسی بازنگری کرده ایم و به دلیل تحولات اوکراین و روسیه قیمت ها را حدود 10 تا 20 درصد بالاتر برآورد کرده ایم. شرکت های نفتی برآورد می کنند که پس از تحریم های گسترده ای که علیه روسیه انجام شده عرضه نفت از سوی این کشور بزرگ تولید کننده به بازارهای جهانی کمتر شود. از سوی دیگر سیگنالی که برای ایجاد شوک تورمی در بازار شکل گرفته فدرال رزرو آمریکا را وادار کرده که احتمالا نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد. جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا روز گذشته اعلام کرد: که احتمالا نرخ بهره را 25 صدم درصد افزایش دهد و اگر تورم بیشتر شود امکان افزایش بیشتر نرخ تورم هم وجود دارد.

توافق اوپک‌پلاس بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در آوریل

براساس تصمیم دیروز (چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس که کمتر از ۲۰ دقیقه طول کشید، تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف در شرایطی که قیمت نفت خام از ۱۱۰ دلار برای هر بشکه عبور کرده در ماه آوریل ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است. اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید -۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است. اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وهفتمین نشست ائتلاف اوپک پلاس ۳۱ مارس (۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) برگزار شود.

توقف فعالیت میتسوبیشی در روسیه

خودروساز ژاپنی میتسوبیشی موتورز اعلام کرد که ممکن است تولید و فروش خودروهای خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد زیرا تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه ممکن است باعث اختلال در زنجیره تامین شود. ژاپن در اعمال تحریم‌های اضافی علیه روسیه، از جمله مسدود کردن دارایی‌های رهبران این کشور و سه موسسه مالی به ایالات‌متحده و سایر متحدانش پیوست. شرکت میتسوبیشی صاحب ۱۴۱ نمایندگی در روسیه است.

توقف صادرات بی‌ام‌و به روسیه

شرکت بی‌ام‌و گفت: انتظار دارد تولید به دلیل تنگناهای عرضه متوقف شود. سخنگوی شرکت بی‌ام‌و در بیانیه‌ای اعلام کرد: تولیدات خود در روسیه  را متوقف کرده‌ایم و همچنین صادرات به بازار این کشور را به دلیل شرایط ژئوپلیتیک فعلی نخواهیم داشت.

تعلیق صادرات هوندا به روسیه

شرکت هوندا موتور اعلام کرد که صادرات خودرو و موتورسیکلت به روسیه را به حالت تعلیق درآورده است و این نشان می‌دهد که خودروسازان ژاپنی بیشتری به موج جهانی شرکت‌هایی که تجارت با روسیه را پس از حمله به اوکراین متوقف می‌کنند، ملحق خواهند شد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شرکت‌های غربی پس از حمله به روسیه، فروش خود را در روسیه متوقف کردند و حتی اعلام کردند که از سرمایه‌گذاری در این کشور خارج خواهند شد. برای مثال شرکت‌های فورد موتور و سایر خودروسازان جهانی پیش از این اعلام کردند که فعالیت خود را متوقف خواهند کرد. سخنگوی این شرکت، مشکل در حمل‌ونقل وسایل نقلیه و پرداخت را دلیل تعلیق اعلام کرد. به گفته روزنامه نیکی، شرکت مزدا موتور نیز قصد دارد صادرات قطعات خودرو به روسیه را متوقف کند اما سخنگوی مزدا از اظهار نظر اجتناب کرد. شرکت تویوتا موتور در روسیه به روال عادی خود ادامه می‌دهد، اگر چه اختلالاتی در ارسال به این کشور ایجاد شده است. خودروها و قطعات خودرو بیش از نیمی از صادرات ژاپن به روسیه در سال ۲۰۲۰ را تشکیل داده‌اند.

تعلیق فعالیت شرکت اوراکل در روسیه

شرکت اوراکِل(شرکت فناوری رایانه آمریکایی) تمام فعالیت‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. به نقل از رویترز، این شرکت در توییتی نوشت که اوراکل تمام فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده است. این اعلامیه در توییتر حدود سه ساعت پس از آن منتشر شد که وزیر تحول دیجیتال اوکراین در توییتی از شرکت درخواست حمایت در هنگام تهاجم روسیه به این کشور را کرد.

قیمت دلار و یورو در آخرین هفته

بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 24316 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 24561 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، کاهش نرخ دارد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت 27429 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 27704 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

افزایش تورم روسیه به ۹.۰۵ درصد

رویترز: با کاهش روبل، تورم روسیه به ۹.۰۵ درصد افزایش یافت. داده های سرویس فدرال آمار دولتی روسیه نشان داد که تورم هفتگی از ۰.۲۴ درصد در هفته قبل به ۰.۴۵ درصد افزایش یافت. تورم پس از سقوط روبل به پایین‌ترین حد خود بعد از تهاجم روسیه به اوکراین که تحریم‌های اقتصادی و مالی شدید غرب را به دنبال داشت، قرار است به شدت افزایش یابد.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور پیمانه اقتصادی رئیسی خودروسازان تولید خودرو مذاکرات وین اوکراین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور هزار دستگاه خودروی سواری گروه صنعتی ایران خودرو هزار بشکه در روز امکان واگذاری کمیسیون تلفیق حالت تعلیق ۴۰۰ هزار بشکه سهام دولت سهام عدالت رئیس جمهور خصوصی سازی اوپک پلاس تولید نفت قیمت نفت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر برای سرخابی ها | دستور پرداخت حق پخش رسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیداحسان خاندوزی در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی درباره حق پخش تلویزیونی بازی های پرسپولیس و استقلال افزود: امیداریم این موضوع و مواردی که می‌تواند منجر به درآمدهای پایدار دو باشگاه شود را به سرانجام برسانیم و دغدغه میلیون‌ها هوادار این دو باشگاه برطرف شود.

وی اظهار کرد: یادمان است که در موضوع انتقال استقلال و پرسپولیس به دولت چه گفتند. بعضا عنوان می شد که "از این حرف ها گوشمان پر است و بسیار ابلاغ شده اما دولت ها در ایران چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند". اما امروز شاهدیم که امروز با یک همت و همدلی جمعی بین تمام ارکان و خانواده ورزش کشور شاهد واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هستیم.

خاندوزی افزود: امروز بحمدالله در حوزه دو باشگاه پرطرفدار و مردمی، یکی از پروژه های ناتمام دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس واگذار شد | واگذاری ۸۵ درصد از سهام پرسپولیس به ۶ بانک

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه ما نسبت به اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیردولتی اراده جدی داریم، گفت: در اسفند ۱۴۰۰ یعنی شش ماهه اول شروع به کار دولت گام اول یعنی موضوع افزایش سرمایه پرسپولیس و استقلال و خصوصی سازی آنها و واگذاری ۱۰ درصد سهام آنها به مردم صورت گرفت.

خاندوزی تاکید کرد: جای مجموعه های بزرگ کشور در بازار سرمایه خالی است که مقدمات حضور آنها را فراهم می کنیم. با وزارت نفت مذاکره می کنیم که پالایشگاه بزرگ خلیج فارس را وارد بورس کنیم. با وزارت صمت وارد مذاکره شدیم که پروژه های جذاب معدنی کشور را به مشارکت مردمی و تامین مالی جمعی مردمی، فراخوان کنیم.

وی با بیان اینکه واگذاری باید بر اساس اهلیت و تخصص باشد، گفت: در دولت سیزدهم واگذاری های چندان زیادی نداشتیم. شاید یکی از موارد مهم آن واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس بود که به یک مجموعه تخصصی واگذار شد. نگاه ما بلندمدت است که دوباره این واگذاری ها برگردد. یعنی متقاضیان کسانی باشند که کار حرفه ای را خوب انجام دهند.

وزیر اقتصاد درباره حق پخش تلویزیونی سرخابی ها گفت: امیداریم این موضوع و مواردی که می تواند منجر به درآمدهای پایدار دو باشگاه شود به سرانجام برسانیم و دغدغه میلیون ها هوادار این دو باشگاه برطرف شود.

به گفته خاندوزی، استفاده از مدیریت های غیردولتی باید تکمیل شود که ما آرام آرام بخش های غیردولتی را برای مدیریت بنگاه های اقتصادی داشته باشیم.

کد خبر 846924 برچسب‌ها وزارت امور اقتصاد و دارایی سازمان خصوصی سازی ویژه ورزشی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد اقتصاد دولت سیزدهم وزارت نفت باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • خبر خوش وزیر برای سرخابی ها | دستور پرداخت حق پخش رسید
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود
  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی
  • در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
  • پژو پارس، ۱۵۰میلیون تومان گران شد/ وزیر صمت واکنش نشان داد
  • چرا مدیریت خودروسازان دولتی محکوم به واگذاری به بخش خصوصی است؟