Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- در حالی که این روز‌ها بودجه سال آینده در مجلس بررسی می‌شود، هنوز تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نیست، در حالی که دولت اصرار دارد ارز ترجیحی حرف شود، اما نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق تاکنون دو بار با این امر مخالف کرده‌اند، این در حالی است که به نظر می‌رسد سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی گره‌ای مستقیمی با سرنوشت برجام خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی دارای جنبه‌های مختلف است، به فرارو گفت: دولت قصد داشت به یکباره ارز ترجیحی را حذف کند این موضوع به هیچ عنوان منطقی و به صلاح معیشت مردم نبود، زیرا این کار باعث یک شوک تورمی بسیار شدید می‌شود که موجبات افزایش قیمت‌ها در بازار را فراهم می‌آورد، بنابراین با توجه به شرایط حاضر نباید این کار به صورت یک دفعه‌ای انجام شود که مجلس نیز جلوی این کار را گرفت.
وی افزود: با توجه به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود هزینه تمام شده تولید کالا‌ها افزایش پیدا کند به طوری که مبنای ارز وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان که نرخ ارز در بودجه سال آینده است تغییر پیدا می‌کرد که این موضوع باعث می‌شد در یک تا دو سال آینده کالا‌هایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گرفت با افزایش نزدیک ۱۵۰ درصدی مواجه شوند.
عزتی گفت: این در حالی است که ارز ترجیحی بر روی سایر کالا‌ها و خدمات نیز اثرگذار است و می‌تواند باعث رشد دسته جمعی قیمت‌ها شود، بنابراین باید در این زمینه مجلس و دولت به این تفاهم برسند که به صورت تدریجی و طی یک بازه بلند مدت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، زیرا نمی‌توان تخصیص ارز ترجیحی را برای همیشه ادامه داد و در صورتیکه برجام احیا شده و تحریم‌ها نیز رفع شود، این موضوع می‌تواند زمینه را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم کند.
برجام تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مشخص خواهد کرد
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه مجلس و دولت نمی‌خواهند هیچ کدام مسئولیت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را برعهده بگیرند، اظهار داشت: طی دو سال گذشته همواره چه دولت قبلی و چه دولت فعلی و همچنین مجلس از حذف ارز ترجیحی دم می‌زنند، اما هر زمانی که موعد تصمیم‌گیری فرا می‌رسد دولت و مجلس این موضوع را میان هم پاسکاری می‌کنند.
وی افزود: به نوعی می‌توان گفت دولت و مجلس از تبعات تورم‌زای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واهمه دارند و این تعللی که در رابطه با تصمیم‌گیری وجود دارد به دلیل این است که منتظرند تا تکلیف برجام و رفع تحریم‌ها مشخص شود، اگر برجام دوباره امضا شود به طور قطع شاهد خواهیم بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی کنار گذاشته خواهد شد.
وی گفت: با توجه به اینکه دلار‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های نظیر کره جنوبی، ژاپن، هند و عراق آزاد خواهد شد، دولت می‌تواند قدری افزایش قیمت‌هایی که ناشی از حذف ترجیحی است را پوشش دهد و به نوعی بازار را کنترل و مدیریت کند، اما اگر برجام به طور کلی از بین رود، آن زمان شرایط اقتصادی کشور بسیار وخیم خواهد شد و هرگونه تصمیمی در رابطه با حذف ارز ترجیحی تبعات بسیار سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان نیز از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت می‌کنند، اضافه کرد: این اقتصاددانان هیچ درکی از وضعیت اقتصادی امروز و سیستم معیوب سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور ندارند، این در حالیست که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود، مردم تورم بسیار سنگینی را تجربه کنند و افزایش قیمت‌ها به نوعی سر به فلک خواهد کشید بنابراین این کار به این راحتی‌ها نمی‌تواند انجام شود.
افقه ادامه داد: این در حالی است که برخی از مسئولان ارشد دولت و نمایندگان مجلس همچنین به دنبال حذف یارانه گندم ودارو نیز هستند که این موضوع نیز حتی در صورت احیای برجام می‌تواند عواقب بسیار جبران‌ناپذیری داشته باشد، بنابراین تصمیم گیری در این موضوع بسیار می‌تواند با معیشت مردم و سفره آن‌ها سروکار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در داخل نیز بعد از احیای برجام باید اقداماتی نیز انجام شود تا تبعات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرفته شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در این رابطه خارج شدن ایران از لیست سیاه اف‌ای تی اف است، زیرا تا زمانیکه ما نتوانیم با بانک‌ها و کشور‌های مختلف مراوده مالی و بانکی داشته باشیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم از فرصت رفع تحریم کنیم استفاده کنیم، بنابراین در این زمینه باید به فوریت و بعد از تعیین تکلیف برجام، اف‌ای‌تی‌اف نیز وضعش مشخص شود، تا بتوانیم از فرصت رفع تحریم‌ها استفاده کنیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت که رفع تحریم‌ها به سرعت در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: در ۶ ماه اول سال آینده، ما با تورم حداقل ۴۰ درصدی روبرو خواهیم بود، زیرا تا زمانی که دلار‌های نفتی بخواهد دوباره به کشور وارد شود و میزان افزایش فروش نفت نیز به تثبیت برسد، حداقل چند ماه لازم است، بنابراین نمی‌توان انتظار معجزه از رفع احیای برجام داشت، از سوی دیگر اینکه ما به توافقی با غرب دست پیدا می‌کنیم خود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: احیا برجام رفع تحریم ها ارز 4200 تومانی حذف ارز ترجیحی افزایش تورم گرانی کالاها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز ترجیحی تصمیم گیری سال آینده رفع تحریم تحریم ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جدید گروسی با تگ ایران

  رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم، بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود، بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی با بیان این‌که تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته، افزود: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است اما این به‌ خودی‌ خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است. وی افزود: تا جایی که به آژانس مربوط است (البته باید هنگام اظهارنظرهای عمومی محتاط باشیم) ما هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر این‌که ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی برخوردار است، نداریم. در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش‌برانگیز است و به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم که به‌طور کامل با ما همکاری کنند. 
گروسی ابراز امیدواری کرد ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود و اوضاع را روی ریل قرار دهد. گفتنی است ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت‌گرفته برگشت‌پذیر بوده و هر زمان که سایر طرف‌ها به‌طور کامل به تعهدات ‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مسأله در ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷(۸ می ‌۲۰۱۸) بازگردانده شد. جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند اما اجرای نامتوازن این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف‌کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد که برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به این‌که کشورهای اروپایی به وعده‌های‌شان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۵+۱ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید با وجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد. مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به‌صورت غیرمستقیم در گفت‌‌وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به‌دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند. ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین‌شده رفع کند و موضوعی به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • برای دلار ۲۰ هزار تومانی و تورم ۳۰ درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار ۶۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را توجیه می‌کنند
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود / با دلار ۶۷، ۶۸ هزار تومانی چه بلایی سر سفره مردم می آید؟