Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از پنجم اسفندماه آغاز شده و وارد روز سیزدهم خود شد. این عملیات پس از افزایش تنش‌های مسکو و کی‌یف و با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور انجام شده است.

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه رو به وخامت گذاشت و در این بین کشورهای عضو پیمان ناتو و آمریکا با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت این کشور در ناتو و مداخلاتشان، باعث افزایش تنش وشعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای غربی اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کرده‌اند؛ آنها به ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهند، ولی با این حال مدعی شده‌اند که در درگیری‌های اوکراین مداخله نخواهند کرد. 

روز گذشته یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی در پارلمان گفته است: این ناتو بود که به مرز‌های روسیه نزدیک شد. شما روسیه را واداشتید به آغوش چین پناه ببرد. روسیه ۱۵ سال پیش به شما هشدار داده بود. پوتین همین جا در همین پارلمان در برابر شما ایستاد و در سال ۲۰۰۷ وقتی برای ما سخنرانی کرد، همه شما برای او دست زدید.

بیشتر بخوانید:

مسکو: روسیه به دنبال تجزیه اوکراین نیست زلنسکی: خواستار جنگنده و ایجاد منطقه پرواز ممنوع هستیم نقشه سرویس اطلاعاتی اوکراین برای حمله به تأسیسات هسته‌ای این کشور

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس، روسیه با پیشروی به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهر‌های کلیدی را در سراسر شمال این کشور محاصره کرده است. به گفته موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، تلاش‌ها برای تصرف شهر «چرنیهیو» در شمال اوکراین تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. هرچند پیشرفت‌ها از سمت «سومی» از طریق مناطق کم جمعیت به شرق کی‌یف با مقاومت کمتری روبه‌رو شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند؛ نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند.

تاکنون سه دور مذاکره بین هیئت‌های روسی و اوکراینی برای کاهش تنش‌ها برگزار شده است. روز گذشته (دوشنبه) سفارت روسیه در مینسک اعلام کرد دور سوم مذاکرات اوکراین به پایان رسید.

هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی اعلام کرده است در مذاکرات با روسیه درباره کریدور‌های بشردوستانه پیشرفت کمی حاصل شده و نتایج قابل توجهی از دور سوم مذاکرات حاصل نشده است.

به گفته عضو هیأت اوکراینی هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش داده و تاکنون بحث موثری داشته‌اند، اما تنها موضوعاتی که توافق در مورد آن‌ها تقریبا غیرممکن است، کریمه و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک است.

آخرین تحولات روز سیزدهم عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین در ادامه آمده است:

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنش روسیه و اوکراین بحران اوکراین حمله روسیه به اوکراین ارتش روسیه اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد

اوکراین به منظور ترغیب مردان در سن نظامی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند اعلام کرد که صدور گذرنامه برای مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله مقیم خارج از کشور را متوقف می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، صدها هزار اوکراینی به دلیل جنگ به خارج از کشور گریخته‌اند - اما این کشور نیاز فوری به نیروهای جدید دارد، بنابراین، کی یف در حال حاضر قوانین گذرنامه را تشدید می کند.

کی یف حدود دو هفته پیش قوانین بسیج سربازان را تشدید کرد. از جمله اینکه مخالفان انجام خدمت سربازی شدیدتر مجازات می شوند و کسانی که خدمت سربازی می کنند دیرتر مرخص می شوند. حالا مرحله بعدی دنبال می شود و در این مرحله اوکراین صدور گذرنامه برای مردان 18 تا 60 ساله مقیم خارج از کشور را متوقف می کند.

این در آیین نامه‌ای که روز چهارشنبه در پرتال رسمی آنلاین دولت منتشر شد، بیان شده است. به طور خاص، این قانون بیان می کند که ارسال پاسپورت به نمایندگی های دیپلماتیک اوکراین در خارج از کشور "دیگر انجام نمی شود". این بدان معناست که مردان اوکراینی در سن نظامی تنها در آینده می توانند گذرنامه خود را در این کشور دریافت کنند.

این اقدام بخشی از تلاش های دولت اوکراین برای تشویق مردان به بازگشت به کشورشان است. روز سه شنبه، وزارت امور خارجه در کی یف از تعلیق موقت خدمات کنسولی برای مردان اوکراینی مقیم خارج از کشور بین سنین 18 تا 60 سال - به استثنای صدور کارت شناسایی برای بازگشت به اوکراین- خبر داد.

روز چهارشنبه صدها نفر از اوکراینی ها در مقابل دفتر صدور گذرنامه در ورشو، پایتخت لهستان به دلیل عدم تحویل مدارکشان به آنها اعتراض کردند. مقامات این توقف را با "مشکلات فنی" توجیه کردند. واسیل سواریچ، سفیر اوکراین در لهستان، به خبرگزاری فرانسه اطمینان داد که تمام درخواست‌های مدارک سفری که قبل از 23 آوریل ارائه شده است، بررسی خواهد شد.

پس از بیش از دو سال جنگ، اوکراین تحت فشار فزاینده‌ای از سوی کشور روسیه قرار گرفته است. ارتش اخیراً برای جذب سربازان جدید با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

دولت اوکراین بارها از مردان در سن خدمت سربازی خواسته است که بازگردند، گاهی به صورت نامحسوس و گاهی واضح. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی یک روز پس از حمله روسیه گفت: ما همه اینجا هستیم. اما حالا لحن او خشن تر شدهاست. در ماه ژانویه، مشاور زلنسکی از کشورهای میزبان خواست که حمایت از پناهندگان اوکراینی را متوقف کنند تا آنها بتوانند به خانه خود بازگردند. به گفته وی اوکراین به مردان، در دفاع و به عنوان مالیات دهندگان نیاز دارد.

از زمان بسیج عمومی، مردان بین 18 تا 60 سال فقط در موارد استثنایی مجاز به ترک اوکراین هستند - برای مثال اگر از سه یا چند کودک مراقبت می کنند یا از مشکلات سلامتی جدی رنج می برند.

اوکراین می خواهد به این ترتیب اطمینان حاصل کند که مردان اوکراینی در سن نظامی که در خارج از کشور زندگی می کنند، بازگردند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز گذشته در سرویس آنلاین X نوشت: زندگی در خارج از کشور، شهروندی را از تعهدات نسبت به وطن خود معاف نمی کند. به همین دلیل است که او دستور داد اقداماتی با هدف «بازگرداندن تعادل بین مردان در سن نظامی در اوکراین و افرادی که در خارج از کشور خدمت می کنند ایجاد شود.

تا به حال صدها هزار مرد اوکراینی با مدارک جعلی از مرز سبز به خارج از کشور فرار کرده اند تا از خدمت سربازی خودداری کنند. به گفته ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، دفتر او در حال حاضر به دنبال صدها هزار نفر است که گفته می شود پیش نویس اخطارها و احضارها را نادیده گرفته‌اند.

ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراینبایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است