Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@01:11:47 GMT

«دبی» دیگر کلان شهرها را به کدام سمت می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۲۵۱۱

«دبی» دیگر کلان شهرها را به کدام سمت می‌برد؟

با داشتن وزیر هوش مصنوعی و موزه آینده، دبی می خواهد خود را به عنوان یک الگوی آینده نگر برای سایر کلان شهرها معرفی کند؛ اما شهری که به خاطر آسمان‌خراش‌های تشنه‌ی انرژی و پروژه‌های کلان تشنه منابع اش شناخته می‌شود، کار سختی در دنیایی خواهد داشت که بیش از هر چیز بر پایداری منابع و انرژی متمرکز است.

"کارلو راتی": شعار اکسپوی جهانی ۲۰۲۰ یعنی «به هم پیوند دادن ذهن ها، ایجاد آینده» را می توان در همه جای این شهر دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد که با یک سال تاخیر در اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح شد، اولین رویداد در نوع خود از آغاز همه‌گیری کرونا محسوب می شود. کمتر مکان دیگری در جهان به اندازه دبی آینده نگر است. اما دبی چه آینده ای می خواهد؟ این شهر خود را به عنوان الگویی برای مراکز شهری نوظهور آسیا و خاورمیانه تثبیت کرده است، بنابراین تصمیمات امروز آن می تواند پیامدهای گسترده ای در آینده داشته باشد.

برخلاف بسیاری از همسایگانش، از جمله دیگر شهرهای امارات متحده عربی، ثروت دبی بر پایه نفت ساخته نشده است. در واقع، تنها ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی شهر از سوخت فسیلی تامین می شود. مدت کوتاهی پس از کشف اولین چاه نفت در امارات در دهه ۱۹۶۰، حاکم آن، رشید بن سعید آل مکتوم، تصمیم گرفت که اقتصاد این کشور به طور انحصاری به آن متکی نباشد. در عوض، او دبی را بر اساس موقعیت جغرافیایی مطلوب و گرایش خوبش به بازار، به مرکزی برای تجارت جهانی سوق داد. برنامه ریزان شهر بر اساس این باور زندگی می کردند: «اگر شهر را خوب بسازی، آنها (سرمایه گذاران و تجار) خواهند آمد.»

به لطف این ذهنیت، دبی مانند یک شرکت استارت آپی عمل کرده و دائماً روی فناوری ها و نوآوری های جدید شرط بندی می کند. شخصیت های با استعدادی با توانایی بالای رهبری، حوزه های نوظهور را به دست گرفته اند؛ عمر العلما با وجود جوانی وزیر هوش مصنوعی است؛ و محمد الگرگاوی، دست راست حاکم فعلی یعنی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، هم رئیس ستاد کابینه و هم وزیر «آینده» این کشور محسوب می شود.

گرگاوی در ساخت موزه آینده دبی مشارکت داشت، ساختمانی که بر فراز بلوار اصلی شهر قرار دارد. جمله ای الهام بخش از آل مکتوم بر روی نمای فلزی آن حک شده است: «آینده متعلق به کسانی است که می توانند آن را تصور کرده، طراحی و اجرا کنند. این چیزی نیست که منتظرش بمانید، بلکه آن را خلق کنید.»

چنین روحیه ای در شهر موجب شد که دبی میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو شود. این رویداد به خاطر یک بحران (همه گیری کرونا) به تأخیر افتاد اما تلاش دارد دیگر بحران‌ها مانند تغییرات آب و هوایی را حل کند. اما در اینجا برخی تناقضات را می بینیم. به عنوان مثال، اکسپو همیشه تلاش دارد در منطقه ای برگزار گردد که انرژی پایدار، تامین کننده انرژی مورد نیاز آن باشد. اما مکان نمایشگاه اکسپوی دبی در ۴۴۰ هکتار بیابانی واقع شده که از طریق نمک زدایی آب با کربن فشرده، سرسبز شده است. و در حالی که بسیاری از زیرساخت‌ها پس از نمایشگاه باقی می‌مانند، اما بازدیدکنندگان در غرفه هایی نیز حاضر هستند که تنها چند ماه وجود خواهد داشت.

به عنوان بخشی از تیمی که غرفه کشور ایتالیای اکسپو را طراحی کرد، در مورد نحوه مدیریت این تضادها بسیار فکر کردم. پس از بررسی های زیاد، تیم ما تصمیم گرفت که غرفه ایتالیا بر پایه نشان دادن چرخه ها دایر گردد. ما ساختمانی ایجاد کردیم که تمام اجزای آن یا از مواد بازیافت شدنی ساخته شده و یا قابل بازیافت هستند. دیوارهای درخشان این غرفه از دو میلیون بطری پلاستیکی ساخته شده است، کف غرفه از تفاله قهوه و پوست پرتقال ساخته شده و سقف هم از بدنه سه قایق وارونه تشکیل شده که می توان آنها را واژگون کرد و بعد از اکسپو به دریا انداخت. ما همچنین با تکیه بر یک سیستم تهویه که هوا را از طریق دیوارهای نفوذ پذیر به گردش در می آورد و آن را از طریق تبخیر و تعرق خنک می کند، یک فرآیند سازگار با محیط زیست را برای خنک کردن ساختمان انتخاب کردیم.

دبی به طور کلی با چالش های زیادی در زمینه پایداری انرژی مواجه است. بیشتر سفرها در امارات با ماشین شخصی و در بزرگراه ها انجام می شود. جمع آوری زباله و بازیافت جداگانه نیز در این شهر به شکل گسترده اتفاق نمی افتد و بر اساس برخی برآوردها، تنها ۲۰ درصد زباله های دبی بازیافت می شوند. مصرف سرانه انرژی در دبی در میان بالاترین میزان مصرف ها در بین شهرهای جهان است. این شهر الگوی چندین قرن ساختن ساختمان های کم ارتفاع در دنیای عرب برای کاهش دما را کنار گذاشت و به سبک معماری آسمان خراش ها که برای آب‌وهوای شیکاگو و نیویورک مناسب بود و در اواسط قرن بیستم متولد شد تمایل نشان داد. دیوارهای شیشه‌ای بدون سایه این آسمان‌خراش‌ها، هر پرتوی از خورشید سوزان در دوبی را جذب می‌کنند. بنابراین، ادامه زندگی در داخل این آسمان خراش ها به تهویه مطبوع قابل توجهی نیاز دارد که مصرف انرژی را تشدید می کند.

به عبارت دیگر، پشت اشتیاق دبی برای ساختن شهر فردا، برخی از ارزش های دیروز خودنمایی می کند. در حالی که جوانان در سراسر جهان آماده هستند که سفرهایشان را با قطار یا دوچرخه انجام دهند تا از فعالان مدافع محیط زیست پیروی کنند، به نظر می‌رسد هم سن و سال های آنان در امارات مانند جوانان قرن گذشته همچنان آرزوی گشت و گذار در اتومبیل‌های بنزینی با موتورهای حجیم و مصرف زیاد را دارند.

با این حال، برای کل منطقه ای که در حال رشد گسترده شهری است، دبی به نمونه ای تبدیل شده که می توان از آن الگوبرداری کرد. بنابراین، این سوال مطرح می شود که دبی این پیروان الگوی خود را به کجا خواهد برد؟ اگر این شهر بتواند توانایی خود در نوآوری را با الزاماتی که برای پایداری انرژی نیاز است ترکیب کند، کاری بیش از «ارتباط ذهن ها» و "ایجاد آینده" انجام خواهد داد و آن موقع میتواند آینده ای بسازد که بیشتر قابل زندگی کردن باشد.

"گروه ترجمه قدس آنلاین (امیرمحمد سلطانپور)"

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دوبی دبی امارات متحده عربی امارات نمایشگاه اکسپو دبی آسمان خراش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت آبی‌ترین آسمان در بجنورد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز شاخص کیفی هوای چهار شهر ناسالم و ۱۹ شهر سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه هفتم فروردین_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ایلام با شاخص ۱۲۸، اهواز با شاخص ۱۱۲، زاهدان با شاخص ۱۰۹ و کرمانشاه با شاخص ۱۲۵، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهر سنندج بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

در همین راستا، کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۵۱، شهرکرد با شاخص ۵۷، سمنان با شاخص ۶۹، سنندج با شاخص ۵۶، کرمان با شاخص ۵۴، اراک با شاخص ۵۴، بندرعباس با شاخص ۸۳ و یزد با شاخص ۵۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، کرمان، کرمانشاه، اراک و بندرعباس، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۲۸، اصفهان با شاخص ۴۱، بوشهر با شاخص ۴۳، بیرجند با شاخص ۳۸، مشهد با شاخص ۴۳، بجنورد با شاخص ۲۰، زنجان با شاخص ۴۳، قم با شاخص ۲۹، رشت با شاخص ۳۱ و همدان با شاخص ۲۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته ششم فروردین، شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، ایلام، تهران، شهرکرد، زنجان، قم، یاسوج، رشت و یزد، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، شیراز، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ساری و همدان بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۹ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۰ شهر پاک (سبز) و هشت کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۱ شهر پاک (سبز) و هفت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739235

دیگر خبرها

  • بهترین مارک کمپرسور در بازار کدام است؟
  • هوای شهر مشهد ناسالم است / پاک‌ترین هوا سهم ایلام شد
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • پنج فوتی در ۲۷۱ حادثه رانندگی در نیمه اول تعطیلات نوروزی همدان
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • وضعیت بارش باران در۴ روز آینده تعطیلات | بیشترین بارش ها در کدام استان خواهد بود؟
  • ثبت آبی‌ترین آسمان در بجنورد/ شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • بیشترین حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها است