Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@22:17:27 GMT

شکاف بین متحدان روسیه در آمریکای لاتین

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۸۹۷۵

شکاف بین متحدان روسیه در آمریکای لاتین

مجمع عمومی و روشن شدن خطوط  خاطرات قدیمی که دوباره زنده شد تحریم‌ها همچنان بحث برانگیز است

اقتصادآنلاین – موسی حسن‌وند؛ واقعیت این است که پوتین پس از حمله به اوکراین بخشی از متحدان خود را در آمریکای لاتین از دست داده است. مشارکت روسیه در آمریکای لاتین از نظر سیاسی نتیجه نداده و اکثر کشورها تهاجم به اوکراین را محکوم کردند و تنها چند متحد قدیمی شوروی در کنار رییس جمهوری روسیه ایستاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکای لاتین از حمله روسیه به اوکراین غافلگیر شد. واکنش‌های رسمی اما از محکومیت صریح کلمبیا، شیلی و گواتمالا تا ابراز همبستگی نیکاراگویه، کوبا و ونزویلا با پوتین متفاوت بود. پرو، اکوادور، هندوراس و مکزیک هم خواستار آتش بس و گفتگو شدند. در واقع برای اکثر مردم منطقه، روسیه یک کشور دوردست است و جذابیت پوتین به یک گروه کوچک روشنفکران چپ در شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود.

پاسخ برزیل اما عجیب بود. "ژاییر بولسونارو" رییس جمهوری این کشور ابتدا خود را "بی طرف" اعلام کرد، اما بعدتر مواضعش توسط ژنرال "همیلتون مورایو" معاون رییس جمهوری اصلاح شد. مورایو تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خواستار حمایت نظامی از کی‌یف شد. سفیر برزیل در سازمان ملل متحد هم به تاسی از کشور متبوع خود اعلام کرد که روسیه "خط قرمز را رد کرده است".

رییس جمهور برزیل تنها چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، به مسکو سفر کرده و صریحاً با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ابراز همبستگی کرد. حتی آلبرتو فرناندز، رییس جمهور آرژانتین، کشورش را به عنوان دروازه‌ای برای سرمایه‌گذاری روسیه در آمریکای لاتین پیشنهاد داد.

مجمع عمومی و روشن شدن خطوط 

در سوم مارس و پس از رای گیری مجمع عمومی، مواضع دیپلماتیک روشن شد. هنگامی که مجمع به قطعنامه‌ای رای داد که از روسیه می‌خواست خشونت علیه اوکراین را متوقف کند و از هرگونه تهدیدی با ماهیت مشابه علیه یکی دیگر از کشورهای عضو سازمان ملل خودداری کند، اکثریت کشورهای آمریکای لاتین به آن رأی مثبت دادند.

بولیوی، کوبا، السالوادور و نیکاراگویه رای ممتنع دادند. ونزویلا از این لایحه انتقاد کرد اما به دلیل اینکه این کشور حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخت نکرده، اجازه رای دادن به آن داده نشد.

خاطرات قدیمی که دوباره زنده شد

در واکنش به حمله روسیه، نقض قوانین بین‌المللی احتمالا تنها چیزی نبوده که ذهن دولت‌های آمریکای لاتین را درگیر کرده است. جهان تغییر کرده و آنها باید با افکار عمومی در کشورهای خود هم دست و پنجه نرم کنند. تصاویر خانه‌های بمباران شده و غیرنظامیان فراری که برای روزها روی صفحه نمایش تلفن‌های همراه پخش می‌شوند، تظاهرات همبستگی با اوکراین در آمریکای لاتین را برانگیخته است. واقعیت این است که از سال‌های جنگ سرد که دولت‌ها به واسطه کنترل رسانه‌ می‌توانستند افکار عمومی را کنترل کنند، عبور کرده‌ایم. 

علاوه بر این تهاجم روسیه خاطرات بدی در ذهن آمریکای لاتین زنده می‌کند و یادآور تهاجم‌های نظامی و دخالت‌های پشت پرده ایالات متحده در این منطقه است. سفیر مکزیک در سازمان ملل اخیرا گفت: "مکزیک چهار بار در تاریخ خود مورد حمله قرار گرفته است و به خوبی می‌داند که این به چه معناست." طعنه‌ای آشکار به آمریکا و اروپایی‌ها که در طول قرون گذشته مطامع استعماری خود را در این منطقه دنبال می‌کردند.

به هر حال، روسیه یک شریک استراتژیک و مهم برای نیکاراگویه، کوبا و ونزویلا باقی خواهد ماند. روسیه تحت تحریم (که حالا به لحاظ تعداد تحریم اعمال شده در جایگاه اول ایستاده) به این کشورها کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا و اروپا را دور بزنند. ونزویلا هم برای واردات گندم تقریباً به طور کامل به روسیه وابسته است. هر چند بعد از درز خبر سفر مقامات ایالات متحده به این کشور و کاهش تحریم‌های نفتی، شاید بتوان در مواضع کاراکاس هم تشکیک کرد. هر چند روسیه بزرگترین فروشنده تسلیحات نظامی به ونزویلاست.

در نتیجه، منطقه نسبت به تحریم‌ها علیه روسیه محتاط است. کلمبیا (از اعضای ناتو) موافق تحریم‌ها است، در حالی که مکزیک و برزیل مخالف هستند. برزیل هم به دلیل واردات ۶۹ درصد کود کشاورزی از روسیه طبعا موافق تحریم‌ها نیست.

تحریم‌ها همچنان بحث برانگیز است

آندرس مانویل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک، مخالف سیاست‌های تحریمی است و بارها تحریم آمریکا علیه کوبا را محکوم کرده است. هر چند وزیر خارجه این کشور با اتخاذ یک موضع سخت‌تر، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد. با این حال، نمی‌توان از مکزیک که تقریبا ۹۰ درصد تجارت خارجی خود را با آمریکا انجام می‌دهد و همسایه این قدرت اقتصادی است، انتظاری بیش از این داشت. تحریم‌ها همچون شمشیر داموکلس بر فراز السالوادور هم آویزان شده است. این کشور زیر فشار تحریمی در سال ۲۰۲۱ بیت کوین را ارز رسمی اعلام کرد و می‌خواهد اوراق بدهی دولت را با این ارز منتشر کند. 

واکنش‌ها در آمریکای لاتین همچنان بدون یک روش هماهنگ ادامه دارد. هر چند دیگر نمی‌توان انتظار داشت که دولت‌های اغلب ضدآمریکایی و چپ، یکپارچه در کنار روسیه بایستند. واقعیت این است که جهان تغییر کرده و شبکه‌های اجتماعی دنیایی ساخته که بیش از هر کسی سیاستمداران را محدود می‌کند.

اخبار مرتبط ۱۳:۱۶:۴۷ کشورهای آمریکای لاتین خواستار خروج روسیه از اوکراین شدند ۱۴:۰۹:۴۱ قطع روابط اوکراین و روسیه ۱۱:۱۸:۵۱ کره جنوبی معامله با بانک مرکزی روسیه را متوقف کرد ۱۱:۰۶:۲۶ حملات بی وقفه هکرهای روسیه به اوکراین ۰۰:۵۶:۴۳ ادامه گفت و گوهای اوکراین و روسیه درباره آتش بس ۰۰:۵۰:۳۳ همه نیروهای روسیه وارد اوکراین شدند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آمریکای لاتین روسیه کوبا اوکراین شبکه های اجتماعی ایدئولوژی آمریکای لاتین روسیه به اوکراین سازمان ملل رییس جمهور حمله روسیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه

وزیر خارجه سوئد خواستار تحریم ناوگان نفتکش‌های سایه روسیه و ممنوعیت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) این کشور به تلافی جنگ در اوکراین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اویل پرایس، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: تصویب بسته چهاردهم تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین موارد است. ما می‌خواهیم که این بسته، شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی و اقداماتی برای محدود کردن ناوگان نفتکش‌های سایه روسیه باشد.

اتحادیه اروپا به تازگی مذاکرات خود را در خصوص بسته چهاردهم تحریم‌ها آغاز کرده است و انتظار نمی‌رود به این زودی، این بسته را تصویب کند.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه، اختلاف نظر دارند. سوئد و کشور‌های حوزه بالتیک برای اعمال این ممنوعیت فشار می‌آورند، اما سایر کشور‌های عضو و رگولاتور انرژی اتحادیه اروپا می‌گویند اروپا، وابستگی بیشتری به ال‌ان‌جی روسیه پیدا کرده و قادر به ممنوعیت فوری آن نیست.

آژانس همکاری رگولاتور‌های انرژی اتحادیه اروپا (ACER)، هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا باید در تلاش‌های خود برای حذف ال‌ان‌جی روسیه مراقب باشد، زیرا باید از امنیت تامین گاز خود محافظت کند.

از آنجایی که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، به وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی روسیه به طور کامل پایان دهد، کاهش واردات ال‌ان‌جی روسیه باید در گام‌های تدریجی صورت گرفته و با ممنوعیت واردات محموله‌های تک ال‌ان‌جی روسیه آغاز شود.

رگولاتور اتحادیه اروپا گفت: در حالی که چنین اقداماتی ممکن است کاهش وابستگی به گاز روسیه را هدف قرار دهد، مهم است که توجه داشته باشیم، حجم قابل توجهی گاز، تحت قرارداد‌های بلندمدت ال‌ان‌جی که قبل از حمله روسیه به اوکراین منعقد شده اند، خریداری شده است. بنابراین، کاهش واردات ال‌ان‌جی روسیه باید با احتیاط انجام شود، به خصوص با توجه به این که قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین، در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه