Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز محبی نجم‌آبادی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال آتی توضیح داد: قرار شده است دولت معادل 9 میلیارد دلار که ریالی است را در حوزع دارو و نهاده های دامی و کالاهای اساسی مدیریت کند.

 

وی افزود: مجلی به نحوی دولت را در این موضوع مختار گذاشته است و دولت می تواند با همان سیاست قبلی به افرادی که به عنوان مثال نهاده ها را وارد میکردند یارانه ویژه بدهد و یا به مصرف کنندگان این مبلغ را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محبی نجم‌آبادی گفت: دو نظریه در این باره وجود دارد. یک نظر این است که ادامه دادن رویه گذشته منجر به تورم شده است، یعنی به دلیل اینکه ما کمبود ارز داشتیم و جبران این کمبود را با خرید آزاد ارز انجام دادیم در نهایت تورم در کشور افزایش یافت.

این عضو کمیسیون بودجه افزود که دسته دوم معتقد هستند در صورت حذف این ارز تورم در کشور به وجود می آید. یعنی یک عده ادامه دادن و یک عده حذف کردن این ارز را موجب تورم می دانند. لذا مجلس، دولت را به عنوان مجری و نهادی که بر حوزه اجرا مسلط است و خرید و توزیع را مدیریت می کند مختار و دستش را آزاد گذاشته است.

*۹ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است؟

او ابرازکرد: دولت تا 9 میلیارد دلار در این حوزه منابع خواهد داشت که می تواند آن را مثل سابق هزینه کند یا اینکه با این مبلغ زیر ساخت های پرداخت یارانه را فراهم کند.

محبی‌نجم‌آبادی معتقد است که مجلس با این تصمیم یک اقدام حساب شده انجام داد. چراکه این دولت است که باید مشخص کند با کدام روش مدیریت حذف ترجیحی، توانایی ارائه بهترین عملکرد را دارد تا مردم کمترین آسیب و ضرر را ببینند. مدیریت در این حوزه بر عهده دولت است کا اگر زیر ساخت برای دادن کارت اعتباری به مردم برایشان فراهم است با افزایش قیمت ها حذف ارز ترجیحی را جبران کند.

وی می‌گوید: در مباحثی که در مجلس مطرح شد، دولت اعلام کرد ادامه دادن این مسیر برایشان ممکن نیست و گذر از ارز 4200 تومانی اجتناب ناپذیر است چرا که تهیه این میزان ارز برای دولت کار سختی شده است. بنابراین مجلس برای تصمیم گیری این اختیار را به دولت داد.

محبی‌نجم آبادی اضافه کرد: دولت می تواند در بعضی از بخش ها کارت تامین کالا ایجاد کند یا با تامین زیر ساخت های لازم و ذخایر راهبردی و استراتژیک، این امکان را ایجاد کند تا از این بحران ها عبور کنیم.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس ضمن پیش‌بینی نرخ ارز با این تصمیم خاطرنشان کرد: قطعا در آینده قیمت ارز در کشور ریزش خواهد کرد و موازنات سیاسی در جهان به گونه ای پیش میرود که قطعا آینده به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

او گفت: بالاخره مقاومت ملت ایران و اثبات حقانیت ملت ایران اتفاق افتاده است و امروز اوضاع اوکراین، لیبی و دیگر کشورهایی که با آمریکا پیمان بستند ثابت کردند هزینه سخت دوستی با آمریکا و اروپا چقدر است.

محبی‌نجم‌آبادی درانتها گفت: به نظر من قیمت دلار ممکن است تا زیر ۲۰ هزارتومان هم کاهش داشته باشد. زیرا شرایط به گونه ای پیش میرود که غربی ها به این نتیجه رسیده‌اند تحریم ها دیگر برای ایران ممکن و تاثیرگذارنیست. چراکه هم اکنون نفت ایران بالای یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز با فروش میرود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بودجه حذف ارز ترجیحی بودجه دلار حذف ارز ترجیحی محبی نجم آبادی ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج هیجانی قیمت دلار فروکش کرد | احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ در بازار

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر زبردست در گفت و گو با ایسنا، با توجه به نمایش اقتدار نظامی ایران با نام وعده صادق و بازخوردهای جهانی اظهار کرد: بی تردید نباید تاثیر این تنش منطقه ای را بر بازار نادیده گرفت، اما این مساله تاثیر آنچنانی بر افزایش نرخ ارز نداشت و برخلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌های قبل از عملیات، روند قیمتی چندان دچار نوسان طولانی و عمیقی نشد.

وی ادامه داد: مطمئنا با آرام شدن منطقه و عدم بروز تنش‌های جدید می توانیم منتظر ثبات بیشتر در بازار ارز باشیم. البته فعلا با عدم واکنش رژیم صهیونیستی به عملیات وعده صادق مواجه هستیم که همین موضوع نیز می تواند قیمت ارز را در یک کانال مشخص و ثابت نگه دارد. ما در شب انجام عملیات وعده صادق تا ساعات بامدادی روز بعد، شاهد افزایش قیمت دلار تا ۷۰ هزار تومان بودیم که این موج هیجانی ناشی از تنش‌های سیاسی به سرعت فروکش کرد و دلار دوباره به کانال‌های قبلی بازگشت.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: معتقدم اعلام عدم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در حمله و پاسخ احتمالی به ایران نیز در کاهش قیمت ارز تاثیرگذار بود که مطمئنا این موضع گیری آمریکایی‌ها به دلیل توان بالای ایران در مواجهه با تنش‌های منطقه‌ای صورت گرفته است.

زبردست با اظهار امیدواری به کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای آتی گفت: قطعا اگر شرایط به همین گونه پیش برود می توان امیدوار بود که کاهش قیمت ارز ادامه دار باشد؛ چراکه با اعلام موضع آمریکا نسبت به وعده صادق و عدم پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی، دلیلی برای نگرانی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی در بازار وجود ندارد.

وی در پایان ادامه داد: بی تردید نوسانات اخیر ارزی دلیل سیاسی دارد، وگرنه افزایش عجیب قیمت دلار در عرض یک شب، هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

کد خبر 846425 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی در راه ایران
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد
  • باران بهاری در راه مازندران
  • موج هیجانی قیمت دلار فروکش کرد | احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ در بازار
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!