Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:26:41 GMT

اوپک پلاس چقدر ظرفیت برای تولید نفت بیشتر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۸۲۲۰

اوپک پلاس چقدر ظرفیت برای تولید نفت بیشتر دارد؟

تحلیلگران می گویند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در میان معدود تولیدکنندگان نفت در جهان هستند که ظرفیت مازاد تولید برای افزایش سریع سطح تولید و کمک به جبران اختلال عرضه روسیه و کنترل قیمتها دارند.

به گزارش ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که این دو تولیدکننده عضو اوپک حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارند که معادل دو درصد از تقاضای جهانی است و در مجموع ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید موجود است.

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی برآورد کرده است که امارات متحده عربی، عراق و کویت در مجموع حدود چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید را در مدت سه تا شش ماه می توانند به بازار وارد کنند. به گفته لوئیس دیکسون، تحلیلگر ریستاد انرژی، اکثر این کشورها مخازن نفتی عظیمی در خشکی دارند که می توانند از آنها بهره برداری کنند که به معنای اختصاص چند میلیون بشکه نفت بیشتر به صادرات در مدت چند هفته است.

با این حال میزان مذکور کمتر از تولید روسیه است. روسیه با صادرات حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی معادل هفت درصد از عرضه جهانی، با عربستان سعودی برای عنوان بزرگترین صادرکننده جهان رقابت می کند.

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، نگرانیها نسبت به مختل شدن عرضه باعث شد قیمتهای نفت در بازار جهانی به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کند و هفته گذشته به بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. با این حال قیمتها از آن زمان با این انتظار که بعضی از تولیدکنندگان ممکن است نفت بیشتری تولید کنند، عقب نشینی کرده اند.

اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، توافقی برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه دارد. این گروه حتی با وجود افزایش قیمتها، حاضر نشده است تولیدش را سریعتر افزایش دهد.

قیمت نفت چهارشنبه گذشته پس از این که سفیر امارات متحده عربی در آمریکا اعلام کرد ابوظبی از افزایش تولید حمایت می کند و اوپک را تشویق می کند تولید بالاتر را بررسی کند، ۱۳ درصد ریزش کرد. با این حال امارات متحده عربی چشم انداز تولید بیشتر را اندک شمرد. عربستان سعودی هم اظهارنظر عمومی در این باره نداشت و عراق که گفته می شود می تواند ۳۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند، اعلام کرد تولید بالاتر غیرضروری است.

بر اساس گزارش رویترز، احیای تقاضای جهانی برای نفت که انتظار می رود امسال به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ صعود کند و عدم سرمایه گذاری کافی، ظرفیت تولید بسیاری از تولیدکنندگان نفت را دچار محدودیت کرده است. کشورهای متعدد به خصوص اعضای آفریقایی اوپک پلاس برای تحقق اهداف تولید بالاتر به سختی تلاش می کنند.

طبق برآورد گزارش فوریه آژانس بین المللی انرژی، ایران در صورت لغو تحریمها می تواند ۱.۳ میلیون بشکه در روز به عرضه به بازار نفت اضافه کند. با این حال مذاکرات وین برای احیای برجام هنوز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت نفت تولید نفت اوپک پلاس حمله روسيه به اوكراين میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید امارات متحده عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال تلاش می‌کنیم تا صنعتگران را در موضوع انرژی و مواد اولیه از طریق تأمین ارز کمک کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، عباس علی‌آبادی عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت استان سمنان ازنظر ظرفیت‌های صنعتی اظهار داشت: استان سمنان یک استان صنعتی و ظرفیت اصلی آن صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: باید روی این ظرفیت تأکید و توجه داشت و طبیعی است وقتی ظرفیتی به این وسعت شکل می‌گیرد مشکلات و زیبایی‌ها و زشتی‌ها مطرح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این بازدید دریافتم که سمنان یک ظرفیت مهم در کنار پایتخت است و باید تلاش کنیم مشکلات حل شود.

علی‌آبادی گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش صنعت مطرح هست در حوزه زیرساخت هست، زیرساخت آب، برق و به‌طورکلی زیرساخت انرژی از مهم‌ترین مشکلات است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که با کمک مردم نهضت جهش تولید را محقق کنیم و برنامه اصلی ما این است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه تولید‌کنندگان و صنعتگران پیام مقام معظم رهبری را از ما دولتی‌ها زودتر دریافت کردند و از ما پیشی گرفته و جلوتر هستند و این باعث افتخار است.

علی‌آبادی گفت: تولید مهم است و این دغدغه و اولویت اصلی همه مردم و به‌ویژه مقام معظم رهبری است و باید ارتقا یابد و امروز در بدنه دولت این نیاز لمس شده و همه برای حل مسائل بسیج شدند.

وی افزود: اما مسائل هست و ما باید شعار صنعت دانش‌بنیان صادرات محور را مورد تأکید قرار دهیم و توجه کنیم که این مهم سبب می‌شود تا ارزبری کم و ارزآوری بیشتر را شاهد باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امروز هم به صنعتگران استان سمنان این قول را دادیم که امسال در موضوع انرژی و مواد اولیه از طریق تأمین ارز به آن‌ها کمک کنیم.

گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب سفر دوم استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان سمنان سفر کرده بود.

انتهای پیام/361

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • تولید ۷۰۰هزار تن آرد در لرستان
  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند
  • شناسایی ۱۸ ظرفیت جدید سرمایه گذاری در بخش آب استان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سمنان مهد ظرفیت‌ها است/ تلاش برای رونق تولید
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول