Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@05:35:55 GMT

این شکل واگذاری استقلال و پرسپولیس تخلف است

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۰۱۷۵

این شکل واگذاری استقلال و پرسپولیس تخلف است

مدیرعامل سابق استقلال می‌گوید واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس تخلف است و با دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری نامه نگاری کرده است.

به گزارش مشرق، کاظم اولیایی، درباره نامه او و مهدی رسول پناه به دولت برای توقف واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس و بازگشت به  سند تحول دولت مبنی بر واگذاری به شکل الگوی پیمان مدیریت گفت: ما نگران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی یک کاری غلط است و روی احساس و عاطفه میلیون‌ها آدم سوار است، خطرناک است. رئیس جمهور هم گفتند در طرح تحول دولت مردمی،  وزراء مسئول اجرا و مردم مسئول نظارت هستند. حالا که دولتی بر سر کار آمده و با مطالعه زیاد، طرح تحول را ارائه کرده است. در این طرح تحول هم اتفاقا خصوصی سازی این دو تیم به ریز و با جزییات آمده است اما به یک باره سه وزاری دولت برخلاف طرح تحول در ورزش عمل کرده‌اند، آیا سکوت جایز است؟

وی ادامه داد: ورزش مقوله‌ای در اتاق شیشه‌ای است و وقتی واگذاری این دو تیم از سند تحول دولت منحرف می‌شود، این ذهنیت ایجاد می‌شود که می‌توان این سند را زیر پا گذاشت. به نظرم همین الان همین الان متوقف کنند و بگویند با چه مدلی می خواهند این واگذاری را انجام دهند؟

مدیرعامل سابق استقلال در واکنش به اینکه چندین مدل و طرح برای اداره تیم‌ها وجود دارد گفت: در قوانین ما پنج مدل وجود دارد. به دوستان گفتم در ابتدا بدهی‌ها را بدهد و سپس واگذاری را انجام دهیم. واگذاری به این شکل خیلی بد است. مدل ها مشخص و مطالعه شده است. همه این مدل ها در مدت زمان اخیر توسط شورای امنیت ملی هم بررسی شده است.

بیشتر بخوانید:

تیم مجیدی دربی سختی در پیش دارد / فکر مساوی هم برای استقلال کُشنده است

اولیایی با اشاره به واگذاری دو تیم از طریق پیمان مدیریت و برگزاری مزائده براساس سند تحول دولت مردمی گفت: می‌توان با الگوی «پیمان مدیریت» این دو تیم را به یک فرد مناسب واگذار کرد. این مسئله جزو قوانین واگذاری است و مرکز پژوهش ها و شورای عالی واگذاری طبق قوانین آن را تبیین کرده‌اند. آقایان در عوض شکل مار را عوض کرده‌اند و می‌گویند ببینید چقدر قشنگ است؟ مار که مار است.

مدیرعامل سابق استقلال در واکنش به اینکه آیا تاکنون گفت‌وگویی هم با مسئولان داشته است گفت: ما با خیلی‌ها صحبت کردیم. تا جایی که دستم می‌آید، پیام دادم. احساس خطر عمیق می‌شود. آقایان کاری می‌کنند که عجیب است. به جای هزینه‌کردن برای انجام تبلیغات و دعوت مردم به خریداری سهام این دو تیم، با همین پول بدهی‌های استقلال و پرسپولیس را می‌دادند. کلی برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی هزینه شده است. برای داربی هم هزینه شده که مردم را برای خریداری سهام این دو تیم دعوت کنند.

او تاکید کرد: این طرح هم با شکست مواجه شد. در از جمعیت ۷۰ میلیون نفری، چند هزار نفر سهام این دو تیم را خریداری کردند؟ این طرح با شکست مواجه شده و مردم می فهمند که شکل مار را عوض کرده‌اند و قصدشان این است که پولی از مردم بگیرند.

اولیایی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور  اجرای سند تحول دولت مردمی را برعهده وزارت‌خانه‌ها گذاشته و دفتر بازرسی رئیس جمهوری هم مسئولیت نظارت بر این طرح تحولی را دارد. ما هم به این دفتر بازرسی نامه زدیم و خواستار بررسی این مسئله شدیم.

مدیرعامل سابق استقلال در پایان گفت: آقایان گفتند چون اخذ مجوز حرفه‌ای از آسیا مشکل‌ساز شده، موانع را رفع کنیم اما با این واگذاری، حالا به طور قطع مشخص است که ۹۰ درصد سهام هر دو تیم متعلق به یک بخش کوچک در دولت است و مالکیت‌شان مشترک است. در گذشته باز بین دو وزارت خانه تقسیم می‌کردند اما الان مشخص است که بخش اعظم سهام دو تیم متعلق به سازمان خصوصی‌سازی است.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت کاظم اولیایی تیم فوتبال پرسپولیس استقلال واگذاری سرخابی ها خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت مدیرعامل سابق استقلال استقلال و پرسپولیس سند تحول دولت دو تیم طرح تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۰۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریدونی: خطر نابودی در انتظار پرسپولیس است!

مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن با ارائه مواردی حقوقی بابت پیشبرد اصولی واگذاری استقلال و پرسپولیس هشدار داد. - اخبار ورزشی -

مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره حل مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس و واگذاری به کنسرسیوم بانک‌ها، اظهار داشت: اولین مشکل اینجاست که طبق مطبق ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بانک‌ها و مجموعه‌های زیرنظرشان اجازه بنگاهداری ندارند و ماده‌ 17 همان قانون مجازات‌های آن را تعیین کرده است که‌ در صورت سوددهی باید 55 درصد آن را مالیات بدهند. ضمن اینکه طبق اطلاعیه فرابورس مالک جدید ملزم به آن است که باشگاه را به سوددهی برساند. پرداخت مالیات 55 درصدی و سوده کردن شرکت زیان‌ده در فوتبالی که برای درآمدزایی مشکل دارد علاوه بر تناقضات قانونی، با علامت سؤال بزرگی برای اجرا روبه‌روست.

رونمایی از نام خریداران پرسپولیس/ استقلال زیرنظر وزارت ورزش

وی افزود: در این میان برخی می‌گویند، بانک‌ها و مجموعه زیرنظرشان برای تملک سرخابی‌ها به مصوبه شورای پول و اعتبار نیاز دارند. حتی در صورتی که این مصوبه صادر شود یک اشکال قانونی دیگر به وجود می‌آید. براساس علم حقوق، قواعد حقوقی از درجه یکسان برخوردار نیستند و رتبه‌بندی می‌شوند. به این ترتیب اولویت قانون اساسی نسبت به قوانین مصوب مجلس بیشتر است. همچنین مصوبه مجلس از مصوبات دولت و در مرحله آخر بخشنامه انجمن‌ها و شوراها ارجح‌تر است. بنابراین وقتی با مصوبه شورای پول و اعتبار چنین کاری صورت می‌گیرد، فردای دیگر احتمال طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه قانون مذکور مطابق قانون اساسی یا مغایر با قوانین مصوب مجلس است، وجود دارد. آن زمان دیوان عدالت اداری با صدور یک رأی می‌تواند کل قضیه واگذاری را منحل کند. ما نباید کار مقطعی انجام دهیم که در آینده زیر سؤال برود و مشکل بزرگ‌تر دیگری به وجود بیاید.

دلیل مغایرت واگذاری سرخابی‌ها با قانون اساسی
مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن در پاسخ به این پرسش که چرا  واگذاری سرخابی‌ها را با اصل 85 قانون اساسی مغایر می‌داند، تصریح کرد: طبق اصل 85 قانون اساسی مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد. ضمن اینکه مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئت دیگری واگذار کند. در حال حاضر مصوبه شورای پول و اعتبار که مصوب مجلس نیست.

تکلیف اصل 44 و تأثیر روی میزان واگذاری پرسپولیس و استقلال
فریدونی تصریح کرد: طبق بند ب تبصره هفت ماده سه قانون اصل 44 دولت مکلف است 80 درصد از ارزش مجموع سهام در فعالیت را واگذار کند. تا سال 1391 شمسی استقلال و پرسپولیس در شرکت‌های گروه یک بودند که باید صد درصد سهام آنها واگذار می‌شد، اما طبق مصوبه‌ای در همان سال سرخابی‌ها به شرکت‌هایی گروه دو منتقل شدند که شرکت‌های مهمی نظیر مخابرات و مس در آن دسته حضور داشتند. البته این انتقال از گروه یک به گروه دوم به این دلیل صورت گرفت نه اهمیت استقلال و پرسپولیس و برای خرید وقت انجام شد. با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری شرکت‌های گروه دو، 20 درصد مالکیت باید در اختیار دولت بماند. با توجه به افزایش سرمایه سال 1400، سهم دولتی در این دو باشگاه به 90 درصد کاهش پیدا کرد. اگر دولت 81 درصد پرسپولیس را واگذار کند درصد سهامداری‌اش به 9 درصد می‌رسد. برای اینکه قانون رعایت شود باید حداقل 31 درصد باشگاه استقلال را حفظ کند. از آنجایی که در ارزش‌گذاری دو باشگاه پرسپولیس گران‌تر ارزیابی شده و استقلال ارزان‌تر؛ احتمالاً دولت باید حدود 35 درصد سهام استقلال را نگه دارد.

واگذاری به حرف و صحبت نیست یکسری مراحل قانونی باید طی شود
وی با اشاره به اظهارنظرها درباره واگذاری سرخابی‌ها اظهار داشت: تاکنون ما فقط شاهد حرف درباره واگذاری بودیم. باید هیئت عالی واگذاری تشکیل و تکلیف بحث واگذاری مشخص شود. ضمن اینکه نیازمندیم مصوبه شورای پول و اعتبار را مشاهده کنیم که هنوز چیزی در این مورد  مشاهده نکردیم. برای پیگیری ماجرا به سایت سازمان خصوصی‌سازی هم مراجعه کردم که متأسفانه سایت از دسترس خارج بود. در واقع مصداق بارز ضرب‌المثل «خونه عروس بزن و بکوبه؛ اما خانه داماد خبری نیست». طبیعی است مدیران بعضی باشگاه‌ها برای خروج از زیر فشار هواداری و تأکید بر عدم حذف از لیگ قهرمانان آسیا، دائم می‌گویند واگذاری انجام شده است. واگذاری به حرف و صحبت نیست، یکسری مراحل قانونی باید طی شود.

مگر تشکیل کنسرسیوم بانکی به همان سادگی است؟
مدیرعامل سابق ذوب‌آهن ادامه داد: شاهدیم که بعضی افراد از تشکیل کنسرسیوم بانکی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال خبر می‌دهند. مگر تشکیل کنسرسیوم بانکی به همان سادگی است؟ اخذ هرگونه تصمیم تأثیرگذار در بنگاه اقتصادی مانند بانک به تصمیم مدیرعامل بستگی دارد و او بدون مصوبه هیئت مدیره قادر به چنین کاری نیست. اعضای هیئت مدیره هم بدون ارزیابی کارشناسی و بررسی مسائل آن، بعید است که چنین چیزی را در حالت عادی تصویب کنند. به هر حال هیئت مدیره بانک‌ها هم باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند و توقع زیادی است که بدون کار کارشناسی در این خصوص تصمیمی بگیرند. 

کنسرسیوم بانکی؟ خطر نابودی در انتظار پرسپولیس است
فریدونی در پایان گفت: چگونه پنج بانک قصد دارند به تفاهم برسند که هر کدام چقدر سرمایه صرف این کار کنند؟ چند عضو هیئت مدیره داشته باشند؟ کار خیلی سختی است، چرا که حتی در تفاهم بین دو شخص حقیقی سخت توافق حاصل می‌شود. حالا چگونه و با چه شکلی پنج بانک برای تشکیل کنسرسیوم قصد دارند به توافق برسند؟ کنسرسیوم مذکور اصلاً شکل حقوقی دارد؟ شرکت یا مؤسسه به چه شکلی قصد تأسیس دارد؟ واقعاً اگر این موضوعات مثل میزان تقسیم سهم‌ها و میزان پول‌شان حل نشود، در صورت بروز اختلاف میان بانک‌های مذکور، امکان نابودی باشگاه پرسپولیس وجود دارد. وقتی به توافق نرسند، بانک‌ها پول نمی‌دهند. بنابراین عدم توافق آنها کار را سخت می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبری بد و جنجالی برای استقلال و پرسپولیس/ حذف قطعی یکی از این دو تیم از آسیا
  • انتشار آگهی واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال
  • آگهی واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال منتشر شد
  • ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
  • قیمت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام شرایط واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس
  • استقلال بدون مشتری روی دست دولت!
  • زمان بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
  • زمان‌بندی واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس مشخص شد
  • فریدونی: خطر نابودی در انتظار پرسپولیس است!