Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@15:34:32 GMT

خروج پول حقیقی‌ها از بورس در روزهای پایانی سال

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۳۱۲۹

خروج پول حقیقی‌ها از بورس در روزهای پایانی سال

بورس در روزهایی که به دلیل نزدیک بودن تعطیلات نوروز، شاهد خروج پول سهامداران حقیقی است، با مازاد عرضه بسته شد.

وضعیت بازار سرمایه نوسانی شده است. بازگشت روزهای سبز و قرمز به بورس باعث شده بازهم روند خروج پول از بازار سهام شدت بگیرد. پس از یک هفته بازدهی مثبت بازار، دیروز بازار سرمایه قرمزپوش شد؛ اما امروز باز هم روند صعودی به خود گرفت تا تقابل سهم های ریالی و دلاری همچنان پابرجا بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاملات بازار دیروز پس از ۸ روز کاری پیاپی با مازاد عرضه بسته شد و همین مساله باعث ایجاد تردید، در معاملات امروز شد. البته نوسان‌های شدید در بازار ارز نیز در وضعیت بازار سرمایه بی تاثیر نیست و همین مساله باعث شده است تا بورس و سهم‌های دلاری نیز با نوسان کار را ادامه دهند.

به عبارت دیگر، بازار ارز و مخصوصا قیمت دلار حرکت فواره ‌ای دارد. رفت و برگشت‌های قیمت دلار حول قیمت ۲۶ هزار تومان یکی از دلایل نوسان در بورس است. قیمت نفت و فلزات اساسی هم در بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفته‌اند و همین مساله نیز تاثیر فراوانی بر بازار سهام داشته است. برخی از صاحبنظران بازار سرمایه می‌گویند: رشد نسبی قیمت جهانی نفت، می‌تواند در معاملات بازار سرمایه تاثیر زیادی داشته باشد و همین مساله باعث رشد بورس خواهد شد.

* تعطیلات نوروز بلای جان بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، نزول دیروز شاخص تعدیل کوتاه مدت بازار بوده است و رشد اندک امروز هم در ادامه همین تعدیل است. البته رسیدن شاخص کل بورس به یک مقاومت جدی در نیمه کانال ۱.۳ میلیون واحدی نیز در وضعیت فعلی بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است.

رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: خروج سنگین پول حقیقی در معاملات دیروز به علت نزدیکی تعطیلات نوروز و میل به نقد کردن سهام توسط سهامداران حقیقی است. بنابراین خروج پول حقیقی می‌تواند در روزهای آتی ادامه یابد و موجب نزول قیمت‌ها در بازار سهام شود.

معاملات در بازار سرمایه امروز با کاهش شاخص آغاز شد؛ اما در ادامه تقابل های موجود میان سهم‌های کوچک و بزرگ و نمادهای ریالی و دلاری باعث رشد اندک شاخص کل بورس شده است، امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن افزایش یافت و این گروه یکپارچه سبزپوش بود.

* رشد اندک شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با رشد دو هزار و ۳۷۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۱۳ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۰.۱۸ درصد را به ثبت رساند.

شاخص کل هموزن بر خلاف شاخص کل با افت ۳۶۸ واحدی روبرو شد و به عدد ۳۳۸ هزار و ۷۲۸ واحدی رسید و بازدهی منفی ۰.۱۱ درصد را برای سهامداران به همراه داشت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲۸ واحدی به عدد ۱۸ هزار و ۱۵۲ واحدی رسید.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد

ارزش کل معاملات بازار سرمایه نسبت به روز گذشته افت ۱۳ درصدی داشته و به عدد شش هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسیده است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز با افت ۲۴ درصدی به عدد دو هزار ۸۰۸ میلیارد تومان رسید و سهم ۴۳ درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد.

* نزول ۷۰ درصدی خروج پول از بازا سهام

جریان ورود و خروج پول نیز به نفع خروج پول از بازار سرمایه بود و برای چهارمین روز متوالی مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد، اما میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز گذشته با افت ۷۰ درصد به ۲۰۶ میلیارد تومان رسید.

وگردش (بانک گردشگری)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و فملی (ملی صنایع مس ایران) در صدر سهم‌هایی قرار گرفتند که در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد خروج پول بودند و نمادهای کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)، اتکام (بیمه اتکایی امین) و بالاس (مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، شاهد بیشترین ورود پول از سوی سهامداران حقیقی بودند.

* پس از یک روز وقفه بازار سرمایه با مازاد تقاضا بسته شد

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۶۷ نماد رشد قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۳۹ نماد امروز در صف خرید قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۶ درصد رشد کرد و در رقم ۹۸ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) و دکپسول (شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۶۶ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۸ درصد بازار افت قیمت داشتند. ۲۷ سهم امروز در صف فروش قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۴۱ درصد کاهش یافت و ۵۷ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای ۴۱ میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) تعلق داشت.

منبع: فارس

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس بورس اوراق بهادار بورس کالا بورس آسیا جریان معاملات میلیارد تومان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس همین مساله قیمت داشتند بازار سهام پول حقیقی خروج پول بسته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود آغاز به کار رسمی بازارها از پنجم فروردین‌ماه، معاملات نقدی ارز در بازار آزاد هنوز آغاز نشده و فعلا قیمت تنها در معاملات پشت خطی تعیین و اعلام می‌شود. بازاری که عموما بر مدار خواست افزایشی‌های بازار ارز می‌چرخد و تلاش می‌کند قیمت دلار را در زمان بازگشایی نقدی، با جهش مواجه کند.

طی روزهای اخیر هم قیمت دلار اعلامی از همین کانال اعلام شده است. قیمتی که دلار در معاملات پشت خطی بر اساس آن معامله می‌شد از ابتدای هفته در آستانه ورود به کانال دوم کریدور ششم حرکت کرده بود. با این حال اما روز سه‌شنبه قیمت دلار در مسیر نزولی حرکت کرد و این رقم به سقوط تا کف کریدور ششم نزدیک شد.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد بازگشایی رسمی معاملات نقدی در بازارها، بازارساز نیز با جدیت بیشتری وارد میدان مدیریت قیمت ارز شده و توانسته است اعداد و ارقام بازار ارز را در کنترل خود درآورد. به نظر می‌رسد در صورتی که رخداد ویژه‌ای در راه نباشد، بازارساز بتواند تا روز بازگشایی بازارها در چهاردهم فروردین، قیمت دلار را از کریدور ششم برهاند و در سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار دهد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز، درخصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ گفته است: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار می‌تواند با هیجان به ۶۰ هزار تومان هم برسد، اما ارزش ذاتی همان ۵۳ هزار تومان است. او در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرده است: اگر بازار هیجان ‌زده نمی‌شد قیمت در همان حدود باید ثابت می‌ماند، چون نقدینگی که سوخت حرکت دلار است تکان نخورده، پس قرار نیست که نرخ دلار افزایش یابد.

قیمت دلار ۷ فروردین ۱۴۰۳

قیمت اسکناس دلار سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه روی رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان ثابت ماند. قیمت حواله دلار نیز در این مرکز بدون تغییر بود و رقم ۴۰ هزار و ۵۵۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با کاهش مواجه بود و به رقم ۶۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما افزایشی بود و به ترتیب ارقام ۴۷ هزار و ۱۲۹ تومان و ۴۳ هزار و ۹۴۸ تومان را ثبت کرد.

قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز سه شنبه رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و ۱۱ هزار و ۴۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت پوند انگلیس هم روز سه شنبه به ۷۶ هزار و ۵۵۰ تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد ۱۸۸۰ تومان بود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888466

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • شاخص بورس امروز ۸ فروردین/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳