Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه اروپا یک راهکار جدید دفاعی از جمله تشکیل یک نیروی واکنش سریع ۵ هزار نفری برای افزایش ظرفیت دفاع از خود را تصویب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در نشست وزرای خارجه و دفاع این اتحادیه گفت: این راهکار پاسخی به جنگ اوکراین نیست، اما بخشی از پاسخ به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اتحادیه اروپا در دو سال گذشته به دنبال تصویب این راهکار و ایجاد این نیرو بوده است.   بورل افزود: زمانی که ما (برای تعریف این راهکار دفاعی) شروع به کار کردیم، تصور نمی‌کردیم در آخرین لحظه و در چنین زمان بدی که اروپا با چالش بزرگی روبه‌رو شده است، آن را تصویب کنیم.   به گزارش ایرنا، جوزپ بورل در ماه آبان با تاکید بر ایجاد نیروی واکنش سریع در اروپا اعلام کرد که اروپا در خطر است و اروپایی‌ها هرگز از آن اطلاع نداشتند.   وی هشدار داد که اتحادیه اروپا باید با دکترین جاه‌طلبانه‌ای که مبنای آن اقدامات نظامی مشترک در خارج از کشور باشد، موافقت کند.   کاری که دو سال پیش روی تحلیل تهدید آغاز شد، به اصطلاح «قطب‌نمای استراتژیک» به برخی تغییرات اساسی در چشم‌انداز و تصویر اتحادیه اروپا به‌عنوان «قدرت نرم» اشاره می‌کند - قدرتی که کمتر متکی بر ارتش است تا قدرت نرم از طریق فرهنگ و ارزش‌های سیاسی.   بورل به خبرنگاران گفت که اولین پیش نویس سند راهبردی "قطب نمای استراتژیک" که نزدیک‌ترین چیز به دکترین نظامی اروپاست، با بالا رفتن سطح تهدیدات برای امنیت مهم شده است.    کار بر روی طرح "قطب نمای استراتژیک" دو سال پیش آغاز شده که اشاره به تغییرات بنیادی در چشم‌انداز اروپا به عنوان یک قدرت نرم دارد. چشم‌انداز قدرت نرم به این صورت بود که اتحادیه اروپا به جای جنبه‌های نظامی به ارزش‌های سیاسی و فرهنگی بپردازد.    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیح سند راهبردی کامل که برای بحث به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ارسال شده است، گفت: اروپا در خطر است. ما باید قابلیت استقرار نظامی سریع داشته باشیم.    وی تشریح کرد که یک ایده این است که این اتحادیه نیرویی ۵۰۰۰ نفری برای مواقع اضطراری بحران داشته باشد، اما ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا همچنان در درجه اول مسئول دفاع جمعی اروپا بماند.   به گفته بورل، چیزی که شهروندان اروپایی می‌خواهند این است که توسط اتحادیه اروپا حفاظت شوند و کشورهای عضو قابلیت‌های خود را به منظور اثرگذاری بیشتر بهبود ببخشند.    ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.    وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.      انتهای پیام/
 منبع:  ایرنا به نقل از "الجزیره"

منبع: دانا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا قدرت نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: کل خسارت مادی به غزه بیش از ۹۰ میلیارد دلار است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا در استراسبورگ که به صورت آنلاین پخش می‌شد به برآورد خسارات وارده به غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت که حدود ۴۵ درصد از کل زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ویران شده است، ۶۰ درصد از زیرساخت‌های باقی مانده آسیب دیده است و کل خسارت مادی بیش از ۹۰ میلیارد دلار است. 

وی گفت: ۹۰ میلیارد دلار بهای بازسازی زیرساخت‌های غزه خواهد بود. اینها تخمین‌هایی است که از ژانویه سال جاری انجام شده است و احتمالاً اکنون وضعیت حتی بدتر است. بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌ها آسیب دیده و ۴۵ درصد به طور کامل تخریب شده است.

بورل بار دیگر خواستار دسترسی کامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد وگفت اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد آتش بس را برقرار کند. وی همچنین موضع اتحادیه اروپا و گروه هفت مبنی بر اینکه اسرائیل نباید عملیات زمینی در رفح انجام دهد را تکرار کرد.

اوضاع در خاورمیانه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با درگیری نیرو‌های حماس با اسرائیل وخیم شد. اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام و حمله به بخش و مناطق خاصی از لبنان و سوریه را آغاز کرد و پس از آن عملیات زمینی را در غزه آغاز کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • بورل: کل خسارت مادی به غزه بیش از ۹۰ میلیارد دلار است
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • بورل: تحریم‌های بیشتری باید علیه شهرک نشینان وضع شود